Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9680)

Vierailija
3501/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle suomenkieliselle "uusfanille" antoisinta on ollut just toi sanojen opiskelu. Pirun vaativaa mutta siis myös antoisaa. Sellaisia helmiä sieltä teksteistä löytyy yksi toisensa jälkeen.

Laulaisinkin mielellään mukana, mutta valitettavasti oon syntynyt maailman epämusikaalisimmaksi ihmiseksi joten se ei onnistu.

Voi kuule, anna palaa vaan! Aina voi laulaa mukana 🤗. Ei mullakaan ole maailman paras lauluääni, mutta ensi viikonloppuna Tammisaaressa aion laulaa sydämeni kyllyydestä, sen mitä sanoista osaan. Bastu menee jo kokonaan, muista biiseistä osaan vain pätkiä, mutta ei haittaa tahtia. Yhteislaulu yhdistää! 

Mä voin jopa muistaa melkoisen rotlan biisin sanoista, mutta eihän suu pysy mukana. Se on sitten rivi sieltä toinen täältä.

Sepä se, tällaisen taviksen suu ei pysy mukana millään. Kaj-pojilla on huikeat räppäystaidot, mutta kun laulutkin tarvittaessa irtoaa sillä samalla äänen nopeudella (pun intended). Esimerkiksi Dågär åt böndrinissä mä putoan kelkasta jo ensimmäisessä säkeessä. No, tohon HEJ'hin mä pystyn, just ja just.

Vierailija
3502/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Jakob tarttee jonkun suomitakin, jossa kehtaa treenata suomea lavalla. Jos kerran oopperaakin treenataan niin, että mennään vaan frakissa lavalle. 

Nerokas ehdotus! Frakkimenetelmähän on toiminut täydellisesti. Eikös sellaisia urheilijoiden sini-valkoisia suomipaitoja myydä ihan kaupassa? Vielä vaikka Hankkijan lippalakki päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3503/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä videosta sain kyllä sellaisen energiapiikin maanantaihin, ettei mitään rajaa. Kaj on vetänyt Kom ti byiniä toistakymmentä vuotta, mutta viikonvaihteessa Åminnessa se irtoaa kuin ensi-illan tykinlaukaus. Böndegangsteriräppiä noissa mafiosopuvuissa, voi herranen aika. Ja tuo silkka, puhdas riemu heidän kasvoillaan, kun yleisö mylvii mukana. Mulla meni roska silmään kuin Sinikalla.

(Oliko muuten niin, että joku kyseli tässä ketjussa, onko Kaj yhden hitin ihme?)

Vierailija
3504/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä ihana vuorovaikutus yleisön kanssa. Jakobin hymy on niin ihana, ja hyvin siellä Kevin ja Axel eläytyy yleisön kanssa. 

Vierailija
3505/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä ihana vuorovaikutus yleisön kanssa. Jakobin hymy on niin ihana, ja hyvin siellä Kevin ja Axel eläytyy yleisön kanssa. 

🤭 Just huomasin että oli saman videon laittanut joku muukin. Mutta eipä mitään.

KAJ

💚💜🤎

Vierailija
3506/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.youtube.com/shorts/kWAKJ8AGP4o

Tuossa hieman Jakobia maanantaiaamuun. :)

J-vitamiiniannos.

Vierailija
3507/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä videosta sain kyllä sellaisen energiapiikin maanantaihin, ettei mitään rajaa. Kaj on vetänyt Kom ti byiniä toistakymmentä vuotta, mutta viikonvaihteessa Åminnessa se irtoaa kuin ensi-illan tykinlaukaus. Böndegangsteriräppiä noissa mafiosopuvuissa, voi herranen aika. Ja tuo silkka, puhdas riemu heidän kasvoillaan, kun yleisö mylvii mukana. Mulla meni roska silmään kuin Sinikalla.

(Oliko muuten niin, että joku kyseli tässä ketjussa, onko Kaj yhden hitin ihme?)

Ihana energinen veto! Ja mikä yleisö, täysillä mukana. Kom ti byinissä menee roska silmään jo levyltä kuunnellessa. Niin vaikuttava biisi. Iskee tällaiselle maaseudun kasvatille suoraan sieluun ja sydämeen. 

