Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (11770)
Itse melkein toivoisin, että KAJ ei esiintyisi viimeisenä, sillä viimeinen spotti yleensä sijoittuu niin, että vuosi vaihtuu kesken kyseisen artistin konsertin ja siihen tulee pieni tauko, ja sen jälkeen tulee vielä viimeinen kappale loppuun. Itsellä tapana mennä aina ulos katsomaan raketteja puolen yön aikaan, joten jäisi sitten KAJ'n esityksen loppu näkemättä ja sitähän en toivo😁
Tänään muuten julkaistaan Emma-ehdokkaat. Itse epäilen että KAJ olisi mihinkään edes ehdolla, mutta olen valmis yllättymään positiivisesti. BBB voisi periaatteessa olla Vuoden biisi-ehdokas, mutta mahtaako ruotsalaisen levy-yhtiön julkaisemana kelvata ehdokkaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Eilen ei ehditty lasten kanssa lukea lainkaan Salakuljettajan aarretta, joten tänään luettiin kaksi lukua. Näissä molemmissa yhtymäkohtia Vems pojk e duhun. Juoruilevat tädit kyläkaupassa ja Oliverin yhdistäminen sukuun nenän muodon perusteella. Hauskaa, kuinka tosiaan samat teemat nousee esiin Kajn ympärillä monessa yhteydessä. Kiva myös, että Oliver on selvästi saamassa tarinassa seikkailukaverin.
Pitänyt muuten myös sanoa, että luin hiljattain suomeksi tuon Rääppöön, ja sai kyllä arvostamaan todella Axelin hauskaa ja tarkkanäköistä kuvailua. Luin sen kesällä ruotsiksi, ja vaikka tapahtumissa pysyin hyvin mukana, niin niistä kuvailuista meni kyllä mun ruotsintaidoilla paljon ohi. Vaikka muuten tietty toimivatkin varmasti alkuperäiskielelllä vielä paremmin.
Minäkin luin kesällä Rääppöön ensin alkuperäiskielellä ja syksyllä sitten suomennoksen. Ihan joka sanaa en ymmärtänyt alkuperäisteoksesta, mutta en antanut sen haitata. Hyvin pysyin kärryillä enkä usko, että mitään oleellista jäi ymmärtämättä. Tykkäsin kovasti.
En itse osaa ollenkaan arvostella käännöksiä - luen yleensäkin aivan liian vähän kirjoja - mutta käsittääkseni tuota suomennosta on pidetty hyvätasoisena ja onnistuneena. Itselleni aavistuksen välillä särähti se käännöksessä käytetty murre. Se ei minulle tuntunut joka kohdassa ihan luontevalta. Varmaan johtui juuri tuosta, kun olin lukenut ensin sen alkuperäisteoksen. Se oli hyvin muistissa ja siinähän Vöyrin murre tietenkin toimi täydellisesti. Mutta ymmärrän tuon murrevalinnan, Vöyrillä ei juurikaan puhuta suomea.
Axelin kerronta on kyllä ihailtavan sujuvaa rikasta. Luin myös Eldsjälin ja tykkäsin siitäkin. Siinä tarina saa välillä synkkiäkin sävyjä, mutta huumoriakin vilautellaan sopivasti. Kaiken lisäksi se oli minusta myös jännittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Kansalaistorin uudenvuodenaaton aikataulusta:
"Loppuillasta klo 22.15 alkaen vuosi vaihtuu tähtiartistien siivittämänä, kun lavalle nousevat Ares, Erika Vikman ja KAJ. Suomen uuden aallon rap-kentän uranuurtajiin lukeutuva Ares tekee musiikkia täysin omalla tyylillään, ja artistin viimeisimmän APATHIA-albumin jokainen kappale päätyi Suomen viralliselle top-listalle."
Ote on Helsingin kaupungin tiedotteesta. Tästä voisi päätellä, että Kaj esiintyy painavimmalla paikalla eli viimeisenä. Konsertin päättymisajaksi on ilmoitettu kello 00.15.
En tekisi tuosta järjestyksestä päätelmiä, voi myös olla aakkosjärjestykseen vaan laitettu esiintyjät. Mulle tuli mieleen saisko Ares sen parhaimman spotin, kun on ainoa joka tuossa esitellään erikseen.
Liitin mukaan vain yhden kappaleen pitkästä tiedotteesta. Muut esitellään omissa kappaleissaan, tekstin huipentumana Kaj näin:
Vöyriläistrio KAJ niittää suosiota sekä Suomessa että maailmalla, ja euroviisuhitiksi noussut Bara Bada Bastu ampaisi Suomessa ja Ruotsissa Spotify Top 50 -listan ykköseksi. Vuosien saatossa ryhmä on julkaissut seitsemän albumia, käsikirjoittanut ja esittänyt kaksi musikaalia sekä myynyt kolme areenakeikkaa.
