Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20095)
Patreoniin tuli Grim-reaktioita. Fisken Gunnar siitä 2010 keikasta, Pollenallergiker, Heimani i skick livenä ja remixinä. Hän on niin iloinen, että heiltä löytyy niin varhaista materiaalia, josta jo näkyy valtava lahjakkuus.
Tästähän pojat kertoivat Tio år -biisissään. Suurin osa heidän alkuaikojen keikkapaikoistaan oli homeisia lääviä tai jotain pusikkoa. Mutta silti annoimme joka kerran kaikkemme ja aiomme antaa jatkossakin, he lauloivat vuonna 2019. Asennehan ei ole heillä muuttunut piiruakaan, täysillä vetivät Strawberry Areenassa 30 000 hengen edessä ja täysillä vetäisivät, jos päätyisivät taas jonkun ravintolapöydän päähän laulamaan onnittelulaulua viisikymppiselle päivänsankarille.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän pojat kertoivat Tio år -biisissään. Suurin osa heidän alkuaikojen keikkapaikoistaan oli homeisia lääviä tai jotain pusikkoa. Mutta silti annoimme joka kerran kaikkemme ja aiomme antaa jatkossakin, he lauloivat vuonna 2019. Asennehan ei ole heillä muuttunut piiruakaan, täysillä vetivät Strawberry Areenassa 30 000 hengen edessä ja täysillä vetäisivät, jos päätyisivät taas jonkun ravintolapöydän päähän laulamaan onnittelulaulua viisikymppiselle päivänsankarille.
Jokaisen aloittelevan muusikon pitäisi kuunnella 10 år oppimateriaalina siitä miten tärkeää on kärsivällisyys ja työmoraali. Tyvestä puuhun noustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten taida olla yhtään keikkaa suomenkielisellä alueella? Paitsi Seinäjoki, jossa on "kotikenttä" eli koko ruotsinkielinen Pohjanmaa vieressä. Mielestäni kaikki muut Suomen keikat ovat alueella, jossa on merkittävä määrä ruotsinkielisiä.
Eiköhän ole kysyntää? Vai olettavatko keikkajärjestäjät vain, että ei ole?
(Mahtavaa, tarkistusluku: Yksi kaksi kolme)
Suomenkielisillä alueilla olisi kyllä yleisöä mutta rajallisesti. Me kajahtaneet ollaan erittäin sitoutuneita mutta hajallaan ympäri maata. Viime kesänä esimerkiksi Rovaniemellä porukka taisi olla vähän pihalla vöyrinkielisestä musiikista, vaikka vastaanotto sympaattinen olikin. Toisaalta Aitoon keikka syvällä hämäläisellä maaseudulla veti tuvan täyteen fanaattista porukkaa, joten koskaan ei voi tietää. Kokeilut pienillä suomenkielisillä keikkapaikoilla olisivat kyllä tervetulleita. Huhut kertovatkin, että jonkinlaisia sukelluksia sisä-Suomeen on myöhemmin tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana haastattelu 12 vuoden takaa putkahti näkyviin Youtubessa. Olen ehkä nähnyt tämän aiemminkin mutta unohtanut paljon. Tässä pojat paljastavat muun muassa Yolon tarkan syntyhistorian, hauska tarina. Haastattelija kysyy, voisivatko he saavuttaa menestystä ehkä Ruotsissakin, ja he kertovat, että heillä on syksyllä [siis 2014] tulossakin siellä kaksi keikkaa, tosin ruotsinsuomalaiselle yleisölle. Vielä ei olleet Mellot ja muut edes pilkkeenä silmäkulmassa.
Kiitos
Oli ihana katsoa tämä illan päätteeksi. Olen nähnyt tämän ennenkin, mutta en muistanut kaikkea. Kiinnostava tosiaan tuo Yolon syntyhistoria. Tiesin, että Jakobin isä on Pensalasta, mutta en muistanut että hän puhuu vöyriläisten mielestä hassusti.
Tästä haastattelusta siis olikin peräisin se Kevinin kioskihaave, josta on ollut puhetta.
Aivan ihana Bodil-veto tuossa lopussa. En vaan voi lakata ihailemasta sitä miten suvereenisti he vetävät livesoitot pelkällä kitaralla ja bassolla tai jopa ilman bassoa milloin missäkin lähetyksessä.
