Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (16369)
Minkä Tehtaankadun kaksion?
Mä tulkitsen biisin ainakin kertosäkeen ja aiempien videoiden perusteella itseironiaksi. Kun menestys on osunut kohdalle, on varmaan joillain kuvitelma hienosta glamour-elämästä. Kun se oikeasti on sitä economy plussaa, eli ihan samaa arkea kuin muillakin kuolevaisilla, mutta muutama sentti jalkatilaa enemmän. (Amerikkaan lentäessä Finnairilla taisin saada jopa viltin ja korvatulpat. Jihuu!)
Viimeisimmässä Ted & Kaj'ssa Kaj Korkea-aho taisi muuten juuri parodioida tätä samaa teemaa tinkaamalta Tediltä paljonko KAJ-pojkarna on tienannut mainoksistaan ja ajelevatko nyt taksilla joka paikkaan. Epäilen, että ihan vakavissaankin ovat tuollaisiin oletuksiin törmänneet.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa on pidempi snippet biisistä, minuutin mittainen. Kirjoittakaa hakuun "KAJ economy plus" ja menkää kohtaan "äänet". Kyllä se lagombilder käyttäjällä oleva sanoitus on oikea ja kyllä, Axel räppää englanniksi.
Tein Karaoken kohdalla sen virheen että kuuntelin sen etukäteen kuunneltavissa olleen noin minuutin pätkän, ja itse biisin julkaisu ei tuntunut sitten enää oikein miltään, kun suurin osa oli kuultu jo. Nyt yritän malttaa mieleni ja odotella varsinaista julkaisua. Ja ehkä maltankin, koska tuo lyhyt pätkä ei vielä aivan vakuuttanut, liian simppelin kuuloinen makuuni. Vs. esim. Karar i arbeit joka sekin on menevä mutta heti aivan eri kaliberia musiikillisesti, mun mielestä.
Tiktokista tosiaan löytyy pidempikin pätkä jossa juu Axel räppää englanniksi, ei ole kenenkään fanifantasioita 😅
...ja jos tuon pätkän jälkeen joku vielä vöäittää KAJ'ta lastenbändiksi niin 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa on pidempi snippet biisistä, minuutin mittainen. Kirjoittakaa hakuun "KAJ economy plus" ja menkää kohtaan "äänet". Kyllä se lagombilder käyttäjällä oleva sanoitus on oikea ja kyllä, Axel räppää englanniksi.
Tein Karaoken kohdalla sen virheen että kuuntelin sen etukäteen kuunneltavissa olleen noin minuutin pätkän, ja itse biisin julkaisu ei tuntunut sitten enää oikein miltään, kun suurin osa oli kuultu jo. Nyt yritän malttaa mieleni ja odotella varsinaista julkaisua. Ja ehkä maltankin, koska tuo lyhyt pätkä ei vielä aivan vakuuttanut, liian simppelin kuuloinen makuuni. Vs. esim. Karar i arbeit joka sekin on menevä mutta heti aivan eri kaliberia musiikillisesti, mun mielestä.
Mä en onneksi pääse kuuntelemaan mitään tekstejä ennakkoon, kun ei ole tiktokkeja eikä instoja.
Taitaa saada näistäkin kommenteista päätellen aika ristiriitaisen vastaanoton tämä uusi biisi. Kokeileeko KAJ taas jotain rajoja tässä? Mä en nyt tuon lyhyen näytepätkän perusteella tuomitse vaan kuuntelen sitten koko biisin kun se tulee. Jos en pidä, niin jätän sitten jatkossa kuuntelematta. Mulle ei kyllä tullut tuosta lyhyestä pätkästä mieleen mikään fanien pilkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokista tosiaan löytyy pidempikin pätkä jossa juu Axel räppää englanniksi, ei ole kenenkään fanifantasioita 😅
En oikein tiedä mitä mieltä olen tästä suunnasta, eli noista kaksimielisistä sanoituksista, meneekö homma liian halvaksi yleisön kosiskeluksi.