Vierailija
3508/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

J-vitamiiniannos.

Kiitos! Tuohan on kokonainen monivitamiiniruiske. Alareunasta klikkaamalla saa myös päivän annoksen A-vitamiinia ja K-vitamiinia.

Vierailija
3509/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J-vitamiiniannos.

Kiitos! Tuohan on kokonainen monivitamiiniruiske. Alareunasta klikkaamalla saa myös päivän annoksen A-vitamiinia ja K-vitamiinia.

Nämä ovat siitä kivoja, että editoija on saanut esiin noita musikaalien taustahahmoja, jotka menevät helposti ohi. 

Vierailija
3510/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE kulttuurisivuilta poimittua:

"Kirjasyksy on jo täydessä vauhdissa. Kirjallisuustoimittaja Miia Gustafsson kokosi suuresta tarjonnasta kiinnostavat ja odotetut kaunokirjat." 

Toimittajan kiinnostavimpien kirjojen listalle on päässyt myös Axelin novellikokoelma (Klein) , joka ilmestyy siis suomennettuna nyt syksyllä nimellä Rääppöö. 

Vierailija
3511/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J-vitamiiniannos.

Paluu kesäloman jälkeen takaisin sorvin ääreen on ollut helpompi kuin koskaan. Ja kiitän siitä noita siunattuja vitamiinipoikia, jotka on tuoneet niin paljon iloa ja energiaa mun(kin) elämääni. Olen joo ehkä jonkun diagnoosin tarpeessa, mutta ei haittaa yhtään.

Vierailija
3512/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin nyt Kajn parissa treenattuani uskaltaa yrittää puhua ruotsia, jos tulisi tilanne. Aiemmin en ehkä olisi uskaltanut, ellei kyse olisi jostain tosi yksinkertaisesta tyyliin kahvin tilaamisesta.

Suomen koululaitoksen kieltenopetuksessa on kautta aikojen ollut jotain todella pahasti pielessä, kun se ei opeta lapsia puhumaan niitä kieliä joita heille opetetaan vuosikaudet. Paukutetaan päähän vain kielioppia. Olen itse käynyt keskikoulun ja lukion 70-luvulla, ja opettajat keskittyivät vain virheistä huomauttelemiseen. Vähemmästäkin oppilas lannistuu. Sama ongelma koskee ruotsin lisäksi näköjään myös suomen opetusta.

Jakob on sanonut jossain KAJ'n haastattelussa että on kaiken lisäksi oppinut kotoa asenteen että suomen kieli on vaikeaa, liian vaikeaa. Mellojen aikaan näin hänen äitinsä tv-haastattelun. Vaikka Jakobin äiti on ruotsinkielisissä haastatteluissa

Täällä toinen tuon ajan kouluopetuksen uhri. Kielten kokeet arvosteltiin (myös yo-kirjoituksissa) niin, että niistä etsittiin pisteytettyjä virheitä, ei muuta. Yhden pisteen virhe, ai ai, kolmen pisteen virhe, hyvin huolestuttavaa ja niin edelleen. Maksimi eli yhdeksän pisteen virhe oli maanjäristyksen kaltainen katastrofi, joka merkittiin koepaperiin ISOIN PUNAISIN KIRJAIMIN ja kolmella huutomerkillä. Yritäpä avata suusi, niin sieltähän varmaan putkahtaa ulos miljoonan pisteen virhe.

Kiinnitin muuten samaan huomiota Jakobin vanhempien haastatteluissa. Helppo havaita, mistä se hilpeys ja sähköjäniksen luonne ovat pojan geeneihin siirtyneet, mutta se jäätyminen oli lannistavaa nähdä. Kun arvaan, mistä se oli peräisin. Silti veikkaan, että se kodin asenne suomen kielen ylitsepääsemättömyyteen tulee eniten isän puolelta. Semmoinen jääräpäinen perfektionismihan siitä muuten sympaattisen miehestä selvästi pilkahtaa.

