Gradua vaille valmis?
Miksi niin moni sanoo olevansa gradua vaille valmis maisteri? Olen käynyt yliopiston, mutta jäi vaan gradusta kiinni?
Minä en ikinä palkkaisia firmaani gradua vaille valmista
Kuinka hän työelämässä pärjäisi, jos ei saa tehtyä vähän isompaa hommaa edes koulussa, kuinka sitten töissä?
Kommentit (63)
Gradu on helppo tehdä. Jos se tuottaa ylitsepääsettömiä vaikeuksia, se on vain osoitus siitä, ettei opiskelija sovellu akateemiseen työhön.
Minä oon tehnyt kaksi gradua samalla kun olen ollut koko ajan työelämässä ja lapsiakin tullut. En pidä minään näitä jotka jättävät leikin kesken. Sitten aloitellaan uutta kun on pöytä puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Gradu on helppo tehdä. Jos se tuottaa ylitsepääsettömiä vaikeuksia, se on vain osoitus siitä, ettei opiskelija sovellu akateemiseen työhön.
Akateemisella työllä tarkoitat varmaan jotain yliopiston tutkijan työtä? Sen ulkopuolella on olemassa runsaasti työtehtäviä joihin ei gradua tarvita.
Näitä on tullut vuosien varralla nähtyä useita. Suurimmalla osalla ei vain yksinkertaisesti ole kyvykkyyttä tehdä laajempaa tutkimusta suhteellisen itsenäisesti. Gradun nyt tekasee vaikka työn ohessa. Usein kun asiaa alkaa tarkemmin kyselemään, niin todellisuudessa niitä puuttuvia kursseja on muitakin kuin se lopputyö.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on tullut vuosien varralla nähtyä useita. Suurimmalla osalla ei vain yksinkertaisesti ole kyvykkyyttä tehdä laajempaa tutkimusta suhteellisen itsenäisesti. Gradun nyt tekasee vaikka työn ohessa. Usein kun asiaa alkaa tarkemmin kyselemään, niin todellisuudessa niitä puuttuvia kursseja on muitakin kuin se lopputyö.
Niille, joilla ei olemiykyö, yliopistojen pitäisi tarjota tilaisuutta tehdä vaikka satasivuinen kirjallisuuskatsaus. Ettei jäisi valmistumatta ja yliopistolta rahat saamatta.
Heillä ei myöskään kykyä tuottaa laajaa tekstiä...
Vierailija kirjoitti:Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit.
omaan työhöni kuuluu parinkymmenen gradun ohjaus joka vuosi ja voin kertoa että yliopistoissa työssäolevista KUKAAN ei todellakaan vaadi gradussa tehtäväksi mitään korkeampaa tiedettä. Me kaikki tiedämme, että graduntekijä ei siihen edes pysty. On toki varmasti mukava ajatella, että vaatimukset ovat liian korkeat, jos itse ei niihin pysty, mutta kun useimmat muut samassa tilanteessa pystyvät, niin todennäköisemmin se tilanne kyllä kertoo omista kyvyistä.
Se on toki totta, että ohjaus tähtää kolmosen *ihan hyvää keskivertograduun*, ja jos kunnianhimoa näyttää olevan, nelosen graduun. Mutta jos nyt joku haluaa valmistua ykkösellä, niin sen voi sanoa ohjaajalle ääneen ja sitten tähdätään siihen.
Ne jotka itse ovat ilmausta käyttäneet eivät ole olleet gradua vaille valmiita, vaan yliopistoon erikoishaussa päässeitä, joiden kompetenssi ei riittänyt edes kandin tutkintoon. Vain muutamia opintokokonaisuuksia ja silti muka gradua vaille valmiita. Nykyisin tämä tyyppi esiintyy tutkinnon suorittaneena myös julkisesti.
Sanoisin, että jos joku sanoo noin, kannattaa kaikki tiedot tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI
Miesten aatelia
Yhteenveto
koulutusasteista työikäisillä (18 - 64 v):#Suorittanut korkeintaan
Vain perusaste: ~100%
Toisen asteen tutkinto: ~84 %
Alempi korkeakouluaste (AMK/kandidaatti): ~41 %
Ylempi korkeakouluaste (maisteri tai ylempi AMK): ~21 %
DI: ~0,4 %
Siis eihän nyt mikään DI ole ylinnä millään asteikolla. Esimerkiksi filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit, pätevät juristit ja lääkärit ovat inssejä korkeammalla arvoasteikossa. Inssit ovat vain ruuvinvääntäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI
Miesten aatelia
Yhteenveto
koulutusasteista työikäisillä (18 - 64 v):#Suorittanut korkeintaan
Vain perusaste: ~100%
Toisen asteen tutkinto: ~84 %
Alempi korkeakouluaste (AMK/kandidaatti): ~41 %
Ylempi korkeakouluaste (maisteri tai ylempi AMK): ~21 %
DI: ~0,4 %
Oi beibi 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, joilla ei olemiykyö, yliopistojen pitäisi tarjota tilaisuutta tehdä vaikka satasivuinen kirjallisuuskatsaus. Ettei jäisi valmistumatta ja yliopistolta rahat saamatta.
Kyllä täällä annetaan lukuisia erilaisia vaihtoehtoja. Välillä jopa etsitään opiskelijalle lähteet valmiiksi ja korjataan tuntikaupalla tekstiä. Mutta kun ne kyvyt ei vaan yksinkertaisesti kaikilla riitä. Joku raja siinäkin sitten tulee vastaan millaisen tekeleen kehtaa päästää ykkösellä läpi ja voin kertoa, että se taso on todella matala. Suurimmalla osalla näistä "gradua vaille valmiista" tekstiä ei synny yhtään ja vuosia vaan kuluu.
