Roskia ei muka saa tuoda mökiltä vakituisen asunnon roskikseen!
Kuka on keksinyt näin päättömän ja epäloogisen säännön? Todennäköisesti jätehuollosta vastaava firma, joka menettää tyhjennysmaksuja.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011325655.html
Hoksasin muuten juuri, että maksan kaupunkiasuntoni jätehuollosta yksinäni saman verran kuin esim. nelihenkinen perhe, joka asuu yhtä suuressa asunnossa kuin omani. Tämähän on käsittämätöntä myös! Ja sitten en saisi edes tuoda omia, yhden hengen sekajätteitä mukanani kaupunkiin.
Ehdottomasti jätemaksut kuuluisi periä henkilöluvun mukaan osakeyhtiömuotoisessa asumisessa.
Kommentit (131)
Täytyy olla kyllä uskomattoman köyhä elämä ihmisellä joka jaksaa kytätä naapurin roskien vientiä. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään.
Taloyhtiöissä nyt on vaan ihan käsittämättömiä sääntöjä. Minultakin kielsivät pesulatoiminnan taloyhtiön pyykkituvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä kysymys ja aiheesta kannattaa keskustella. Toivoa sopii, että se sallitaan.
Samalla voi keskustella siitä, että muistavathan pantillisia tölkkejä ja pulloja keräävät ilmoittaa panttitulonsa veroilmoituksessaan. Tärkeää kansantalouden kannalta.
Ei tietenkään noita tarvitse mihinkään ilmoitella. :D
Tarvitsee mikäli ei ole itse maksanut niistä panttia.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöissä nyt on vaan ihan käsittämättömiä sääntöjä. Minultakin kielsivät pesulatoiminnan taloyhtiön pyykkituvassa.
Mulle tuli joku mussuttaa että pahveja ei saa laittaa.
No piilotin ne jatkossa paremmin pusseihin niin ei oo enää kukaan valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Olisit piilottanut toimintasi paremmin. Oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä kysymys ja aiheesta kannattaa keskustella. Toivoa sopii, että se sallitaan.
Samalla voi keskustella siitä, että muistavathan pantillisia tölkkejä ja pulloja keräävät ilmoittaa panttitulonsa veroilmoituksessaan. Tärkeää kansantalouden kannalta.
Haista kukkanen! :D Kuka sitä vahtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää mää mää 🐑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatunto.
Minulta ainakin peritään ihan automaattisesti jätteisiin liittyvät maksut sekä koti- että kesäpaikastani riippumatta siitä tuleeko jätteitä kummastakaan paikasta. Kesäpaikkani maksu on yhden hengen taloudeltani lähes yhtä suuri kuin ko. kunnassa vakituisesti asuvalla 6 henkisellä maatalousperheellä. Laskujeni mukaan vien kunnan jätekeräykseen noin 5 kaupan muovikassillista vuodessa.
Kyllä mä ne vien joko omaan roskikseen tai mökkikunnnan jätekeräyspisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan sitä muka valvoo? Tuon, jos siltä tuntuu.
Viranomaiset valvoo myös tätäkin sääntöä. Ei tietysti reaaliaikaisesti pystytä valvomaan mutta esim. yleisö/naapurivihjeiden perusteella. Nykyisin on aika helppo jäljittää milloin oltu kotona ja mökillä, esim. puhelimien paikannustietojen, ja etäluettavien sähkö- ja vesimittareiden sekä monissa taloyhtiöissä olevan yleisten tilojen kameravalvonnan perusteella.
Jos on epäilys jätteiden väärinkuljetuksesta niin ei ole kovin vaikea kerätä todistusaineistoa että ajalla x on oltu pääosin mökillä, ja mökin jäteasiasta ei ole tyhjennetty tätä vastaavaa määrää mutta naapurista saatu ilmianto että pussitolkulla roskaa kannetaan suoraan auton takapaksista taloyhtiön roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatunto.
Mä en tunne huonoa omaatuntoa noin pienistä asioista. Eri asia, että varastaisin kaupasta. Sä var
Pöh! Se on (K-)kauppias itse, joka varastaa! Ei ole väärin ottaa varkaalta pois riistämällä hankittua.
Mä olen kaikista tuhmin. Jätän roskani mökki matkalla olevaan kaikille avoinna olevaan julkiseen roskikseen,joka ei ole kotikunnassa, eikä mökkikunnassa.
Näin säästän jätemaksuissa kotona ja mökillä. Tosin viralliset tyhjennykset on molemmissa, mutta maksimiväleillä.
Joo tämä kaikki maksaa tuottamistaan jätteistä ei oikein toimi, kun lähtökohtaisesti kaikki yrittää päästä halvalla. En ole omassa kaveripiirissä ainoa, joka kikkailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on hyvä ymmärtää, että on tiettyjä asioita, joissa kannattaa olla noudattamatta sääntöjä. Senkus tuot ne roskat kotiisi. Jos taloyhtiössä on joku roskapoliisi, joka tulee nillittämäön, niin sano, että ne ovat automatkalla syntyneitä roskia.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ikkunoissa kyttäämässä.
Meillä kyllä kyttää minua monta kymmentä vuotta nuorempi ihminen, itse olen seitsemänkymppinen vanhuuseläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla kyllä uskomattoman köyhä elämä ihmisellä joka jaksaa kytätä naapurin roskien vientiä. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään.
Minä jaksan kytätä.
Täällä maalla kun mökkiläiset olettavat, että vakituisten asukkaiden roskikset ovat heidänkin käytössään. Kun sinne jäteasemalle on niin pitkä matka, ei viitsittäisi ajaa 7 kilometriä vain jätepussukoiden takia, niin jätetään ne vakiasukkaiden riesaksi näiden roskakatoksiin. Ei auta selittää, että meillä tulee jätettä tarpeeksi omasta takaa. Kaupunkilaisen vastaus on, että me maksamme teidän maataloustukenne, kyllä te voitte siitä hyvästä maksaa meidän jätteistä.
Meillä ei muuten edes ole maatilaa, on vain talo maalla. Tähän ei ole tukia saatu. Joten kun auto pysähtyy risteykseen, olen haukkana jätekatoksella ja nakkaan pussukat niiden tuojalle takaisin.
Me ainakin viedään mökin roskat kodin jäteastiaan. Plus miinus nolla. Sama jätemäärä. Idioottimaisia sääntöjä. En maksa tuplamaksuja kahteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kerrostalon roskikseen saa tuoda. Eri juttu, jos omakotitalo ja oma roskis.
Entä jos vaan tuo? Tuleeko kyttääjille paha mieli, vai?
Jos sulla on rahaa kesämökkiin niin on myös jätemaksuun.
Persaukisten mielestä raha on sellaista että jos on varaa yhteen on varaa kaikkeen. No ei se ole sellaista.
En väitä että parinkympin vuotuiset tyhjennysmakdut ketään saa konkurssiin, mutta logiikkana toi on älytön.
Jos ostan kesämökin, mutta ei ole varaa sähköistykseen. Niin miten on oltava varaa jätemaksuun, jos on mökki.