Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (6345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain puhuttiin eilen. Sen perusteella mä ymmärsin, että Axel olisi tullut eri lennolla (Vaasasta) ja vain hänen laukkunsa olisi kadonnut. Mutta Jakobiltako siis myös hävisi ruumaan laitetut matkatavarat?
Mun mielestä Axel puhui monikossa "OUR luggages", joten voisi ehkä päätellä että kaikkien matkalaukut katosivat. Tiedä sitten miten on mahdollista sattua näin mikäli Kevin ja Jakob tulivat eri lennolla kuin Axel. Hehän sanoivat, että Kevinin puku säästyi koska hän oli kuljettanut sen käsimatkatavaroissa ruuman sijaan.
He voivat myös vähän värittää juttua sanavalinnoilla.
He ovat niin tottuneita sanomaan "me, meidän", että se voi joskus lipsahtaa heiltä silloinkin, kun oikeastaan olisi tarkoitus sanoa "minä, minun". Toki tässä kohtaa voi olla juuri niin, että koko porukalla on ollut häikkää matkatavaroiden kanssa; sehän on tällä hetkellä yleinen riesa varsinkin lyhyillä lennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan pojat Ruotsissa huomiseen aamuun asti ja astuvat sieltä laivaan? Jossain haastattelussa sanoivat, että heillä oli eilen illalla tarkoitus vähän juhlistaa. Sitten jäisi mukavasti lepäilyyn aikaa vs. että hankkiutuisivat Turkuun tähän iltaan mennessä.
Axelista on kuva efterfestistä. Heillä on varmasti kaikenlaista neuvoteltavaa myös levy-yhtiön kanssa ja käyttävät varmaan päivän hyödyksi esim työstämällä uutta musiikkia. Kirjoittaa voi missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain puhuttiin eilen. Sen perusteella mä ymmärsin, että Axel olisi tullut eri lennolla (Vaasasta) ja vain hänen laukkunsa olisi kadonnut. Mutta Jakobiltako siis myös hävisi ruumaan laitetut matkatavarat?
Mun mielestä Axel puhui monikossa "OUR luggages", joten voisi ehkä päätellä että kaikkien matkalaukut katosivat. Tiedä sitten miten on mahdollista sattua näin mikäli Kevin ja Jakob tulivat eri lennolla kuin Axel. Hehän sanoivat, että Kevinin puku säästyi koska hän oli kuljettanut sen käsimatkatavaroissa ruuman sijaan.
He voivat myös vähän värittää juttua sanavalinnoilla.
He ovat niin tottuneita sanomaan "me, meidän", että se voi joskus lipsahtaa heiltä silloinkin, kun oikeastaan olisi tarkoitus sanoa "minä, minun". To
Mutta edelleen sanoivat, että Kevin kuljetti asunsa käsimatkatavaroissa ja siksi hänellä oli asunsa tallessa. Eli kaikkien laukut katosi. Itselle ei tullut mistään tuosta kuvaa, että vain yhden laukku olisi kadonnut.
Kivaa, että pääsivät vähän juhlimaankin. Varmasti mukava töihinpaluu loman jälkeen. Huomenna sitten laivakeikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hienoja suomalaisia miehiä. Kyyneliä nieleskellen katselen, kuinka nöyrästi ja samalla tyylikkäästi he ottavat vastaan kaikki tunnustukset.
Veni, vidi, vici. Suomen pojat tuli ja mitä kohteliaimmin valloitti Ruotsin. :)
Totta kaj kohteliaasti. Vöyrin pojat on aina herrasmiehiä, myös valloitushommissa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttö on päässyt haastattelemaan 22-vuotiaita Kaj-poikia, jotka vastailevat sydämellisesti mutta samalla asiallisesti kuin aikuiselle toimittajalle. Ja tarjoavat vielä limun. :)
Kaj tuntuu olevan sitä asiallisempi ja sydämellisempi, mitä nuorempi toimittaja haastattelee. :)
Joku ruotsalainen kommentoi gaalassa esitetyn musiikin perusteella, että taisi olla Autotunebjörnen eikä Rockbjörnen 😆
Jotkut tarvitsee autotunea, jotkut ei.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tarvitsee autotunea, jotkut ei.