Toisaalta olen samalla tyytyväinen, että vaihteeksi karistavat puhtoista naapurinpoikaimagoaan. Kuten joskus puhuttiin täällä, on riski, että heitä aletaan tunkea liian kapeaan ja yltiöasialliseen muottiin. Jos tuo sanoitus on tuollainen, ainakin tuon liian asiallisen imagon laatikkoa rikkovat.
Lisäksi olen ilahtunut, koska tuollaisen tuominen lavalle tarkoittaisi sitä, että eivät taida kokea innokasta uutta yleisöään vaivaannuttavaksi, jos uskaltavat löydä lisää löylyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en onneksi pääse kuuntelemaan mitään tekstejä ennakkoon, kun ei ole tiktokkeja eikä instoja.
Taitaa saada näistäkin kommenteista päätellen aika ristiriitaisen vastaanoton tämä uusi biisi. Kokeileeko KAJ taas jotain rajoja tässä? Mä en nyt tuon lyhyen näytepätkän perusteella tuomitse vaan kuuntelen sitten koko biisin kun se tulee. Jos en pidä, niin jätän sitten jatkossa kuuntelematta. Mulle ei kyllä tullut tuosta lyhyestä pätkästä mieleen mikään fanien pilkkaaminen.
Ei sanoissa varmaan pilkatakaan, mutta jossain vaiheessa itseironia voi mennä niin pitkälle, että se on jo hiukan aggressiivista myös sinua idioottia kohtaan, joka viitsit maksaa ja tulla meitä kurjia kuuntelemaan. Menen aggressiiviseksi helposti kun olen huolissani. Mutta ennen kaikkea reaktioni oli musiikillinen. Emme yksilöinä ole niin erillisiä kuin äkkiä ajattelisi. Jos he tekevät itseironisen pätkän jota lauletaan naukumalla, kyllä se puree minuakin, ja ensimmäiseksi sähähdän. Musiikki menee syvempään kerrokseen kuin ehkä mikään muu asia. Jopa siinä tilanteessa, kun joku hyökkää fyysisesti kimppuun, useimmat meistä jumittuvat, koska toiminnanohjaus sekoaa odotusten ja todellisuuden ristiriidasta. Musiikki ei kysele siltä mitään.
Hengitellään, siskot. Ei hutkita ennen kuin tutkitaan. Vasta vappuna on kuultavissa kappale kokonaisuudessaan.
Ja pidetään mielessä se, että vaikka me akateemisesti koulutetut keski-ikäiset ja keski-iän ylittäneet suomenkieliset tädit olemme vallanneet tämän ketjun, me ei ehkä sittenkään Kaj'n silmissä olla heidän tärkein kohderyhmänsä.
Muistetaan myös, että nämä ovat kypsiä taiteilijoita, jotka tekevät omista lähtökohdistaan itse ja vain itse päätöksensä siitä, millaista musiikkia julkaisevat ja mihin uuteen suuntaan lähtevät tai ovat lähtemättä. Me yleisönä vain otetaan tai jätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä mitä mieltä olen tästä suunnasta, eli noista kaksimielisistä sanoituksista, meneekö homma liian halvaksi yleisön kosiskeluksi.
Toisaalta olen samalla tyytyväinen, että vaihteeksi karistavat puhtoista naapurinpoikaimagoaan. Kuten joskus puhuttiin täällä, on riski, että heitä aletaan tunkea liian kapeaan ja yltiöasialliseen muottiin. Jos tuo sanoitus on tuollainen, ainakin tuon liian asiallisen imagon laatikkoa rikkovat.
Lisäksi olen ilahtunut, koska tuollaisen tuominen lavalle tarkoittaisi sitä, että eivät taida kokea innokasta uutta yleisöään vaivaannuttavaksi, jos uskaltavat löydä lisää löylyä.