No sanopa muuta. Mulle tuli mieleen se Bara bada bastun akustinen versio, jonka he tekivät ennen Baselia. Ei olisi kovin moni muu kilpailija samanlaiseen suoritukseen pystynyt. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Hehän aloittivat pikkupoikina ilman mitään instrumentteja ennen kuin mukaan tuli ensimmäiset haparoivat kitarasoinnut. Nykyinen meininkihän on ihan luksusta.
Bastun akustinen versio on uskomattoman hyvä. Katselen sitä vieläkin aina silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Patreoniin tuli Grim-reaktioita. Fisken Gunnar siitä 2010 keikasta, Pollenallergiker, Heimani i skick livenä ja remixinä. Hän on niin iloinen, että heiltä löytyy niin varhaista materiaalia, josta jo näkyy valtava lahjakkuus.
Oi, mahtavaa. Onko Grim laittamassa ne myös Youtuben puolelle? Jos Celeste on ehkä paras Kaj'n tekstien ja koko heidän tuotantonsa kulttuuristen viitteiden arvioija, Grim on ehdottomasti paras musiikillisen puolen analysoija. Hän poimii aina esiin kiinnostavia yksityiskohtia, joita mä epämusikaalisuuden huipentuma en ole huomannut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten taida olla yhtään keikkaa suomenkielisellä alueella? Paitsi Seinäjoki, jossa on "kotikenttä" eli koko ruotsinkielinen Pohjanmaa vieressä. Mielestäni kaikki muut Suomen keikat ovat alueella, jossa on merkittävä määrä ruotsinkielisiä.
Helsingissä on ruotsinkielisiä vain n. 5 %, Naantalissa prosentin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, mahtavaa. Onko Grim laittamassa ne myös Youtuben puolelle? Jos Celeste on ehkä paras Kaj'n tekstien ja koko heidän tuotantonsa kulttuuristen viitteiden arvioija, Grim on ehdottomasti paras musiikillisen puolen analysoija. Hän poimii aina esiin kiinnostavia yksityiskohtia, joita mä epämusikaalisuuden huipentuma en ole huomannut ollenkaan.
Luulen, että Youtubeen tulee video, jossa on Fisken Gunnar ja Pollenallergiker. Heimani i skick-video taitaa jäädä vain Patreoniin.
Olen oppinut, että kun Grim hymähtää tyytyväisenä, kannattaa kuunnella taustoja. Hän on huomannut jotain, mitä itse en ole kuullut. Gunnarissa on käännös englanniksi, mutta Pollenallergikenissä ei.
Mä sanoisin, että Helsingissä ratkaisee prosenttiosuutta enemmän määrä eli noin 35 000 henkeä. Kuin keskikokoinen ruotsinkielinen kaupunki. Lähietäisyydellä on vielä Espoon, Kauniaisten ja muun Uudenmaan ruotsinkieliset. Naantali on pieni ja ruotsinkielisiä(kin) vähän, mutta naapurissa on Turku ja koko ruotsinkielinen saaristo. Siinä mielessä nämä molemmat on eri asia kuin umpisuomalaiset paikkakunnat, vaikka Oulu tai Kuopio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin asukasluvusta 5 % on 35 000 ihmistä ja lisäksi 100 km säteellä varmasti vähintään toinen mokoma.
Naantalissa itsessään toki vähän ruotsinkielisiä, mutta vieressä Turku n. 10 000 ja lähialueella lisää.
Tuo on paljon, kun vertaa vaikka
- Kuopio: 392 ruotsinkielistä
- Tampere: n. 1000 ruotsinkielistä
- Rovaniemi: 153 ruotsinkielistä
Eli pelkästään Naantalin pienessä naapurikunnassa Paraisilla on moninkertainen määrä ruotsinkielisiä (n. 8000) siihen, mitä noissa kolmessa isossa kaupungissa yhteensä. Lisäksi kaksikielisillä alueilla myös suomenkieliset usein ymmärtävät paremmin ruotsia kuin täällä, missä siihen ei koskaan törmää. Täältä umpisuomenkieliseltä alueelta katsoen siis keikat todellakin ovat kaksikielisellä alueella. Olen huomannut, että esim. pk-seudulla tai Turussa asuvat eivät usein tajua kuinka vähän ruotsia puhuvia on suuressa osassa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin tuo 5% tarkoittaa lukumääräisesti aika paljon. Ja "vieressä" on on mm. Espoo, Kirkkonummi ja Sipoo, joissa asuu ruotsinkielisiä. Naantaliin on erittäin lyhyt matka Turusta, jossa on jo paljon enemmän ruotsinkielisiä. Hyvin lähellä on myös Parainen, joka on jo erittäin ruotsinkielinen.
En mä tiedä, mitä järkeä olisi lähteä keikalle johonkin Sisä-Suomeen, jossa yhdellä paikkakunnalla on ehkä kourallinen faneja ja jossain matkojen päässä ehkä toinen kourallinen, tai ei ollenkaan. Tai no, tottakai voivat kokeilla. Viime vuonna kiersivät festarit, joilla on aina yleisöä, koska on monia muitakin esiintyjiä ja ihmiset niille kerääntyvät. Ja viime vuosi oli "KAJ-huumaa", monet menivät tilaisuuden tullen katsomaan silkasta uteliaisuudesta. Uteliaisuuden nälkä on nyt tyydytetty, enkä tiedä, lähtisikö joku Perus-Pertti katsomaan toista kertaa. Kyllä meitä koukkuun jääneitä umpisuomalaisia on, mutta olemme tosiaan kovin hajallaan.
Tampereen kupeessa on esimerkiksi Akaa, joka on hieman Naantalia pienempi kunta. Siellä ruotsinkielisiä on n. 30 henkilöä eli 0,2% väestöstä. Ja samanlaista on suuri osa alueen kunnista, keskuskunnat kuten Tampere ovat poikkeuksia, kun niissä on jopa 0,5%.
Näihin lukuihin verrattuna joku Parainen on valtava potentiaalinen kuulijakunta. Helsingistä puhumattakaan.
Uskoisin, että päästäkseen siihen, että KAJ voisi saada enemmistöltään suomenkielisen yleisön syömään kädestään tarvitaan vielä jonkin verran "siedätyshoitona" innokkaan ruotsinkielisen tai sitä hyvin ymmärtävän porukan tukea. Hyvä tunnelma vie mukanaan.
'Siinä mielessä nämä molemmat on eri asia kuin umpisuomalaiset paikkakunnat, vaikka Oulu tai Kuopio.'
On Oulussa ruotsinkielinen koulukin ja esim taannoin Putouksen voittanut Dennis Nylund Oulusta:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielisillä alueilla olisi kyllä yleisöä mutta rajallisesti. Me kajahtaneet ollaan erittäin sitoutuneita mutta hajallaan ympäri maata. Viime kesänä esimerkiksi Rovaniemellä porukka taisi olla vähän pihalla vöyrinkielisestä musiikista, vaikka vastaanotto sympaattinen olikin. Toisaalta Aitoon keikka syvällä hämäläisellä maaseudulla veti tuvan täyteen fanaattista porukkaa, joten koskaan ei voi tietää. Kokeilut pienillä suomenkielisillä keikkapaikoilla olisivat kyllä tervetulleita. Huhut kertovatkin, että jonkinlaisia sukelluksia sisä-Suomeen on myöhemmin tulossa.
No ehkä ei tarvitse kuin katsoa esim. Spotifyn top 50 listaa, niin näkee, mikä musiikki Suomessa ns. suureen yleisöön puree: suomenkielinen musiikki ja erityisesti Suomi-rap. Nopeasti arvioituna varmaan reippaasti yli puolet noista top-artisteista on räppäreitä. Suomi-iskelmä/Suomi-pop puree myös aina tiettyyn joukkoon. Meillä ei soittolistojen perusteella mene edes englanninkielinen musiikki tänä päivänä samalla tavoin niin sanotusti kotiin, kuin monessa muussa maassa. Että siinä mielessä KAJ'n musiikki jää meillä kyllä pienten piirien iloksi, vaikka persoonina miten tykättyjä ja symppiksinä pidettyjä olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
'Siinä mielessä nämä molemmat on eri asia kuin umpisuomalaiset paikkakunnat, vaikka Oulu tai Kuopio.'
On Oulussa ruotsinkielinen koulukin ja esim taannoin Putouksen voittanut Dennis Nylund Oulusta:)
No joo, tiesin tämän kyllä. Siitä huolimatta Oulu on mun silmissäni niin umpisuomalainen kylä kuin olla voi. Olen siellä sukulaissuhteiden vuoksi ollut aika paljon enkä kertaakaan kuullut ruotsia missään.
Mä itse asun Tampereella ja yhtä umpisuomalainen kaupunki tämäkin on, vaikka täällä on ruotsinkielinen koulu ja seurakunta ja tuhat ruotsinkielistä asukasta. Se ei käytännössä juuri näy, sillä he tuntuvat automaattisesti vaihtavan kodin ulkopuolella suomeen. Mun yksi tuttuni paljastui vuosien jälkeen yllättäen ruotsinkieliseksi. Mun kanssani hän oli aina puhunut vain suomea, tampereen murteella vielä. Ei tämä mun mielestäni hyvä asia ole, kyllä ruotsi ansaitsi näkyvyytensä joka paikassa. Kamalaa olisi, jos kieli kuihtuisi Suomesta pois. Sama pätee tietysti saameenkin.
Oulussa on noin 400 ruotsinkielistä. Alueen ilmeisesti ainoa ruotsinkielinen koulu sitten kerääkin oppilaita yli sadan kilometrin säteeltä. Eli kyllä Oulu on umpisuomenkielinen paikkakunta, vaikka yksi koulu löytyykin. Ei Tamperekaan ole saksan tai ranskankielinen vaikka molemmilla kielillä löytyy omat koulunsa.
https://www.munoulu.fi/kaupunki/svenska-privatskolan-tuo-ruotsinkieline…
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että päästäkseen siihen, että KAJ voisi saada enemmistöltään suomenkielisen yleisön syömään kädestään tarvitaan vielä jonkin verran "siedätyshoitona" innokkaan ruotsinkielisen tai sitä hyvin ymmärtävän porukan tukea. Hyvä tunnelma vie mukanaan.
Ajattelin houkutella tällaiseen "siedätyshoitoon" paria kaveriani mukaan, kun olen menossa katsomaan KAJ'ta mm. Helsinkiin. Toinen heistä ei ehkä lähde, kun luulen, että ei välttämättä välitä niin riehakkaasta meiningistä ja yleisön metelistä, mutta toinen voisi lähteäkin. Mä luulen, että tuollaisessa livessä ei edes niin paljon haittaa se, että ei ymmärrä kieltä, koska se poikien esiintyminen on niin riemullisen energistä ja mukaansatempaavaa ja tunnelma sekä lavalla että yleisössä iloinen ja aivan mahtava. KAJ'n musiikissa on niin paljon kaikuja myös menneistä vuosikymmenistä, 70-, 80- ja 90- luvuista, että luulen, että kaverini voisi ihan tykätä. Hän, kuten en minäkään, ei ole mikään tämän päivän mainstreamin ystävä.
Jotkut ovat kertoneet saaneensa KAJ-herätyksen vasta KOIssa, kun ovat jonkun sattumuksen kautta sinne konserttiin tulleet lähteneeksi. Katsotaan, kuinka meille (tai kaverilleni) käy 🙂
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut paljon apua YouTuben käännetyistä videoista. Ilman niitä tuskin olisin koskaan päässyt perille KAJ'n upeudesta. Paljon se on silti vaatinut vaivannäköä ja vaatii yhä, jotta ymmärrän. Eli ruotsia osaavien tuki on kriittistä, jotta meitä suomenkielisiä saadaan kuulijoiksi, mutta valitettavasti en usko, että se silti kääntää suurta massaa, koska vaatii jonkin tason kajahtaneisuuden, aikaa ja energiaa, jotta näkee kaiken sen vaivan, mitä syvemmälle pääseminen edellyttää. KAJ'n sanoitusten kieli kun ei ole aina aivan yksinkertaisinta, joten sillä ruotsilla millä ymmärtää esimerkiksi uutiset, jää vitsit usein vielä ymmärtämättä.
Suomessa siis ei varmaan noin suuria staroja pahemmin ole, kun pienessä maassa ei parane olla liian nirso. Mutta tajusitte pointin: Mun on vaikea kuvitella, että KAJ katsoisi alaspäin keikkapaikkaa, vaikka tulisi vastaan aivan mitä vain.