Tää on niin uskomattoman hyvä. Että pystyvätkin vetämään akustisesti noin hyvin ja mukaansatempaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttö on päässyt haastattelemaan 22-vuotiaita Kaj-poikia, jotka vastailevat sydämellisesti mutta samalla asiallisesti kuin aikuiselle toimittajalle. Ja tarjoavat vielä limun. :)
Kaj tuntuu olevan sitä asiallisempi ja sydämellisempi, mitä nuorempi toimittaja haastattelee. :)
He ovat todella kilttejä ja kohteliaita myös veteraanitoimittajille, esimerkiksi niille kaikille youtube-videoilla nähdyille pienten kotiseutulehtien ja paikallistelevisioiden seniori-ikäisille mummo- ja pappahaastattelijoille, joista iso osa taitaa olla vapaaehtoispohjalta puuhailevia talkoolaisia.
Jäynää he tekevät (sitäkin vain joskus) ainoastaan vertaisilleen eli nuorille ja keski-ikäisille ammattitoimittajille. Joille he saattavat vedonlyönnin vuoksi toistaa horoskooppimerkkinsä kymmenen kertaa tai keksiä omasta päästään slovenialaisen kylän, jossa ovat muka vierailleet. Hyvin ymmärrettävää esimerkiksi sinä kuuluisana viisupäivänä, jolloin Axelin mittariin kertyi yhteensä 101 haastattelua putkeen. :)
He ovat todella kilttejä ja kohteliaita myös veteraanitoimittajille, esimerkiksi niille kaikille youtube-videoilla nähdyille pienten kotiseutulehtien ja paikallistelevisioiden seniori-ikäisille mummo- ja pappahaastattelijoille, joista iso osa taitaa olla vapaaehtoispohjalta puuhailevia talkoolaisia.
NÄmä paikallistoimittajat ovat niitä, jotka ovat kirjoittaneet heistä kaikki ne vuodet, jotka valtamedia on nukkunut. Ainakin yksi keväinen haastattelija oli heidän suuresti arvostamansa närpiöläinen kulttuurivaikuttaja ja laulaja Lasse Eriksson.
Kuuntelen Cheekin äänikirjaa. Siinä on kiinnostavia yhtymäkohtia. Hän tuli suuren yleisön tietoon Vain elämää -ohjelman jälkeen. Hän kertoo, että onneksi suuri tietoisuus tuli vasta kun hänellä oli jo uraa takana. Uusi yleisö meni uteliaana nettiin etsimään materiaalia. Jos mitään ei olisi löytynyt, kiinnostus olisi pian lakannut, mutta sieltä löytynyt vanha materiaali pitikin liekkiä yllä. Kuulostaako tutulta?
Kun hänen biisinsä Liekeissä nousi suureksi kesähitiksi, hänen bändikaverinsa sanoi Nyt mennään tarkoittaen, että tästä tämä vasta lähtee - nyt on latu auki ja painetaan täysillä. Tulee mieleen Kajn sanat Mellovoiton hetkellä - Nu far vi.
Kirjassa kerrotaan muutenkin siitä kuinka huippumenestys vaatii lahjakkuuden lisäksi äärettömän paljon työtä ja halua tehdä kaikki vielä paremmin, perfektionismia. Tämäkin kuulostaa tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa myös Karar i arbeit ja Firmans man ovat taustavireeltään surullisia. Vanhan miehen menetetty auktoriteetti ja tarpeettomuus ehkä naurattavat nuorempia, mutta se ulkopuolisuus on sydäntäsärkevää, samoin työnantajalleen omistautuneen tomppelin velvollisuudento. Eikä se ole pelkästään miesten ongelma: naiset käyvät rintasyöpänsä takia sädehoidoissa ruokatunnillaan ja palaavat sitten toimistoon syödäkseen eväät työpöydän ääressä, jotta yksikään tehokas työtunti ei menisi hukkaan.
Firmans man on mun mielestä sellainen parodia - äärimmilleen liioiteltu kuva toimistotyöntekijän elämästä. Mulle tulee mieleen Zen cafen Aamuisin, josta pidän myös kovasti.
Mulla alkaa aina välillä soimaan Firmans man päässä, kun menen lähitöihin. Mun työpaikkani kun on aivan suoraan tuosta biisistä, en voi olla nauramatta itselleni. Mutta minusta se ei ole silti surullista, elämä vaan ei ole aina niin ihmeellistä: Automaattikahvi on päivän kohokohta. Ja toisaalta samalla juuri se tekee elämästä ihmeellistä: Ne tavalliset asiat tekevät elämästä lopulta kuitenkin hyvää. (Minulla on krooninen sairaus, joka on vienyt välillä sängyn pohjalle ja osaan nauttia siitä, että voin taas tehdä aivan tavallisia asioita.) Eli samalla ne isot ikkunat ja henkilökortti kaulassa ovat sekä naurettavia, että merkki siitä, että oikeastaan asiat ovat aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Karar i arbeit on teidän mielestänne parodia? Niistä umarelleistäkö vai jostakin muusta?
