Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gradua vaille valmis?

Vierailija
02.07.2025 |

Miksi niin moni sanoo olevansa gradua vaille valmis maisteri? Olen käynyt yliopiston, mutta jäi vaan gradusta kiinni? 

Minä en ikinä palkkaisia firmaani gradua vaille valmista 

Kuinka hän työelämässä pärjäisi, jos ei saa tehtyä vähän isompaa hommaa edes koulussa, kuinka sitten töissä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on tullut vuosien varralla nähtyä useita. Suurimmalla osalla ei vain yksinkertaisesti ole kyvykkyyttä tehdä laajempaa tutkimusta suhteellisen itsenäisesti. Gradun nyt tekasee vaikka työn ohessa. Usein kun asiaa alkaa tarkemmin kyselemään, niin todellisuudessa niitä puuttuvia kursseja on muitakin kuin se lopputyö.

Niille, joilla ei olemiykyö, yliopistojen pitäisi tarjota tilaisuutta tehdä vaikka satasivuinen kirjallisuuskatsaus. Ettei jäisi valmistumatta ja yliopistolta rahat saamatta.

Kyllä. Vailla haastatteluja tai oman aineiston keräämistä. Ohjaaja voisi antaa valmiita aineistoja anaalisoitavaksi.

Vierailija
42/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit.

omaan työhöni kuuluu parinkymmenen gradun ohjaus joka vuosi ja voin kertoa että yliopistoissa työssäolevista KUKAAN ei todellakaan  vaadi gradussa tehtäväksi mitään korkeampaa tiedettä. Me kaikki tiedämme, että graduntekijä ei siihen edes pysty. On toki varmasti mukava ajatella, että vaatimukset ovat liian korkeat, jos itse ei niihin pysty, mutta kun useimmat muut samassa tilanteessa pystyvät, niin todennäköisemmin se tilanne kyllä kertoo omista kyvyistä.

Se on toki totta, että ohjaus tähtää kolmosen *ihan hyvää keskivertograduun*, ja jos kunnianhimoa näyttää olevan, nelosen graduun. Mutta jos nyt joku haluaa valmistua ykkösellä, niin sen voi sanoa ohjaaj

Siis vain parinkymmenen gradun? Luulisi aikaa olevan jokaiselle opiskelijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni gradu on kesken ja olen muilla meriiteillä ja tutkinnoilla työelämässä.

Itselleni se ei merkitse mitään olenko insinööri vai maisteri, kun samaa työtä tekisin kuitenkin.

Esimerkiksi työnantajalleni tämä tuntuu olevan yks hailee. Silti työpaikallani on ihmisiä, jotka ovat jopa julkisesti sanoneet minu olevan FM- vaikka olen gradua vaille.

Itse en ole asiaa pitänyt oleellisena ja asian tullessa puheeksi olen oikaissut tämän väärinkäsityksen joka kerta. Silti meillä töissä on yksi kaikesta niuhottava katkeran oloinen työntekijä, jonka elämäntehtävä tuntuu olevan lähinnä pilkun viilaaminen ja häntä ärsyttää jos joku luulee minua maisteriksi vaikka gradu on vasta puolivälissä.

Tälle niuhottajalle ei tunnu olevan mitään merkitystä kuinka hyvin muuten hoidan työni.

Tuntuu vihaavan minua.

Vierailija
44/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla kestää gradun kanssa ihan vaan ohjaajien sekoilujenkin takia... En viitsi edes aloittaa oman ohjaajani edesottamuksista.

Kaverini gradun ohjaaja oli +65-vuotias umpivasemmistoilainen. Antoi ensin listan tutkimuksista, joihin ei saanut edes viitata eikä niitä saa löytyä lähdeluettelosta. Koska edustavat eri maailmankatsomusta kuin miten ohjaaja sen näkee. Kaikki oikeistolaisuutta kritisoivaa sen sijaan oli hyviä lähteitä. Gradu valmistui vasta kun vanha hanhi saatiin eläkkeelle 68-V iässään, kun oli pakko jäädä pois suojatyöpaikasta.

