Maailman Etsijät - faniblogi
Hei, alan julkaisemaan tähän ketjuun blogia liittyen Maailman Etsijät yhtyeen fanitukseen. On jo ainakin kaksi vuotta siitä, kun yhtyeen kotisivu joutui hyökkayksen kohteeksi, ja monia muita faniblogeja on piiloitettu maksumuurien ja muun kapitalistisen kontrollin taakse. Yhtyeestä löytyy netistä hyvin vähän tietoa, ilmeisesti johtuen myös wikipedian adminien ymmärryksen vähyydestä korkeakulttuuria kohtaan. Koen, että uusien fanien on vaikea löytää toisiaan ja erityisesti yhtyeen keikkoja. Haluasin myös yhtyeen sekä faniyhteisön soinnun palavan vielä kirkkaana jatkossakin, vaikka yhtye ei kummallisesti lähtenytkään keikkailemaan Uusi Käsky- albumin tienoilta.
Haluan jakaa tässä blogissa analyysia yhtyeen musiikista, pohdintaa yhtyettä ympäröivästä mysteeristä sekä omia ja tuntemieni fanien kokemuksia yhtyeen eriskummallisista konserteista. Itse olen nähnyt yhtyeen kaksi kertaa, ensimmäinen konsertti oli pandemia-aikaisella Kuinka Oikein Putosit Kaivoon- Varkauden kiertueella ja toinen oli ikuisuuksiin jatkuneella Keisaria seuranneella Pohjois-Euroopan kiertueella, jossa kyseinen albumikin esitettiin kokonaisuudessaan. Minulta on kuitenkin jäänyt näkemättä monia kiertueita, kuten katastrofaalinen Seitsemäs Kultti- VarsinaisSuomen kiertue sekä Keisaria edeltänyt improvisaatioihin perustunut kiertue, jolla kyseisen albumin kappaleiden huhutaan syntyneen. Tämä erityisesti harmittaa, sillä fanit puhuvat yhtyeen olleen tällöin parhaimmillaan. Pystyn kuitenkin jakamaan muilta kuulemiani kokemuksia kyseisistä konserteista
Tiedän, että tuorein albumi Uusi Käsky on jakanut mielipiteitä ja käännyttänyt joitakin faneja pois, mutta koen sen ehdottomasti kuuntelemisen arvoisena kokemuksena. Albumin nimi ei vihjaa todellakaan yhtyeen lopettamisesta, joten en yhtään tiedä miksei keikoista ole kuulunut aikoihin. Toivoisin kuulevani täällä myös kommenteissa myös muiden mietteitä siitä, mitä yhtyeessä on mahdollisesti meneillään. Toivottavasti yhtye palaa pian keikkakantaan ja pääsisimme kuulemaan Ilmestyksen kaltaisia herkkupaloja liveformaatissa.
Kommentit (6)
Vihdoin löyty muita faneja! Sivut ollu alhaalla ikuisuuden enkä oo löytäny oikee mitää vastaavaa.
Kultti oli varmaan mun suosikki aikakausi, ne keikat oli iha uskomattomia, mutta odotan kyllä uutta tuotantoa innolla!
Jaa Maailman Etsijät eikös se oo se bändi jonka keikka Lappeenrannan juna asemalla keskeyty kun joku nisti meinas käydä päälle? Tai mun muistaakseni tais olla kyseessä se. En oo niitten musiikkia kuunnellu sen enempää kävin sen jonku matelijabiisin kuuntelemassa ku kaveri kerto tästä jutusta mut ei ollu mun juttu ja aika huono miksaus oli. Livenä kuulema soittavat nokkahuiluja, en tiiä mitä tää puhe on et se ois jotenki hyvää settiä.
AP - Julkaisu 1: Kerroppa Kuinka Oikein Putosit Kaivoon? analyysia pt. 1
Itse tutustuin yhtyeeseen heidän kokopitkän debyyttinsä myötä. Oli saanut melko hyvää tuulta alleen ylilaudalla, vaikka osa vaikutti erittäin vihastuneelta tällaisesta musiikista. Mielenkiintoni ei jättänyt minua rauhaan ja päädyin kokeilemaan. Voi pojat mitä olikaan edessä.
Kyseessähän ei ollut instrumentaalimusiikkia, muttei myöskään laulettua musiikkia. Tarinat kappaleisiin luotiin sampleilla ja vieläpä hyvin eriskummallisilla sellaisilla. Jos ihmettelet mitä tarkoitan niin käy itse kuuntelemassa ja tee omat päätelmäsi. Sampleissa samanaikaisesti ei tuntunut olevan mitään järkeä, mutta jonkinlainen symbioosi niiden ja musiikin välille kuitenkin kehittyi. Kenties jopa jonkinlainen punainen lanka. Sampleja on ainakin kahdesta tunnistamastani vanhasta lastenohjelmasta, voi olla huomattavasti useammastakin. Mitään lastenmusiikkia tämä ei kuitenkaan todellakaan ole, enemmänkin jotakin apokalyptista ja surrealistista helvetinsaarnaa. Siitä pitää huolen itse musiikki.
