Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyhjennys ennen tähystystä, onko paha?

Vierailija
28.06.2025 |

Paksusuolen tähystys tulossa. Vähintään 5 litraa tyhjennysainetta ja nesteitä pitäisi juoda muutamissa tunneissa. Ja ulkohuussi 😄

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tyhjennys ole ripulia pahempi, mutta se tutkimus sattuu ihan helvetisti.

Ei satu yhtään.

Sattui niin paljon että jouduttiin keskeyttämään , umpisuoli jäi näkemättä. Olisi mieli tehnyt vetää kuonoon koko lääkäriä. 

Vierailija
62/84 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas oli aivan toisin päin. Tyhjennystä vihasin enemmän kuin mitään. Mulla on herkkä oksennusrefleksi, jos juon jotain pahanmakuista. Itse tutkimus meni taas nauraessa.

Esilääkkeet nousi päähän

ja se ìlman laitto vain nauratti. Tosin lääkärikin sanoi, ettei vielä tällaista ole kokenut. Eli ei kaikilla satu, vaikka mulla olikin haavaumia ja alkava cronintauti. 

Mitä esilääkettä sait?

2 diapamia ja 2 panacodia. Aivan seis olin. ;)

Itse olin tähystyksessä pari viikkoa sitten ja laitettiin kanyyli ja sain suoneen kipulääkkeen heti kun makasin siinä lavitsalla ja olivat valmiina lisäämään sitä jos vaan pyydän mutta en tarvinnut. Pari vuotta sitten olin ekaa kertaa ja oli tosi kivulias. Mulla on kuulemma kovin mutkainen suoli ja se letku taittui helposti kaksinkerroin mutkissa. Nyt meni tosi hyvin, pari kertaa vihlaisi mutta muuten aika leppoisa. Autoa ei saanut sinä päivänä ajaa. Menen taas muutaman vuoden päästä ja pyydän kyllä saman satsin-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta se litku nyt niin kauheaa ollut. Pidin kannua jääkaapissa ja otin aina lasillisen siitä. Join hengittämättä sen lasillisen kokonaan kerralla ja heti perään muutama kulaus omenamehua päälle. Jäi vaan se omenamehun maku suuhun.

Vierailija
64/84 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta vielä pahempi on itse toimenpide (kolonoskopia).

Vierailija
65/84 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus Moviprepistä:

Litku on tosi vaikeaa juotavaa ja oksensin kerran sen urakan aikana. Jos on oksennusrefleksi herkässä, niin kannattaa varata ylimääräistä tyhjennysainetta. Itse tyhjennys ei ollut paha, kaikki tulee vetenä läpi, mutta kouristelua ei mahakipua ei ollut, kuten ripulissa. Vessassa kylläkin saa juosta vähän väliä.

Itse tutkimus oli minulla tosi kivulias mutkaisen suoliston takia. Tässä on hajontaa tosi paljon potilaiden välillä.

Vierailija
66/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paha, mutta se litku on järkyttävän makuista. Oli kidutusta juoda sitä, ja oksensinkin siitä osan ulos, onneksi kuitenkin riittävä määrä pysyi sisällä. Lääkäri vielä kehui että oli todella hyvin tyhjentynyt suoli.

Apteekissa suosittelivat tyhjennysainetta, joka kuulemma maistuu paremmalta kuin toinen. Sitä parempaa otin mutta en usko hyvää olevan 😂 Mutta toivon että auttaa kun juo vaikka mehua välillä. ap

Outoa että sait valita aineen. Minulla on aina ollut määräys juoda sitä mitä ohjeessa on. Itselläni ei maku häiritse. Ehkä kun muutenkin pidän happamista juomista.

kyllä sen  saa vaihtaa, yleensä kirjeessä tulee se litku/pulveri mukana, mutta jos on ennestään tuttu aine ettei sitä pysty juomaan, niin käy siellä vaihtamassa sen ... itse olen pari kertaa käynyt...tai ostaa apteekista itse sen ennestään tutun sopivamman aineen.

Vierailija
67/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tutkimuksessa yleensä aina jokin lääkitys? Eli kuski on tarpeen? Sairauslomaa ilmeisesti saa tutkimuspäivän? Ap

EI tule kuin tarvittaessa.Mutta itsellä ainakin kuski mukana sen takia että tyhjennyksen jälkeen sen verran heikko-olo että ei tee mieli ajamaa  kukn pakon edessä.

Eikä välttämättä saa sairaslomapäivää.Itse otan aina lomapäivät koska en sitä tyhjennystäkään voi alottaa töissä.

sekä tyhjennyspäivän että toimenpidepäivän saa saikuksi automaattisesti kun siitä mainitsee että on töissä ja tarvii lapun

Vierailija
68/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tutkimuksessa yleensä aina jokin lääkitys? Eli kuski on tarpeen? Sairauslomaa ilmeisesti saa tutkimuspäivän? Ap

EI tule kuin tarvittaessa.Mutta itsellä ainakin kuski mukana sen takia että tyhjennyksen jälkeen sen verran heikko-olo että ei tee mieli ajamaa  kukn pakon edessä.

Eikä välttämättä saa sairaslomapäivää.Itse otan aina lomapäivät koska en sitä tyhjennystäkään voi alottaa töissä.

Tutkimuspäivälle lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen jos pyydät sitä. Joskus kysyy tarvitseeko. Tyhjennyspäivä menee omasta ajasta ellei työnantaja ole niin höveli että antaa vapaapäivän. 

tyhjennyspäivää et voi olla töissä, ethän ehdi vessaan kun pitäisi päästä//se on automaattisesti saikkupäivä

Vierailija
69/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se litku menee alussa hyvin alas ohjeen mukaan nautittuna. Loput noin menee 1 - 1,5 litraa puoli väkisin juomalla. 

Tutkimustaan voi halutessaan seurata tv-ruudusta.

Kyselen aina mitä mikin on  ja mielellään kertovat, se on  vähän huima kokemus ekaa krtaa nähtynä kun eri suodattimilla kuvauskohteen väri vaihtuu, yht'äkkiää kaikki näyttääkin lähes mustalta... siinä pienessä pöllyssä säikähtää että nyt on pahasti vialla jotakin, mutta ei vaan suodatin muuttaa värin ja niillä eri väreillä näkee erilaatuisia asioita

Vierailija
70/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tyhjennysvaihe sujui hyvin kunnes lähdin yöllä vessaan. Katsoin kelloa, ja se oli yksi. Kävellessä jo alkoi korvissa humista ja tajusin että kohta menee taju, istuin hetken mutta pakko oli jatkaa matkaa kun oli hätä. Pääsin hädin tuskin vessaan saakka, korvissa huusi ja silmissä pimeni, muistan istuessa miettineeni että nojaan seinään etten putoa. Sitten pimeni. Sitten aloin taas kuulla korvissa surinaa ja huminaa, en vielä voinut avata silmiä mutta mietin miksi istun sängyssä. Vasta kun hieman raotin silmiä niin tajusin olevani vessassa. Olo tosi huono, mutta hiljalleen humina lakkasi ja sain avattua silmät. Onneksi oli puhelin mukana, soitin makkarissa nukkuvalle miehelle että tulisi auttamaan. Järkytys oli iso kun tajusin kellon olevan 2.30, eli voiko olla että olin noin pitkään taju pois?

Luulen tämän kyllä johtuvan siitä että otin unta parantavan lääkkeen iltakuudelta, tyhjään mahaan, koska en ole muilta tällaista kuullut. Ei siis liene yleistä. Itse tähystys meni kivuitta ja oli nopeasti ohi.

Vierailija
71/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi on! Tyhjennys sujui ihan hyvin huussista huolimatta, litku alkoi puolivälissä maistua tosi pahalta mutta hörppäsin sitten aina mehua päälle. Vaaditut 5 litraa sain juotua viidessä tunnissa. Lähes koko yönkin sain nukuttua.

Tänään oli sitten toimenpide ja se oli kamala. Se kaasun puhaltaminen oli kauheaa, tuntui että halkean. Pahinta kuitenkin että mutkaisuudesta johtuen toimenpide oli tosi kivulias, mutta onneksi sain hyvän kipulääkkeen. Pöhnässä olen edelleen. Onneksi on nyt ohi! Ap

Vierailija
72/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tähystyksessä n. 4kk sitten oli kyllä todella vaikea saada se kaikki juoma juotua ja sai yöhön asti kykkiä vessassa, mutta kyllä siitä lopulta selvisi.

Itse tähystys taas oli todella nopea toimenpide, mutta ainakin itsellä sattui todella paljon. (ei muuta kivunlievitystä kuin puudute itse tähystimessä) Yllätyin kyllä kivun määrästä kun olen kuitenkin murtanut esim. käteni ja kokenut umpisuolen puhkeamisen niin tuo meni kyllä top kolmoseen. Nopeasti kuitenkin meni ohi ja kun tähystin oli saatu suolen loppuun ei kipua sen jälkeen enää ollut. Taitaa olla aika yksilöllistä miten keho tuohon reagoi. 

Vierailija
73/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se litku menee alussa hyvin alas ohjeen mukaan nautittuna. Loput noin menee 1 - 1,5 litraa puoli väkisin juomalla. 

Tutkimustaan voi halutessaan seurata tv-ruudusta.

Olen ottanut viimeisen litran aina kossupullon kanssa niin menee alas paremmin. Pienessä tuiterissa tähystäminen on ihan hauskaa. 

Vierailija
74/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että juomapiste, kello ja ämpäri lähelle vessanpynttyä. Muista juoda myös muita nesteitä!

Eiköhän nesteiden juominen ole itsestään selvyys kun itse tyhjennyslitku on nestettä🤣

Vierailija
75/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika yksilöllistä miten keho tuohon reagoi. 

Kuten aloittajan tapauksessakin niin jos suolisto on todella mutkainen/rullainen, sinne tunkeutuminen on tottakai ikävämpi kokemus kuin muilla.

Vierailija
76/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että juomapiste, kello ja ämpäri lähelle vessanpynttyä. Muista juoda myös muita nesteitä!

Eiköhän nesteiden juominen ole itsestään selvyys kun itse tyhjennyslitku on nestettä🤣

Huom. "myös muita nesteitä". Sen tyhjennyslitkun lisäksi on juotava muutakin.

Vierailija
77/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tyhjennys ole ripulia pahempi, mutta se tutkimus sattuu ihan helvetisti.

Ei todellakaan tuntunut yhtään miltään. Jälkeenpäin oli hauskaa kun suoleen pumpattu ilma poistui noin 5 minuuttia yhtä soittoa kestäneenä pieruna.

Vierailija
78/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa kysyin farmaseutilta, että mitä litkua hän itse ottaisi ja otin hänen suosittamansa. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja kauhulla odotin kuinka saan juotua litkun, edellisellä kerralla olin oksentanut osan. Juominen tuntui heti aivan hirveältä, sitten kokeilin mehupilliä ja homma alkoi luistaa. Pillin kautta aineen maku ei tule samalla tavalla maistumaan ja on ehdottomasti nopeampi kuin normaali juominen. Tutkimukseen kannattaa pyytää rauhoittavaa ja kipulääkettä, niin sujuu kuin tanssi on varmaan myös lääkärille helpompi, kun tutkittava ei valita tai liiku.

Vierailija
79/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa juoda muita nesteitä kun sitä saippuan makuista mehua on niin paljon että ei millään jaksaisi niellä.

No ei sitä tyhjennysainetta tarvitse juoda litroittain. Nykyisin on myynnissä aineita jotka lisätään lasilliseen vettä ja se juodaan kahdesti ja kaikki muu neste vettä, mehuja, kasvislientä tmv.

Vierailija
80/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan en päässyt pytyltä ollenkaan ja jos niin ei monen metrin päähän. En joisi litkua huussiolosuhteissa 

Ottaisin ämpärin sisälle varalta.