Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten itsetuntoa voi parantaa?

Vierailija
01.07.2025 |

Olen todella kriittinen itseäni kohtaan. Koen myös todella herkästi kaiken palautteen muilta nimenomaan kritiikkinä. Erityisesti puolisolta tulevan. Samoin nyt puolison potenssiongelmat koen omana huonoutena. Luulen että juurisyy on heikko itsetunto, vaikka sitä ei varmasti muuten minua tarkkailemalla uskoisi. Ehkä olen oppinut taitavaksi maskaajaksi ja feikkaajaksi, en tiedä. 

Miten itsetuntoa voi parantaa? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sinulla kuitenkin itsetuntoa ollut, että olet puolison saanut. Olet siis päässyt asiassa pitemmälle kuin moni muu heikkoitsetuntoinen.

Vierailija
2/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto kehittyy hankkimalla elämänkokemusta. Joillakin on vain luonnostaan heikompi itsetunto, eikä asia muutu siitä miksikään, vaikka kuinka vääntäisi ja vänkäisi. Kannattaa katsella tilannettaan ulkopuolisin silmin tarkasteltuna: samalla lailla ne muutkin on epävarmoja, eikä kukaan ole täydellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran sinulla kuitenkin itsetuntoa ollut, että olet puolison saanut. Olet siis päässyt asiassa pitemmälle kuin moni muu heikkoitsetuntoinen.

Niin, ei mulla ole koskaan ollut mitään vaikeuksia vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen kanssa. Siinä missä mä olen todella itsekriittinen niin olen myös monin tavoin perfektionisti. Mulla on ns. ulkoiset puitteet monin tavoin hyvässä kunnossa. Ennemmin se mun huono itsetunto on näkynyt siinä että oon useimmiten päätynyt sellaisiin suhteisiin joissa mun ei ole ollut hyvä olla. 

Vierailija
4/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetunto kehittyy hankkimalla elämänkokemusta. Joillakin on vain luonnostaan heikompi itsetunto, eikä asia muutu siitä miksikään, vaikka kuinka vääntäisi ja vänkäisi. Kannattaa katsella tilannettaan ulkopuolisin silmin tarkasteltuna: samalla lailla ne muutkin on epävarmoja, eikä kukaan ole täydellinen.

No, sitten ei varmaan ole mitään tehtävissä koska elämänkokemusta on jo kertynyt :) 

Vierailija
5/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut terapia ja edelleen on työstettävää itsetunnossa

Vierailija
6/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsetunto liittyy mielialaan. Masentuneena koen huonommuutta. Ehkä tämä? 

Vierailija
7/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei mulla ole koskaan ollut mitään vaikeuksia vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen kanssa. Siinä missä mä olen todella itsekriittinen niin olen myös monin tavoin perfektionisti. Mulla on ns. ulkoiset puitteet monin tavoin hyvässä kunnossa. Ennemmin se mun huono itsetunto on näkynyt siinä että oon useimmiten päätynyt sellaisiin suhteisiin joissa mun ei ole ollut hyvä olla. 

Miehille usein riittää pelkkä ulkonäkö, eivät etsi miellyttävää tai hyvää luonnetta.

Vierailija
8/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kerran, pari käynyt terapiassa. En suoraan tähän liittyen vaan tuohon mun perfektionismiin ja sen aiheuttamaan työuupumukseen. En mä kokenut että siitä on mulle mitään sanottavaa apua. 

Vierailija
9/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehille usein riittää pelkkä ulkonäkö, eivät etsi miellyttävää tai hyvää luonnetta.

Mä olen mielestäni miellyttävä ja hyväluontoinen. Ennemmin mä sanoisin että taas mun heikon itsetunnon takia olen päätynyt sellaiseen kynnysmaton rooliin. 

Vierailija
10/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kerran, pari käynyt terapiassa. En suoraan tähän liittyen vaan tuohon mun perfektionismiin ja sen aiheuttamaan työuupumukseen. En mä kokenut että siitä on mulle mitään sanottavaa apua. 

Olen ollut viimeiset 2-3 vuotta ja syksyllä jatkuu taas. Toivottavasti löydät jotain sopivaa apua itsellesi sillä jotenkinhan nuo ajatukset ja ajatusvirheet olisi hyvä muuttaa edes neutraalimpaan suuntaan?

Vierailija
11/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnekseni olen tutustunut mieheen jolle enemmän merkkaa hyvä ja miellyttävä luonne, ulkonäkö on toissijaista hänelle.

