Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (12534)
Meira on minusta kaiken aikaa vaikuttanut erittäin mukavalta. Ja Lundvikin ja Zelmerlöwin kannattaisi miettiä sitä, että se oli nimenomaan Ruotsin kansa, joka äänesti niinkuin äänesti ja ratkaisi kisan. Pieni saunalaulu Suomesta tuli ja vetosi ja ihmiset tykkäsivät. Yli miljoona ääntä enemmän kuin Zelmerlöw. Joku syyhän siihen on, että näin kävi....
Ja syy on tässä. Iloinen, hauska, tarttuva hyvän mielen biisi ja huippusympaattinen, aito, luonteva ja ihmisläheinen KAJ! Suon heille tämän menestyksen koko sydämestäni.
Tuo ohjelma kuvattiin elokuussa Sauna tourin viimeisen viikon alussa. Olivat Ruotsissa Kiirunan keikkaa varten ja sillä reissulla käväisivät (oletettavasti) Tukholmassa kuvaamassa tuon.
Katsoin vpn:n avulla SVT:n taltioinnin Änglagård-musikaalista. Varsinkin vahvat naisroolit Fanny ja Rut tekivät vaikutuksen, ja herttainen papparainen Gottfrid, jonka lauluosuuksissa laulajalegenda Tommy Körberg tosin joutui himmailemaan, eihän pikkupirtin vanhus voi kajauttaa Stad i ljus -tyyliin. Mårtenissa oli selkeät BP-Benjamin -vibat, kaipuu suureen maailmaan, ja häntä pussailtiin parinkin naisen toimesta. Värikästä neuletta oli todellakin metrikaupalla ja lisää syntyi (tai oli syntyvinään). Syksyllä nähdään, miten kiltin pojan rooleissa (esim. Aikuiset-sarjan Kuisma) usein nähty babyface Mikko Kauppila ottaa haltuun räväkän Zac-hahmon. Jakobille Mårtenin rooli sopii varmasti kuin nakutettu.
Niinpä, euroviisujen isännyys tulee aiheuttamaan nykytilanteessa Itävallalle paljon kaikenlaista varautumista ja lisäkustannuksia. Neljäs sija on hieno, SVT väisti luodin ja KAJ on niin monen mielestä se lopullinen voittaja.
Ensi vuonna Mellossa mellastaa BBB:sta tuttu Anderz Wrethov neljän kappaleen säveltäjätiimissä https://www.svt.se/kultur/nu-presenteras-artisterna-i-melodifestivalen-…
Yksi karsintoihin osallistuvista artisteista on suomalaiselta kuulostava mutta hyvin monikulttuurinen Timo Räisänen, ja on siellä tämän vuoden Mellostakin tuttuja finalisteja. Yrittänyttä ei laiteta! Karsinnoissa tulee olemaan useita ruotsinkielisiä kappaleita, mikä varmasti on KAJ'n ansiota. Kukaan vain ei osaa ennustaa syntyykö vuonna 2026 KAJ'n veroista ilmiötä tai syntyykö se nimenomaan Ruotsissa. Todennäköisesti ei. Se ei ole allokoitavissa.
Olen jouluna onnistunut välillä miettimään jotain muutakin kuin tätä pakkomiellettäni. Aiheeseen liittyen olen miettinyt eniten sitä minkälainen kontrasti on Jakobin viimekeväisellä Lidret-haastattelulla ja hänen keikkaesiintymisillään KAJ:n keikoilla Vörjeansistä puhumattakaan. Seesar nosti kevään haastattelussa esiin sen, että Jakob on muuttunut yleisön silmissä söpostä seksikkääksi. Jakob kiemurteli nolon vaivaantuneena mutta samalla melkein kikatti kuin pikkutyttö imarreltuna. Mahdollisimman kaukana siitä itsevarmasta flirttailijasta, jollaisena hänet on nähty esiintyessään ja etenkin Tommyna KOI:ssa.
Voisi tietty ajatella, että hän on kesällä nopeasti kasvanut uuteen rooliin, mutta on hän esiintynyt tarkoityksellisen kireissä farkuissa ennen Mellokevättäkin.
Minä olen tullut siihen lopputulokseen, että hän pakosti on eri henkilö esiintyessään.
