Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaiseksi varhaiskasvatukseen ilman koulutusta?

Vierailija
29.06.2025 |

Onko mahdollista ilman koulutusta? Haluaisin kokeilla sijaisuuksien kautta, olisiko minusta päiväkodissa työskentelyyn, ja vasta sitten hakisin opiskelemaan. Pidän siis paljon lapsista, on omiakin. Kun asustelee vähän pienemmällä paikkakunnalla, niin on nuo päiväkoditkin suht inhimillisiä, mutta työvoimapula kuulema vaivaa varsinkin kun työntekijöitä on paljon eläköitymässä. Paljon tekee eläkkeelle jääneitäkin sijaisuuksia tästä syystä.

Oma työhistoria on fyysiseltä alalta ja olen jo tovin miettinyt uutta uraa. En kuitenkaan haluaisi lähteä koulun penkille ja sitten  toteamaan työharjoittelussa, että ei tämä sittenkään ole minua varten. Toisaalta ei myöskään ole resursseja lähteä nykyisestä työpaikasta tyhjän päälle ja työkkärin kautta ilmaisiin työkokeiluihinkaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Ei ainakaan meillä päin ole mitään kriteereitä sijaisille, ei tarvitse edes suomea osata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa nykyään palkataan kouluttamattomiakin. Rikosrekisterihän siinä tarkistetaan.

Vierailija
4/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa nykyään palkataan kouluttamattomiakin. Rikosrekisterihän siinä tarkistetaan.

Vasta kun työsuhde kestää oliko 3kk vai 6kk..

Vierailija
5/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatusyksiköt ovat osa koulutusjärjestelmää ja niissä työskentelee korkeakoulutettuja varhaiskasvattajia joiden tehtävänä on suunnitella ja tuottaa lapsille varhaiskasvatussuunnitelmiin pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Varhaiskasvattajat myös laativat itse lapsi-, ryhmä- ja varhaiskasvatusyksikkökohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat.

Varhaiskasvattajana ei voi toimia kuka tahansa, yhtä vähän kuin mitä vaikkapa koulun opettajana voi toimia kuka tahansa.

Vierailija
6/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat osa koulutusjärjestelmää ja niissä työskentelee korkeakoulutettuja varhaiskasvattajia joiden tehtävänä on suunnitella ja tuottaa lapsille varhaiskasvatussuunnitelmiin pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Varhaiskasvattajat myös laativat itse lapsi-, ryhmä- ja varhaiskasvatusyksikkökohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat.

Varhaiskasvattajana ei voi toimia kuka tahansa, yhtä vähän kuin mitä vaikkapa koulun opettajana voi toimia kuka tahansa.

Sijaiseksi kelpaa kuka tahansa kynnelle kykenee.

Vierailija
7/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Jeesuksen prkl! Mä todella toivon, etten koskaan joudu tekemään töitä sinun tai sinunkaltaisen ihmisen kanssa. 

T. Alalla vuosikymmeniä

Vierailija
8/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paikkakunta ei takaa mitään. Voi olla joku häiriintynyt lapsi, tai useampi, ja päivät pilalla. Ja voi olla kouluttamattomana töissä. Itse olin enkä enää koskaan ole. 

Vierailija
9/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi sijaisti aikanaan yläasteen opettajia, vaikka ei ollut mitään koulutusta alalle. Oli pidetty opettajien ja oppilaiden keskuudessa, joten jatkoi vuosia sijaistamista.

Vierailija
10/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista ainakin pk-seudulla.  Kannattaa sitä kokeilla, ennen kuin lähtee alalle. Kouluttamattomana työskenteleminen on tosin kuormittavaa: yhmät on isoja ja niihin on aina sijoitettu erityislapsia, jotka vaativat enemmän huomiota ja itse koin, että  en oikein pärjännyt työssä tältä osin. Vastuuta sälytetään paljon, olet kouluttamaton tai koulutettu, ja se oli stressaavaa. Mut toisaalta lasten kanssa on hyvin palkitsevaa työskennellä. 

Vierailija
11/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista ainakin pk-seudulla.  Kannattaa sitä kokeilla, ennen kuin lähtee alalle. Kouluttamattomana työskenteleminen on tosin kuormittavaa: yhmät on isoja ja niihin on aina sijoitettu erityislapsia, jotka vaativat enemmän huomiota ja itse koin, että  en oikein pärjännyt työssä tältä osin. Vastuuta sälytetään paljon, olet kouluttamaton tai koulutettu, ja se oli stressaavaa. Mut toisaalta lasten kanssa on hyvin palkitsevaa työskennellä. 

Pyöritän suht isoa palettia ja toimin työnjohtajana, joten vastuu ei pelota. Koska omassa työpaikassa puhutaan miljoonien eurojen liikevaihdosta, ja lisäksi työ on fyysistä, niin pikku hiljaa kaipaa jo jotain ihan muuta työtä, vielä kun ikää ja voimiakin riittää. Ja kun lapsien kanssa touhuilusta pidän, alakin olisi suht helposti työllistävä, niin kiinnostaisi kokeilla siipiä tällä saralla. Mutta toisaalta huonosti minulle sopivasta työstä kuormitun henkisesti niin paljon, että en halua lähteä opiskelemaan turhan päiten. Sijaisuuksien kautta pystyisi kokeilemaan helposti viemättä kenenkään aikaa ja vaivaa, että olisiko siihen. ap

Vierailija
12/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoksi kovin huono 😊

Perushoitajan koulutuksella SEKÄ päiväkodissa että koulussa opesijaisena koulussa useamman vuoden työskennellyt 

Vierailija
13/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pääsee.

Vierailija
14/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöritän suht isoa palettia ja toimin työnjohtajana, joten vastuu ei pelota. Koska omassa työpaikassa puhutaan miljoonien eurojen liikevaihdosta, ja lisäksi työ on fyysistä, niin pikku hiljaa kaipaa jo jotain ihan muuta työtä, vielä kun ikää ja voimiakin riittää. Ja kun lapsien kanssa touhuilusta pidän, alakin olisi suht helposti työllistävä, niin kiinnostaisi kokeilla siipiä tällä saralla. Mutta toisaalta huonosti mi

Sinne vaan kokeilemaan. Toivottavasti pääset mukaviin paikkoihin. Itsekin vaihdoin fyysiseltä alalta päiväkotityöhön. Siellä voi jatkaa myös sitä fyysistä puolta. Vaikka suurin osa työntekijöistä tyytyy pihalla seisoskeluun, niin lasten kanssa voi puuhata monenlaista.

Vierailija
15/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä kadunmiehiä jos jonkinlaisia. Itse koen asian niin että ei ole minulta pois. Lasken omaa rimaa vaan samalle tasolle sijaisten kanssa, sama palkka kun suurinpiirtein saadaan.

kasvatustieteen kandi

Vierailija
16/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä kadunmiehiä jos jonkinlaisia. Itse koen asian niin että ei ole minulta pois. Lasken omaa rimaa vaan samalle tasolle sijaisten kanssa, sama palkka kun suurinpiirtein saadaan.

kasvatustieteen kandi

Moni vastavalmistunut kasvatustieteen kandi ei osaa edes vaippaa vaihtaa, ja jos lapset ovat kurittomia niin kandin patenttiratkaisu kaikkeen on tunteiden sanoitus.

Rima ei ole kovin korkealla.

Vierailija
17/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti pääsee. Sijaisista on huutava pula ja kuka tahansa halukas otetaan tietyillä paikkakunnilla. 

Vierailija
18/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Oma lapseni on tämän kesän töissä päiväkodissa, vaikka on vielä lukiolainen. Kirjoittaa syksyllä

Vierailija
19/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasvatustieteen kandi

Moni vastavalmistunut kasvatustieteen kandi ei osaa edes vaippaa vaihtaa, ja jos lapset ovat kurittomia niin kandin patenttiratkaisu kaikkeen on tunteiden sanoitus.

Rima ei ole kovin korkealla.

Hienoa että on sitten niitä kadunmiehiä, virittelemässä rimojaan.

Vierailija
20/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvatustieteen kandi

Tarkoitat siis, että nostat rimaasi edes sille tasolle, että osaat auttaa taaperon vessaan ja pukea kurikset jalkaan. Kumpaakaan noista ei teille siellä yliopistossa opetettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi