Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (10827)
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan paljon, miten KAJ ei varmaan saa olla juhlissa ollenkaan rauhassa kun media on koko ajan kimpussa, mutta olenko ainoa, joka on luottavainen että kyllä jätkät rauhassa saavat olla? Tämä ei siis millään tavalla ole KAJ'n dissausta ja toivottavasti ei kuulosta siltä, mutta tuntuu että KAJ-hype alkaa mediassa olemaan hieman rauhoittumaan päin. Mikäli Suomen itsenäisyyspäivä ja Linnan juhlat olisivat olleet keväällä tai vaikka alkukesästä, niin silloin tilanne olisi luultavasti toinen. Mutta nyt en jotenkin usko että KAJ on tuolla se jonka kimpussa media tulee koko ajan olemaan. Varmasti joitain haastatteluita tulevat antamaan, mutta mielestäni puheet että pojat eivät ehtisi ollenkaan tanssilattialle tai tarjoilupöytien ääreen koska mediat ovat koko ajan kimpussa ovat pienoista liioittelua. Joo, Käärijän kokemus Linnan juhlista oli sellainen, mutta kyllä minun kovana KAJ-faninakin on myönnettävä Käärijähypen olleen Suomessa huomatta
Saatat hyvin olla oikeassa: Varsinkin suomenkielinen media saattaa jättää heidä rauhaan ja ruotsinkielisen median edustajia tuolla ei taida olla olla kuin muutama.
Onhan tämä aiemminkin huomattu, että suomenkielinen media ei ole noteerannut KAJ'ta paljoakaan. Kuten KOI:sta ei pahemmin ollut juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan paljon, miten KAJ ei varmaan saa olla juhlissa ollenkaan rauhassa kun media on koko ajan kimpussa, mutta olenko ainoa, joka on luottavainen että kyllä jätkät rauhassa saavat olla? Tämä ei siis millään tavalla ole KAJ'n dissausta ja toivottavasti ei kuulosta siltä, mutta tuntuu että KAJ-hype alkaa mediassa olemaan hieman rauhoittumaan päin. Mikäli Suomen itsenäisyyspäivä ja Linnan juhlat olisivat olleet keväällä tai vaikka alkukesästä, niin silloin tilanne olisi luultavasti toinen. Mutta nyt en jotenkin usko että KAJ on tuolla se jonka kimpussa media tulee koko ajan olemaan. Varmasti joitain haastatteluita tulevat antamaan, mutta mielestäni puheet että pojat eivät ehtisi ollenkaan tanssilattialle tai tarjoilupöytien ääreen koska mediat ovat koko ajan kimpussa ovat pienoista liioittelua. Joo, Käärijän kokemus Linnan juhlista oli sellainen, mutta kyllä minun kovana KAJ-faninakin on myönnettävä Käärijähypen olleen Suomessa huomatta
Mun mielestä et dissaa yhtään, minä en ainakaan koe kirjoitustasi ollenkaan sillä tavalla. Uskoisin kyllä, että KAJ saa ja voi juhlia ja Jakob syödä kakkua ilman, että joutuvat koko ajan hätistämään kuvaajia kimpustaan. Hype oli kova silloin keväällä, mutta on jo tasoittunut ja mun mielestä hyvä niin, koska se meni jossain mielessä jo vähän överiksi. Mä en tiedä Käärijästä juurikaan mitään, mutta varmasti se huuma olikin kovempi, koska on aivan selvää ja luonnollista, että Käärijä oli/on enemmän "koko kansan" tai ainakin isomman osan juttu kuin KAJ. En siis pyri heitä mitenkään vertailemaan, koska heitä ei voi verrata eikä siinä edes olisi mitään järkeä. Molemmille löytyy yleisönsä ja kohderyhmänsä ja molemmat ovat erittäin tykättyjä artisteja. Mä jotenkin koen niin, että myös KAJ'lle itselleen on vain hyväksi se, että median repiminen on rauhoittunut ja heille vaikuttaa alkavan vakiintua tietty fanikunta, ainakin nyt joksikin aikaa. Pojat itsekin ovat haastatteluissa indikoineet, että ovat tyytyväisiä, että voivat vaihteeksi viettää hieman normaalimpaa elämää ja vetää henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en niin paljon mieti tuota mutta en kyllä ole missään vaiheessa ollut huolissani siitä, että joutuisivat kärsimään siellä liiasta huomiosta. Varmaan antavat enemmän tai vähemmän haastatteluja, mutta uskon että tekevät sen mielellään. Kyllähän he myös nauttivat valokiilassa olemisesta. Ihan eri asia, jos joku häiritsee tai häiriköi heitä vapaa-ajallaan, mutta tuo on julkinen esiintyminen ja edustaminen isänmaan kunniaksi. Me saamme olla mukana juhlassa median kautta.