Vierailija
45/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikuttaa siltä, ettet ole kummoinen gradun ohjaaja. Kyllä,opiskelijat tarttee apua ja tukea."

En ohjaa graduja. Totta kai hyvä ohjaaja tarjoaa opiskelijoille ohjausta ja tukea. Tarkoitin vain, että suurin osa opiskelijoista saa gradunsa kasaan vähälläkin ohjauksella, jos sitä tukea ei esim. huonon ohjauksen takia olisi saatavilla.  Opiskelijahan on opintojen ihan loppusuoralla ja seuraavaksi hän siirtyy työelämään tekemään itsenäisesti töitä. Ei tässä vaiheessa enää pitäisi olla täysin riippuvainen ohjaajasta ja työkaluja tieteellisen tekstin tuottamiseen tulisi olla olemassa. Lisäksi on sanottava, että vaikka ohjaus olisi kuinka hyvää ja auttavaa, niin osa ei vaan saa sitä tekstiä kasaan. Ei vaikka antaisi valmiin tekstin ja käskisi jatkaa siitä muokkaamalla ja kääntämällä toiselle kielelle. 

Vierailija
46/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla edellä jo sanoikin, että useimmiten näillä viittä vaille maistereilla puuttuu muutakin kuin vain se gradu. Minäkin aikoinani olin muka viittä vaille, mutta kun muutaman vuoden poissaolon jälkeen palasin valmistumaan, sain tehdä lisäksi parikymmentä opintoviikkoa pirullisen hankalia kursseja, jotka olivat sattumalta jääneet kesken. Pääsinpä kokeilemaan rajojani, kun tein kaiken yhden lyhyen talven aikana.

Ehkä ajat ovat muuttuneet, mutta olen silti taipuvainen arvelemaan, että yksikään gradu ei jää tekemättä ohjauksen puuttumisen tai kehnouden tai ohjaajan kunnianhimojen vuoksi. Jos tekijä on niin hyvä, että häneltä odotetaan upeita tutkimustuloksia, hän on myös niin hyvä, että työ etenee ilman ohjaajaakin. Huonoja taas ei kannata roikottaa kirjoilla, vaikka olisi tietenkin suotavaa, että jokainen maisteri olisi ainakin kerran elämässään saanut aikaan kookkaan kirjallisen työn, jota ei hirveästi tarvitsisi hävetä.

Minä kerroin jo aihetta valitessani, että on kiire, eikä ykkönen haittaa yhtään. Toista kertaa en tavannut proffaa henkilökohtaisesti, ja kaksi graduseminaaria riitti, koska edistyin niiden välillä kovaa vauhtia. Odottamatta sain kolmosen, koska olin työn edetessä kaivanut itsestäni käyttöön uusia puolia. Niin kai on tarkoituskin.

Vierailija
47/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohjaus aika onnetonta, koska haluavat tehdä jotain jotainkorkeaatiedetiedettä. Monille riittäisi sen sijaan 50-sivuinen tekele, jolla saisi arvosanan 1 ja maisterin paperit.

omaan työhöni kuuluu parinkymmenen gradun ohjaus joka vuosi ja voin kertoa että yliopistoissa työssäolevista KUKAAN ei todellakaan  vaadi gradussa tehtäväksi mitään korkeampaa tiedettä. Me kaikki tiedämme, että graduntekijä ei siihen edes pysty. On toki varmasti mukava ajatella, että vaatimukset ovat liian korkeat, jos itse ei niihin pysty, mutta kun useimmat muut samassa tilanteessa pystyvät, niin todennäköisemmin se tilanne kyllä kertoo omista kyvyistä.

Se on toki totta, että ohjaus tähtää kolmosen *ihan hyvää keskivertograduun*, ja jos kunnianhimoa näyttää olevan, nelosen graduun. Mutta jos nyt joku haluaa valmistua ykkösellä, niin sen voi sanoa ohjaaj

Puolisoni teki gradun kuukaudessa. Hän ei tähdännyt mihinkään muuhun kuin siihen, että valmistuisi ja voisi jatkaa töissään. Hän sai arvosanan 2 gradusta. Kukaan ei ole ikinä missään halunnut keskustella siitä hänen kanssaan. Hän arvioi itse työelämän olevan sen oikean korkeakoulun.

Vierailija
48/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen DI

Miesten aatelia

Yhteenveto

koulutusasteista työikäisillä (18 - 64 v):

#Suorittanut korkeintaan

Vain perusaste: ~100%

Toisen asteen tutkinto: ~84 %

Alempi korkeakouluaste (AMK/kandidaatti): ~41 %

Ylempi korkeakouluaste (maisteri tai ylempi AMK): ~21 %

DI: ~0,4 %

DI on mies 💪

Ihmettelin muutama vuosi sitten tätä yhden DI-sulhasen kesähäissä vieraana: Miten ihmeessä nämä nuoret DI:t oli niin lösön näköistä porukkaa (siis vatsakkaita ja sen näköisiä että koneen ääressä todellakin viihdytään ja liikunta ei kiinnosta). Lisäksi alkoholimyönteisyys puheissa oli häiden ohjelmassa kummallista näiden DI-keskuudessa. 

Edellä mainittu oli vain yksien häiden otanta DI-sulhasesta ja hänen DI- kavereistaan, joten en voi väittää että asia olisi fakta. Nämä asiat olivat vain häissä selvästi silmillä havaittavissa nuorista miehistä ja korvilla kuultavissa (alkoholi). Kertokaa nyt DI:t, että onko alan opinnoissa vapaa-ajalla normaalia ryypätä reilusti ja elää muutenkin epäterveellistä elämää?

En ole itse mikään himourheilija, mutta omissa piireissäni ja suvussani ihmiset ovat tottuneet liikkumaan, pitämään kunnostaan huolta ja käyttämään alkoholia kohtuudella. 

Vierailija
49/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vain parinkymmenen gradun? Luulisi aikaa olevan jokaiselle opiskelijalle.

sanoinko jossain, ettei riittäisi? Se oli joku muu.

Tietysti kannattaa miettiä, että paljonko sitä aikaa riittää per opiskelija. Vuotuinen työaikani on 1615 tuntia. Tästä vähän vaille kolmasosa on osoitettu opetukseen, se on 484 tuntia (toinen kolmannes menee tutkimukseen ja kolmas kolmannes yliopistohallintoon ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen eli erilaisissa lainsäädännön ja valtionhallinnon tai kolmannen sektorin neuvoa-antavissa tehtävissä virka-apuna toimimiseen). Siitä noin neljännes on osoitettu gradujen ohjaamiseen, se on 121 tuntia. Tämän kun jakaa noille kahdellekymmenelle, se tekee 6 tuntia/opiskelija. Tuo sisältää lopullisen gradun lukemisen ja lausunnon kirjoittamisen varsinaisen tarkastajan kanssa (minähän en voi yksin tarkastaa itse ohjaamaani työtä, laadunvarmistuksen vuoksi). Ja se gradu pitää lukea myös, jotta siitä voi keskustella opiskelijan kanssa. 

Käytännössä moneen opiskelijaan tietysti käytetään enemmän aikaa, mutta se on sitten pois jostain muusta, mitä pitäisi tehdä. Yleensä vapaa-ajasta.

Vierailija
50/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis vain parinkymmenen gradun? Luulisi aikaa olevan jokaiselle opiskelijalle."

Olen eri. Haluan vain kommenoida, että 20 gradua vuodessa on todella paljon. Tälläkään henkilöllä ei taatusti gradujen ohjaus ole mikään päätyö. Lähes kaikkien tutkijoiden työ koostuu hankevalmisteluista, tutkimuksesta, kurssien pyörittämisestä sekä ohjauksesta.

