Muuttamisen sietämätön raskaus: Muita viikonloppuna muuttajia? Vertaistukea
Kuunvaihde kolkuttelee ja taas on muuttoautot ajossa. Jos ei ole palkannut muuttofirmaa tekemään koko hommaa alusta loppuun, eli kaiken pakkaamista, kierrätykseen huolehtimista, kalusteiden suojaamista ja purkamista, uudelleenkasaamista, poistamista, uudelleenasentamista sekä koko asunnon lattiasta kattoon siivousta on tiedossa tunti- jos ei päiväkausien urakka.
Sitä tulee ihmetelleeksi, mistä tämmöinenkin tavara on tullut, miksi ja koska viimeksi olen tätä käyttänyt? Muuttokuorman tavara- ja laatikkoläjän keskellä juolahtaa helposti mieleen eksistentiaalisia kysymyksiä siitä, että tähänkö olen elämäni käyttänyt? Lopulta on jäljellä vain läjä tavaraa ja laatikoita.
Käyt töissä, jotta saat rahaa, jotta voit kuluttaa ja ostaa. Kuluttaminen ruokkii talouskasvua ja siksi meidän kaikkien tulee pyöriä hamsterinpyörässä ja ostaa. Aika ja elämä valuu ohi ihan huomaamatta, ja kun ikää tulee lisää, aikaulottuvuuteen ilmaantuu kiihdytystoiminto, jolloin vuosi tuntuu kuluvan ihan silmänräpäyksessä. Tavaroiden tietoinen läpikäyminen vaatii päätöksentekoa ja rationaalista analyysiä: aionko oikeasti käyttää tätä vielä? Tarvitsenko tätä oikeasti, ja jos en, niin miksi olen sen hankkinut ja mitä se tekee täällä?
Tavaroihin liittyy myös muistoja elämän varrelta: kaverin häihin aikoinaan hankitut korvakorut, ensimmäisen koiran panta, kummitytön koulukuvia ja kauan sitten luettuja kirjoja. Koko eletyn elämän läpikäyminen tavaroiden muodossa on ehdottomasti prosessi. Välillä tuntuu, että olisi päässyt helpommalla, jos olisi vaan laittanut parituhatta euroa koko hommaan ja ulkoistanut aivan kaiken. Kuten varmaan varakkaammat tekevät.
Muuttosiivous on ehdottomasti oma urakkansa sekin. Listan kanssa käyt läpi koko asuntoa: lattiakaivot, ikkunat, liesituulettimen rasvasuodatin, jääkaapin ja pakastimen sulatus ja pesu, roska-astioiden pesu, kaikkien kaappien hyllyjen pyyhkiminen, lattiat, seinät, kylpyhuone, suihkukaappi ja vessa. Vaikka olisit kuvitellut eläneesi perussiististi, kalusteita ja tavaroita siirrellessä paljastuu pölyä ja mystisiä tahroja, joiden alkuperästä ei ole mitään käsitystä.
Laatikoiden ja kalusteiden pakkaaminen autoon on ehdottomasti se kaikista helpoin vaihe, ainakin jos on palkannut hyvän ja luotettavan muuttofirman. Sellaisen löytäminen ei vaan aina ole itsestäänselvyys. Joskus tavaraa hajoaa muuttofirman käsittelyssä, hinta voi seilata reippaasti ylöspäin kesken muuton ja näiden selvittely onkin oma stressinsä.
Kun ottaa kaiken tämän huomioon, ei voi kun todeta, että muuttaminen on raskasta. Onko täällä muita viikonloppuna muuttavia ja pakkauspaniikin keskellä istuvia?
Kommentit (30)
Siihen päälle osoitteenmuutokset. Ja jos olet asunut vuosia niin kadonneet avaimet, reiät ovissa maksaa
Vierailija kirjoitti:
Siksi elän minimalistista elämäntyyliä. Ihanaa kun tiedän, että voin lähteä milloin haluan, ja vieläpä helposti.
Arvaa onko tuo käynyt mielessä. Olen viime vuosina vähentänyt ostelua ja kuluttamista todella paljon ja vienyt tavaraa kierrätykseen ja lahjoittanut sitä, mutta silti sitä vaan piisaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi elän minimalistista elämäntyyliä. Ihanaa kun tiedän, että voin lähteä milloin haluan, ja vieläpä helposti.
Arvaa onko tuo käynyt mielessä. Olen viime vuosina vähentänyt ostelua ja kuluttamista todella paljon ja vienyt tavaraa kierrätykseen ja lahjoittanut sitä, mutta silti sitä vaan piisaa. Ap
Jatka samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle osoitteenmuutokset. Ja jos olet asunut vuosia niin kadonneet avaimet, reiät ovissa maksaa
Onneksi nuo pystyy tekemään netissä muutamalla klikkauksella, mutta on siinäkin muistamisensa, että muistaa siirtää osoitteen, kotivakuutuksen, netin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nuo pystyy tekemään netissä muutamalla klikkauksella, mutta on siinäkin muistamisensa, että muistaa siirtää osoitteen, kotivakuutuksen, netin yms.
Ai kaikki kännykkäoperaattorit, sähkölaitos, kela, työkkäri, nordea, seurakunta jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kaikki kännykkäoperaattorit, sähkölaitos, kela, työkkäri, nordea, seurakunta jne jne
Työkkäristä en tiedä enkä seurakunnasta, mutta pankki ottaa käsittääkseni tiedot digi- ja viestintäviraston virallisesta rekisteristä, sinne saa tehtyä ilmoituksen sähköisesti samalla kun kääntää postin. Nettioperaattorille piti ilmoittaa itse erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö ole vaihdattanut lukkoja jo silloin, kun ne avaimet on kadonneet? Eikö ne pidä ilmoittaa kadonneiksi, jotta sarjoitetaan uudelleen myös yleiset tilat, häkkivarastot ym ettei pääse murtautumaan?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se kuuluu kapitalismiin ja nykyiseen maailmanaikaan, että koemme elämää ja arvotamme itseämme sekä toisiamme hyvin vahvasti omistamisen kautta. Esim somettaja Nata Salmela on kertonut mediaan pystyneensä kävelemään pää pystyssä ja ilman häpeää vasta sitten kun oli paljon rahaa. Samalla kuluttaminen ja ostelu on viihdettä massoille.
Juu muutan tämän viikonlopun aikana. Luovuin kaikista tavaroistani. Huomenna lähden tien päälle ja olen innoissani.
Vierailija kirjoitti:
Juu muutan tämän viikonlopun aikana. Luovuin kaikista tavaroistani. Huomenna lähden tien päälle ja olen innoissani.
Luovuit? Myitkö vai lahjoitit? Minne menee postit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että, myin ja annoin. Postit menee tuttuun postiin josta käyn sitten välillä hakemassa. Suurin osa kulkee nykyään sähköisenä onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa varmaan, käytännössä isomman perheen kesken vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että, myin ja annoin. Postit menee tuttuun postiin josta käyn sitten välillä hakemassa. Suurin osa kulkee nykyään sähköisenä onneksi.
Missä aiot sitten nukkua? Hotelleissa, vai autossa? Kuulostaa pelottavalta, mutta myös rohkealta ratkaisulta.
Minä olen tehnyt nk kuolinsiivouksen itselleni. Siinä kävin kaiken tavaran läpi. Mulla on harrastuksesta paljon tavaraa ja sekin ahdistaa mutta ei siitä voi luopua kun olen vielä elossa enkä voi alkaa elämään kuin kuollut. Tein testamentin ja kirjoitin ohjeet kaikesta tavarastani miten perilliset pääsevät eroon mistäkin.
Olen tehnyt myös sellaisen havainnon, että ostaminen on tänä päivänä todella helppoa, mutta tavarasta eroon hankkiutuminen voi olla paljon vaikeampaa ja työläämpää. Ainakin, jos yrität hankkia niille tavaroille uudet kodit ja/tai kierrättää kaiken.
Otin noin 6v sitten omaehtoisen luottokiellon ja suljin tilit moniin nettikauppoihin, yritin myös lopettaa klarna asiakkuuden, mutta sitä en saanut tehdyksi. Olin silloin yhteydessä klarna asiakaspalveluun, josta sanottiin, että pitää postittaa kopio henkilöllisyystodistuksesta ja kirjallinen pyyntö sulkea tili heidän pääkonttorille Ruotsiin, jotta saa koko käyttäjätilin suljettua ja poistettua. Ihmettelin paljon sitä, että miten saa ns. piikin auki ja ostoksia tehtyä velaksi muutamalla klikkauksella eikä tarvitse näyttää henkkareita kenellekään, mutta jos haluaa lopettaa ostelun, on se tosi vaikeaa. Vastaavanlainen tapaus oli yhden nettikaupan kohdalla. Äärimmäisen hankalaa poistaa tili ja asiakkuus.
Kun minun äiti kuoli niin minulla meni 9 päivää sen tavaroiden läpikäymiseen ja piti varastoida tavaraa ja ottaa valokuvat myyntiä varten. Sillä oli tauluja ja arvokkaita huonekaluja. Yksi lipasto jonka myin niin sain siitä 5000 euroa. Pitää miettiä mitä tavaroille tehdä ja mitä heittää pois.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun äiti kuoli niin minulla meni 9 päivää sen tavaroiden läpikäymiseen ja piti varastoida tavaraa ja ottaa valokuvat myyntiä varten. Sillä oli tauluja ja arvokkaita huonekaluja. Yksi lipasto jonka myin niin sain siitä 5000 euroa. Pitää miettiä mitä tavaroille tehdä ja mitä heittää pois.
Juuri se miettiminen, arviointi ja päättäminen tekee hommasta hidasta. Jotkut firmathan ostaa kuolinpesiä sellaisenaan, mutta silloin kaikki myös arvokas menee niille.
Vierailija kirjoitti:
Vain 9 päivää?! Minä kävin äidin kuoleman jälkeen vanhempieni kuolinpesää läpi kuukausia. Sitä tavaraa vaan oli ja oli ja oli vielä vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä aiot sitten nukkua? Hotelleissa, vai autossa? Kuulostaa pelottavalta, mutta myös rohkealta ratkaisulta.
Mökeillä, teltassa, erilaisissa majoituskohteissä. Talveksi tietenkin pidempiaikainen kalustettu asunto. Sitten kun löydän haluamani paikan, joka tuntuu kodilta niin jään.