Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytointeja tekevä! Mikä hakijassa vaikutti rekrypäätökseesi?

Vierailija
01.07.2025 |

Eli mitä hakijassa oli, joka sai sinut rekrytoimaan ko. henkilön? Yksi tai useampi tekijä.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko paljastaa näitä kysymyksiä?

Kysymykset eivät tietenkään ole aina samoja, mutta idea on sama. Kun kysytään jotakin taitoa tai kykyä, niin pyydetään konkreettista esimerkkiä siitä, miten hakija on käyttänyt sitä työelämässä. Ei ympäripyöreyttä, vaan konkretiaa. Ylättävän vaikeaa monille mutta samalla paljastavaa. Lisäksi jokaista rekryä varten pitää valmistella huolella kysymykset ja kysyä kaikilta samat asiat. Haastattelut tulee rakentaa siten, että myös haastattelijalla on taukoja ja vireystila säilyy. Aika usein kutsutaan haastattelujen loppuvaiheessa myös tulevia työkavereita kysymään pari kysymystä. 

Vierailija
82/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rehtori ja meidän rekryissä haastatteluun kutsutaan yleensä kelpoiset hakijat. Sen jälkeen haastattelu on ratkaiseva. Vuosien kokemuksella olen kehittänyt kysymyksiä, jotka paljastavat hyvin paljon. Nykyään ei tule edes huonoja rekryjä kuten ennen tuli. 

Kiinnostaa, millaisia oli nämä huonot rekryt, kun hakijoita on satoja ja kilpailu paikoista kovaa?

Viimeisin epäonnistunut rekry on kymmenen vuoden takaa. Silloin ei ollut näin kova pula työpaikoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en. Hakemuksia tulee tosi paljon eikä nuo saatekirjeet yleensä kerro mitään oleellista. Jos mulle jää kysymysmerkiksi jokin CV:ssä, silloin katson että löytyisikö vastaus kysymykseeni hakemusteksistä. Itseäni ärsytti viimeksi omassa työnhaussa väsätä noita tekstejä kun en usko, että niitä kukaan oikeasti lukee. Eikä kait kukaan lukenutkaan päätellen työhaastatteluista

jos teillä on käytössä rekrytointijärjestelmä, kai se järjestelmä on muotoiltu niin että siihen ei voi jättää hakemusta, tai mainitsette että tehtävää voi hakea pelkällä ansioluettelolla? Se säästäisi kaikkien aikaa, sillä kuten itsekin olet havainnut, hakemukset on kaikkein työläin osuus.

Tuohon firmaan hakiessa hakija saa itse päättää, että mitä dokumentteja lähettää, ja kuten kerroin, jos minulle jäi cv:ssä jotain epäselväksi, katsoin löytyykö vastaus jostain muualta kuin CV:stä. Monet hakivatkin pelkällä ansioluettelolla ja moi -tekstillä. Rekrytoinnissa korostuu hyvän ja räätälöidyn ansioluettelon tekeminen. Siksi en usko yhden sivun ansioluetteloihin kuin vain tietyillä aloilla, esim. opettaja, terveydenhuollon henkilöstö, joilta vaaditaan lähinnä muodollista pätevyyttä. Muilla aloilla on tärkeää osata kirjoittaa osaaminen auki, esim. kirjoitin raportteja, tein 100 puhelua päivässä, tein tilinpäätöksiä jne. 

Vierailija
84/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakukirjelmän neljään ensimmäiseen sanaan on sisällytetty sanat "olen + Stubb", niin rekrypäätös on tehty 

Vierailija
85/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot tissit

paljastava pukeutuminen

Vierailija
86/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, hakemuksen kirjoittaminen on aina niin kiusallisen teennäistä, että hyvä vaan jos valtaosa niistä on jäänyt lukematta. Toisaalta ärsyttävää, jos väännän turhaan tekstiä, jota ei edes lueta. JA: joissain tehtävissä hakemuksella ON väliä. Siitä näkee esimerkiksi ihmisen kirjoitustaidon. 

Ihan totta, se on tosi työlästä. Tajuan sen itsekin, vaikka en itse aina lue noita hakemuksia. Kirjoitustaitoa en ole koskaan analysoinut työhakemuksen perusteella, koska niin paljon käytetään kaverin tai tekoälyn apua. Esim. olen saattanut lukea hyvin kirjoitettua tekstiä suomen kielellä, mutta maahanmuuttaja on kirjoittanut kielitaitotason niin matalaksi, että tiedän, ettei hän kirjoittanut tekstiä itse. Toisaalta äidinkielen opettajan kirjoittamassa tekstissä saattaa olla kirjoitusvirheitä. Sellaista sattuu kiireessä. Jos haluaa korostaa kirjoitustaitoa, kannattaa kirjoittaa siitä ansioluettelon puolelle, esim. gradun arvosana ja työkokemuksessa boldata kirjoituskokemukseem viittaavat sanat. Toki on rekrytoijia, jotka antaa tekoälyn lukea hakemukset läpi, joten totta kai niistä voi kertoa myös hakemuksessa, jossa kerrot niistä vielä tarkemmin, esim. gradun sivumäärä, millaista tekstiä tuotit töissä jne.

Vierailija
87/87 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isot tissit

paljastava pukeutuminen

Tissejä ei tekoäly voi korvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä