Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (12534)

Vierailija
11881/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahtavaa, jos huomisen joulukalenterissa tulisi tietoa uudesta kappaleesta! Tai kesän keikoista! Tai KAJ on icen taltioinnin julkaisusta! Mutta toki mikä vain hassuttelukin kelpaa jouluaaton piristykseksi.

Makkara-aiheinen biisi olisi aika hauska. Makkara-viitteitä on tullut niin paljon, että jotain niissä täytyy olla takana 😅

Vierailija
11882/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajn Kevin on Jakobin mukaan saanut nimensä Kevin Costnerilta joka oli uransa huipulla juuri 1990-luvun alussa.

Hän itse sitten esitti myöhemmin Yksin kotona -Keviniä joulukalenterissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11883/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin faniryhmässäkin on huomattu, että Tommy Tall oli Kevinin ystävä lapsuudessa ja he kirjoittivat yhdessä sen sinappimakkarakappaleen. Sitähän me täälläkin pohdimme linnan juhlien jälkeen. Facessa keskustellaan Tommy-nimestä ja ilmeisesti se ei olekaan niin yleinen kuin itse luulin. Miksi se siis toistuu niin usein KAJ:hin liittyvissä jutuissa?

Suomessa on syntynyt 1990-1999 339 Tommy nimistä. Olisiko näistä kaksi osunut Vöyriin?

Vierailija
11884/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gunilla esiintyy Jåo nåossa ja on hirvi Gambämarkissa. Lisäksi ekan Gunillan mies on Tom.

Ehkä ruotsinkielisellä Pohjanmaalla on vain pulaa nimistä, joten on pakko käyttää aina samoja.

Vierailija
11885/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivon ja salaa mielessäni odotan, että ensi vuonna nähtäisiin Vörjeans-keikka/keikkoja jossain päin Suomea, vaikkapa sitten Vaasassa. Lähtisin!! Junalla pääsee 😊

Vierailija
11886/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon ja salaa mielessäni odotan, että ensi vuonna nähtäisiin Vörjeans-keikka/keikkoja jossain päin Suomea, vaikkapa sitten Vaasassa. Lähtisin!! Junalla pääsee 😊

Joo mä laitoin tänne joku aika sitten ihan sananlaisen viestin😊

Vierailija
11887/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaisi Tavastia-klubi.

Vierailija
11888/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt vastaa tohon edelliseen, mutta pakko vähän kommentoida. Voiko luonnehdinta euroviisuja varten kasattu yhden tempun ihme olla kauempana KAJsta? Heiltä löytyy niin monipuolinen valikoima temppuja, ettei oikeasti keneltäkään. Ja ryhmä on kasattu 15 vuotta ennen euroviisuja, mikä lienee aika harvinaista osallistujien joukossa.

Vierailija
11889/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin faniryhmässäkin on huomattu, että Tommy Tall oli Kevinin ystävä lapsuudessa ja he kirjoittivat yhdessä sen sinappimakkarakappaleen. Sitähän me täälläkin pohdimme linnan juhlien jälkeen. Facessa keskustellaan Tommy-nimestä ja ilmeisesti se ei olekaan niin yleinen kuin itse luulin. Miksi se siis toistuu niin usein KAJ:hin liittyvissä jutuissa?

Voisiko tämä KAJn makkaravihjailu viitata siihen, että Vörjeansiltä on tulossa uusi kappale?

Hmm, mielenkiintoista. Mäkin olin ajatellut, että Tommy on kovin yleinen kun nimi ruotsinkielisellä Pohjanmaalla, mutta ilmeisesti ei ainakaan Kajn ikäluokan keskuudessa. Voiskohan se olla vähän sellainen huono-osaisempiin yhdistettävä nimi, jos miettii sekä Hallnin että Vörjeansin Tommya ja Axelin novellien Tommya. Tai sit vaan jostain syystä heille merkityksellinen nimi. 

Vierailija
11890/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tämä KAJn makkaravihjailu viitata siihen, että Vörjeansiltä on tulossa uusi kappale?

Hmm, mielenkiintoista. Mäkin olin ajatellut, että Tommy on kovin yleinen kun nimi ruotsinkielisellä Pohjanmaalla, mutta ilmeisesti ei ainakaan Kajn ikäluokan keskuudessa. Voiskohan se olla vähän sellainen huono-osaisempiin yhdistettävä nimi, jos miettii sekä Hallnin että Vörjeansin Tommya ja Axelin novellien Tommya. Tai sit vaan jostain syystä heille merkityksellinen nimi. 

Koska noilla tyypeillä on usein teksteissään enemmän tasoja enemmän kuin usein päälle päin näyttää, voi olettaa, että Tommyjen määrä ei välttämättä ole sattuma. Eli joku syy siellä lienee.

En oikeastaan yhtään ihmettele, että olen seonnut kyseisestä ryhmästä: Noiden tapa tehdä asioita on juuri sellainen, joka saa tällaisen ylianalysoivan ihmisen sekoamaan. Jää aina miettimään oliko taas asioissa joku yhteys  vai kuvittelenko vain?

T. eräs joka miettii yhä makkaroita ja sinappia

Vierailija
11891/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olen Ruotsiin lähdössä tämän kolmikon perässä, Pohjanmaalle lähtö olisi ihan pikku juttu ja takuuvarmasti järjestettävissä.

Vierailija
11892/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olen Ruotsiin lähdössä tämän kolmikon perässä, Pohjanmaalle lähtö olisi ihan pikku juttu ja takuuvarmasti järjestettävissä.

Mä lähtisin myös sinne Birkalle mutta en pääse 😯. Viking Grace toukokuussa on harkinnassa, kovasti toivon, että se onnistuisi. Ehkä KAJ esiintyy myös jollakin/joillakin kesäfestareilla. En ole ollenkaan festari-ihminen, en sitten yhtään, mutta KAJ'n takia lähtisin sellaisellekin, ihan mihin päin Suomea tahansa! 

Vierailija
11893/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähtisin myös sinne Birkalle mutta en pääse 😯. Viking Grace toukokuussa on harkinnassa, kovasti toivon, että se onnistuisi. Ehkä KAJ esiintyy myös jollakin/joillakin kesäfestareilla. En ole ollenkaan festari-ihminen, en sitten yhtään, mutta KAJ'n takia lähtisin sellaisellekin, ihan mihin päin Suomea tahansa! 

Varmaan keväällä ja kesällä on keikkoja Suomessakin. Mä en nyt vaan malta odottaa sinne asti kun maaliskuukin on mulle mahdollinen.

Vierailija
11894/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivon, että KAJ ilmestyy Emma-gaalaan maaliskuussa pokkaamaan palkinnot kaikissa kolmessa kategoriassa, jossa ovat ehdolla. He eivät valitettavasti kuitenkaan esiinny siellä.  

Vierailija
11895/12534 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salakuljettajan aarre joulukalenterityyliin jatkuu.  

Spoilereita luvusta 23!

Oliver saa Kiipelin rantaan, mutta moottorin korjaaminen osoittautuu hankalaksi. Nyt tarvittaisiin tekniikkaan paremmin perehtynyttä Fannya paikalle. Vernerin kompassi antaa kuitenkin rohkeutta Oliverille, neula osoittaa ensin häntä ja sitten pois päin, aivan kuin käskien Oliveria liikkeelle. Veneessä on mela, jonka avulla Oliver saa veneen vesille. 

Lumituiskussa Oliver kuulee ääniä. Häntä huudetaan. Melan avulla Oliver luovii aallokossa hitaasti eteenpäin. Huuto jatkuu ja Oliver tunnistaa Fannyn äänen. Mutta avoimella paikalla meri repii melan Oliverin käsistä, aallot heittelevät Kiipeliä. Melkein viime hetkellä vierelle ilmestyy iso vene, kyydissään Fanny megafonin ja isoäiti kirkkaan lampun kanssa. Kiipeli saadaan kiinni isompaan veneeseen ja Oliver on turvassa. 

Ison veneen kyydissä ovat myös Klaus ja Maria, saksa

Huh huh olipa tässä luvussa ihan satumaisia käänteitä. Satuahan tämä tietenkin on, mutta kylläpä Oliverilla kävi tuuri, ettei päässyt hengestään pimeällä myrskyävällä ja kivikkoisella merellä ilman moottoria. 

Paha näyttäisi saavan palkkansa ja onnellinen loppu häämöttää.

Vierailija
11896/12534 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakuljettajan aarre joulukalenterityyliin jatkuu.  

Spoilereita luvusta 24!

On jouluaatto ja väki istuu riisipuuron äärellä. Oliverin vanhemmat ovat päässeet perille. Ambulanssihelikopteri on noutanut Tommenin ja hänen kerrotaan toipuvan. Takanreunalla on isoäidin hallussa ollut Kaksonen. Toisen arvellaan kadonneen lopullisesti merenpohjaan Tommenin veneen mukana. Oliverin vanhemmat ovat huolissaan ja pahoittelevat, kuinka tulivat hylänneeksi hänet saaristoon. Mutta Oliver ei halua pahoitteluja, hän haluaa ennen kaikkea isältään läsnäoloa ja apua isoäidille, jotta isoäiti pärjää kotonaan. Anteeksipyytelyt ja selittelyt vaihtuvat halauksiin ja lupauksiin pitää toinen toisistaan huolta.

Fanny vanhempineen ja saksalaiset Klaus ja Maria on kutsuttu jouluaterialle. Samalla kerrataan menneiden päivien seikkailuja. Klaus kertoo hänen ja Marian löytäneen GPS-pannan autonsa alta ja muistaneen Fannyn harhautuksen kaupan pihalta. He ovat olleet etsimässä Kaksosia saadakseen ne museoon kaikkien ihailtaviksi. 