Vierailija kirjoitti:
Olen jouluna onnistunut välillä miettimään jotain muutakin kuin tätä pakkomiellettäni. Aiheeseen liittyen olen miettinyt eniten sitä minkälainen kontrasti on Jakobin viimekeväisellä Lidret-haastattelulla ja hänen keikkaesiintymisillään KAJ:n keikoilla Vörjeansistä puhumattakaan. Seesar nosti kevään haastattelussa esiin sen, että Jakob on muuttunut yleisön silmissä söpostä seksikkääksi. Jakob kiemurteli nolon vaivaantuneena mutta samalla melkein kikatti kuin pikkutyttö imarreltuna. Mahdollisimman kaukana siitä itsevarmasta flirttailijasta, jollaisena hänet on nähty esiintyessään ja etenkin Tommyna KOI:ssa.
Voisi tietty ajatella, että hän on kesällä nopeasti kasvanut uuteen rooliin, mutta on hän esiintynyt tarkoityksellisen kireissä farkuissa ennen Mellokevättäkin.
Minä olen tullut siihen lopputulokseen, että hän pakosti on eri henkilö esiintyessään.
Totta kai on. Jokainen esiintyvä artisti on lavalla joku muu kuin privaattiminänsä, ja moottoriturpa Tommyn roolissa Jakob on yhtä kuin kireät farkkunsa ja täydellinen tarakkansa, kuten täällä on todettukin.
YouTuben algoritmi heitti kuunneltavakseni vanhan kappaleen Dra na gambält över de. Olipas hyvä!
Mä ehdin vihdoin tsekkaamaan tuon SVT:n Mello-muisteluohjelman, ja olipa kokemus. Voin samaistua niihin ulkomaalaisiin Kaj-faneihin, jotka kahlasivat läpi Linnan juhlat nähdäkseen vilauksen pojista.
Myönnän, ettei mua voisi Mellot tai Euroviisut vähempää kiinnostaa ja että katsoin tuon vain yhdestä tai tarkemmin kolmesta syystä. Toki olin valmistautunut kuuntelemaan muidenkin artistien muistot ja kokemukset, mutta kun pääasiana tuntui olevan se, kuinka kivaa juontajilla oli kisassa ollut.
Kaj oli tietysti yhtä kohtelias ja hyväkäytöksinen kuin aina ja Jakob hymyili aurinkoisesti (varsinkin silloin, kun pöytään tuotiin kakkua). Axel veti osansa kuin ammattilainen ainakin, mutta mä sain hupini Kevinin seuraamisesta. Raukkaparka tuijotti lasittunein silmin kaukaisuuteen ja toivoi olevansa kotona, mutta kärsivällisen vaitonaisena hänkin lusi roolinsa.
Yhden (ainakin itselleni) uuden tiedonmurun pyydystin. Kaj ei missään vaiheessa uskonut vievänsä Melloa, kuten ei kukaan muukaan - paitsi yksi ihminen: Jakobin vaimo oli ennen finaalia sanonut, että pojat korjaavat voiton kotiin.
Tietty silti arkistoin tämänkin videon ja katson sen onnellisena uudestaankin, koska kuulun puhelinluettelotason kajahtaneisiin. Muille voi olla puuduttavaa seurattavaa. :)
^ Tuolla mainospuheella, täytyy varmaan itsekin katsoa tuo ohjelma joku päivä 😅
Tuo muisteluohjelma on kuvattu viime kesän hullun keikkaputken lopulla ja näkee, että pojat ovat rättiväsyneitä. Mutta parhaansa he tekevät (Kevinkin, joka yrittää suunnilleen vain pysytellä hereillä...), kuten aina. Ja on siinä puudutusprosessin aikana pari piristävääkin hetkeä, kun pojat vetäisevät a cappellana (niin ainakin luulisin, jotain taustoja on lisätty mukaan jälkiäänityksenä) pätkät Taco hej'stä ja Bastusta.
Muisteluohjelmassa Axel kertoo tacojen tulleen Suomeen 2008 tai 2009. Ehkä ne tuli Vöyrille vähän jälkijunassa. Itse muistan syöneeni texmex ravintoloissa Turussa ja Helsingissä ainakin vuonna 1994 😆 Eiköhän kaupoista löytynyt tykötarpeet samoihin aikoihin.
