Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9680)
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskinäisestä tuesta he puhuu usein. Se on heidän supervoima. Kerran jossain keskellä raskasta mello- ja euroviisurumbaa Jakob oli just ennen tärkeää lehdistötilaisuutta uupunut kokonaan. Kevin ja Axel istuttivat hänet väliinsä ja lupasivat ottaa tulituksen vastaan molemmilta laidoilta ja vastaamaan kysymyksiin.
Se onnistui ja Jakobkin onnistui hymyilemään säteilevää hymyään koko ajan, joten sekin Kaj'n salainen ase tuli käyttöön.
He osaavat todella antaa toisilleen tukea mutta hienosti myös tilaa. Kun Axel esimerkiksi halusi pitää vähän taukoa Kaj'sta keskittyäkseen kirjailijantyöhönsä, Jakob ja Kevin sävelsivät ja sanoittivat Karar i arbeit -albumin melkein kokonaan kaksistaan. Ja samaan aikaan toimivat Axelille (hänen vaimonsa jälkeen) tärkeimpinä käsikirjoituksen esilukijoina ja palautteen antajina, joita Axel kiitteli sydämestään. Kun kirja oli lähtenyt painoon, palasivat taas entistä tiiviimmäksi Kaj-kolmikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
Toimiikohan linkki? Yritän linkata sen KAJ:n mingelskola-videon, jossa Axel epäröi
Kiitos, tää oli ihana! Piti katsoa kolme kertaa ja sitten mennä vielä näyttämään miehellekin, vaikkei se edes osaa ruotsia eikä sitä vähempää voisi kiinnostaa KAJ😂
Miksei miehesi osaa ruotsia? Onko hän ulkomaalainen? Kaikki suomalaiset ovat lukeneet koulussa ruotsia ja osaavat kyllä. Eivät vain halua osata.
A) Mieheni on tamperelainen. B) Suhtautui ruotsiin teiniangstissaan samoin kuin KAJ'n pojat suomeen C) Vaikka osaisi kouluruotsia, ei sillä vielä tottumaton vöyriä ymmärrä.
A) Ahaa, tamperelaisuus selittääkin kaiken. B) Teiniangstin ei pitäisi kantaa aikuisuuteen asti. C) Kouluruotsista me kaikki muutkin olemme ponnistaneet. Tausta on kaikilla sama. Meitä ruotsia yliopistossa opiskelleita ja työkielenä käyttäviä on hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kaj'han on kertonut kovasti harmittelevansa teinivuosien tyhmyyttään, kun ei suomen kieli kiinnostanut, vaikka oli ilmaista (ja jopa pakollista) opetusta koulussa tarjolla. Ei edes kympin oppilas Axelia.
Nyt Sauna Tourilla ovat kyllä tehneet parhaansa, spiikit tulee suomalaisilla alueilla suomeksi, ehkä joskus kömpelösti mutta kuitenkin.
Pitää muistaa, että ei ole rutinoituneellekaan esiintyjälle helppo puhua monituhatpäisen yleisön edessä kieltä, jota ei sujuvasti osaa, saati vielä vitsailla sillä kielellä. Huomattavasti vaikeampi pala kuin käyttää sitä vierasta kieltä jossain yksityiskeskustelussa yhden tai parin ihmisen kanssa.
Enemmän me heistä ehkä saadaan irti näin, kun he pakottavat meidät näkemään oman eksoottisuutensa ja pysähtymään sen ääreen ihmettelemään. Jos heidän suomensa olisi soljunut erinomaisesti alun perin, ehkä heidät olisi tiedetty suomenkieliselläkin puolella, mutta suuryllätys olisi jäänyt tapahtumatta. Minusta kaikki on erinomaisesti näin. Ja hienoa, jos he nyt viitsivät edelleen jatkaa petraamalla suomeaan samalla kun me ruotsia. Osaavathan he sitä oikeastaan hämmästyttävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että heidän räppäysnopeus perustuu siihen vanhaan 10 000 tunnin sääntöön. Eli riittävään harjoitukseen, siitä ne mestarit syntyy (luontaisen lahjakkuuden lisäksi tietysti). Jåo nåo yoloa he on päästelleet menemään jo reilut kymmenen vuotta.
Noin minäkin ensin mietin... Mutta kun he ovat vissiin laulaneet sen samalla nopeudella silloin 10 v sitten? No, olivat nuorempia ja vetreimmillään.
Vierailija kirjoitti:
He puhuvat tuosta suomentaidostaan, tai siis sen puutteista, jo tuossa Västra Nylandin vuoden 2015 haastattelussa. Kutsuvat kieltään "rapakaljasuomeksi". Mutta tekivät silti suomenkielisen laulun ihan näyttääkseen muille mallia, että suomea saa ja kannattaa yrittää käyttää jokaisen kykyjensä mukaan.
Niin kuin me suomalaiset saadaan käyttää just sitä ruotsia, johon me pystytään. Kuka paremmin, kuka vähän heikommin. Virheet ei haittaa.
Tämän kun vain jotenkin saisi taottua kalloonsa. Siis että tärkeintä on puhuminen ja ymmärretyksi tuleminen puolin ja toisin. Kielioppivirheillä ei ole merkitystä. Ja jos ihmiseltä vaadittaisiin täysin moitteetonta kielen hallintaa, kukaan ei voisi sanoa mitään edes äidinkielellään.
Tuota toistelen mielelläni minäkin, muille. Mutta kun itse satun olemaan luonteeltani perfektionisti, jolle virheet ovat maailmanloppu. Niinpä vaikenen sujuvasti, monellakin kielellä. (Ei tarvitse kommentoida, että olen typerys. Tiedän sen jo.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että heidän räppäysnopeus perustuu siihen vanhaan 10 000 tunnin sääntöön. Eli riittävään harjoitukseen, siitä ne mestarit syntyy (luontaisen lahjakkuuden lisäksi tietysti). Jåo nåo yoloa he on päästelleet menemään jo reilut kymmenen vuotta.
Noin minäkin ensin mietin... Mutta kun he ovat vissiin laulaneet sen samalla nopeudella silloin 10 v sitten? No, olivat nuorempia ja vetreimmillään.
Kymmenen vuotta sitten he olivat harjoitelleet räppäämistä jo ainakin kuusi vuotta. Kun tarpeeksi aikaisin aloittaa, ehtii vaikka mitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaj'ssa oli mun mielestä havaittavissa pientä jännitystä ihan ekoilla Sauna Tourin keikoilla sekä Ruotsissa että suomalaisilla alueilla Suomessa. Että kuinkahan tämä nyt lähtee muun kuin sen aina tyytyväisen "kotiyleisön" edessä.
No lähtihän se, ja ovat näillä viimeisimmillä keikoilla olleet niin rentoutuneen ja vapautuneen oloisia, että tekee oikein hyvää katsoa ja kuunnella.
On todellakin muutosta tapahtunut, kun vertaa ensimmäisiin keikkoihin. Ihanaa on kyllä nyt katsoa noita esiintymisiä.
Noi ekat Ruotsin keikat varmaan jännitti senkin takia, kun pojat eivät tienneet miten ruotsalaiset suhtautuvat, kun viisuvoittoa ei tullutkaan. Mutta heti tuo eka Gröna Lundin keikka oli pieni menestys, ja monet yleisössä osasivat jopa laulujen sanat. Oli varmaan iso ja iloinen yllätys KAJ'lle.
Jakob muistelee viininhamstrauskeikkaansa Tallinnaan aina vain intohimoisemmin, tämä eilen Åminnessa. Ja ääni soi kuin tuomiopäivän pasuuna, ei tunnu missään, että on menossa jo päivän toinen konsertti.
Vierailija kirjoitti:
Jakob muistelee viininhamstrauskeikkaansa Tallinnaan aina vain intohimoisemmin, tämä eilen Åminnessa. Ja ääni soi kuin tuomiopäivän pasuuna, ei tunnu missään, että on menossa jo päivän toinen konsertti.
