Tyhjennys ennen tähystystä, onko paha?
Paksusuolen tähystys tulossa. Vähintään 5 litraa tyhjennysainetta ja nesteitä pitäisi juoda muutamissa tunneissa. Ja ulkohuussi 😄
Kommentit (84)
Sen jälkeen kun olet juonut tyhjennysaineen ei kannata pieraista muuten kuin vessassa pytyllä istuessa. Lasti tulee taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan en päässyt pytyltä ollenkaan ja jos niin ei monen metrin päähän. En joisi litkua huussiolosuhteissa
Kun ei ole vaihtoehtoja, niin tulee sekin koettua. Ap
Pari lasillista litkua maistui ihan hyvälle, sitten se alkoi tökkimään todella pahasti. Eikä alkanut tyhjentämään suolistoa, maha vaan turposi kuin olisi 6 kk:lla raskaana, sama tapahtui muille osastolla oleville joilla oli tyhjennys menossa. En tiedä oliko joku virheellinen erä, mutta hoitajat ihmettelivät sitä kun kukaan ei ala juoksemaan vessassa vaikka kuinka litkivät juomaa.
Lopulta sitten tuntien päästä alkoi hitaasti toimimaan, mutta ei tullut edes mitään kiirettä vessaan, ihan normaalisti ehti aina pöntölle. Hyvin oli kuitenkin tyhjentynyt sanoi lääkäri. Lihalientä sai juoda tyhjennuslitkun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan en päässyt pytyltä ollenkaan ja jos niin ei monen metrin päähän. En joisi litkua huussiolosuhteissa
Kun ei ole vaihtoehtoja, niin tulee sekin koettua. Ap
Kesäkeli niin ei haittaa. Talvella olisi varmasti ikävämpi kokemus.
On sitä pahempaakin.
Vaikkei mikään riemuhomma ole.
Ei kuitenkaan niin paha kuin jotkut antaa oletta, ainakaan mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tutkimuksessa yleensä aina jokin lääkitys? Eli kuski on tarpeen? Sairauslomaa ilmeisesti saa tutkimuspäivän? Ap
EI tule kuin tarvittaessa.Mutta itsellä ainakin kuski mukana sen takia että tyhjennyksen jälkeen sen verran heikko-olo että ei tee mieli ajamaa kukn pakon edessä.
Eikä välttämättä saa sairaslomapäivää.Itse otan aina lomapäivät koska en sitä tyhjennystäkään voi alottaa töissä.
Tutkimuspäivälle lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen jos pyydät sitä. Joskus kysyy tarvitseeko. Tyhjennyspäivä menee omasta ajasta ellei työnantaja ole niin höveli että antaa vapaapäivän.
Ei kirjota joka paikassa.Itselleni tähystykset tehdään Mikkelissä ja siellä ei sairaslomaa k
Oma työterveys kirjoittaa tarvittaessa jos ei sairaala.
Väkisin sain kaksi muuta erää juoda sillä sisäinen varoituskello käski olla juomatta kun tulee ripuli ja oksennus. Ulkohuussi on varmaan jotain ihan kamalaa tyhjennyksen kanssa. Asu siellä huussissa ämpärin kera.
Se tyhjentyminen on toki epämukavaa, mutta siinähän se ilta menee pa*kalla ravatessa. Ulkohuussissa en sitä kyllä mielelläni tekisi. Istut tuntikausia yhteensä vessassa... Se litkun maku on pahinta koko hommassa Aivan karmeaa, kertakaikkiaan.
Tutkimuksessa kannattaa ottaa rauhoittavat lääkkeet vastaan jos tarjotaan. Sitten tarviit vaan jonkun hakemaan sut kotiin, yksin ei saa lähteä lääkityksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas oli aivan toisin päin. Tyhjennystä vihasin enemmän kuin mitään. Mulla on herkkä oksennusrefleksi, jos juon jotain pahanmakuista. Itse tutkimus meni taas nauraessa.
Esilääkkeet nousi päähän
ja se ìlman laitto vain nauratti. Tosin lääkärikin sanoi, ettei vielä tällaista ole kokenut. Eli ei kaikilla satu, vaikka mulla olikin haavaumia ja alkava cronintauti.
Mitä esilääkettä sait?
2 diapamia ja 2 panacodia. Aivan seis olin. ;)
Täytyypä ensi kerran kysyä työterveydestä.Eipä ole tullut mieleenkään.Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tutkimuksessa yleensä aina jokin lääkitys? Eli kuski on tarpeen? Sairauslomaa ilmeisesti saa tutkimuspäivän? Ap
EI tule kuin tarvittaessa.Mutta itsellä ainakin kuski mukana sen takia että tyhjennyksen jälkeen sen verran heikko-olo että ei tee mieli ajamaa kukn pakon edessä.
Eikä välttämättä saa sairaslomapäivää.Itse otan aina lomapäivät koska en sitä tyhjennystäkään voi alottaa töissä.
Tutkimuspäivälle lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen jos pyydät sitä. Joskus kysyy tarvitseeko. Tyhjennyspäivä menee omasta ajasta ellei työnantaja ole niin höveli että antaa vapaapäivän.
Ei kirjota joka paikassa.Itselleni tähystykset tehdään Mikkelissä ja siellä ei sairaslomaa k
Oma työterveys kirjoittaa tarvittaessa jos ei sairaala.
Näin juuri. Periaatteessa työterveys on se taho joka antaa sairaslomaa ja työnantaja joko hyväksyy sen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tosi yksilöllistä. Mulla tutkimus sattuu niin, että kipulääke (Rapifen) annetaan suoneen. En tyhjene kuin Citrafleetillä (ostan itse), mikään -prep ei toimi ja Colonsterilit oksennan. Tähyjä tehty joku 10. Crohn, remissiossa jo vuosia.
Vielä vinkki: Jos kärsit pukamista, vaihda tutkimusaika tai varaa kotiin maksimit särkylääkkeitä ja Scheriproctia. Tutkimuksessa skooppi ärsyttää aivan julmasti, ja jälkikivut olivat kamalat. Maksimit ibuprofeeni+parasetamoli 3 pv että pystyin kävelemään tai makaamaan. Istuminen oli mahdotonta.
Muista juoda ja syödä ohjeiden mukaan ennen tyhjennystä.
Phosporal on helpoin juotava, koska pieneen määrään vettä se ja muu neste on sitten pelkkää vettä...kerta kulauksella melkein, pari nielaisua, niin siinä se
Vierailija kirjoitti:
Muista juoda ja syödä ohjeiden mukaan ennen tyhjennystä.
Olen syönyt kevyemminkin kuin ohjeessa on. Ap
Kauanko se vessassa juokseminen kestää? Jos nyt siis on alkanut keventää ruokavaliota jo hyvin etukäteen ja esim. vuorokauden pelkkää Nutrilettia ennen tyhjennystä. Meneekö yöhön saakka? Ohjeessa lukee että tyhjennysjuoma pitää aloittaa viimeistään klo 16, kannattaako aloittaa aiemmin että pääsisi ajallaan nukkumaan? Ap
Kannattaa aloittaa aikaisemmin. Itse aloitan aina 13-14.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paha, mutta se litku on järkyttävän makuista. Oli kidutusta juoda sitä, ja oksensinkin siitä osan ulos, onneksi kuitenkin riittävä määrä pysyi sisällä. Lääkäri vielä kehui että oli todella hyvin tyhjentynyt suoli.
Sama. Eihän se itse tähystys ole mitään. Mutta se litku 🤮🤮
Mitä esilääkettä sait?