Roskia ei muka saa tuoda mökiltä vakituisen asunnon roskikseen!
Kuka on keksinyt näin päättömän ja epäloogisen säännön? Todennäköisesti jätehuollosta vastaava firma, joka menettää tyhjennysmaksuja.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011325655.html
Hoksasin muuten juuri, että maksan kaupunkiasuntoni jätehuollosta yksinäni saman verran kuin esim. nelihenkinen perhe, joka asuu yhtä suuressa asunnossa kuin omani. Tämähän on käsittämätöntä myös! Ja sitten en saisi edes tuoda omia, yhden hengen sekajätteitä mukanani kaupunkiin.
Ehdottomasti jätemaksut kuuluisi periä henkilöluvun mukaan osakeyhtiömuotoisessa asumisessa.
Kommentit (131)
Minnepä muualle ne mökkiroskat kippaisi kuin asunnon roskikseen, sillä yleistä jätepaikkaa ei maaseudulla ole mailla halmeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minnepä muualle ne mökkiroskat kippaisi kuin asunnon roskikseen, sillä yleistä jätepaikkaa ei maaseudulla ole mailla halmeilla.
Siellä missä ei ole kiinteistökohtaista jätteenkeräystä, on kyllä keskitettyjä jätteenkeräyspisteitä kohtuullisen välimatkan päässä ja ne on vielä isojen teiden läheisyydessä, eli käytännössä niitä löytyy mökkimatkojen varrelta. On aivan täyttä paskaa väittää, että muka joutuisi kiertämään kymmenien kiliometrien lenkin roskien vienti reissulla. Ehkä se voi toteutua jossain Lapin perimmäisessä korvessa, mutta eipä siellä ole kyllä pahemmin mökkejäkään. Itselläni on kahden ja kolmen kilometrin päässä mökiltä jätteenkeräyspisteet ja olisi aivan sama mökiltä lähtiessäni, kumpaan suuntaan lähtisin isolle tielle mennessäni, niin kumpikin jätteenkeräyspiste olisi matkani varrella ja kiertoa tulisi toisessa tapauksessa 50 metriä ja toisessa 400 metriä. Omassa tapauksessani tulee tuo 50 metriä.
"Kuka on keksinyt näin päättömän ja epäloogisen säännön? Todennäköisesti jätehuollosta vastaava firma, joka menettää tyhjennysmaksuja."
Kyse on jätelaista ja pykälästä 28 Jätehuollon järjestäminen.
28 Jätehuollon järjestäminen
Jätteen haltijan on järjestettävä jätehuolto, jollei tässä luvussa taikka 5 tai 6 luvussa toisin säädetä.
Kiinteistön haltijan on järjestettävä jätehuolto, jos jätteen haltija ei huolehdi velvollisuudestaan tai tätä ei tavoiteta ja jos kiinteistön haltija on sallinut jätettä tuottavan toiminnan kiinteistöllä tai jätteen tuomisen kiinteistölle.
Jätelain mukaan jokaisen vakituisessa ja vapaa-ajan asuinkäytössä olevan kiinteistön on liityttävä järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Jätelaki velvoittaa vapaa-ajan asunnot liittymään jätehuoltoon, vaikka kiinteistöllä syntyvä jätemäärä olisi vähäinen.
Minä ainakin olen tuonut. Ei minun mökiltä mikään firma hae roskia. Siis aivan älytön idea ette muka roskia sais viedä kotiin roskikseen. 10 vuotta olen jo tuonut mökin roskat taloyhtiön roskikseen ei ole tullut mieleen ettei saisi.
taas tätä järjetöntä lakihenkistä pilkunviilaamista, itse toin juuri kokonaisen kirjaston homeisia kirjoja mökiltä rivarin roskikseen ja se täyttyikin niistä. joskus isommat roskat vien naapurikylän roskikseen ja yleensä mökillä poltan kaikki muoviroskat esim saunassa sytykkeenä
ole mies, älä nynnyile
Vierailija kirjoitti:
No milläs sitä valvotaan?
Sillä että onko mökillä jätehuoltosopimus. Itse vien rivitaloasunnon roskikseen koska maksan yhtiövastikkeen kesälläkin. Vesimaksua en maksa koska en ole käyttämässä. (Kiinteä maksu, ei omaa mittaria)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen tuonut. Ei minun mökiltä mikään firma hae roskia. Siis aivan älytön idea ette muka roskia sais viedä kotiin roskikseen. 10 vuotta olen jo tuonut mökin roskat taloyhtiön roskikseen ei ole tullut mieleen ettei saisi.
Miksi sinulla ei ola lain määräämää jätehuoltosopimusta mökilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne tietää mistä roskas toit? Sanot vaan niille, että nää on kaikki mun asunnosta sitten.
Miksi monet haluaa aina keksiä jotain ihmeellisiä kikkoja joka asiaan, eikö olisi vain helpompi noudattaa sääntöjä, joita ei yleensä ole ihan turhaan laadittu?
Vierailija kirjoitti:
Miten toi niinkuin käytännössä tapahtui? Tuliko joku naapuri kyselemään mistä toit roskasi sinne?
Näkeehän sen kun auto on säkkejä täynnä kun ajaa pihaan.
Sitten asukkaiden roskat kertyvät astioiden ulkopuolelle ja jokaisesta paketista suoritetaan lisäveloitus taloyhtiölle.
Viranomaiset valvoo myös tätäkin sääntöä. Ei tietysti reaaliaikaisesti pystytä valvomaan mutta esim. yleisö/naapurivihjeiden perusteella. Nykyisin on aika helppo jäljittää milloin oltu kotona ja mökillä, esim. puhelimien paikannustietojen, ja etäluettavien sähkö- ja vesimittareiden sekä monissa taloyhtiöissä olevan yleisten tilojen kameravalvonnan perusteella.
Ei todellakaan ole sellainen asia, että saisi ihmisen puhelimen paikannustietoja tutkia:D
No se järki, että näin on helpompaa, jos vaihtoehto on ajaa mökiltä lähtiessä 26 km poispäin kodista viemään se roskapussi ja sut ajaa taas se 26 km takaisin ennen kotimatkalle pääsyä