Vierailija
51/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmettelin muutama vuosi sitten tätä yhden DI-sulhasen kesähäissä vieraana: Miten ihmeessä nämä nuoret DI:t oli niin lösön näköistä porukkaa (siis vatsakkaita ja sen näköisiä että koneen ääressä todellakin viihdytään ja liikunta ei kiinnosta). Lisäksi alkoholimyönteisyys puheissa oli häiden ohjelmassa kummallista näiden DI-keskuudessa. 

Edellä mainittu oli vain yksien häiden otanta DI-sulhasesta ja hänen DI- kavereistaan, joten en voi väittää että asia olisi fakta. Nämä asiat olivat vain häissä selvästi silmillä havaittavissa nuorista miehistä ja korvilla kuultavissa (alkoholi). Kertokaa nyt DI:t, että onko alan opinnoissa vapaa-ajalla normaalia ryypätä reilusti ja elää muutenkin epäterveellistä elämää?

En ole itse mikään himourheilija, mutta omissa piireissäni ja suvussani ihmiset ovat tottuneet liikkumaan, pitämään kunnostaan huolta ja käyttämään alkoholia kohtuudella. "

Teekkarikultuuriin kuuluu alkoholi ja juhliminen. Tämä yleensä ajoittuu fuksivuoteen ja sitten pikku hiljaa rauhoitutaan. Teekarit/DI:t eivät ole sen lihavampia kuin muutkaan. He liikkuvat ja syövät ihan samaan tapaan kuin muutkin suomalaiset. Yleensä sanotaan, että hauskasta teekkarista tulee tylsä DI. Tämä pätee myös alkoholiin. Viinan käyttö ei ole siis mitenkään merkittävää tässä ryhmässä. Enemmän sanoisin, että tietynlaiset ihmiset vetävät toisiaan puoleensa ja se nyt sattumalta näkyi tässä kaveriporukassa. Kaikki omat ystäväni ovat normaalipainoisia eivätkä käytä juurikaan alkoholia.

Vierailija
52/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sosiaalityön gradua vuosia työn ohessa. Gradu on eri asia kuin 5 opintopisteen esseesuoritukset. Kuitenkin töissä on paljon niitä, joilla gradu ja opinnot kesken. Kyllä se Gradu pitää vaatia. 

Vierailija
53/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihmisestä ja sinnikkyydestä kertoo paljon jos jättää yliopiston/vuosien työn hukkaan. Kyllä fiksu ihminen vie sen loppuun. Arvosti sitä työnantaja tai ei.

Niin ja kun työtilanteet ja suhdanteet vaihtelevat niin äkisti, ettei koskaan tiedä, jos tarvitseekin lähitulevaisuudessa valmiin ylemmän korkeakoulututkinnon.

Vierailija
54/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siis vain parinkymmenen gradun? Luulisi aikaa olevan jokaiselle opiskelijalle."

Olen eri. Haluan vain kommenoida, että 20 gradua vuodessa on todella paljon. Tälläkään henkilöllä ei taatusti gradujen ohjaus ole mikään päätyö. Lähes kaikkien tutkijoiden työ koostuu hankevalmisteluista, tutkimuksesta, kurssien pyörittämisestä sekä ohjauksesta.

Tuo on just sitä diibadabaa, jota yliopistojen suojatyöpaikoissa olevat ohjaajat suoltaa, että on muutakin tekemistä, kuten keksiä hankkeita, joista kukaan ei hyödy. Jos jokaista opiskelijaa kohden on kuusi tuntia ohjausaikaa, niin 20 gradua vuodessa ei ole vasta kuin 120h. 

Vierailija
55/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse it-alalla, ja täällä näitä on paljon. Myös jo paljon ennen gradua lopettaneita. Alan kuumina vuosina pidettiin jopa vähän luuserimaisena käydä joku tutkinto loppuun, sen sijaan että olisi vaan mennyt töihin tienaamaan heti kun opintojen kesken johonkin firmaan pääsi. Tällä alalla tutkinnoilla ei ole juuri merkitystä, eikä kyllä ole havaittavissa sellaista eroa, että tutkinnon kesken jättäneet olsii jotenkin vähemmän sisukkaita tekemään projekteja loppuun kuin valmistuneet.

Juuri noin. Poikani valmistui kandiksi, luki vielä vuoden maisterivaiheeen opintoja, teki ne vuodessa pois ja lähti töihin, kun ei.ollut enää luentoja.

Gradu on yhä pisteessä aloittanut. Töitä on niin paljon, ettei jaksa gradua tehdä,

Toki suurin syyllinen on poikani, kun ei ole tehnyt gradua, mutta osansa saa myös yliopisto. Ainakin keskisuomalaisessa yliopistossa gradunohja

IT-alalla kannattaisi tehdä työnantajalle vaan joku kehitysprojekti. Siihen haastatella kahta ihmistä ja todeta, että 50% vastaajista oli sitä mieltä, että hyvä projekti, 50% että huono. 40-sivua ja ykkönen tavoitteeksi.

Vierailija
56/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihmisestä ja sinnikkyydestä kertoo paljon jos jättää yliopiston/vuosien työn hukkaan. Kyllä fiksu ihminen vie sen loppuun. Arvosti sitä työnantaja tai ei.

Niin ja kun työtilanteet ja suhdanteet vaihtelevat niin äkisti, ettei koskaan tiedä, jos tarvitseekin lähitulevaisuudessa valmiin ylemmän korkeakoulututkinnon.

Tämä tulee myös eteen monilla, jotka yrittää edetä uralla. Julkishallintoon pomopaikoille ei ole asiaa ilman maisterin papereita.

Vierailija
57/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on opiskelija, niin gradu voi olla vain vielä kesken. Siihen voi vierähtää aikaa. Kysymällähän tuo selviäisi, niin ei tarvitsisi olettaa. Mutta nykyajan työnantajat ovat niin ihmisarkoja, etteivät uskalla edes puhelimella soittaa, tai muullakaan tavoin ottaa yhteyttä vieraaseen ihmiseen. Palkkaavatkin siksi mielummin kaverin tai sukulaisen, joka ei ymmärrä hölkäsen pöläystä avoimesta tehtävästä, mutta kun vieras ihminen pelottaa liikaa.

Vierailija
58/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi gradua tehty, toinen opintojen yhteydessä, toinen työn ohessa. Piti saada tutkinto jotta saa täyden, paremman, palkan. Se motivoi. Eivät ole hyviä graduja, keskitasoa, muttei sillä ollut väliä vaan että ne tuli tehtyä ja tutkintopaperi saatua.

Vierailija
59/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on opiskelija, niin gradu voi olla vain vielä kesken. Siihen voi vierähtää aikaa. Kysymällähän tuo selviäisi, niin ei tarvitsisi olettaa. Mutta nykyajan työnantajat ovat niin ihmisarkoja, etteivät uskalla edes puhelimella soittaa, tai muullakaan tavoin ottaa yhteyttä vieraaseen ihmiseen. Palkkaavatkin siksi mielummin kaverin tai sukulaisen, joka ei ymmärrä hölkäsen pöläystä avoimesta tehtävästä, mutta kun vieras ihminen pelottaa liikaa.

Höpöhöpö taas. Mistä ihmeestä te keksitte näitä oletuksianne. 

Vierailija
60/63 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi gradua tehty, toinen opintojen yhteydessä, toinen työn ohessa. Piti saada tutkinto jotta saa täyden, paremman, palkan. Se motivoi. Eivät ole hyviä graduja, keskitasoa, muttei sillä ollut väliä vaan että ne tuli tehtyä ja tutkintopaperi saatua.

Juuri noin pitää tehdä! Alta pois.