Mun mielestä toi muisteluohjelma ei ollut kovin kiinnostava, mutta en olekaan mikään mello- tai viisufani. KAJ ei ollut ohjelman päätarkoitus, mutta heidän takiaan tietty katsoin ja olisin mielelläni kuullut enemmänkin heidän mietteitään. Heidän esityksenä olivat ohjelman kohokohta ja varsinkin Taco hej oli erityisen mukaansatempaava.
"Tietty silti arkistoin tämänkin videon ja katson sen onnellisena uudestaankin, koska kuulun puhelinluettelotason kajahtaneisiin. Muille voi olla puuduttavaa seurattavaa. :)"
Tulit lanseeranneeksi tässä hauskan termin: puhelinluettelotason kajahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Joo Jakob kyllä lavalla osaa ottaa yleisönsä, on osannut jo pitkään (tulee mieleen esim. se yksi youtubesta löytyvä teltassa kuvattu vanha keikka) ja nykyään vieläkin paremmin. Yksityishenkilönä taas ei taida kuitenkaan olla kovin ekstrovertti ja haastatteluissakin vaikuttaa usein kovin kiltiltä jos ei laita "hurmausvaihdetta" päälle.
Vierailija kirjoitti:
Yksi huvittava yksityiskohta tossa Mello-muistelussa oli niiden juontajien harrastelijamaisuus, siis eivät osanneet haastatella eivätkä oikein viedä ohjelmaa eteenpäin. Axel ja Jakob journalismin(kin) ammattilaisina jossain kohtaa ottivat ohjia käsiinsä ja rupesivat tekemään kysymyksiä muille, jotta ei ihan pysähdyttäisi paikalleen. Ja toki ne väliklipit pelastivat, vaikka niissä turhan paljon esiteltiin juontajia koltunvaihdoksineen, ikään kuin se olisi kilpailussa kiinnostavinta. Ei ollut Kaj-ohjelmasta kyse, mutta Kaj kyllä tilannetta kannatteli, kun ne kaksi muuta paikalle tuotua kilpailijaa olivat enemmän koristeellisen näköisiä kuin saivat mitään järkevää suustaan. Niin että on tässä höttöshow'ssa kolme syytä, joiden takia se kannattaa katsoa. :)
Eipä nyt mollata Meiraa ja Sagaa, jotka ovat varmaankin puhuneet enemmänkin, mutta ohjelma on leikattu näin. Painopiste on laitettu juontajiin ja KAJ'hin.
En ole vielä katsonut Mello-muisteluita, mutta tuosta ohjien käsiin ottamisesta: He tuntuvat ottavan tuon roolin aika helpostikin median kanssa. Jos sille tuulelle sattuvat, vievät haastattelun toivomaansa suuntaan. Varsinkin Jakob ja Axel. En tiedä onko se yleistä sanavalmiutta ja tilannetajua vai kokemusta. Ehkä kaikkia niitä. Varmaan myös se vaikuttaa, että heitä on kolme, ehtii ajattelemaan enemmän, kun ei tarvitse itse olla yksin koko aikaa äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, euroviisujen isännyys tulee aiheuttamaan nykytilanteessa Itävallalle paljon kaikenlaista varautumista ja lisäkustannuksia. Neljäs sija on hieno, SVT väisti luodin ja KAJ on niin monen mielestä se lopullinen voittaja.
Taitaa kuitenkin monen mielestä Eestin edustaja olla se todellinen v. 2025 voittaja. Itse en sitä ymmärrä, inhoan tuota Eestin viisua ja esitystä.
Joo kiva ohjelma oli, onneksi tuli herättyä sen verran aikaisin että ehdin katsomaan ennen sukulointireissua. Ei nyt mitään erityistä, mutta itsellekin melko ihan vieras konsepti niin sikäli tuli uuttakin, ihan mielenkiintoinen.
Nyt sit uutenavuotena vielä Kajn esiintyminen, sit ei osaakaan sanoa koska seuraava on, paitsi ainakin ne laivakeikat sitten keväällä mutta niihin en itse pääse. Ja toivottavasti Hallnin kuvauksiin liittyen tulee sit jotain somevideota tms.