Olen paljolti samoilla linjoilla kanssasi. Vaikuttaa nyt kuullun ja nähdyn perusteella siltä, että he eivät halua enää olla puhtoisa perheorkesteri vaan tekevät musiikkia innokkaimmille uusille faneilleen, jotka ovat keikoilla eturivissä. Vaikuttaa tämän uusimman vuodetun englanninkielisen pätkän perusteella, että he olisivat jonkunlainen KAJ:n ja Vörjeansin hybridi. Itselleni tämä suuntaus sopii hyvin. Heidät tuntien tuskin kyse on kuitenkaan mistään pysyvästä olotilasta ja jossain vaiheessa seuraavaksi he ovat ehkä taas ihan jotain muuta.
Vähän huolestuttaa, että pyllistävätkö he samalla osalle kuulijakunnastaan. Tämä jää nähtäväksi ja toivottavasti näin ei käy.
Kyllä lyövät tosiaan tällä Mr. Internationalin enkunkielisellä räppäyksellä bensaa liekkeihin jo ennestään kuumana käyvälle (nais)yleisölle, voin vain kuvitella miten yleisö villiintyy kevään ja kesän keikoilla. Hauskaa :D
Jos ei ole tiktokia mutta on insta, voranymfin on jakanut instassa editin missä pidempi pätkä on kuultavissa.
Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi, vai miten se menikään... Ja Kaj'n pojat varsinkaan eivät ole meidän lapsiamme, joista meillä olisi joku paimennusvastuu tai joista meidän pitäisi olla huolissamme. Yritetään nyt vaan päästää irti curlingäitimoodista ja kontrollista ja ottaa rauhallisesti vastaan, mitä tuleman pitää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ole sometilejä, mutta sen Karaoke-näytteen pääsi kuuntelemaan tiktokista selaimella ilman tiliäkin. Mut nyt en mee!
Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi, vai miten se menikään... Ja Kaj'n pojat varsinkaan eivät ole meidän lapsiamme, joista meillä olisi joku paimennusvastuu tai joista meidän pitäisi olla huolissamme. Yritetään nyt vaan päästää irti curlingäitimoodista ja kontrollista ja ottaa rauhallisesti vastaan, mitä tuleman pitää. :)
Viime kesänä olimme hyvin huolissamme siitä, saavatko pojat riittävästi ruokaa ja unta ja eivät kai kärvenny keinokuitupukuihinsa kesähelteessä. Näinköhän pystymme karistamaan curlingäidin viitan harteiltamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä olimme hyvin huolissamme siitä, saavatko pojat riittävästi ruokaa ja unta ja eivät kai kärvenny keinokuitupukuihinsa kesähelteessä. Näinköhän pystymme karistamaan curlingäidin viitan harteiltamme?
Minä en ainakaan pysty. Jostain pitää olla jatkuvasti huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ihmetyttää tämä holhoaminen välillä.
K, A ja J ovat aikuisia, älykkäitä miehiä ja kokeneita artisteja. He tietävät tasan tarkkaan mitä tekevät. Smaken är som baken - delad eli kaikkia ei voi miellyttää. He eivät tee musiikkia juuri sinun tai minun mieltymysten mukaan, vaan laajemmalle yleisölle ja itselleen. Itse tuen heitä kaikissa musiikillisissa pyrkimyksissään, nyt ja myöhemmin.
Mutta heitä ei toden totta tarvitse paimentaa, hyysätä tai holhota. Selvästi haluavat hiukan iskeä silmää innokkaille faneille ja mikäs siinä. Huumori ja leikkimielinen flirtti toimii ainakin minulle. Itse en ole ”äiti-ikäinen” heihin verrattuna, vaan ennemmin isosisko-osastoa. Näen kyllä itseni heilumassa keikalla ja laulamassa suurella innolla mukana ihan kaikkia biisejä, myös tätä uusinta. Tulee hauska keikkakesä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lyövät tosiaan tällä Mr. Internationalin enkunkielisellä räppäyksellä bensaa liekkeihin jo ennestään kuumana käyvälle (nais)yleisölle, voin vain kuvitella miten yleisö villiintyy kevään ja kesän keikoilla. Hauskaa :D
Jos ei ole tiktokia mutta on insta, voranymfin on jakanut instassa editin missä pidempi pätkä on kuultavissa.
Vörånymfinin valinnat biisin taustakuvitukseksi olivat taas osuvia kuin nenä päähän. Varsinkin nuo pari viimeistä pätkää Bärikingistä ja Jonasta syömässä sipsejä. Jag döööör. (Jos ette muista mistä asiayhteydestä Jona-pätkä on, samalla tilillä on hiljattain ollut hieman pidempi pätkä samasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tiktokia mutta on insta, voranymfin on jakanut instassa editin missä pidempi pätkä on kuultavissa.Vörånymfinin valinnat biisin taustakuvitukseksi olivat taas osuvia kuin nenä päähän. Varsinkin nuo pari viimeistä pätkää Bärikingistä ja Jonasta syömässä sipsejä. Jag döööör. (Jos ette muista mistä asiayhteydestä Jona-pätkä on, samalla tilillä on hiljattain ollut hieman pidempi pätkä samasta.
Mä en yleensä koskaan katso mitään ennakkopuffeja (enkä kannusta muitakaan katsomaan), koska haluan nähdä teokset kokonaisina. Nyt tein jostain syystä poikkeuksen ja kurkistin tuon Våronymfinin kuvittaman pätkän tulevasta biisistä. Ja kehotan kaikkia muitakin tsekkaamaan sen ennen kuin se häipyy näkyviltä (on siis hänen stooreissaan). On niin erinomaisesti koostettu, ettei paremmasta väliä. Jotkut kuvat olivat mulle aivan uusia. Jonan työlään sipsinsyönnin kyllä paikallistin heti, sillä osaan Hallnin ykköskauden ulkoa kohtaus kohtaukselta.
Ikä- ja sukupolvikysymys varmasti. Itse olen jo kohta täti-iänkin ohittanut, ja kun itsellä ei ole lapsia, eikä hyvillä ystävilläkään, niin nuorten/nuorten aikuisten maailma on vähän vieras. KAJ on ihan eri ikäpolvea kuin minä. Vaikka ovat olleet varhaiskypsiä ja pikkuvanhoja, niin silti elävät kolmekymppisten maailmassa, johon kuuluu varmaan aivan toisenlaiset jutut kuin omaani. Jos nyt jotain ajatusta tästä KAJ'n ottamasta linjasta mieleen tulee, niin suuntaavat musiikkinsa tähän päivään ja tämän hetken uudelle yleisölle, ja mikäs siinä, jos ovat sitä mieltä, että se on heille hyvä linja nyt. Kyllä se aika pian alkaa näkyä, jos yleisö ei ota sitä omakseen. Tämä uusi biisi lienee aika vahvasti itseironinen, jos nyt jotain voi päätellä, ja siinä joutuu kuulijakin ehkä venyttämään vastaanottokykyään. Samoin sanoituksen suhteen, jos se nyt on sitä mitä on kerrottu. Mutta KAJ on ennenkin heittänyt yleisölle näitä haasteita.
Ensi viikolla kuullaan, onko vaivaannuttavaa, kiusallista, yleisöä aliarvioivaa vai mitä. Musiikin kokee jokainen tietysti omalla tavallaan. Itseä ei välttämättä kiusaannuta "ei- niin-puhtoiset" tekstit, musta tuntuu, että nauran välillä aivan luokattoman huonoille jutuille. Tämän päivän populaarimusiikin maailma on kylläkin niin nopeatempoinen ja raadollinen, ja yleisön kiinnostuksen kohteet vaihtuvat, koko ajan tulee uutta ja uutta, että siinä pärjääminen on varsinainen taitolaji.
No mitä sitä läjää lauluja väsäämään. Yksi euroviisutason hitti ja sillä Kaj vissisti tienaa. Muistammehan Tehtaankadun kaksion, kyllä toimi vuosikaudet. Akustiikkakitara, mies ja ääni. Se oli siinä, yhden laulumiehen osuma.