Lapseni aloitti kyllä tormakkaasti gradun teon. Sillensä homma kuitenkin jäi, kun vakinaistettiin työhön, jossa on ollut nyt yli kuusi vuotta. Koko tekele pitäisi aloittaa alusta tai parempi olisi itseasiassa vaihtaa aihetta. Tekisi gradun siitä, mistä on työkokemusta.
Töitä on vain niin paljon, että joko lomat pitäisi käyttää gradun vääntämiseen tai ottaa opintovapaata. Ei saa aikaiseksi, kun ei ole motivaatiota. Ylennetty on ilman graduakin ja kuvittelee kai siksi, ettei koskaan joudu työttömäksi.
Tein 25-vuotiaana oman graduni kolmessa kuukaudessa ja olen vähän ihmeissäni, ettei mokomaa tuotosta saa aikaan. Kirjoittaa kuitenkin kokoajan asiantuntijalausuntoja ja käy työantajan täydennyskoulutuksissa. Sen ymmärrän, ettei hän mikään tiedemies ole, mutta analyyttinen ja tarkka kuitenkin. Sopii hyvin käytännön tehtäviin, jossa joutuu soveltamaan tietoa ja neuvomaan asiakkaita.
Liekö jotkut opintosuoritukset sitten jo vanhentuneet? En enää viitsi ottaa koko maisteriasiaa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisella työllä tarkoitat varmaan jotain yliopiston tutkijan työtä? Sen ulkopuolella on olemassa runsaasti työtehtäviä joihin ei gradua tarvita.
Juuri näin.
Olin 15 vuotta gradua vaille valmis. Tulin suunnitellusti raskaaksi gradun ollessa alkutekijöissään ja tarkoitus oli tehdä se valmiiksi ennen vauvan syntymää. No, raskaus ei ollutkaan normaali, vaan olin jatkuvasti sairaalassa tai kotona vuodelevossa. Eli gradu jäi...
Sitten tuli toinen lapsi, omakotitalon rakentaminen, kotiäitivuodet, avioero, totaaliyksinhuoltajuus, työelämä.
Pienen perinnön turvin pystyin lopulta jättäytymään töistä pois, jotta sain gradun tehtyä.
"Juuri noin. Poikani valmistui kandiksi, luki vielä vuoden maisterivaiheeen opintoja, teki ne vuodessa pois ja lähti töihin, kun ei.ollut enää luentoja.
Gradu on yhä pisteessä aloittanut. Töitä on niin paljon, ettei jaksa gradua tehdä,
Toki suurin syyllinen on poikani, kun ei ole tehnyt gradua, mutta osansa saa myös yliopisto. Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit."
Kukaan ei yliopistolla vaadi yhtään mitään. Opiskelija tekee gradun/lopputyön ja se arvostellaan. Huonosta työstä saa ykkösen ja kiitettävästä 5. Ei ne gradut yleensä mitään korkeaa tiedettä edusta, vaan perustutkimuksen äärellä liikutaan. Toki joku taso pitää olla, koska kyse on tieteellisestä julkaisusta. Jos haluaa tehdä kevyemmän lopputyön, niin sitten AMK on oikeampi paikka. Väitöskirjat edustaa enemmän sitä korkeaa tiedettä, eikä nekään aina. Nämä ohjaukseenkin liittyvät väitteet ovat kanssa yleensä vähän niin ja näin. Normaali opiskelija tekee gradunsa itsenäisesti saatuaan aiheen hyväksyttyä. Itselläni oli aloituspalaveri ja yhdet kommentit työhön lopuss. Siinä se.
Onko sun firmaasi ap sitten ollut tulossa monikin joka on sanonut olevansa gradua vaille valmis?
Monilla kestää gradun kanssa ihan vaan ohjaajien sekoilujenkin takia... En viitsi edes aloittaa oman ohjaajani edesottamuksista.
Vierailija kirjoitti:
"Juuri noin. Poikani valmistui kandiksi, luki vielä vuoden maisterivaiheeen opintoja, teki ne vuodessa pois ja lähti töihin, kun ei.ollut enää luentoja.
Gradu on yhä pisteessä aloittanut. Töitä on niin paljon, ettei jaksa gradua tehdä,Toki suurin syyllinen on poikani, kun ei ole tehnyt gradua, mutta osansa saa myös yliopisto. Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit."
Kukaan ei yliopistolla vaadi yhtään mitään. Opiskelija tekee gradun/lopputyön ja se arvostellaan. Huonosta työstä saa ykkösen ja kiitettävästä 5. Ei ne gradut yleensä mitään korkeaa tiedettä edusta, vaan perustutkimuksen äärellä liikutaan. Toki joku taso pitää olla, koska kyse on tieteellisestä julkaisusta. Jos haluaa tehdä kevyemmän lopputyön, niin sitten AMK on oikeampi
Vaikuttaa siltä, ettet ole kummoinen gradun ohjaaja. Kyllä,opiskelijat tarttee apua ja tukea.
Ei sulla oo edes firmma joten et palkkaa ketään. Samanlainen palstamamman pulliainen oo kuin me muutkin.
Juuri noin. Poikani valmistui kandiksi, luki vielä vuoden maisterivaiheeen opintoja, teki ne vuodessa pois ja lähti töihin, kun ei.ollut enää luentoja.
Gradu on yhä pisteessä aloittanut. Töitä on niin paljon, ettei jaksa gradua tehdä,
Toki suurin syyllinen on poikani, kun ei ole tehnyt gradua, mutta osansa saa myös yliopisto. Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit.