Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä on työttömyyden ja tuilla elämisen hyvät puolet?

Vierailija
29.06.2025 |

+ Elämä käytännössä pelkkää vapaa-aikaa. Ehtii panostaa kunnolla perhe-elämään, ystäviin, harrastuksiin, kodinhoitoon jne.

+ Ei tarvitse nähdä elantonsa eteen muuta vaivaa kuin täyttää netissä pari hakemusta ja käydä välillä näyttäytymässä.

+ Varma toimeentulolähde, eikä tarvitse olla huolissaan työn määräaikaisuudesta, yt-neuvotteluista yms.

+ Tarvittaessa saa lisääkin harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. lasten harrastuksia varten, lomamatkoihin, vaatteisiin.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisi olla työtön omakotitalossa niin sehän olisi ihan parasta, mutta nykyään se ei taida olla mahdollista.

On mulla, maksettu sellainen.

Vierailija
42/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voisi olla työtön omakotitalossa niin sehän olisi ihan parasta, mutta nykyään se ei taida olla mahdollista.

Miksi ei olisi mahdollista?  Olen työtön, asun omakotitalossa jonka omistan. Jäin työttömäksi 3 vuotta sitten yt-neuvotteluiden seurauksena, asuntolainani sain maksettua 12 vuotta sitten, eli olen ehtinyt tienaamaan "omaan taskuuni "9 vuotta velattomana.  Olen 55 vuotias ja todella toivon etten enää työllisty, töitä olen tehnyt yhtäjaksoisesti 18 vuotiaasta asti. 

Ok. Eli sinun tapauksessa syy, miksi et työllisty, on se, että et (nyt ainakaan) halua töihin. Vaikka olet tehnyt töitä 18-vuotiaasta, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Olet jäänyt työttömäksi 3 vuotta sitten, eli 52-vuotiaana, ja tuskin pääset eläkeputkeen. Sinulle tulee eläke vain 19 vuoden ajalta, eli se jää tosi pieneksi. Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä. On ihan ymmärrettävää, että parinkymmenen vuoden työrupeaman jälkeen haluaakin pari vuotta huilia, mutta loppuelämän kannalta ehkä kannattaa vielä miettiä asiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loisiminen toisten rahoilla on kivaa. Ei tarvitse tehdä mitään ja saat rahaa. Voit vetää viinaa ja huumeita päivästä toiseen ilman huolta. Ei siis stressiä mistään. Mikäs sen mukavampaa kun olla pöllyssä koko ajan. Vielä kun saisi apuja siivoamiseen, ruoan laittoon ja pyykin pesuun niin elämä olisi mallillaan.

Ei voi vetää viinaa, kun siihen ei todellakaan ole varaa.

T. Toimeentulotukiasiakas

Hakee ruoat ruokajonoista niin jää yli 500€/kk viinaan ja tupakkaa.

Tupakka maksaa 800 kuussa. 

Vierailija
44/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä oikein mikään ,aikaa toki on , mutta sitä on sitten liikaakin, lisäksi arjen ja pyhän rajat sekoittuvat, mikä ei oikeastaan ole kovin miellyttävä asia sekään. Ei tarvitse sietää vittumaisia työkavereita, mutta ei ole kyllä sitten niitä reiluja ja mukaviakaan, joten +- nolla.

Vierailija
45/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi mahdollista?  Olen työtön, asun omakotitalossa jonka omistan. Jäin työttömäksi 3 vuotta sitten yt-neuvotteluiden seurauksena, asuntolainani sain maksettua 12 vuotta sitten, eli olen ehtinyt tienaamaan "omaan taskuuni "9 vuotta velattomana.  Olen 55 vuotias ja todella toivon etten enää työllisty, töitä olen tehnyt yhtäjaksoisesti 18 vuotiaasta asti. 

Ok. Eli sinun tapauksessa syy, miksi et työllisty, on se, että et (nyt ainakaan) halua töihin. Vaikka olet tehnyt töitä 18-vuotiaasta, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Olet jäänyt työttömäksi 3 vuotta sitten, eli 52-vuotiaana, ja tuskin pääset eläkeputkeen. Sinulle tulee eläke vain 19 vuoden ajalta,

Pieni palkka, niin ei kannata. Takuueläkkeen joutuu hakemaan joka tapauksessa ja se tasaa samaan. Parempipalkkaisessa työssä kyllä kannattaisi. Eri. 

