Onko KAJ yhden hitin ihme?
Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua
Kommentit (20046)
Vierailija kirjoitti:
Grammis-gaalassa on paljon palkintokategorioita, jopa klassiselle musiikille omansa, mutta näyttää siltä että KAJ on ehdolla vain vuoden biisistä https://grammis.se/news/3385/
Jossain oli keskustelua, että Grammis-gaalassa lähes kaikkien muiden kategorioiden kuin Vuoden biisi kriteerinä on, että täytyy olla julkaissut vuoden aikana kolme ensisijaisesti Ruotsin markkinoille suunnattua kappaletta. Ehkä katsoivat, ettei Karaoke ja Mosquito täytä tätä kriteeriä, aika paljon niitä Suomessakin markkinoitiin.
Hiukan jälkijunassa täällä kommentoin teille, jotka pohdiskelitte Dåger åt böndrinin samlat 80 namn -kohtaa. Tätä käsiteltiin joskus FB-ryhmässä. Siellä asiaa tuntevat tiesivät kertoa, että ainakin Pohjanmaan suomenruotsalaisilla (kaiketi myös Ruotsissa) oli ennenvanhaan tapana, että konfirmoitavat painattivat itselleen sellaisia pieniä, käyntikortin tapaisia koristeellisia kortteja, joissa oli oma nimi, vuosiluku ym. (googlaa kuvahaulla konfirmationsminnen). Näitä kortteja sitten vaihdeltiin innokkaasti muiden rippilasten kanssa. Mitä enemmän porukkaa tunsi ja keräsi näitä nimikortteja, niin sen komiampaa tietenkin. 80 nimeä viittaa siis tähän, ei seurakunnan työntekijöiden kuittauksiin :)
^ Kiitos. Sivistävin ketju ikinä. Kun seuraavan kerran tulee jossain tilaisuudessa puheeksi ruotsinkielisen Pohjanmaan konfirmaatiomuistokortit, mä tyrmään koko porukan, ihan kasuaalisti tietenkin.
Paalanenhan teki taiteellisen väitöskirjatyön "Vaihtoäänisen haitarin paljerytmiikkasta sävellystyössä"
Vaihtoäänisessä haitarissa tulee eri sävel työnnettäessä ja vedettäessä ja se on eri soitin kuin nykyään yleinen kromaattinen haitari jossa tulee sama ääni vedettäessä ja työnnettäessä.
Muistaakaas kuunnella BBB:tä. Spotifyssä nyt 119 848 348 streamiä, eli 120 miljoonaa saadaan täyteen tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko se Komiat sellainen dansband, jollaisia Kaj parodioi? Tai siis dansbandin suomenkielinen vastine? Huvittavaa muuten, jos ei-pohjalaisina imitoivat pohjalaisuutta. Ne aidot pohojalaaset saattaa panna pahakseen, ja siitähän ei sitten hyvä seuraa.
Mä en sanoisi mitään suomalaista tanssimusaa dansbandiksi, käsittääkseni se on hyvin ruotsalainen/ruotsinkielinen genre. Ja siihen kuuluu just sellainen siirappisuus ja on aika duurivoittoista. Suomalainen tanssimusiikki on paljon melankolisempaa.
Kaj mykkäelokuvassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaj mykkäelokuvassa. :)
Joo en suosittele laittamaan ääniä päälle ;-)
Mä en sanoisi mitään suomalaista tanssimusaa dansbandiksi, käsittääkseni se on hyvin ruotsalainen/ruotsinkielinen genre. Ja siihen kuuluu just sellainen siirappisuus ja on aika duurivoittoista. Suomalainen tanssimusiikki on paljon melankolisempaa.
Sama käsitys mullakin. Dansband-musassa myös käsittääkseni aika selkeät country/swing-musiikkivibat. Jos tiedätte millainen tanssi on bugg (lähtöisin Ruotsista) niin buggia tanssitaan tietääkseni usein just tällaiseen dansband-musiikkiin.
Dansbändit syntyivät 70-luvulla syrjäyttäen aikaisemmin yleiset tanssiorkesterit ja tyypillinen musiikki on ollut foxtrottia. Hassujen hattujen tausta liittyy verotukseen. Kun asut ovat tarpeeksi oudot, niitä ei voi pitää arkivaatteina joten täysi verovähennys on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Sama käsitys mullakin. Dansband-musassa myös käsittääkseni aika selkeät country/swing-musiikkivibat. Jos tiedätte millainen tanssi on bugg (lähtöisin Ruotsista) niin buggia tanssitaan tietääkseni usein just tällaiseen dansband-musiikkiin.
