Gradua vaille valmis?
Miksi niin moni sanoo olevansa gradua vaille valmis maisteri? Olen käynyt yliopiston, mutta jäi vaan gradusta kiinni?
Minä en ikinä palkkaisia firmaani gradua vaille valmista
Kuinka hän työelämässä pärjäisi, jos ei saa tehtyä vähän isompaa hommaa edes koulussa, kuinka sitten töissä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi gradua tehty, toinen opintojen yhteydessä, toinen työn ohessa. Piti saada tutkinto jotta saa täyden, paremman, palkan. Se motivoi. Eivät ole hyviä graduja, keskitasoa, muttei sillä ollut väliä vaan että ne tuli tehtyä ja tutkintopaperi saatua.
Itsekin kaksi gradua tehneenä, 15-v välein, voin sanoa, että ensimmäistä motivoi pätevän maisterin palkka. Opetusala. Toista kiinnostus, eikä palkkaakaan tullut yhtään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse it-alalla, ja täällä näitä on paljon. Myös jo paljon ennen gradua lopettaneita. Alan kuumina vuosina pidettiin jopa vähän luuserimaisena käydä joku tutkinto loppuun, sen sijaan että olisi vaan mennyt töihin tienaamaan heti kun opintojen kesken johonkin firmaan pääsi. Tällä alalla tutkinnoilla ei ole juuri merkitystä, eikä kyllä ole havaittavissa sellaista eroa, että tutkinnon kesken jättäneet olsii jotenkin vähemmän sisukkaita tekemään projekteja loppuun kuin valmistuneet.
Oma havaintoni on, että DI-tutkinnon loppuun saattaminen oli kannattavaa sekä työtehtävien, että palkkakehityksen kannalta. Työskentelen it-alalla projekteissa sektorilla, missä toimeksiantajat edellyttävät osaamisen lisäksi ylempää kk-tutkintoa. Kokemusta on monella, mutta tutkinnon suorittaneita harvassa.
Ok, kannaisi sitten kaikkien tulla yliopistolle laiskottelemaan.