Saako saikulle jäädä vai onko se epäreilua työnantajaa kohtaan?
Työnantaja ei haluaisi maksaa palkkaa tekemättömästä työstä. On epäreilua työnantajaa kohtaan jos työntekijä ei olekaan aina työkykyinen.
Kommentit (54)
Omatuntoni ei anna saikutella. Itsellä työkaveri, joka saikuttelee lapsensa kustannuksella viikottain. Yksi lapsi, jolla viikottain kuume, yskä ym. Itselläni kolme lasta..joten sairastelu tuttu, mutta eivät olleet kipeinä viikottain.
Työnantajan lisäksi se on myös muulle tiimille epäreilua. Meillä on tuuraustaulukko, jonka mukaan pitäs tulla saman verran tuurausta kaikille. No ei tule, johdan sitä aina, koska en ole itse poissa ja joudun tuuraamaan muut. Pomo on tosi pahoillaan aina, mutta ylipuhuu kuitenkin tekemään saikuttelijoiden työt. Tarvin kohta itse tämän takia saikkua.
Huono työpaikka, jos ihmiset saikuttaa turhasta. Työnantaja voi katsoa peiliin.
Tiedän tämän ihan omasta kokemuksesta. Ennen kaikki oli ihan hyvin. Oltiin yhtä porukkaa, joustettiin, autettiin ja puhallettiin yhteen hiileen, pomo teki parhaansa. Itsekkin halusi auttaa muita ja töihin oli kiva tulla.
Nykyään jokainen ajaa omaa etuaan, pomo sählää ja pomppii kovaäänisimpien pillin mukaan. Ei paljoa kiinnosta tehdä mitään tämän porukan tai työpaikan puolesta, kun epäkohtia ei korjata. Ainoastaan asiakkaiden takia jaksan olla töissä, mutta alkaa voimat olla loppu kun kun kaikessa muussa tuntuu että joutuu taistelemaan vastaan ettei jää pahnanpohjimmaiseksi, sen sijaan että oltaisi tiimi. Ei ole enää mitään kynnystä saikun pitämiselle. Heti jos vähän tuntuu jotain, niin vaan jää pois ja naureskelee itsekseen, että siellähän pärjäilevät ja riitelevät keskenään. Asiakkaiden puolesta harmittaa.
Toki työtä voi tehdä sairaana mutta mitä jos tapahtuu onnettomuus sen vuoksi että työntekijä on osatyökykyinen? Ei taida lainsäädäntö kattaa tällaista asiaa vai onko jo ennakkotapauksia siitä että työntekijä on velvoitettu tulemaan työhön sairaana ja olisi tapahtunut onnettomuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on OIKEASTI sairaana, niin ehkä silloin. Jotain pikkukolotusta, niin ei jäädä saikulle. Jos on hlöyrittäjän palveluksessa, niin tekee todella ison loven yrittäjälle. Ei ne yrittäjätkään saikuttele.
Itsellä takana ensi vuonna 20 v yrittäjänä. Vuonna 2022 olin sairaslomalla eka kertaa. Kemot ja sytot veti niin huonoon kuntoon, että oli pakko olla sairaslomalla kaksi kuukautta.
Enpä kyllä työntekijöitä ole palkannut, enkä palkkaa, sillä hyvällä tuurilla on joku saikuttaja kyseessä eikä hyödytä mitenkään minua eli yritystäni. Työntekijöillä ei vaikuta nykyään olevan mitään lojaalisuutta työnantajaa kohtaan, joten parempi hoitaa hommat itse.
Töitä kyllä löytyisi, mutta riskiä en ota. Pärjään näinkin. Vielä ihan hyvin.
yksinyrittäjä
mistähän se syöpä tuli, elät kuluttavaa elämää. kysy itteltäs miksi pitää olla niin helevetin ankara ittelleen ja kuinka kauvan jaksat. on sekin palkitsevaa elää muita varten mutta et voi auttaa ketään jos sulla ei oo asiat kunnossa.
Niin. Syöpäähän ei tule muille kuin ainoastaan paljon töitä tekevälle yksinyrittäjälle.... Vai onko niitä sairastuneita muitakin??
En ole ankara itselleni. Olen ankara siinä suhteessa toisia kohtaan, että en palkkaa riskitekijää. Mitä ihmettä minä teen sellaisella työntekijällä, joka sitten kiireen keskellä saikuttaa tai ei tee töitään? Minä joudun siinä tapauksessa tekemään joka tapauksessa hänenkin työnsä plus sitten selvittämään, mitähän se sai aikaiseksi tuossa ja tuossa ja tässä ennen saikkua.... Eli kaikki asiat käymään läpi, jotta pysyn kärryillä saikuttajan tilanteesta...
Ei kiitos. Mieluummin paksumpi lompakko kuin se, että lompakkoni sisältö menee saikuttajalle ja niihin työnantajan maksuihin. Minua kun ei kiinnosta maksaa töitätekemättömälle mitään. Parempi siis, että kaikki ovat tyytyväisiä. Minä, kun ei tarvi maksaa turhasta ja saikuttajan siitä, ettei tarvitse itkeä surkeasta työnantajasta, joka ei ilomielin maksakaan kotiin saakka.
yksinyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on OIKEASTI sairaana, niin ehkä silloin. Jotain pikkukolotusta, niin ei jäädä saikulle. Jos on hlöyrittäjän palveluksessa, niin tekee todella ison loven yrittäjälle. Ei ne yrittäjätkään saikuttele.
Itsellä takana ensi vuonna 20 v yrittäjänä. Vuonna 2022 olin sairaslomalla eka kertaa. Kemot ja sytot veti niin huonoon kuntoon, että oli pakko olla sairaslomalla kaksi kuukautta.
Enpä kyllä työntekijöitä ole palkannut, enkä palkkaa, sillä hyvällä tuurilla on joku saikuttaja kyseessä eikä hyödytä mitenkään minua eli yritystäni. Työntekijöillä ei vaikuta nykyään olevan mitään lojaalisuutta työnantajaa kohtaan, joten parempi hoitaa hommat itse.
Töitä kyllä löytyisi, mutta riskiä en ota. Pärjään näinkin. Vielä ihan hyvin.
yksinyrittäjä
mistähän se syöpä
Kerropa vielä yrityksesi nimi ja sijainti niin osaan välttää?
Kerropa vielä yrityksesi nimi ja sijainti niin osaan välttää?
Ei onnistu toimiston nimeä kirjoittamaan tänne, koska menee poistoon. Mutta asianajotoimisto Helsingissä. Sörnäinen
yksinyrittäjä
Mitenköhän näiden yrittäjien, jotka raivostuvat työntekijän flunssasta, firmoissa hoidetaan vanhempainvapaille jäämiset? Miten he pärjäävät työntekijöiden lomakaudet, kun jo muutamasta päivästä menee pakka täysin sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän näiden yrittäjien, jotka raivostuvat työntekijän flunssasta, firmoissa hoidetaan vanhempainvapaille jäämiset? Miten he pärjäävät työntekijöiden lomakaudet, kun jo muutamasta päivästä menee pakka täysin sekaisin?
No potkut tietysti, näitähän on eri oikeusasteet täynnä.
Työnteko itsessään on sairautta. Miksi alistutte myymään itseänne?
Itse haen saikkua kun en ole työkykyinen. Jos siis olen sitä vaikka 50-prosenttisesti, en hae. Tiedän, että se on työnantajalle tyhjää parempi. Tai myös silloin, jos on iso riski tartuttaa muita niin, että he joutuvat jäämään kotiin. Jonkun käsi- tai jalkakivun kanssa on sama olla töissä kuin kotona, koska työni ei ole niin fyysistä, etten väliaikaisesti pärjäisi vähemmälläkin.
Olin viime vuonna yhden päivän saikulla. Sitä edellisellä en yhtään. En vain ole ollut niin kipeä.
Moni kuvittelee omien rahkeidensa riittävän yrittäjyyteen mutta sitten kun se ei onnistukaan, aletaan hakea syytä kaikkialta muualta, jopa työntekijöiden sairauslomista.
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvittelee omien rahkeidensa riittävän yrittäjyyteen mutta sitten kun se ei onnistukaan, aletaan hakea syytä kaikkialta muualta, jopa työntekijöiden sairauslomista.
Mutta, kun minun rahkeeni riittävät yrittäjyyteen. Juuri sen vuoksi, että ei tarvitse etsiä syitä työntekijöistä, kun en niitä saikuttajia palkkaa. Jos en onnistu, niin oma vikani. Eikö se ole hyväkin työntekijöiden kannalta, että yrittäjä tietää oman kapasiteettinsa eikä palkkaa työntekijöitä, joiden sairaslomista sitten valittaa..... Minun rahkeet riittävät yritykseni pyörittämiseen, mutta siihen ne eivät riitä, että palkkaa ja maksuja maksan kotiin tekemättömistä töistä.
Ei riitä ei.
yksinyrittäjä
Sairas voi olla saikulla, mutta sairas ei ole oikeasti työkykyinen. Itse teen mieluummin pikku flunssassa etänä. Sitä etätyötä tehdään meillä kyllä paljon muutoinkin ja se on toki pomolle ok. Sitten toki, jos olen oikeasti sairas niin jään saikulle.
Mielestäni sitä sairaslomaa saa kyllä liian helposti. Itsekin juuri omien hommien lisäksi tuuraan kollegan sairaslomaa koiran kuoleman takia (2 vko). Varmasti kova paikka, minäkin pidän koirista ja minultakin on koira kuollut, mutta ei se kyllä työkykyä vienyt. Eikä joutunut sen takia kukaan tekemään ylimääräistä.