Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (13770)
"Langat ovat täysin KAJ'n käsissä. Käärijään heitä ei voi vielä verrata; Käärijällä on kahden vuoden etumatka. Maailmanvalloitus ei voi olla kaikkien artistien tavoite. Minusta KAJ teki älykkäästi sopimalla heti Mellon voiton jälkeen Suomen- ja Ruotsin-kiertueen - ikään kuin kiitokseksi sille KOTIyleisölle joka löysi heidät vasta nyt - sen sijaan että olisi lähtenyt Eurooppaan. Festarikeikat lyötiin lukkoon nopeasti, ja ne onnistuivat yli odotusten."
Samaa mieltä. Mä olin niin tyytyväinen, kun eivät lähteneet millekään Euroopan kiertueelle. Mä luulen, että ei olisi ollut heille ja heidän tilanteelleen edes hyväksi. Fiksua keskittyä nyt vaan Suomeen ja Ruotsiin. KAJ ei tule koskaan valloittamaan maailmaa, eikä KAJ'lla ole mitään tarvetta yrittääkään valloittaa maailmaa. Heidän artistiutensa pysyy paljon terveemmällä ja aidommalla pohjalla, kun pitävät homman pienimuotoisempana. Heillä on aina riittänyt yleisöä ja nyt he ovat saaneet sitä lisää. Osa tulee varmasti pysymään KAJ'n kelkassa myös jatkossa, sen verran syvälle monen ihmisen tajuntaan ja sieluun heidän juttunsa on uponnut.
Joo KAJ'n asuissa ei varmaan ole juuri jännitettävää. Mutta saa nähdä millaiset asut heidän puolisoillaan nähdään!
Jakob frakissa vie kyllä ajatukset vääjäämättä Nessun dormaan. Toivottavasti heidän annetaan juhlia Linnassa rauhassa ilman että kukaan tulee pyytämään pientä ex tempore -showta (mikä on ollut erityisesti Kevinille pieni ahdistuksen paikka, ainakin aiemmin).
No voihan frakkikin olla hyvin tai huonosti toteutettu.
Vierailija kirjoitti:
No voihan frakkikin olla hyvin tai huonosti toteutettu.
Useimmiten se on hyvin toteutettu. Jos kutsutulla ei ole frakkia omasta takaa, kuten yhteiskunnan eliitillä on, aina voi vuokrata. Frakkivuokraamoissa on asiantunteva palvelu jossa varmistetaan että tulee oikean kokoinen. Oman frakin omistajilla ei ole muuta huolta kuin se että frakki mahtuu päälle. En oikein osaa kuvitella että KAJ'n pojat teettäisivät Teemu Muurimäellä pinkit frakit. Käärijällä oli vuonna 2023 hieno.
Kaikesta mekin täällä keskustellaan, voi luoja.
"Kaikesta mekin täällä keskustellaan, voi luoja."
Kunpa tähän keskusteluun voisi saada sisällysluettelon, niin voisi halutessaan palata eri aiheisiin helposti myöhemminkin. Tyyliin: kiuasmainokset s. 120-130, kyykkyflirtti s. 240-243, 306-309 ja 400-407, linnan juhlien pukeutuminen s. 439-440... 🤪
Juuri tätä rajattomuutta ja yllätyksellisyyttä mä rakastan tässä ketjussa. Vörjeans-Tommyn savupommeista, multipersoona Axelin avattarista ja Dan-Olen raajojen mahdollistamista muuveista ihan sujuvasti Teemu Muurimäen pinkkeihin frakkeihin. Paras keskustelu ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä rajattomuutta ja yllätyksellisyyttä mä rakastan tässä ketjussa. Vörjeans-Tommyn savupommeista, multipersoona Axelin avattarista ja Dan-Olen raajojen mahdollistamista muuveista ihan sujuvasti Teemu Muurimäen pinkkeihin frakkeihin. Paras keskustelu ikinä!
Lapsivesistä ja häpyhuulista puhumattakaan. Luulen että täällä on vähemmän (sibelius)ryppyotsainen meno kuin Facebook-ryhmissä.
Muistakaa sitten 6.12. Katsoa se Julkalenderin 2014 luukku 6, jossa Jakob lausuu isänmaallisen runon.
Vauva-palstalla kai ihan lähtökohtaisesti keskustellaan lapsivesistä ja häpyhuulista. Me aakooäffäläiset ollaan vaan viety keskustelu uusiin ulottuvuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen keskustelu oli laitettu FB-ryhmään. Ohjelman ensimmäinen osuus käsittelee KOI:ta ja siinä ovat äänessä lähinnä miestoimittaja ja Joel Forsbacka (Hallnin Tommy), joka oli ollut siellä VIP-vieraana. Kannattaa kuunnella vauhkoontumatta vaikka toimittajalla on aika kankea käsitys konsertista. Kullakin on mielipiteensä. Joel myöntää olevansa puolueellinen, mutta ihan perustellusti kertoo oman näkemyksensä.