Axel ainakin tietää mitä on bugg, koska on käynyt buggkurssin.
"BBB on Ruotsin Grammisgaalassa ehdolla vuoden kappale -kategoriassa :)"
Pidetään peukkuja! Katsoin minkä nimisiä nuo muut ehdolla olevat biisit ovat. No, eivät sanoneet mulle oikein mitään. Ida-Lova ja Klara Hammarström olivat kyllä tuttuja artistinimiä ja Ruotsissa ilmeisesti supersuosittuja. Toivotaan KAJ'lle parasta tässä seurassa. Ainakin BBB:n striimausmäärät ovat huikeat, Ruotsissakin. En tiedä millaista radiosoittoa BBB sai Ruotsissa viime vuonna. Radiosoitotkin näyttivät olevan yksi arvosteluperuste.
Vierailija kirjoitti:
Pidetään peukkuja! Katsoin minkä nimisiä nuo muut ehdolla olevat biisit ovat. No, eivät sanoneet mulle oikein mitään. Ida-Lova ja Klara Hammarström olivat kyllä tuttuja artistinimiä ja Ruotsissa ilmeisesti supersuosittuja. Toivotaan KAJ'lle parasta tässä seurassa. Ainakin BBB:n striimausmäärät ovat huikeat, Ruotsissakin. En tiedä millaista radiosoittoa BBB sai Ruotsissa viime vuonna. Radiosoitotkin näyttivät olevan yksi arvosteluperuste.
Kuulin että ei sitä ole Ruotsissakaan radiossa soitettu kuin korkeintaan silloin aluksi😢
Onko radiosoitoilla merkitystä? Kuunteleeko kukaan enää radiota? Varsinkaan nuoriso? Kun siis musiikin voi kuunnella spotifysta ja muualta netistä (ja tietysti livenä konserteissa).
Itse olen jo kuusikymppinen enkä ole kuunnellut radiota koskaan, en puheohjelmia enkä musiikkia. Omistin kyllä joskus sellaisen pienen matkaradion, mutta kun en ikinä avannut sitä, annoin sen lopulta pois. Olenko harvinaisuus vai ihan normitapaus?
Näköjään KAJZ dansband nimikin oli ihan esikuvansa mukainen, kun viidestä Grammis dansband ehdokkaasta kahden nimi päättyy z-kirjaimeen.
Vierailija kirjoitti:
Hammarströmin On and On and On sijoittui Melloissa neljänneksi. Ja hän oli yksi katkerista häviäjistä, joka antoi haastatteluja siitä että hän hävisi siksi että on nainen. Kun olihan Loreenin voitosta jo kaksi vuotta
Tosiaan vuoden biisin valintaperusteina on streamit ja parin radiokanavan soitot.
"Näköjään KAJZ dansband nimikin oli ihan esikuvansa mukainen, kun viidestä Grammis dansband ehdokkaasta kahden nimi päättyy z-kirjaimeen."
Olin vastaamassa hörönauruhymiöllä, mutta menin kaiken varalta tarkistamaan, ja jösses: siellähän ON kategoria nimeltä Dansband. Ja kahden ehdokkaan nimi PÄÄTTYY zetaan. Totuus on tarua ihmeellisempää. (Totaalisen asiantuntemattomana ennustan, että ei meidän pojat sieltä mitään voita, on niin umpiruotsalainen kisa kuin olla voi.)
Koska tällainen palkintojenjako on? Mahtaakohan Kaj olla siellä paikalla? Jos oikein muistan, niin taisivat olla siellä viime vuonna esiintymässä.
Ai että rakastan tätä pätkää. Katsoin sen taas pitkästä aikaa ja useamman kerran peräkkäin.
En todelllakaan ole mikään asiantuntija musikaaleissakaan, mutta olen youtubesta nähnyt myös alkuperäisen kohtauksen.
On tämä vaan hauska ja taidokas.
Grammis-gaalassa on paljon palkintokategorioita, jopa klassiselle musiikille omansa, mutta näyttää siltä että KAJ on ehdolla vain vuoden biisistä https://grammis.se/news/3385/