Suomessa on valloillaan ihmeelliset moraalikäsitykset
Jotkut työntekijän mitättömät sairaslomat on maailman suurin synti, mutta joku veropetos, kavallus tai vaikka huumeiden myyminen on ihan ok. Kaikki hyvävelikoijaukset ja kusetukset vain sulka hattuun. Kaikki on käännetty päälaelleen. Ihannoidaan jotain harhaanjohtajamista, valehtelua ja suoranaista varastamista. Toisille ahneus on hyve ja toisten pitäisi vain alistua osaansa, jonka muut ovat hänelle "keksineet". Elämme todella jossain totalitaristisessa yhteiskunnassa, jonka Orwell kuvaili näin: "kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia".
Kommentit (32)
Suomessa vallitsee äärimmäisen yksilökeskeinen hedonismi. Jokaista pitää kohdella uniikkina lumihiutaleena riippumatta siitä kuinka suurta hallaa se tekee yhteisölle.
Etätyökeskustelu on tästä hyvä esimerkki. Ihmiset eivät näe työtään mitenkään muuten kuin oman hermeneuttisen tekemisensä kautta. Kaikki yhteisöllisyys (sosiaalisuus, tiimityö, etc.) on vain häiriö ja riesa - johtamisesta puhumattakaan.
Toinen esimerkki on palstan argumentointi. Ihmiset osaavat ainoastaan tarkastella asioita omasta näkökulmastaan. Minä en ikinä sitä ja tätä, minä aina sitä ja tätä. Minkäänlaista empatiaa tai yksilöä laajempaa näkökulmaa on turha odottaa.
Kaikkeen outoon argumentoidaan, että ei se ole sinulta pois. No ei ole minulta pois yksilönä, mutta saattaa olla minulta pois paljonkin sen kautta mikä vaikutus asioilla on yhteiskuntaan jossa elän.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee äärimmäisen yksilökeskeinen hedonismi. Jokaista pitää kohdella uniikkina lumihiutaleena riippumatta siitä kuinka suurta hallaa se tekee yhteisölle.
Etätyökeskustelu on tästä hyvä esimerkki. Ihmiset eivät näe työtään mitenkään muuten kuin oman hermeneuttisen tekemisensä kautta. Kaikki yhteisöllisyys (sosiaalisuus, tiimityö, etc.) on vain häiriö ja riesa - johtamisesta puhumattakaan.
Toinen esimerkki on palstan argumentointi. Ihmiset osaavat ainoastaan tarkastella asioita omasta näkökulmastaan. Minä en ikinä sitä ja tätä, minä aina sitä ja tätä. Minkäänlaista empatiaa tai yksilöä laajempaa näkökulmaa on turha odottaa.
Kaikkeen outoon argumentoidaan, että ei se ole sinulta pois. No ei ole minulta pois yksilönä, mutta saattaa olla minulta pois paljonkin sen kautta mikä vaikutus asioilla on yhteiskuntaan jossa elän.
Hyviä havaintoja.
Monikaan ei tunnu ajattelevan monipuolisesti asioita vaan heillä on vahvasti oma kokemusmaailma mukana jonka kautta he analysoivat asioita.
Vieläkin harvempi osaa ajatella asioita siltä kantilta että miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Talousrikoksista tulee kylläkin paljon kovempia tuomioita kun väkivaltarikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomat kuitenkin vain tarpeeseen ja aiheesta.
Tätähän tämä meno on ollut jo aika pitkään, olen ainakin itse joutunut kärsimään vuosikausia kaikesta.
Onko muilla huomioita siitä että osa herää vasta nyt todellisuuteen?
Kaikilla meillä on omanlainen osa ja rooli tässä kaikessa.
Peräänkuulutan nyt vastuullisuutta jokaiselta, älkää lähtekö näihin peleihin mukaan vaan arvostakaa itseänne ja toimikaa itse kuitenkin oikeudenmukaisesti ja oikein aina. Tämä auttaa eteenpäin etenemisessä koko yhteiskuntaa ajatellen.
Enemmän hyviksiä on enemmän hyvää ja enemmän onnellista Suomea.
Mulle ei kukaan sanele roolia tai käsikirjoita mitään orjan roolia. Moraali on itsellä se , että muut on samalla viivalla ja joskus jopa yläpuolella riippuen tilanteessa . Mutta itselleni elän ja olen elämäni tärkein ihminen, mutta kuitenkin kunnioitan muita ja kohtelen muita kuin itseäni halusin kohdeltavan.
Alistu sinä vaan rooliisi ihan keskenäs
Itselläsi on ihmeelliset moraalikäsitykset, jos saikuttelet terveenä. Sairaslomat eivät muutenkaan liity mitenkään noihin rikoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
H
Miten ihmiset eivät osaa vieläkään kaupan kassalla laittaa kapulaa oikein ja olla valmiina korttinsa kanssa maksamassa sillä sekunnilla kun viimeinen ostos on lyöty koneeseen. Ettekö te yhtään ajattele sitä, kuinka raskas päivä MINULLA on ollut, ja kuinka teidän väärin toimimisenne aiheuttaa viivytystä siihen koska MINÄ pääsen lepäämään raskaan työpäiväni jälkeen.