Tuo on kuitenkin vain pari tuntia kättelystä tv-kameroiden sammumiseen. Sen jälkeen heillä on mahdollisuus juhlia omavalintaisella tavalla.
Kaj on noussut yleiseen tunnettuuteen nimenomaan tänä vuonna, mikä tekee heistä akuutteja haastateltavia. Linnassa epäilemättä nähdään myös viihdetähtiä, jotka kaikki ovat tunteneet jo kymmeniä vuosia, joten he eivät toimittajien journalistisen logiikan kannalta ole yhtä kiinnostavia kuin ajankohtaiset tuoreet tulokkaat.
Lisäksi pitää muistaa, että juhlista raportoi monta tv-kanavaa ja monen monta lehteä. Kun nämä kukin vuorollaan haastattelevat ja kuvaavat Kaj'ta, niin kyllä he aikamoiseen sarjatuleen joutuvat. Mutta median toimintalupa päättyy kello 22, joten sen jälkeen helpottaa, ja pojat ehkä pääsevät kakkuakin maistelemaan.
No ainakin heillä on jo hyvä rutiini tuohon haastateltavana olemiseen. Parhaimmillaan selvittivät yli 100 haastattelua päivässä siellä Baselissa. Eikä hymy hyytynyt tai kohteliaisuus kadonnut kameroiden edessä silloinkaan. Tosin Jakobhan mainitsi mm. siinä Pernillan haastattelussa Allsångissa, kun kysyttiin tuntemuksia noista intensiivisistä päivistä, että "Då var man mör på kvällen." Aikamoista pyöritystähän tuo silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin heillä on jo hyvä rutiini tuohon haastateltavana olemiseen. Parhaimmillaan selvittivät yli 100 haastattelua päivässä siellä Baselissa. Eikä hymy hyytynyt tai kohteliaisuus kadonnut kameroiden edessä silloinkaan. Tosin Jakobhan mainitsi mm. siinä Pernillan haastattelussa Allsångissa, kun kysyttiin tuntemuksia noista intensiivisistä päivistä, että "Då var man mör på kvällen." Aikamoista pyöritystähän tuo silloin oli.
Tää on vaan pari tuntia eikä varmaankaan tarvitse antaa jokaiselle bastutipsejä. Tuskin kenellekään.
Joo luulen että ovat kyllä kiinnostavia vieraita tänä vuonna, vaikka suurin hype onkin rauhoittunut. Yllättyisin todella paljon, jos heitä ei haastateltaisi Ylen lähetyksessä, ja varmaan monet lehdekin haluavat haastatella. Eivätkö hän he silti juhlimaan kun ehdi ainakin vähän, toivotaan ainakin.
Haastateltavaksi "joutumista" puolustaisi se, että heiltä saa usein todella viihdyttäviä kommentteja. Vaikka linnassa ovatkin varmasti asiallisempia, osaavat olla yhtä aikaa viihdyttäviä halutessaan. (Joka ei monelta onnistu.)
Eri asia tajuaako varsinkaan suomenkielinen media tuota potentiaalista viihdearvoa.
Mun luontoni suomenkieliseen mediaan ei tässä aiheessa ole kovin vahva. Ja Hufvustadsbladet taas välillä harrastaa nirppanokkailua muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Haastateltavaksi "joutumista" puolustaisi se, että heiltä saa usein todella viihdyttäviä kommentteja. Vaikka linnassa ovatkin varmasti asiallisempia, osaavat olla yhtä aikaa viihdyttäviä halutessaan. (Joka ei monelta onnistu.)
Eri asia tajuaako varsinkaan suomenkielinen media tuota potentiaalista viihdearvoa.
Mun luontoni suomenkieliseen mediaan ei tässä aiheessa ole kovin vahva. Ja Hufvustadsbladet taas välillä harrastaa nirppanokkailua muuten vaan.