En tekisi silti päätelmiä tuosta. Voi olla, että oikeaa järjestystä ei ole haluttu paljastaa vielä, ja laitettu artistit aakkosjärjestykseen.
Vanhentunutta informaatiota tuossa tiedotteessa, Kaj'han myi tänä keväänä loppuun myös ne Vaasan areenan yllätyskeikat, joita oli mahdutettu yhteen viikonloppuun neljä tai viisi.
Mä en ole eläissäni kuullut koko Areksesta ennen kuin nyt ja veikkaan, etteivät teinejä lukuun ottamatta muutkaan ihmiset ole. Hän näkyy sitä paitsi olevan joku räppäri. Ei kai nyt sellaista panna Helsingin kaupungin uudenvuodenjuhlan pääesiintyjäksi, vai mitä olette mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole eläissäni kuullut koko Areksesta ennen kuin nyt ja veikkaan, etteivät teinejä lukuun ottamatta muutkaan ihmiset ole. Hän näkyy sitä paitsi olevan joku räppäri. Ei kai nyt sellaista panna Helsingin kaupungin uudenvuodenjuhlan pääesiintyjäksi, vai mitä olette mieltä?
Hänellä kuitenkin vuoden kuunnelluin biisi ja suurin osa tuon tapahtuman yleisöstä on luultavasti nuoria, jotka tuon tietävät. Eli voisin hyvinkin nähdä että Ares olisi laitettu viimeiseksi.
Viimeinen spotti on usein ollut Suomen viisuedustajalle varattu. Näkisin, että Erika on aika potentiaalinen vuoden vaihteen spotin saaja. Toki ennen ei ole ollut vastaavaa tilannetta, että olisi toinenkin suomalainen viisuedustaja.
Klo 13.30 Tänään Emma-ehdokkaat julki. Onko mitään kategorioita, joihin KAJ'lla olisi edes teoreettinen mahdollisuus saada ehdokkuus?
Vierailija kirjoitti:
Klo 13.30 Tänään Emma-ehdokkaat julki. Onko mitään kategorioita, joihin KAJ'lla olisi edes teoreettinen mahdollisuus saada ehdokkuus?
Kommentoin tuossa jo ylempänä, että en itse jaksa uskoa että KAJ'lle ehdokkuuksia tulisi, enkä tiedä, ovatko edes ehdokkuuskelpoisia, koska ovat tänä vuonna julkaisseet musiikkia vain ruotsalaisen levy-yhtiön kautta. Voi siis olla että ovat, mutta en itse tiedä miten näissä menee nämä levy-yhtiöasiat jos suomalainen artisti julkaisee musiikkia ruotsalaisen (tai muun ulkomaalaisen) levy-yhtiön kautta. Mutta no, pian joka tapauksessa tiedetään miten kävi. Olen valmis yllättymään positiivisesti!
Asiallinen muistutus siitä, ettei tässä ketjussa reagoida trolleihin, on näköjään valitettavasti poistettu. Alusta asti mukana olleet tietävät, millainen tuskallinen taistelu trolleja vastaan täällä on käyty ja millä tavoin heidät saatiin lopulta häädettyä. Nöyrästi ja kunnioittavasti pyydän, että tätä ignoorausperiaatetta jatkossa noudatetaan, jotta peikot eivät innostu uudelleen.
Jos joku ihmettelee "fintubeä" Niin hän tarkoittaa sanaa "finntupp" eli suomeksi "suomalaiskukko", ikävä solvaus.
KAJ ehdolla vuoden yhtyeeksi ja Bara Bada Bastu vuoden biisiksi!
Tuo aiemmin puhuttu Ares sai muuten eniten ehdokkuuksia. Hänen kappaleensa "Menestys on paras tapa kostaa" on yksi Vuoden biisi ehdokas myös ja.voi olla että kyseisen palkinnon myös vie.
Vierailija kirjoitti:
KAJ ehdolla vuoden yhtyeeksi ja Bara Bada Bastu vuoden biisiksi!
Erittäin myönteinen esittely gaalan sivulla. Niitä tuskin fanit kirjoittavat, joten ehkä tätä kautta musiikkitoimittajatkin alkavat uskoa heidän taitoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
KAJ ehdolla vuoden yhtyeeksi jaBara Bada Bastu vuoden biisiksi!
Hienoa!
Peikoista vielä. Epäasialliset, loukkaavat yms. sääntöjen vastaiset viestit kannattaa ilmiantaa hetimiten. Mitä useampi ilmiantaa, sitä parempi.
KAJ lisäksi ehdolla myös Yleisö-Emman saajaksi!
En tekisi tuosta järjestyksestä päätelmiä, voi myös olla aakkosjärjestykseen vaan laitettu esiintyjät. Mulle tuli mieleen saisko Ares sen parhaimman spotin, kun on ainoa joka tuossa esitellään erikseen.