Klausin ja Marian tietojen mukaan Verner löysi tontut Bethanian haaksirikosta samoin kuin Vera-vauvan. Bethanian kapteenin vaimo oli tonttutaiteilija Köhlerin sukua. Siten Saksassa voi olla sukulaisia löydettävissä. Marialla on seurueelle yllätys: hän tutki sukeltamalla Pohjanpiikin ympäristöä samana aamuna ja Tommenin viemä tonttu löytyi! Sadan vuoden jälkeen Kaksoset ovat jälleen yhdessä.

Isoäidiltä saadaan lupa viedä tontut takaisin Saksaan museoon näytteille. Mutta vuoden päästä Pauhusaarella voisi olla vieraileva näyttely ja tontut pääosassa. Bethanian hylyn etsintää jatketaan ja sen nostamisesta on toiveita. Liikenne saarelle lisääntyy tämän myötä ja lossia tarvitaan jatkossakin. Isoäidin koti on turvassa.

Vernerin arvoitus on viela ratkaisematta. Minne hän katosi? Kompassi ohjaa Oliveria vielä kerran. Isoäidin hallussa olleen tontun pohja on peitetty jälkikäteen. Tontun sisältä löytyy kirje Verneriltä Veralle vuodelta 1952. Verner kertoo paenneensa omia tekojaan ja vihamiehiään ja päätyneensä Amerikkaan. Pohjanmaalta tulleelta siirtolaiselta hän oli kuullut monien vuosien jälkeen, että hänen vauvana pelastamansa Vera oli kasvanut aikuiseksi ja odotti itse nyt lasta. Verner oli jo vanha mies, eikä aikonut palata. Kirjoittamista hän oli ennenkin yrittänyt, mutta kun aikaa oli kulunut, se oli tuntunut aina vaikeammalta. Toisen tontun Verner kirjoitti piilottaneensa Ryöväriluodolle, toinen sai toimia kirjeen viejänä. Veralta tonttu periytyi sitten Oliverin isoäidille.

Kirja loppuu viipyilevaan kuvaukseen seurueesta koolla kaikessa rauhassa. Kompassin neula on lakannut kieppumasta, kaikki on hyvin. 

Vierailija
11897/12534 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakuljettajan aarteesta vielä SPOILEREITA! Tulisi turhan pitkä postaus edellä olevasta, niin jatkan tähän toiseen. 

Nyt on koko Salakuljettajan aarre luettu. Tykkäsin kovasti, hyvin viihdytti aikuistakin lukijaa tarina! Joitakin hajanaisia arvioita tähän loppuun:

Salakuljettajien luola löytyi omaan makuun ehkä turhan helposti. Luulisi, että paikallisia olisi jo aikaisemmin kiehtonut luodon nimi ja se olisi houkuttanut aarteenetsijöitä paikalle. Mutta lastenkirjan nimissä voi tällaisen pienen oikaisun antaa anteeksi. 

Pidin tontuista aarteena, hauskaa saada jotain muuta kuin perinteistä kolikko- tai kultaharkkokasaa. Samoin lossiyhteyden pelastaminen selvisi uskottavasti, ei löytynyt rahakasaa, joka katoaisi jonnekin byrokratian hampaisiin, vaan tiedossa on aitoa tarvetta liikenneyhteydelle, kun kävijämäärät kasvavat.

Kompassi ilmeisesti oli vain taikakompassi, Oliver oli kohtalon valittu ja siksi kompassi toimi hänellä, kun hän sitä tarvitsi.

Pidin Oliverista päähenkilönä ja Fannyn kanssa hän pelasi hyvin yhteen. Samoin pidin kovasti isoäidistä. Verneristä jäi vähän outo maku, suku odotti häntä turhaan vuosikymmeniä. Olisi nyt veljelleen edes laittanut Amerikasta kirjeen, että täällä jossain lännessä olen turvassa. 

Todellisen pahiksen paljastus oli hieno temppu! Ja taitavasti juonessa tulee aiemmin mainittuja asioita vastaan kuin dekkarissa ikään, esim. Pohjanpiikki, GPS:n käyttö ja totta kai tontut.

Toivottavasti Yle tarttuisi tähän ja saataisiin tv:n puolelle sovitus tästä! Katsoisin! Tai vaikka koko perheen joululeffa!

Mitä mietteitä teillä?

Lopuksi kiitos kaikille lukijoille, tykkääjille ja kommentoineille! Oikein hyvää joulua palstalaiset!

Vierailija
11898/12534 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua muille AKF:läisille*!

*anonyymit KAJ-fanit

Vierailija
11899/12534 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kalenteriluukku, hyvän joulun toivotus KAJ'lta:

https://m.youtube.com/shorts/tdD6TV75sT0

Vierailija
11900/12534 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen kalenteriluukku, hyvän joulun toivotus KAJ'lta:

https://m.youtube.com/shorts/tdD6TV75sT0

Keikkapaljastuksia tai muita ei tässä saatu, mutta mukavan rauhallinen luukku, sopii aattoaamuun.