Eikös tää ole tähänastisista paras? Niin rento ja konstailemattakin tulee, ei tartte edes puskea. Ja silti täysin selvästi tulee sanat. Arvelin, että voisi olla hieno kun kotikulmilla esiintyvät. Meinasin lähteä tuonne, mutta oli kitapurje punaisena ja suu outo ja räkätauti puskemassa päälle. Harmittaa nyt kyllä. Pirun räkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He puhuvat tuosta suomentaidostaan, tai siis sen puutteista, jo tuossa Västra Nylandin vuoden 2015 haastattelussa. Kutsuvat kieltään "rapakaljasuomeksi". Mutta tekivät silti suomenkielisen laulun ihan näyttääkseen muille mallia, että suomea saa ja kannattaa yrittää käyttää jokaisen kykyjensä mukaan.
Niin kuin me suomalaiset saadaan käyttää just sitä ruotsia, johon me pystytään. Kuka paremmin, kuka vähän heikommin. Virheet ei haittaa.
Tämän kun vain jotenkin saisi taottua kalloonsa. Siis että tärkeintä on puhuminen ja ymmärretyksi tuleminen puolin ja toisin. Kielioppivirheillä ei ole merkitystä. Ja jos ihmiseltä vaadittaisiin täysin moitteetonta kielen hallintaa, kukaan ei voisi sanoa mitään edes äidinkielellään.
Tuota toistelen mielelläni minäkin, muille. Mutta kun itse satun olemaan luonteeltani perfektionisti, jolle virheet ovat maailmanloppu. Niinpä vaikenen sujuvasti, monellakin kielellä. (Ei tarvitse kommentoida, että olen typerys. Tiedän sen jo.)
Rakas typerys, harjoitellaan yhdessä. Kyllä me opitaan rentoutumaan. Näkökulman vaihto ehkä riittää pitkälle. Joskus onnistuu unohtamaan olevansa itse ollenkaan paikalla. Rakasta itteäs ja anna anteeksi se, ettei maailma pelastunut heti kun synnyit. On meillä vielä aikaa. ;)
Omaa täydellisyydentavoittelua hoidan sillä, että yritän olla täydellisen fiksu siinä, mihin kohdistan sen ominaisuuteni. Onnistuu yllättävän hyvin kun aikansa harjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Kaj'han on kertonut kovasti harmittelevansa teinivuosien tyhmyyttään, kun ei suomen kieli kiinnostanut, vaikka oli ilmaista (ja jopa pakollista) opetusta koulussa tarjolla. Ei edes kympin oppilas Axelia.
Nyt Sauna Tourilla ovat kyllä tehneet parhaansa, spiikit tulee suomalaisilla alueilla suomeksi, ehkä joskus kömpelösti mutta kuitenkin.
Pitää muistaa, että ei ole rutinoituneellekaan esiintyjälle helppo puhua monituhatpäisen yleisön edessä kieltä, jota ei sujuvasti osaa, saati vielä vitsailla sillä kielellä. Huomattavasti vaikeampi pala kuin käyttää sitä vierasta kieltä jossain yksityiskeskustelussa yhden tai parin ihmisen kanssa.
Samasta syystä moni suomenkielnen KAJ'hin ihastunut nyt tuskittelee kun ei ruotsi suju. Mutta jos on edes jotain oppinut koulussa, kyllä se vuosikymmeniä uinunut kielitaito siitä elpyy kun vain on tarpeeksi hyvä syy ottaa se uudelleen käyttöön. KAJ on tarpeeksi hyvä syy. Hop hop!
Vaikea sanoa pelkän videon perusteella, tässä äänityksen taso aika huono. Mutta varmaan yksi parhaista ainakin. Jakob on kyllä jo melkoisen pitkään hallinnut tuon vaikeimman siirtymän ja korkeimmat äänet ihan suvereenisti. Ei tietoakaan enää puskemisesta, vaan ääni tulee täysin vapaasti ja samalla kontrolloidusti. Eikä lainkaan nasaalisti. Kuulijan ei tarvitse yhtään jännittää, saa vain keskittyä nauttimaan.
Pojathan voisivat tehdä seuraavaksi musikaalin sijasta oopperan. ;)
Olisi kyllä hienoa kuulla tuo Näsan domnar livenä. Porissa eivät sitä valitettavasti esittäneet, jossa itse olin katsomassa. Toivottavasti esittävät sitten jäähallikeikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota toistelen mielelläni minäkin, muille. Mutta kun itse satun olemaan luonteel
Kiitos kiitos rohkaisusta, täytyy treenata. Just oli jossain ip-lehdessä juttua naisesta, joka koulii itseään saattamalla itsensä tarkoituksellisesti johonkin noloon tilanteeseen joka päivä. Esimerkiksi pomppasi yhtäkkiä pystyyn jonkun junamatkan aikana ja lausui vaunun muille matkustajille runon. Eikä kuollutkaan siihen paikkaan. Joten ehkä mä jonain päivänä sanon ääneen ruotsinkielisen lauseen, vaikka en muista, onko substantiivi en vai ett.
Voisit muuten lähettää peppausviestisi myös Jakobille, jolla (myös perfektionistina) on kuulemma Kaj-pojista korkein kynnys suomen puhumiseen. Kun ei periaatteessa haluaisi tehdä mitään sellaista, jossa ei jo aloittaessaan ole suht koht täydellisen hyvä. :)
Ehkä Jakob tarttee jonkun suomitakin, jossa kehtaa treenata suomea lavalla. Jos kerran oopperaakin treenataan niin, että mennään vaan frakissa lavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa pelkän videon perusteella, tässä äänityksen taso aika huono. Mutta varmaan yksi parhaista ainakin. Jakob on kyllä jo melkoisen pitkään hallinnut tuon vaikeimman siirtymän ja korkeimmat äänet ihan suvereenisti. Ei tietoakaan enää puskemisesta, vaan ääni tulee täysin vapaasti ja samalla kontrolloidusti. Eikä lainkaan nasaalisti. Kuulijan ei tarvitse yhtään jännittää, saa vain keskittyä nauttimaan.
Ihanaa infoa, kiitos tästä. Mikä siinä muuten on se vaikein siirtymä?
Mä voisin nyt Kajn parissa treenattuani uskaltaa yrittää puhua ruotsia, jos tulisi tilanne. Aiemmin en ehkä olisi uskaltanut, ellei kyse olisi jostain tosi yksinkertaisesta tyyliin kahvin tilaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin nyt Kajn parissa treenattuani uskaltaa yrittää puhua ruotsia, jos tulisi tilanne. Aiemmin en ehkä olisi uskaltanut, ellei kyse olisi jostain tosi yksinkertaisesta tyyliin kahvin tilaamisesta.
Suomen koululaitoksen kieltenopetuksessa on kautta aikojen ollut jotain todella pahasti pielessä, kun se ei opeta lapsia puhumaan niitä kieliä joita heille opetetaan vuosikaudet. Paukutetaan päähän vain kielioppia. Olen itse käynyt keskikoulun ja lukion 70-luvulla, ja opettajat keskittyivät vain virheistä huomauttelemiseen. Vähemmästäkin oppilas lannistuu. Sama ongelma koskee ruotsin lisäksi näköjään myös suomen opetusta.
Jakob on sanonut jossain KAJ'n haastattelussa että on kaiken lisäksi oppinut kotoa asenteen että suomen kieli on vaikeaa, liian vaikeaa. Mellojen aikaan näin hänen äitinsä tv-haastattelun. Vaikka Jakobin äiti on ruotsinkielisissä haastatteluissa puhelias ja ilmeikäs (selvästikin Jakob on perinyt valoisan olemuksensa häneltä), suomenkielisen haastattelijan edessä hän jäätyi täysin eikä saanut sanaa suustaan. Kävi ihan sääliksi. Mutta samalla tavalla jäätyisi kenen tahansa suomenkielisen artistin äiti jos nenän eteen työnnettäisiin mikrofoni på svenska.
KAJ on ravistellut meitä kaikkia. Tusen tack för det!
On heidän suomenkielen taitonsa kyllä kehittynytkin nuoruusvuosista, Kevinin tietty erityisesti mutta muidenkin. Siinä vanhassa Simon -ohjelmassa joutuivat heti muutaman sanan jälkeen vaihtamaan kielen englanniksi suomenkielisten kanssa.