Ruotsinkieliseen tv-lähetykseen heitä varmaan ainakin haastatellaan. Mä koitan vilkuilla toisesta ruudusta sitä, etten missaa haastattelua. Tosin luulen vahvemmin että haastattelu on molemmilla kielillä ja se näytetään kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliseen tv-lähetykseen heitä varmaan ainakin haastatellaan. Mä koitan vilkuilla toisesta ruudusta sitä, etten missaa haastattelua. Tosin luulen vahvemmin että haastattelu on molemmilla kielillä ja se näytetään kaikille.
Voisitko mainita täällä sitten, jos KAJ'ta siellä näytetään pidemmin esim haastattelun merkeissä? Ei nyt jokaista vilahdusta tarvitse mutta tosiaan jos vaikka haastatellaan? Itse katson juhlat paikassa, jossa ainoastaan televisio jossa areena ei toimi enkä usko että katsomisseurani muutenkaan haluaa katsoa ruotsinkielistä lähetystä, mutta olisi kiva tietää jos KAJ'ta haastatellaan ruotsinkielisessä lähetyksessä jotta voin sitten puhelimella kelata ja katsoa nopeasti.
Areenassahan löytyvät sitten lähetykset jälkeenpäinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mainita täällä sitten, jos KAJ'ta siellä näytetään pidemmin esim haastattelun merkeissä? Ei nyt
Ehkä sen teenkin mutta en lupaa. Minusta on kyllä kiva hehkuttaa tällaista heti tapahtumahetkellä. Niin tein puoli seiskalähetyksenkim aikana.
Siitä tuli mieleen vielä, että minun mielestäni suomenkielinen media on tänä syksynä noteerannut KAJn hyvin. Joku juttu KOIsta olisi ollut mukava, mutta muuten heillä on ollut näkyvyyttä ihan kivasti.
Tämä Kaj'n kiva oppitunti nuorille biisintekijöille on ehkä ollut täällä ennenkin, mutta linkitänpä silti uudelleen, on niin kiinnostava. Mua hämmästyttää tässä etenkin se, kuinka Jakob improvisoi toiseen säkeistöön tekstin tuosta vaan lennosta ja jopa riimittelee sen. Kertoo paljon hänen huimasta verbaalisesta lahjakkuudestaan.
Olen itse epämusikaalinen enkä tiedä varsinkaan viihdemusiikin säveltämisestä mitään. Kysynkin teiltä muilta: nuotinnetaanko melodia solistille/laulajille vai painavatko he sen vain korvakuulolta muistiinsa esimerkiksi pianolla soitetusta versiosta? Lukeeko Jakob tuossa läppäriltään (ensimmäisen säkeistön etukäteen kirjoitetun tekstin lisäksi) myös nuotteja? Entä nuotinnetaanko soittimien, tässä tapauksessa kitaran, bassokitaran ja huuliharpun osuudet?
Mä muistan jostain lukeneeni, etteivät esimerkiksi monet, erityisesti vanhemman polven iskelmälaulajat osaa lukea nuotteja. En sitten tiedä, miten he opettelevat laulunsa, jos näin on. Mä opin nuotit jo koulussa ja kai ne vieläkin koululaisille opetetaan? KAJ'n poikien biisien syntymisestä en tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse epämusikaalinen enkä tiedä varsinkaan viihdemusiikin säveltämisestä mitään. Kysynkin teiltä muilta: nuotinnetaanko melodia solistille/laulajille vai painavatko he sen vain korvakuulolta muistiinsa esimerkiksi pianolla soitetusta versiosta? Lukeeko Jakob tuossa läppäriltään (ensimmäisen säkeistön etukäteen kirjoitetun tekstin lisäksi) myös nuotteja? Entä nuotinnetaanko soittimien, tässä tapauksessa kitaran, bassokitaran ja huuliharpun osuudet?
Hyvinkin saattaa olla, että nykyään löytyy sovelluksia, jotka nuiotintavat suoraan soitosta. KAJ'sta en tiedä, mutta Vörjeansin kappaleet syntyvät niin, että Määninillä on elämänkokemusta, Freppa osaa piirtää täplät paperille ja Tommy kokoaa kaiken kultaiseksi leikkaukseksi.