Mutta toivotetaan tsemppiä Jakobin toisen kotimaisen opintoihin. Hienostihan ne näkyy keikkatallenteiden mukaan etenevän. Siinä esimerkkiä meille suomenkielisille kalkkiksillekin.

Vierailija
3513/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J-vitamiiniannos.

Paluu kesäloman jälkeen takaisin sorvin ääreen on ollut helpompi kuin koskaan. Ja kiitän siitä noita siunattuja vitamiinipoikia, jotka on tuoneet niin paljon iloa ja energiaa mun(kin) elämääni. Olen joo ehkä jonkun diagnoosin tarpeessa, mutta ei haittaa yhtään.

Juu. KAJ-annos kuuluu jokaiseen päivään. 

Vierailija
3514/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhden toisen biisin olen näiltä kuullut radiosta eikä se mielestäni ollut kummoinen huumorihumppa, ainakaan kun näin suomenkielisenä junttina en ymmärrä sanoista mitään. En oikein tajua tämän bändin viehätystä.

Käärijältä on kyllä tullut hyviä (yhteis)biisejä viisujen jälkeenkin. Ruoska, Trafik, Kaistaa jne.

Vierailija
3515/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kielikeskustelun innoittamana uskaltautunut puhumaan työssä asiakkaille kankeaa saksaakin.

Vierailija
3516/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana energinen veto! Ja mikä yleisö, täysillä mukana. Kom ti byinissä menee roska silmään jo levyltä kuunnellessa. Niin vaikuttava biisi. Iskee tällaiselle maaseudun kasvatille suoraan sieluun ja sydämeen. 

Täällä meni tänä aamuna roska silmään Älska en gubbista. Vastaan nimimerkille "Huolestunut Kaj": JAA, man kan älska vielä gubbeakin sydämensä pohjasta. Niin kuin mä tuota ukkoani.

Vierailija
3517/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yhden toisen biisin olen näiltä kuullut radiosta eikä se mielestäni ollut kummoinen huumorihumppa, ainakaan kun näin suomenkielisenä junttina en ymmärrä sanoista mitään. En oikein tajua tämän bändin viehätystä.

Käärijältä on kyllä tullut hyviä (yhteis)biisejä viisujen jälkeenkin. Ruoska, Trafik, Kaistaa jne.

Ei se mitään. Suomenkielinen radio ei jostain syystä soita heidän musiikkiaan, mutta kyllä heillä riittää faneja. Nauti sinä Käärijästä hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
3518/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kielikeskustelun innoittamana uskaltautunut puhumaan työssä asiakkaille kankeaa saksaakin.

Hyvä sinä! Hyvä me kaikki rohkaistuneet ja vielä rohkaistumattomat!

Vierailija
3519/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLE kulttuurisivuilta poimittua:

"Kirjasyksy on jo täydessä vauhdissa. Kirjallisuustoimittaja Miia Gustafsson kokosi suuresta tarjonnasta kiinnostavat ja odotetut kaunokirjat." 

Toimittajan kiinnostavimpien kirjojen listalle on päässyt myös Axelin novellikokoelma (Klein) , joka ilmestyy siis suomennettuna nyt syksyllä nimellä Rääppöö. 

Mahtava uutinen. Klein on todellakin käännöksen arvoinen. Mulla on sen verran ruotsintaitoa, että olen lukenut sen originaalinkin jo useamman kerran. Ei ole tolkuttoman vaikea, kun on pääosin kuitenkin högsvenskaa ja kun tarinat tempaa mukaansa. Mutta aivan loistavaa, että se tulee nyt koko suomenkielisen lukevan yleisön saataville ja nautittavaksi.

Vierailija
3520/9680 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa junttiutta kannattaa aina tulla mainostamaan keskustelupalstalle. Samalla tulet väheksyneeksi sekä niitä jotka ymmärtävät kieltä että niitä jotka yrittävät oppia ymmärtämään sitä. Mutta sehän ei sinua kiinnosta.

Käärijä oli viisuissa vuonna 2023, KAJ tämän vuoden toukokuussa ja on sen jälkeen urakoinut 40 keikan kesäkiertueella. Ei heitä voi verrata toisiinsa, ei nyt eikä koskaan.