Kapitalismi haisee! Oikeasto propaganda haisee!. Joo oishan se kiva kun kaikki ois aina samanlaisia ja samanlainen ideologia mutta kun ei ole eikä tule
Kummallinen aloitus. Ihmiset verotetaan kuiviin ja virkamiesarmeija kyllä pitää huolen, että raharikolliset jää kiinni ja rangaistukset ovat kovemmat kuin r aisksuksissa. Orwel muuten tarkoitti juuri sosialistista totalitarismia, missä eliitti on tasa-arvoisempi kuin muut. Nykyään tuo porukka on ylempiä virkamiehiä, sotejohtajia ja kaupunginjohtajia, joiden palkat sivukuluineen on järjestään yli 20 000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen outoon argumentoidaan, että ei se ole sinulta pois. No ei ole minulta pois yksilönä, mutta saattaa olla minulta pois paljonkin sen kautta mikä vaikutus asioilla on y
Eevvk tunge perseeseen se kapula. Minä en sitä käytä . Itke äidillesi ketään ei kiinnosta kuinka rankkaa sulla on .. yhyy
Vierailija kirjoitti:
Talousrikoksista tulee kylläkin paljon kovempia tuomioita kun väkivaltarikoksista.
Oikeistolaiset arvot, nääs.
Vattuako porvaripuolueet ihmisistä piittaa? Pääasia, että itselle saa kahmituksi mahdollisimman paljon muiden rahaa ennenkuin putoaa eduskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tule. Linkkaa uutinen, jossa veropetoksesta on tuomittu ehdottomaan vankeuteen. Törkeästä veropetoksesta ei saa kuin ehdollista. Vaikka niitä tekisi monta putkeen. Kuinka monta näitäkin suomalaisia loisii Espanjassa tälläkin hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Kovimmat tuomiot tulee huumerikoksista. Jopa henkirikoksista saa pienempiä tuomioita. Kukaan ei kuitenkaan pakota ostamaan huumeita. Kysyntä luo tarjontaa ja se on nähty kuinka suomen nollatoleranssi on toiminut haitallisemmin kuin hollannin sallivampi tapa. Se ei tietenkään tarkoita muutoksia huumepolitiikkaan. Se on ihan mahdotonta kuten on ollut ainakin 30 vuotta. Muistan jo ysäriltä kun poliitikkoja varoitettiin nopeasti kasvavasta huumeongelmasta. Kun ohjataan kannabista haluavat ostamaan laittomasti niin tässä on tulos. Ykkösiä huumekuolemissa ja toisena suonensisäisten huumeiden käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Yhteisöllisyys ja sitä kautta vastuu omasta osallistumisesta on kadonnut. Meillä esimerkiksi ei taloyhtiössä enää järjestetä pihatalkoita. Miksei? Koska Ihmiset eivät ehdi tai halua enää tehdä itse. Mitä tästä seuraa? Emme tunne sitäkään vähää uusia naapureita ja pihan huoltotyöt järjestetään ostopalveluna, mikä tietenkin korottaa vastiketta. Sitten jälkikäteen valitetaan miten hinnat nousevat.
Erilaisuuden tuomitseminen on aina helpompaa kuin sen sietäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovimmat tuomiot tulee huumerikoksista. Jopa henkirikoksista saa pienempiä tuomioita. Kukaan ei kuitenkaan pakota ostamaan huumeita. Kysyntä luo tarjontaa ja se on nähty kuinka suomen nollatoleranssi on toiminut haitallisemmin kuin hollannin sallivampi tapa. Se ei tietenkään tarkoita muutoksia huumepolitiikkaan. Se on ihan mahdotonta kuten on ollut ainakin 30 vuotta. Muistan jo ysäriltä kun poliitikkoja varoitettiin nopeasti kasvavasta huumeongelmasta. Kun ohjataan kannabista haluavat ostamaan laittomasti niin tässä on tulos. Ykkösiä huumekuolemissa ja toisena suonensisäisten huumeiden käytössä.
Meidän pitää lähettää oikea signaali! Signaali!
Onhan saikuttaminenkin eräänlainen talousrikos. Työnantajasi maksaa sinulle palkkaa, vaikka valehtelet, että olet sairas. Ja jos moni tekee niin, tulee siitä valtavat lisäkustannukset yritykselle, yhteiskunnalle tai missä nyt töissä oletkaan.
Olen kerran kuullut sivukorvalla työkaverin pitävän "pitämättömiä sairaslomia". Otti päähän. Valehtelua ja oman edun tavoittelua tuo on. Jos hän olisi reilu ja haluaisi pitää vapaapäivän, niin hän ottaisi palkatonta vapaata.
Ite hyppäsin tosta oravanpyörästä suosiolla. Per*kele, tehköös sit ne valittajat kaikki työt.
Ihmetyttää sellainen moraalikäsitys että voidaan alkaa muiden elämään puuttumaan ja sitä manipuloimaan, vaikka politiikan avulla, jatkuvastikin että aiheutuu häiriötä. Ehkei kaikkien, mutta osa katsoo kuin oikeudeksi ruotia, sorkkia ja tehdä päätöksiä muiden puolesta huonompaan. Jopa kansalaiset. Entä jos se menee väärään suuntaan silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, onhan raha yhteiskunnan prioriteetti numero yksi.
Sairaslomat kuitenkin vain tarpeeseen ja aiheesta.
Tätähän tämä meno on ollut jo aika pitkään, olen ainakin itse joutunut kärsimään vuosikausia kaikesta.
Onko muilla huomioita siitä että osa herää vasta nyt todellisuuteen?
Kaikilla meillä on omanlainen osa ja rooli tässä kaikessa.
Peräänkuulutan nyt vastuullisuutta jokaiselta, älkää lähtekö näihin peleihin mukaan vaan arvostakaa itseänne ja toimikaa itse kuitenkin oikeudenmukaisesti ja oikein aina. Tämä auttaa eteenpäin etenemisessä koko yhteiskuntaa ajatellen.
Enemmän hyviksiä on enemmän hyvää ja enemmän onnellista Suomea.