Kun olet suu kiinni, onko kielisi kitalaessa kiinni vai onko se suun pohjalla löysänä?
Itselläni on aina ihan löysänä suun pohjalla. Nyt vasta mulle on selvinnyt, että anatomisesti kielen oikea asento on kiinni kitalaessa, kun suu on kiinni.
Miten saatte pidettyä kielen siellä ylhäällä? Itse koko ajan huomaan, että kieli taas on löysänä suun pohjalla, sitten nostan sen hetkeksi kitalakeen ja sitten se taas putoaa alas.
Taustaa: mulla oli äärettömän kireä kielijänne koko aikuisikäni (en montaa senttiä saanu kieltä ylös suun pohjalta). Nyt on jänne leikattu ja kieli piteni ihan mielettömästi, mutta miten saan pidettyä kielen kitalaessa, kun se tuntuu niin työläältä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mihin se vaikuttaa kummin on?
Se vaikuttaa kasvoihin, hengitykseen yms.
Jos kieli on alhaalla, naama alkaa roikkumaan ainakin.
Nyt mäkin aloin tätä miettimään ja tulin siihen tulokseen etten tiedä enää itsekään. :D Tuntuu että se on jotenkin tuossa keskellä... Mutta nähtävästi kuitenkin suht alhaalla sillä kun nielaisen, kieli työntyy eteenpäin puskien alahampaita ulos, mikä sitten aiheuttaa sen, että hampaiden alarivi on kauhean vino ja epätasainen. :/
Kieli ei saa koskea ylähampaiden eikä alahampaiden etuosaa nieltäessä. Kielen kärki tulee painaa jämäkästi kitalakeen, kun nielasee. Nielaisee sitten vettä, limaa tai ruokaa.
Sain kieleni kiinni. Se tuntuu olevan ylähampaiden yläpuolella kärjestä eli kitalaessa osittain.