Mikähän minussa on kun huomaan että työkaverit eivät koe minua yhtenä heistä
Päälleni puhutaan, aihetta vaihdetaan, vältellään ja halutaan kaikin tavoin tahallaan ymmärtää sanomiseni väärin ja osoittaa että asenteessani olisi jotakin vikaa.
En ole mikään valittaja tai kerro omia asioitani, vaan työhön liittyviä asioita, käytännön juttuja juttelen. Kuuntelen muita mutta en itse ole suunapäänä.
Haluaisin tietää mikä minussa ärsyttää, jotta osaisin muuttaa käytöstäni. Kaikkien kanssa kahden kesken juttu sujuu ihan hyvin, mutta heti kun on enemmän porukkaa niin minut jätetään ulkopuolelle. Hyvä esimerkki on esimerkiksi sellainen, jossa kaikkien kahvitauosta huolehditaan, paitsi minun.
Pääsen kyllä kahville ja mahdollistan sen muille mielelläni mutta ikinä ei kukaan kysy että joko kävin ja haluaisinko mennä seuraavaksi. Huolehtivat kyllä toisistaan ja minä huolehdin myös heidän tauoistaan mutta minun taukoni ei heitä kiinnosta.
Kommentit (49)
Hiljaista ja vetäytyvää henkilöä syrjitään, monesti siitä syystä että ei osata/haluta kohdata erilaista ihmistä tai halutaan kasvattaa ryhmähenkeä ottamalla joku silmätikuksi tai edistämällä muusta porukasta. Monesti se hiljaisempi tyyppi kuitenkin haluaisi olla mukana, mutta tarvitsisi enemmän rohkaisua muilta, jotta löytää oman paikkansa ryhmässä. Valitettavasti ulospäinsuuntautuneimmilla ihmisillä ei taida aina riittää empatiaa tai kärsivällisyyttä tähän.
Minäkin olen ollut työpaikassa, jossa en päässyt mukaan porukkaan. Heillä oli joku yhteinen "mammat" wa-ryhmä, johon minua ei pyydetty koska minulla ei ollut lapsia. Työpaikan miehiäkään ei toki pyydetty mutta he eivät kai edes huomanneet että joku sisäpiiri olisi ollut. Mammaryhmä oli keskenään hyviä ystäviä ja kohdisti toisilleen paljon huomionosoituksia, joista minä jäin paitsi, vrt kahvitaukohuomioinnit. Itse he varmaan perustelivat tätä sillä, että minähän en ollut heidän ystävänsä. Usein vain olin ainoa paikallaolija, joka en ystäväporukkaan kuulunut. Teimme siis vuorotyötä ja siksi paikalla oli aina vain osa porukasta. Usein pari mammaa+ulkopuolinen.
- Olisin sinuna vain oma itseni enkä yrittäisi miellyttää ketään. Enkä todellakaan kaipaisi mitään tarhantätien hyväksyntää.
. Juuri näin ! Kuulemma missään ei pyöri niin rikkinäisiä ihmisiä kuin tuolla alalla. Kasvattamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ala oli?
Varhaiskasvatus.
Olet älykäs ja empaattinen? Poikkeat siis joukosta. Kaikki kaltaisesi ovat jo vaihtaneet alaa. Jäljellä on nuo, jotka ympäröivät sinut.
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä siellä päiväkodissa oikein ehditään porukalla juttelemaan? Minä olen ain kuvitellut, että työ on raskasta ja sitä tehdään koko ajan eikä istuskella kahvilla. Nähtävästi olin väärässä. Ja nyt ymmärrän senkin, miksi lapset ehtivät päiväkodissa puremaan ja raapimaan toisiaan: siellä aikuiset istuvat omalla porukalla kadehtimassa sitä yhtä, joka puhuu muiden päälle.
Päiväkodit ja muukin sote on työpaikkakiusaamisessa mestareita. Ei ihme, että lapset kiusaa toisiaan. Oppii varmaan näiltä aikuisilta.
Entä jos et yrittäisi heitä miellyttää ja lopettaisit yksipuolisen huomioinnin? Kaikissa työpaikoissa vain ei ole tarjolla kivaa kaveriporukkaa. Tauoilla juttelet jotain small talkia. En tosin ihan ymmärrä, miten varhaiskasvatuksessa ehtii keskittyä tällaiseen piirileikkiin, kun työvuorot ovat yleensä ja kiireisiä ja vuorot on porrastettu.
Olen itse töissä toimistossa, jossa on selvästi usean kerroksen väkeä, vaikka ollaan samoilla nimikkeillä. Minun lähimmät kollegat eivät tule toimeen kanssani, koska omat kiinnostuksen kohteeni ovat aivan muut enkä jaksa käyttää aikaani esimiehen, johdon tai muiden muka etuoikeutettujen kollegojen haukkumiseen. Olen siis yksi etuoikeutettu kollega heidän silmissään.
Varhaiskasvatus on tiimityötä, siinä toimitaan tiimeissä, osana ryhmää. Tietysti siellä on silloin lukemattomia tapoja kiusata yhtä tiimin jäsentä, oli aikaa tai ei. Esimerkiksi että ei kerrota yhdelle tiimin jäsenistä jotain olennaista tietoa ja katsellaan kun tämä toimii väärin, juuri tuo että autetaan kyllä toisia, mutta yksi tiimin )äsen saa selviytyä itsekseen jne. Tietenkin tällaisessa tiimityössä kiusaaminen onnistuu mainiosti, vaikka olisi kuinka minuuttiaikataulu itsellä.
Mitä välität jonkun työprukan mielipiteistä?
Pitävät sinua reppanana.