Sijaiseksi varhaiskasvatukseen ilman koulutusta?
Onko mahdollista ilman koulutusta? Haluaisin kokeilla sijaisuuksien kautta, olisiko minusta päiväkodissa työskentelyyn, ja vasta sitten hakisin opiskelemaan. Pidän siis paljon lapsista, on omiakin. Kun asustelee vähän pienemmällä paikkakunnalla, niin on nuo päiväkoditkin suht inhimillisiä, mutta työvoimapula kuulema vaivaa varsinkin kun työntekijöitä on paljon eläköitymässä. Paljon tekee eläkkeelle jääneitäkin sijaisuuksia tästä syystä.
Oma työhistoria on fyysiseltä alalta ja olen jo tovin miettinyt uutta uraa. En kuitenkaan haluaisi lähteä koulun penkille ja sitten toteamaan työharjoittelussa, että ei tämä sittenkään ole minua varten. Toisaalta ei myöskään ole resursseja lähteä nykyisestä työpaikasta tyhjän päälle ja työkkärin kautta ilmaisiin työkokeiluihinkaan.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kadunmiehiä jos jonkinlaisia. Itse koen asian niin että ei ole minulta pois. Lasken omaa rimaa vaan samalle tasolle sijaisten kanssa, sama palkka kun suurinpiirtein saadaan.
kasvatustieteen kandi
Moni vastavalmistunut kasvatustieteen kandi ei osaa edes vaippaa vaihtaa, ja jos lapset ovat kurittomia niin kandin patenttiratkaisu kaikkeen on tunteiden sanoitus.
Rima ei ole kovin korkealla.
Hienoa että on sitten niitä kadunmiehiä, virittelemässä rimojaan.
Kyllä. Lapset tarvitsevat turvallisia ja osaavia aikuisia eikä mitään näsäviisaita pentuja, jotka kuvittelevat olevansa kovinkin hienoja ihmisiä, kun ihan kandiksi asti ovat opiskelleet teoriaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kadunmiehiä jos jonkinlaisia. Itse koen asian niin että ei ole minulta pois. Lasken omaa rimaa vaan samalle tasolle sijaisten kanssa, sama palkka kun suurinpiirtein saadaan.
kasvatustieteen kandi
Tarkoitat siis, että nostat rimaasi edes sille tasolle, että osaat auttaa taaperon vessaan ja pukea kurikset jalkaan. Kumpaakaan noista ei teille siellä yliopistossa opetettu.
Katuopit käytössä, kuten kadunmiehillä. Siinä on rimaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista ainakin pk-seudulla. Kannattaa sitä kokeilla, ennen kuin lähtee alalle. Kouluttamattomana työskenteleminen on tosin kuormittavaa: yhmät on isoja ja niihin on aina sijoitettu erityislapsia, jotka vaativat enemmän huomiota ja itse koin, että en oikein pärjännyt työssä tältä osin. Vastuuta sälytetään paljon, olet kouluttamaton tai koulutettu, ja se oli stressaavaa. Mut toisaalta lasten kanssa on hyvin palkitsevaa työskennellä.
Pyöritän suht isoa palettia ja toimin työnjohtajana, joten vastuu ei pelota. Koska omassa työpaikassa puhutaan miljoonien eurojen liikevaihdosta, ja lisäksi työ on fyysistä, niin pikku hiljaa kaipaa jo jotain ihan muuta työtä, vielä kun ikää ja voimiakin riittää. Ja kun lapsien kanssa touhuilusta pidän, alakin olisi suht helposti työllistävä, niin kiinnostaisi kokeilla siipiä tällä saralla. Mutta toisaalta huonosti mi
Mutta päiväkodissa sijaisena olisit alinta eli suorittavaa kastia. Et suunnittelisi mitään ja olisit muiden komennettavana eikä siellä kannattaisi sanoa, että hei, tämän voisi tehdä fiksumminkin. Ei voi, koska muilla on koulutus ja sinulla ei.
Jos pystyt laittamaan aivot päiväksi narikkaan ja tekemään vain sen, mitä käsketään, niin selviät siellä. Mutta älä luulekaan, että vastuu olisi samanlaista kuin nyt. Päiväkodissa pyrit estämään väkivallan eikä kukaan tottele sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvatustieteen kandi
Moni vastavalmistunut kasvatustieteen kandi ei osaa edes vaippaa vaihtaa, ja jos lapset ovat kurittomia niin kandin patenttiratkaisu kaikkeen on tunteiden sanoitus.
Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa pedagogiikkaa. Se ei ole mitään vaipanvaihtoa.
Lopetahan jo veetipieni. Menee pahasti ali riman tuo sinun provokyhäelmäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvatustieteen kandi
Tarkoitat siis, että nostat rimaasi edes sille tasolle, että osaat auttaa taaperon vessaan ja pukea kurikset jalkaan. Kumpaakaan noista ei teille siellä yliopistossa opetettu.
Katuopeilla pärjää monesti paljon paremmin kuin sanoittamisella ja hymistelyllä. Lasten hoito ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Helposti pääsee. Sijaisista on huutava pula ja kuka tahansa halukas otetaan tietyillä paikkakunnilla.
Ei pidä paikkaansa ainakaan Helsingissä. Seuren sijaisille ei ole töitä koska pääkaupunkiseutu säästää ja yrittää olla palkkaamatta poissaolevien vakkareiden paikalle sijaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvatustieteen kandi
Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa pedagogiikkaa. Se ei ole mitään vaipanvaihtoa.
Se on kuules pentu laitonta pitää lapsia paskat vaipoissa koko hoitopäivän ajan. Kyllä siellä vaippojakin vaihdetaan. Jopa me maisterit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti pääsee. Sijaisista on huutava pula ja kuka tahansa halukas otetaan tietyillä paikkakunnilla.
Ei pidä paikkaansa ainakaan Helsingissä. Seuren sijaisille ei ole töitä koska pääkaupunkiseutu säästää ja yrittää olla palkkaamatta poissaolevien vakkareiden paikalle sijaista
Kuka puhui jotain Helsingistä? Sehän ei ole Suomen ainut paikkakunta, jos snadilainen ei sattunut tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvatustieteen kandi
Katuopeilla pärjää monesti paljon paremmin kuin sanoittamisella ja hymistelyllä. Lasten hoito ei ole rakettitiedettä.
Jos lapsi ei vaikka suostu siirtymään ulkoa sisään niin kadunmies ottaa lapsen kainaloon ja kantaa hänet sisään. Vakaope taas kaivaa esiin tunnekortit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista ainakin pk-seudulla. Kannattaa sitä kokeilla, ennen kuin lähtee alalle. Kouluttamattomana työskenteleminen on tosin kuormittavaa: yhmät on isoja ja niihin on aina sijoitettu erityislapsia, jotka vaativat enemmän huomiota ja itse koin, että en oikein pärjännyt työssä tältä osin. Vastuuta sälytetään paljon, olet kouluttamaton tai koulutettu, ja se oli stressaavaa. Mut toisaalta lasten kanssa on hyvin palkitsevaa työskennellä.
Pyöritän suht isoa palettia ja toimin työnjohtajana, joten vastuu ei pelota. Koska omassa työpaikassa puhutaan miljoonien eurojen liikevaihdosta, ja lisäksi työ on fyysistä, niin pikku hiljaa kaipaa jo jotain ihan muuta työtä, vielä kun ikää ja voimiakin riittää. Ja kun lapsien kanssa touhuilusta pidän, alakin olisi suht helposti työllistävä, niin kiinnostaisi kokeilla
Olisi ihana laittaa aivot narikkaan! Osallistun työhöni yhtälailla kuin muutkin, määrään vain työt ja tekijät ja vahdin samalla, että hommat tulee tehtyä. Ei mua haittaa lainkaan olla . Meillä on iso suku ja kolme omaakin lasta, joten uskon kyllä pärjääväni lapsien kanssa.. Minä kyllä rohkenen mennä mukaan leikkimään ja tutkimaan ympäristöä lapsien kanssa ja osaan toimia käskyjen allakin, vaikka omatoiminen olenkin. Se, että riittääkö innostus tehdä sitä työkseen ja millaisia työkaverit ovat, on se toinen juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa iso ryhmä? Mutta meidän päiväkodissa on 2x12 alle 3v:n ryhmää, joissa liaäksi toimitaan pienryhmissä. Isompien ryhmiä on 4, plus vuorohoito. Harvoin on kaikki ryhmistä paikalla, aina muutama kipeä yhtäaikaa. Ehkä meillä hyvä tilanne tai sitten hyvä porukka ja aikuisia tarpeeksi, kun en mitenkään kuormittavana koe päiviä.