Vierailija
12/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä itsetunto syntyy elämällä mielekästä elämää. Haaveilen alla ja toteuttamalla näitä haaveita. Onnistumisentunteet lisäävät itsetuntoa. 

Vierailija
13/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen itsetuntoa voi parantaa hyvillä jatkeilla. 

Vierailija
14/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä itsetunto syntyy elämällä mielekästä elämää. Haaveilen alla ja toteuttamalla näitä haaveita. Onnistumisentunteet lisäävät itsetuntoa. 

Mä olen monella mittarilla onnistunut monessa asiassa elämässä. Olen koulutettu ja erittäin hyväpalkkaisessa työssä, mikä mahdollistaa monet asiat. Mulla on ihanat lapset joiden kasvamista "omiksi ihmisiksiin" on ollut ilo seurata ja olla osana sitä. Mulla on kaunis koti, jonka laittamisesta ja huolehtimisesta nautin. Mulla on omia harrastuksia, joita teen tavoitteellisesti ja joissa olen hyvä. 

Niin, kuten mä sanoin, ulkopuolelta katsottuna kovin moni ei varmaan uskoisi että mä "kärsin" tällaisesta. Laitoin tuon lainausmerkkeihin koska tottahan mä tajuan että olen monin tavoin etuoikeutetussa asemassa ja tämä on varmasti monen mielestä ihan turha avautuminen. 

Vierailija
15/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monella mittarilla onnistunut monessa asiassa elämässä. Olen koulutettu ja erittäin hyväpalkkaisessa työssä, mikä mahdollistaa monet asiat. Mulla on ihanat lapset joiden kasvamista "omiksi ihmisiksiin" on ollut ilo seurata ja olla osana sitä. Mulla on kaunis koti, jonka laittamisesta ja huolehtimisesta nautin. Mulla on omia harrastuksia, joita teen tavoitteellisesti ja joissa olen hyvä. 

Niin, kuten mä sanoin, ulkopuolelta katsottuna kovin moni ei varmaan uskoisi että mä "kärsin" tällaisesta. Laitoin tuon lainausmerkkeihin koska tottahan mä tajuan että olen monin tavoin etuoikeutetussa asemassa ja tämä on varmasti monen mielestä ihan turha avautuminen. 

Se että sinulla on asiat noin hyvin ja ns. miten ajatellaan että elämässä kuuluisikin olla, niin voi juuri olla yksi tekijä, miksi itsetunnossasi saattaa olla parantamisen varaa. Olet kulkenut mahdollisesti oletuksen mukaista polkua, joka ei ole haastanut sinua syvää yksilöllistä kehitystä palvelevalla tavalla. Ei siinä toki mitään huonoa ole, että elämässäsi asiat ovat hyvin. Olen ollut huomaavinani, että ne keillä on hyvä itsetunto ovat joutuneet elämässä kohtaamaan eri tavalla haasteita. Jos haluat kehittää itsetuntoasi, niin tee jotain perusboxin ulkopuolelta ja tutustu siihen puoleen itsessäsi, joka siellä puhuu. 

Vierailija
16/16 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuten mä sanoin, ulkopuolelta katsottuna kovin moni ei varmaan uskoisi että mä "kärsin" tällaisesta. Laitoin tuon lainausmerkkeihin koska tottahan mä tajuan että olen monin tavoin etuoikeutetussa asemassa ja tämä on varmasti monen mielestä ihan turha avautuminen.&nbsp

Kiitos kommentista, tässä voisi hyvinkin olla perää omalla kohdallani. Olen kyllä kohdannut haasteitakin elämässäni mutta en ole ehkä osannut ammentaa niistä hyvää itsetuntoa vaan ennemmin ne ovat laskeneet sitä entisestään. Mutta todellakin olen varmasti monin tavoin elänyt juuri sellaista elämää kuin minulta on odotettu, enkä ole ehkä niinkään edes pysähtynyt miettimään, ovatko ne niitä asioita joita itse haluan. Esimerkiksi perheen perustin ihan väärän ihmisen kanssa. 

Juuri nytkin elän tavallaan erilaista elämää kuin mitä ihanteellisissa olosuhteissa eläisin mutta koen että jos lähtisin tavoittelemaan niitä omia haaveita juuri nyt, se olisi liian itsekästä. Minun täytyy ajatella ensisijaisesti juuri nyt perhettäni. Muutaman vuoden kuluttua se voisi olla mahdollista. 

Kiitos, tästä sain ajattelemisen aihetta!