Albumi alkaa erilaisista droneista ja suhinoista koostetulla tunnelmoinnilla, jonka bändin soitto pian keskeyttää kovaäänisellä kaaoksella, lopulta siirtyen ääriminimalistiseen akustisuuteen. Toisessa kappaleessa ollaan jossakin hyvin epämääräisen jatsin maisemissa, joka keskeytyy palaten takaisin droneihin. Tässä vaiheessa samplet tuntuvat vielä irrallisilta ja epämääräisiltä, kuitenkin jollakin oudolla tavalla kiehtovilta valinnoilta.
Albumin tärkein kappale on proge-eepos Jumala Uudistaa Käskynsä ja Lupauksensa, jonka alussa bändi innostuu kunnolla jamittelemaan pahaenteistä riffiä samplejen vyöryessä päälle kuin tulva kaatosateella. Täytyy myöntää yhtyeen soiton tarkkuuden ja erityisesti miksauksen olevan tässä kohtaa hieman kyseenalaista, mutta kokonaisuuden omalaatuisuus sekä bändin runnoma energia tekevät kuuntelukokemuksesta hyvän. Tämän jälkeen käydään länkkäritunnelmissa josta siirrytään albumin (ja kenties yhtyeen koko tuotannon?) kohokohtaan eli asteittain kasvavaan keskiaikaisen kuuloiseen progetunnelmointiin, josta en vieläkään saa tarpeekseni. Tätä kuunnellessa saattaa tosin käväistä mielessä Spinal Tapin Stonehenge hieman häiritsevällä tavalla, mutta kai tuosta pääsee lopulta yli. Kappaleen loppu on melko sekava yhdistelmä jotakin ihme industrial grindcorea, vanhaa progea ja ambientia, joka huipentuu erittäin vaikuttavaan mutta ylipitkään rumpusooloon. Vioistaan huolimatta kappale onnistuu olemaan joka ikinen kuuntelukerta aivan mielettömän kiehtova.
jatkuu...
...Kerroppa Kuinka Oikein Putosit Kaivoon? analyysia pt. 2
Tätä seuraa B-puolen avaus Ensimmäinen Aikakirja, jossa selvästikin midipohjaisen etnisen kansanmusiikkitunnelmoinnin päälle sataa sampleja huomattavasti järjestelmällisemmän kuuloisemmin kuin aiemmin. Paperilla kappale on melko naurettava, mutta jotenkin ihmeessä se vain toimii ja vie todellakin mukanaan tunnelmansa myötä. Kappaleen jälkeen kuullaan pienenä välipalana pieni hevimarssinumero, josta siirrytään yhteen eriskummallisimmista ja surrealistisimmista kappaleista, joita olen koskaan kuullut. Elämä Liukuu Pois on joko julmin vitsi tai tarkimmin hiottu new age-teos mitä on rockmusiikissa koskaan tehty. Kappaleen sävellys on tavallaan yksinkertainen, mutta siitä ei tunnu saavan silti mitään tolkkua. Vielä kummallisempaa on kuitenkin se, miten toisistaan täysin vastakkaiset äänimaailmat yhdistyvät kappaleessa vääristyneeksi kosmiseksi sekasikiöksi, joka kylvää kaaosta viattomien niskaan. Tässä biisissä bändin soitto on jo oikeasti aika tiukkaa.
Albumin päättää kohtalokas ja traaginen Kysymys Tärkeimmästä Käskystä, jossa samplet todellakin alkavat tulla punaisen lankansa päähän. Kaksinteistelu on käyty, voitto on yhtä varmaa kuin toisen häviö ja valta on jaettu. Kappaleen rummut ovat hyvin mielenkiintoiset ja maailman huonoimmasta kitarasoolosta huolimatta se onnistuu kiteyttämään lopullisuuden tunnelman ansiokkaasti. Levyn upeassa loppukliimaksissa palataan samanlaiseen dronekaaokseen, mitä levyn alussakin kuultiin, tosin tällä kertaa huomattavasti aggressiivisempana.
Kyseessä on eriskummallinen, mutta äärimmäisen palkitseva ja omaleimainen albumikokonaisuus, joka mielestäni jokaisen musiikkidiggarin tulisi joskus kuunnella. Albumi samanaikaisesti ihastuttaa, provosoi ja ärsyttää. Mielestäni tämä on yhtyeen paras albumi ainakin tähän asti. Vaikka seuraavalla albumilla asiat toimivat monelta osin paremmin, niin tässä on vaan jokin taika mikä vetää puoleensa. Myös samplejen käyttö on rikkainta, mitä yhtye on koskaan tehnyt.
Mitä mietteitä sinulla on tästä albumista?
Kuuntelin niiltä sen ihme seittemän kulttia levyn ja oli huono
Tosijjaan minäpä näin etsijät silloin keisaria edeltävillä keikoilla niin tosijaan soittivat yli kolme tuntia ja kyllähän sitten tutulta kuulostikin kun tuo levy julkastiin niin oli vaan jotenkii vähäsempi.. Orimattilassa oli ja tosijaan lintukeisarin palatsissa vetivät yli puoli tuntia sitä alotti tosi hitaasta ja sitte siitä nopeutu nii siinä oli taustasämplejä aika paljo tuli aika paljo urho kekkosta ja ilmestyskirjaaki tosijaan mutta vähän mietin mihiin ne oli levyltä sitte hävinny nii.. Mutta tosijjaan hyvin soittivat juu...