Mä ajattelin että mä en uskalla kuunnella sitä kun facessa oli varoitus, että siitä voi pahoittaa mielensä. Olen jotenkin niin herkillä, että en halua kuulla negatiivista arvostelua konsertista. Sun mielestä se oli kuitenkin ihan ok kuunneltava?
Kuuntele pois vaan, niin mäkin aion tehdä. Kaiken (kajken) keskellä yritän pysyä edes joltai
No minä kuuntelin sen ja en kyllä tykännyt. Miestoimittaja vauhkoontui ihan kummalla tavalla konsertin nimestä. Hänen mielestään KOI joko antoi väärän kuvan konsertin annista tai sitten oli tyypillistä KAJn huonoa huumoria. En onneksi ymmärtänyt kaikkea, mutta sen verran sain kiinni, että hänen mielestään KAJn huumori on jotenkin halpaa ja maalaista, ei lainkaan älykästä. Ja mikä idea hänellä oli selittää tarina siitä miten Lordille kävi lopulta Euroviisujen jälkeen? Ei liittynyt aiheeseen millään tavalla, varsinkaan kun hän itsekin oli sentään sitä mieltä, että KAJlla on jalat maan pinnalla. Toimittajathan eivät olleet edes käyneet konsertissa eivätkä kuulleet KAJn uusia kappaleita. Parasta antia oli kuulla Joelin kertovan kokemuksistaan, mutta tuntui että aika vähän hän pääsi kertomaan. Kertokaa, jos joku on saanut jotain fiksumpaa ohjelmasta irti.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten 6.12. Katsoa se Julkalenderin 2014 luukku 6, jossa Jakob lausuu isänmaallisen runon.
Hyvä kun muistutit mutta förlåt, en malttanut odottaa vaan katsoin jo nyt https://areena.yle.fi/1-2477741
On kiehtovaa ajatella, että KAJ joskus saisi kuulla tästä ketjusta. Mutta poikien media-avustajissakaan ei taida olla ketään, jonka suomen kielen taito riittäisi näiden postausten lukemiseen, saati ymmärtämiseen. Pysytellään siis pienen eksklusiivisen suomenkielisen piirin herkkupala-alustana. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sanonut aina, että Kevin näyttää erilaiselta kuin ne kaksi muuta.
Nyt kun sen sanoit. Kevin on ikään kuin kolmiulotteinen. Soittaa myös kitaraa niin, että siinä soi aito ihmistatsi.
Jakob sanoi jossain haastattelussa, että hauskinta Kevinissä on hänen raajansa. Ne mahdollistavat fyysisen komiikan. He sanoivat myös Kuckelikuusta, että oli helppoa tehdä kappale kun sinne saattoi laittaa puolen minuutin pätkän jossa Kevin vain tanssii ja he tietävät, että se toimii.
Mulla on täsmälääke akuuttiin ramavitiin (ramasee, masentaa, vituttaa, Eppujen lanseeraama tai ainakin levittämä termi, en tiedä onko vielä sanakirjaan saatu). Kuvittelen eteeni pohjanmaalaisen kesäteatterikohtauksen, jossa Kevin viuhtoo mustissaan ilman suksia. Jo nousee suupielet. Suosittelen!
En ole vielä tsekannut tuota Sällskapet-podin arviota KOI-konsertista. Voi olla, että verenpaineeni näiden pääkaupungin kulttuuridaamien mielipiteiden kuuntelemisesta hieman nousee, mutta yritän muistaa (ja yrittäkää tekin), että jokaisella on yhtäläinen sananvapaus. Myös niillä, jotka pitävät KAJ'ta moukkamaisina maalaisjuntteina, kuten ingressin mukaan nämä kaksi.
Kaikki eivät näe KAJ'sta kuin pinnan, eikä heillä ole kykyä ja/tai halua pureutua niihin syvempiin kerroksiin. Niin se vaan on tässä maailmassa kaikessa muussakin. Joten otetaan rauhallisesti ja jatketaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen keskustelu oli laitettu FB-ryhmään. Ohjelman ensimmäinen osuus käsittelee KOI:ta ja siinä ovat äänessä lähinnä miestoimittaja ja Joel Forsbacka (Hallnin Tommy), joka oli ollut siellä VIP-vieraana. Kannattaa kuunnella vauhkoontumatta vaikka toimittajalla on aika kankea käsitys konsertista. Kullakin on mielipiteensä. Joel myöntää olevansa puolueellinen, mutta ihan perustellusti kertoo oman näkemyksensä.
Mä ajattelin että mä en uskalla kuunnella sitä kun facessa oli varoitus, että siitä voi pahoittaa mielensä. Olen jotenkin niin herkillä, että en halua kuulla negatiivista arvostelua konsertista. Sun mielestä se oli kuitenkin ihan ok kuunneltava?