Vierailija
46/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri pariskunnalla kävi mieletön munkki että vanha nainen vuokrasi just remontoitava omakotitaloa 4h ja keittiö, 2 kylpyhuonetta ja piha ja sauna 650€ Tampereella lähellä keskustaa. Oli myymässä ja vuokrasopimuksessa oli "hinta alhainen kun menossa luultavasti myyntiin lähiaikoina"  no siinä ovat asuneet nyt 6 vuotta tuolla 650€ kuussa minkä kela maksaa ja mummo ei ole vieläkään laittanut sitä virallisesti myyntiin :D

Vierailija
47/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri pariskunnalla kävi mieletön munkki että vanha nainen vuokrasi just remontoitava omakotitaloa 4h ja keittiö, 2 kylpyhuonetta ja piha ja sauna 650€ Tampereella lähellä keskustaa. Oli myymässä ja vuokrasopimuksessa oli "hinta alhainen kun menossa luultavasti myyntiin lähiaikoina"  no siinä ovat asuneet nyt 6 vuotta tuolla 650€ kuussa minkä kela maksaa ja mummo ei ole vieläkään laittanut sitä virallisesti myyntiin :D

Siis just remontoitua* puhelin heitti väärin ton.

Vierailija
48/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei mikään.

Vierailija
49/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta paskaa kirjoitat ap!

Tuilla elävä harrastaa sitä mikä on ilmaista. Varaa ei ole maksaa mistään mitään.

Eivät monikaan panosta yhtään mitään kun elämä on selviytymistä.

Vaatteet on kirpparilta ja käyvät euron päivillä ja jonottavat ruokakassia. Mikään ei saa maksaa mitään kun ei ole varaa.

Olen ollut työtoiminnassa ja tunnen näitä ihmisiä. Oma tilanne eri koska olen perinnyt rahaa.

Vierailija
50/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loisiminen toisten rahoilla on kivaa. Ei tarvitse tehdä mitään ja saat rahaa. Voit vetää viinaa ja huumeita päivästä toiseen ilman huolta. Ei siis stressiä mistään. Mikäs sen mukavampaa kun olla pöllyssä koko ajan. Vielä kun saisi apuja siivoamiseen, ruoan laittoon ja pyykin pesuun niin elämä olisi mallillaan.

Ei voi vetää viinaa, kun siihen ei todellakaan ole varaa.

T. Toimeentulotukiasiakas

Hakee ruoat ruokajonoista niin jää yli 500€/kk viinaan ja tupakkaa.

En halua syödä epäterveellistä ruokaa, enkä oikeastaan pystykään.

T. Toimeentulotukiasukas

Ihan kunnon lihaa ja kasviksia jaa ruokajonoista

Vierailija
51/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+/- Juu, perheeseen, kodinhoitoon ja harrastuksiin ehtii panostaa enemmän. Ystäviin ei voi, koska niillä on samat työkiireet kuin ennenkin. 

+/- Tuo nyt on ihan täyttä kukkua että pari hakemusta kuussa riittäisi. Pari päivää viikossa menee työhakemuksiin, työkkärille raportointiin ja työttömyyskorvausten hakemiseen. Mutta onhan sekin aika paljon että viikossa 3 arkipäivää ja viikonloput jää muuhun.

- Ei mikään varma lähde ole, vaan hyvin epävarmaa on miten ensi vuonna yleistuki vaikuttaa. Esim. säästöt varmaan joutuu siirtämään pois osakkiesta, rahastoista ja säästötililtä ihan jollekin nollakorkoiselle pankkitilille, jos pääomatuloja ei saa olla. 

- Ei saa mitään muita tukia, jos on oma asunto ja säästöjä. 

- Joutuu kuuntelemaan joidenkin ääliöiden veetuilua työttömyydestä. Ihan kuin tätä joku olisi itse aiheuttanut. 

Vierailija
52/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuilla elävä harrastaa sitä mikä on ilmaista. Varaa ei ole maksaa mistään mitään.

Vaatteet on kirpparilta ja käyvät euron päivillä ja jonottavat ruokakassia. Mikään ei saa maksaa mitään kun ei ole varaa.

Olen ollut työtoiminnassa ja tunnen näitä ihmisiä. Oma tilanne eri koska olen perinnyt rahaa.

Et sinäkään siellä työtoiminnassa näe koko totuutta. Moni työtön kyllä pystyy harrastamaan muutakin kuin ilmaisia harrastuksia, esimerkiksi  glofaamaan ja kalastamaan. Ei kaikkien elämä ole pelkkää selviämistä, kirpparivaatteita tai ruokajonoja, jos on omia säästöjä. Ei hyvinvoivat työttömät käy työtominnassa. Moni ansiosidonnaista saava, ok-talossa asuva ei edes kehtaisi mennä ruokajonoon, koska ne on tarkoitettu köyhille. Työttömiä on monenlaisia. 

Vierailija
53/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, tunnet "näitä ihmisiä"! Luulet varmaan, että kaikki muut työttömät paitsi sinä ovat työtoiminnassa käyviä ja köyhiä. Moni työtön tuskin edes on kuullutkaan työtoiminnasta, tai ehkä joskus kuullut sanan mutta ei aavistusta mitä se pitää sisällään, tai kenelle on tarkoitettu. 

Vierailija
54/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei ole hääppönen elämä työttömänä. 😐

Vierailija
55/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
56/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku ei kyllä tapahdu niin, että täyttäisi vain kerran kuussa pari lomaketta. Neljää työpaikkaa pitää hakea, eli ne paikat pitää ensin valita ja sitten niihin pitää kirjoittaa hakemukset ja liittää cv. Usein cv:täkin pitää vähän räätälöidä haettavan tehtävän mukaan. Yksi päivä viikossa kuitenkin riittää noihin minimitason hakemuksiin, jos ei tarvitse videoita. Videon tekeminen vie enemmän aikaa. Välillä tulee myös oikeasti jokin kiinnostava työpaikka niin sitä tietysti kannattaa hakea näiden lisäksi, vaikka olisi jo neljä hakemusta ehtinyt tehdä. 

Lisäksi pitää kerran kuussa muistaa täyttää Työmarkkinatorin omaosioon työnhakuvelvoitteen täyttyminen. Samoin kerran kuussa pitää tehdä ansiopäivärahahakemus liiton kassaan.

Keskimäärin 2 päivää viikossa noihin menee yhteensä.

Mutta jää kyllä paljon vapaa-aikaakin. Ystävät ovat töissä, niin ei heillä ole aikaa viikolla yhtään ene

Hahahahaha.

Kyllä noi 4 työpaikkaa per kuu pakkohaut menae niin että molliin vaan joku simppeli työ hakuun, esim. toimistoapulainen". Niistä sit valitsee 4kpl joissa helppo valmis formi. Sinne sit hakemus "olen fiksu ja ahkera  tyyppi, antakaa töitä" :DD

Menee ehkä 20min per kuu. Ja nyt ei oo ollu ees tota velvotetta itellä 2kuukauteen ku jakso lo.ppu

Vierailija
57/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin sanoa että miinusta se että rahat ei meinaa riittää mutta plussaa se että saat nukkua ihan niin kauan kun haluat eikä haittaa se että rytmi (mikä itsellä nyt on) että herää 16-18 välillä, sillon alkaa keittelee aamukahvia ja tekee ruokaa ja siivoaa ja käy salilla(meillä taloyhtiössä uusi sali ja ilmainen) sitten käyn lenkillä, nään kavereita ja yöt valvon ja selailen tiktokkia ja sarjoja, noin 8-9 aikaan meen nukkumaan, joskus 11. Kaupassa käyn yöllä kun meillä Prisma 24/7 ja siellä ei ole ketään 2-3 aikaan yöllä. En todellakaan tästä hyppäisi oravanpyörään vaikka pitääkin budjetoida.

Vierailija
58/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyydessä oli hyvää se ettei työ enää pilannut elämää. Se kuormitti, vei yöunet. Oli ainainen riittämättömyyden tunne, kun töissä olin. Työttömänä ei tarvinnut herätä kukonlaulun aikaan. Herätyskelloa kyllä käytin, mutta heräsin 8-9 aikaan. Pystyi hoitamaan kaupat ja muut asiat päivällä. Oli aikaa lenkkeillä joka päivä.

Huonoja puolia sitten kyllä riitti. Ihmissuhteita ei todellakaan voinut hoitaa, koska siihenkin menee rahaa jos vaikka kutsut jonkun kahville tai itse menet käymään. Ainoa ilmainen seura oli äiti.

Tykkään matkustaa, joten työttömyys ei sopinut siihen. Mitä tekee ajalla jollei ole rahaa?

Vierailija
59/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina oletetaan kaikkien työttömien olevan samassa asemassa?

Ikä vaihtelee 18 ja 64 välillä. Siitä voi jo päätellä, että elämäntilanne on erilainen. Voi olla perheetön tai useamman lapsen vanhempi. Ite olen 60+ eli olen hyväksynyt olevani työtön kunnes eläke alkaa. Saan 595 enkä muita tukia. Siippa on jo eläkkeellä eikä meillä ole talousongelmia. Tosin elämme vaatimattomasti. Tämä on se hyvä puoli, että saamme viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
60/110 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up