Mun mielestä se kertoo vain miehistä, joilla on paljon vapaa-aikaa ja jotka tykkäävät käyttää sitä katsomalla kun muut tekevät töitä. Hauskuus piilee siinä, että se on verrattain todenmukainen kuvaus ulospäin katsottuna huvittavalta näyttävästä ilmiöstä.
Firmans man taas vie toimistoelämän kuvauksen yli siitä minkälaista toimistoissa oikeasti on ja siitä mitä ihmiset työnantajistaan ajattelevat.
Karar i arbeit on minusta suorastaan ylistys- ja rakkauslaulu niille aidan takana työmaita aidan takana seuraaville ukoille.
Olen itse rakennusalalla töissä, ja tuli just tämän biisin kautta heistä puhetta ja kaikilla syttyi kasvoille lämmin hymy: Kaikki tunnistivat ilmiön ja kaikki myös tuntuvat pohjimmiltaan tykkäävän niistä ukkeleista. Ja todella monella oli muuten aikomus ainakaan itse eläkkeellä olla yksi niistä ukoista.
En osaa ajatella biisiä parodiana, vaan minusta se on tarkkanäköinen kuvaus ilmiöstä, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa, mutta jolle tuskin on koskaan ennen yhtään laulua kirjoitettu.
Munkaan mielestäni Karar i arbeit ei ole parodia, ei myöskään Firmans man. (Saati "julmia parodioita", niin kuin joku aiemmin kirjoitti.)
Karar on mun silmissäni lempeän humoristinen kuvaus tuosta umarell-ilmiöstä. Siitä, kuinka rakennustyömaat kiehtovat miessukupuolta iästä riippumatta, niin pikkupoikia kuin vanhoja pappoja. Jotka tuijottavat niitä kaivinkoneita ja nostokurkia ihaileva kiilto silmissään. Ja tuijottivat jo pyramidien rakentajia.
Firmans on mulle luterilaisen eetoksen kiteymä. Tuollaisiahan me suomalaiset ollaan, niin miehet kuin naiset, sukupolvesta toiseen. Tunnen niin monta "firman miestä", ennen kaikkea itseni, ja osaan nauraa itselleni. Onhan se huvittavaa ja säälittävääkin, mutta ilman firman miehiä Suomi ei ikinä olisi noussut köyhästä kehitysmaasta yhdeksi maailman rikkaimmista valtioista.
Ja vaikka Kaj laulaa firmamiehistä ironiseen sävyyn, biisin tekee vielä ironisemmaksi se, että he itsekin ovat niin 101-prosenttisesti firman miehiä, työhulluja täydellisyyden tavoittelijoita, jotka eivät voisi edes kuvitella jäävänsä työstään sairauslomalle. :)
Suomalaisen elämän kuvaajina ei kyllä ole Kaj'n ylittänyttä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pojat nyt sitten vihdoin ymmärtävät ottaa siitä Käärijän neuvosta vaarin ja pakkaavat mukaan omat eväät. En kärsi edes ajatella, mikä skandaali syntyisi, jos joku, nimiä mainitsematta, saisi nälkäkiukkukohtauksen presidentinlinnassa Suomen itsenäisyyspäivänä.
He OVAT ottaneet Käärijästä vaarin! Tämä on heiltä kaupallinen yhteistyö mutta niin kuolemattoman hauska. Sekä Elovena että Harvia näyttävät antaneen pojille vapaat kädet, eikä yksikään mainostoimisto kyllä olisi osannutkaan tuollaisia juttuja kirjoittaa kuin he omaan suuhunsa itse kirjoittavat. Terveisiä vaan täältä aamupäiväkahvin äärestä eloveenakeksiä mutustelevalta. :)
Nyt on Iltalehtikin noteerannut todella hyvin.
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/2d0ceab0-16be-4664-a4e8-59b85d667f6b
"Voitollaan KAJ tekee historiaa, sillä yhtäkään suomalaista ei ole palkittu Rockbjörnenissä aikaisemmin."
Ovatkohan pojat Ruotsissa huomiseen aamuun asti ja astuvat sieltä laivaan? Jossain haastattelussa sanoivat, että heillä oli eilen illalla tarkoitus vähän juhlistaa. Sitten jäisi mukavasti lepäilyyn aikaa vs. että hankkiutuisivat Turkuun tähän iltaan mennessä.