Kuuntele pois vaan, niin mäkin aion tehdä.
No minä kuuntelin sen ja en kyllä tykännyt. Miestoimittaja vauhkoontui ihan kummalla tavalla konsertin nimestä. Hänen mielestään KOI joko antoi väärän kuvan konsertin annista tai sitten oli tyypillistä KAJn huonoa huumoria. En onneksi ymmärtänyt kaikkea, mutta sen verran sain kiinni, että hänen mielestään KAJn huumori on jotenkin halpaa ja maalaista, ei lainkaan älykästä. Ja mikä idea hänellä oli selittää tarina siitä miten Lordille kävi lopulta Euroviisujen jälkeen? Ei liittynyt aiheeseen millään tavalla, varsinkaan kun hän itsekin oli sentään sitä mieltä, että KAJlla on jalat maan pinnalla. Toimittajathan eivät olleet edes käyneet konsertissa eivätkä kuulleet KAJn uusia kappaleita. Parasta antia oli kuulla Joelin kertovan kokemuksistaan, mutta tuntui että aika vähän hän pääsi kertomaan. Kertokaa, jos joku on saanut jotain fiksumpaa ohjelmasta irti.
Pitäisi kuunnella uudelleen, hämmästyin niin ja aloin ihmetellä, kuka oli miten tosissaan. Tuli sama vaikutelma kuin aina vain useammin kun itse vanhenee, että eetterintäytettä teetetään ihmisillä, jotka nuoruutensa takia ovat ehkä paremmin ajan hermolla ja pystyvät luomaan jotenkin relevantinkuuloista karttaa ikäluokalleen asioista, mutta välimatka omaan lapsuuteen on liian lyhyt. Sitten tulee tällaisia taantumakiukkuja. Olin ymmärtävinäni, että oli rimpuiltu Vaasasta kirkkaammille kalavesille, ja sekin oli vaikeaa. Ja nämä saakelit vetävät ihmisiä nilkasta ja markkinoivat landelaisille sitä, mikä on ummehtunutta ja paettavaa, ja kaikki sen ylittävä on samaa teeskentelyä. Korjatkaa, oli huitaisten kuunneltu. Jos tämä oli hänen motiivinsa, niin se avaa mukavasti lisää bändin toimintaympäristön ristipaineita.
Olen jopa miettinyt, että KAJ:n on ehkä helpompi saada ymmärtävä vastaanotto suomenkielisiltä, jotka ovat neutraaleja ankkalammikon ongelmatiikan suhteen. Luin Halln-kritiikin kommenttikenttää ylen jutusta, ja se oli myös mielenkiintoinen. Ehkä meillä on myös vaikeuksia ymmärtää, että kaupungin kokoinen vähemmistö kun yrittää ylläpitää omaa kulttuuriaan, siellä touhuaa tilastomatematiikan pohjalta ajateltuna paljon vähä-älyisempi sakki kuin suomenkielisellä puolella. Omilla tuntuu olevan hyvin paljon vaikeuksia ymmärtää rakkaita poikiaan, ennakko-odotuksia on runsaasti ja keskustelu ei juurikaan tunnu vaikuttavan niihin. Ihmisen täytyy olla jo aika älykäs, että keskustelut pääsevät korjaamaan hänen maailmankuvaansa. Riittävää älyä ei mahdu kovin paljon pariin-kolmeensataantuhanteen, vai montako heitä nyt onkaan. Tämä saattaa myös vaikuttaa heidän pyrkimykseensä saada yleisöä lännestä.
Tässä teille muistin virkistykseksi vuoden valokuva. En kyllästy katsomaan sitä https://www.instagram.com/p/DJj0ui_N9Xo/
Ehkä siksi järkytyin ohjelman tylystä ja suorastaan hyökkäävästä asenteesta kun olen tähän asti luullut, että suomenruotsalaiset ovat suunnilleen yhtenä rintamana KAJn puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi järkytyin ohjelman tylystä ja suorastaan hyökkäävästä asenteesta kun olen tähän asti luullut, että suomenruotsalaiset ovat suunnilleen yhtenä rintamana KAJn puolella.
Eivät suinkaan ole. Helsinkiläiselle kulttuurietablissementille KAJ ei kelpaa liian ruraalina, ja jopa vaasalainen Joel Forsbacka ilkkui kotikutoisille maalaisjunteille. Mutta jos KAJ kehittäisi ilmaisustaan urbaanimpaa ja sliipatumpaa, heitä syytettäisiin juuriensa unohtamisesta ja kaupallisesta laskelmoinnista.
Kiitos kansallispukulinkistä! Nyt ymmärrän, mistä Gambämark-puvut saivat inspiraationsa. Punainen liivi vain vaihdettu vastavärikseen kajnvihreäksi. :)