Vörjeansin systeemi on siis täysin ylivertainen. Tätä olin epäillytkin. Kultainen leikkaus ikään kuin kulminoituu Marlenessa, kuten myös Määninin elämänkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin saattaa olla, että nykyään löytyy sovelluksia, jotka nuiotintavat suoraan soitosta. KAJ'sta en tiedä, mutta Vörjeansin kappaleet syntyvät niin, että Määninillä on elämänkokemusta, Freppa osaa piirtää täplät paperille ja Tommy kokoaa kaiken kultaiseksi leikkaukseksi.
No joo, niinpä tietenkin. Tällaiselta dinosaurukselta aina vaan unohtuu tuo nykytekniikka, vaikka sitä joutuu itsekin monessa kohtaa käyttämään. Varmaankin on ohjelmia, jotka muuntavat kuulemansa äänet nuottikirjoitukseksi.
"Vad är det som händer...!!"
Musta on tullut ihan Vörjeans-fani. Asia jota en olisi ikinä uskonut. En erityisemmin pidä rockabilly-musiikista, vierastin koko Vörjeans-ideaa, huumori ei oikein auennut, eikä mikään raggarikulttuuri tai sen parodiointi pahemmin kiinnostanut. Enkä ollenkaan ymmärtänyt miksi kaikki hehkuttivat tuota Marlenea...
Mutta, nyt olen kelannut Smak ilag-videon lukuisia kertoja läpi, samoin kaikki KOIn Vörjeans-taltioinnit (kymmeniä kertoja varmaan), radio x3m-haastattelut katsottu moneen kertaan... Enkä saa tarpeekseni. Aivan hillittömän hauska!! Ja onhan tuo Marlene hervoton teos 😄 Jos ensi kesänä olisi joku Vörjeans-keikka, missä sitten ikinä, niin kaivautuisin sinne keinolla millä hyvänsä. Toi olisi aivan pakko nähdä livenä, siis kunnon pitkä keikka!
Vierailija kirjoitti:
"Vad är det som händer...!!"
Musta on tullut ihan Vörjeans-fani. Asia jota en olisi ikinä uskonut. En erityisemmin pidä rockabilly-musiikista, vierastin koko Vörjeans-ideaa, huumori ei oikein auennut, eikä mikään raggarikulttuuri tai sen parodiointi pahemmin kiinnostanut. Enkä ollenkaan ymmärtänyt miksi kaikki hehkuttivat tuota Marlenea...
Mutta, nyt olen kelannut Smak ilag-videon lukuisia kertoja läpi, samoin kaikki KOIn Vörjeans-taltioinnit (kymmeniä kertoja varmaan), radio x3m-haastattelut katsottu moneen kertaan... Enkä saa tarpeekseni. Aivan hillittömän hauska!! Ja onhan tuo Marlene hervoton teos 😄 Jos ensi kesänä olisi joku Vörjeans-keikka, missä sitten ikinä, niin kaivautuisin sinne keinolla millä hyvänsä. Toi olisi aivan pakko nähdä livenä, siis kunnon pitkä keikka!
Tervetuloa kerhoon. Juuri noin mullekin kävi.
Täällä puhutaan paljon, miten KAJ ei varmaan saa olla juhlissa ollenkaan rauhassa kun media on koko ajan kimpussa, mutta olenko ainoa, joka on luottavainen että kyllä jätkät rauhassa saavat olla? Tämä ei siis millään tavalla ole KAJ'n dissausta ja toivottavasti ei kuulosta siltä, mutta tuntuu että KAJ-hype alkaa mediassa olemaan hieman rauhoittumaan päin. Mikäli Suomen itsenäisyyspäivä ja Linnan juhlat olisivat olleet keväällä tai vaikka alkukesästä, niin silloin tilanne olisi luultavasti toinen. Mutta nyt en jotenkin usko että KAJ on tuolla se jonka kimpussa media tulee koko ajan olemaan. Varmasti joitain haastatteluita tulevat antamaan, mutta mielestäni puheet että pojat eivät ehtisi ollenkaan tanssilattialle tai tarjoilupöytien ääreen koska mediat ovat koko ajan kimpussa ovat pienoista liioittelua. Joo, Käärijän kokemus Linnan juhlista oli sellainen, mutta kyllä minun kovana KAJ-faninakin on myönnettävä Käärijähypen olleen Suomessa huomattavasti KAJ-huumaa suurempi. Joten en odota että KAJ tulisi samanlaisessa mediamylläkässä viikon päästä olemaan. Voin olla väärässäkin, tämä on vain minun mutuiluani.