Muuttamisen sietämätön raskaus: Muita viikonloppuna muuttajia? Vertaistukea
Kuunvaihde kolkuttelee ja taas on muuttoautot ajossa. Jos ei ole palkannut muuttofirmaa tekemään koko hommaa alusta loppuun, eli kaiken pakkaamista, kierrätykseen huolehtimista, kalusteiden suojaamista ja purkamista, uudelleenkasaamista, poistamista, uudelleenasentamista sekä koko asunnon lattiasta kattoon siivousta on tiedossa tunti- jos ei päiväkausien urakka.
Sitä tulee ihmetelleeksi, mistä tämmöinenkin tavara on tullut, miksi ja koska viimeksi olen tätä käyttänyt? Muuttokuorman tavara- ja laatikkoläjän keskellä juolahtaa helposti mieleen eksistentiaalisia kysymyksiä siitä, että tähänkö olen elämäni käyttänyt? Lopulta on jäljellä vain läjä tavaraa ja laatikoita.
Käyt töissä, jotta saat rahaa, jotta voit kuluttaa ja ostaa. Kuluttaminen ruokkii talouskasvua ja siksi meidän kaikkien tulee pyöriä hamsterinpyörässä ja ostaa. Aika ja elämä valuu ohi ihan huomaamatta, ja kun ikää tulee lisää, aikaulottuvuuteen ilmaantuu kiihdytystoiminto, jolloin vuosi tuntuu kuluvan ihan silmänräpäyksessä. Tavaroiden tietoinen läpikäyminen vaatii päätöksentekoa ja rationaalista analyysiä: aionko oikeasti käyttää tätä vielä? Tarvitsenko tätä oikeasti, ja jos en, niin miksi olen sen hankkinut ja mitä se tekee täällä?
Tavaroihin liittyy myös muistoja elämän varrelta: kaverin häihin aikoinaan hankitut korvakorut, ensimmäisen koiran panta, kummitytön koulukuvia ja kauan sitten luettuja kirjoja. Koko eletyn elämän läpikäyminen tavaroiden muodossa on ehdottomasti prosessi. Välillä tuntuu, että olisi päässyt helpommalla, jos olisi vaan laittanut parituhatta euroa koko hommaan ja ulkoistanut aivan kaiken. Kuten varmaan varakkaammat tekevät.
Muuttosiivous on ehdottomasti oma urakkansa sekin. Listan kanssa käyt läpi koko asuntoa: lattiakaivot, ikkunat, liesituulettimen rasvasuodatin, jääkaapin ja pakastimen sulatus ja pesu, roska-astioiden pesu, kaikkien kaappien hyllyjen pyyhkiminen, lattiat, seinät, kylpyhuone, suihkukaappi ja vessa. Vaikka olisit kuvitellut eläneesi perussiististi, kalusteita ja tavaroita siirrellessä paljastuu pölyä ja mystisiä tahroja, joiden alkuperästä ei ole mitään käsitystä.
Laatikoiden ja kalusteiden pakkaaminen autoon on ehdottomasti se kaikista helpoin vaihe, ainakin jos on palkannut hyvän ja luotettavan muuttofirman. Sellaisen löytäminen ei vaan aina ole itsestäänselvyys. Joskus tavaraa hajoaa muuttofirman käsittelyssä, hinta voi seilata reippaasti ylöspäin kesken muuton ja näiden selvittely onkin oma stressinsä.
Kun ottaa kaiken tämän huomioon, ei voi kun todeta, että muuttaminen on raskasta. Onko täällä muita viikonloppuna muuttavia ja pakkauspaniikin keskellä istuvia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Siksi elän minimalistista elämäntyyliä. Ihanaa kun tiedän, että voin lähteä milloin haluan, ja vieläpä helposti.
Tämän tajusin vasta nyt mutta meillä iso asunto. Enää ei tule isoja ja painavia kalusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi elän minimalistista elämäntyyliä. Ihanaa kun tiedän, että voin lähteä milloin haluan, ja vieläpä helposti.
Tämän tajusin vasta nyt mutta meillä iso asunto. Enää ei tule isoja ja painavia kalusteita.
Isot ja painavat kalusteet on helppoja ja nopeita. Se kaikki pieni sälä vie aikaa pakata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu muutan tämän viikonlopun aikana. Luovuin kaikista tavaroistani. Huomenna lähden tien päälle ja olen innoissani.
Luovuit? Myitkö vai lahjoitit? Minne menee postit?
Sekä että, myin ja annoin. Postit menee tuttuun postiin josta käyn sitten välillä hakemassa. Suurin osa kulkee nykyään sähköisenä onneksi.
Missä aiot sitten nukkua? Hotelleissa, vai autossa? Kuulostaa pelottavalta, mutta myös rohkealta ratkaisulta.
Mökeillä, teltassa, erilaisissa majoituskohteissä. Talveksi tietenkin pidempiaikainen kalustettu asunto. Sitten kun löydän haluamani paikan, joka tuntuu kodilta niin jään.
No ainakin tuossa pääsee testaamaan monia paikkakuntia ja asumismuotoja.
Itsellä on tämän muuton jälkeen ihan päinvastaiset suunnitelmat ja tähtäimessä se lopunelämän koti, josta ei tarvitsisi ainakaan vuosikymmeniin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt nk kuolinsiivouksen itselleni. Siinä kävin kaiken tavaran läpi. Mulla on harrastuksesta paljon tavaraa ja sekin ahdistaa mutta ei siitä voi luopua kun olen vielä elossa enkä voi alkaa elämään kuin kuollut. Tein testamentin ja kirjoitin ohjeet kaikesta tavarastani miten perilliset pääsevät eroon mistäkin.
Totta, ei elävänä voi alkaa elää kuin kuollut ja luopua esineistä, joita tarvitsee ja käyttää. On muuten raskasta käydä läpi ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oi mä kaipaan tuota aikaa eron jälkeen kun otin oman sohvani ja sängyn, muu jäi exälle. Ai, että sellaista puolityhjää kämppää on ihana siivota. kaapeissakaan ei ollut mitään. Muuttaminen siitä erokämpästä oli sitten tosi helppoa. Tätä nykyistä saa varmaan setviä kuukauden ja se on ainoa syy miksi tässä yhä olen, ei ole voimia muuttamiseen ja siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi mä kaipaan tuota aikaa eron jälkeen kun otin oman sohvani ja sängyn, muu jäi exälle. Ai, että sellaista puolityhjää kämppää on ihana siivota. kaapeissakaan ei ollut mitään. Muuttaminen siitä erokämpästä oli sitten tosi helppoa. Tätä nykyistä saa varmaan setviä kuukauden ja se on ainoa syy miksi tässä yhä olen, ei ole voimia muuttamiseen ja siivoamiseen.
Sanopa muuta! Vie älyttömästi voimia setviä kaikkea ja siivota. Yritän nyt kyllä karsia kaikkea siten, että seuraava lähtö on helppo. Ja ehdoton stoppi kaikelle ylimääräiselle ostelulle. Omat rahat menee jatkossa ruokaan, harrastuksiin ja säästöön. Ei tätä tavarakaaosta vaan enää jaksa!
Nostellaan vielä kohta pitäisi jatkaa hyllyjen pyhintää ja karsia vielä yksi läjä. Nyt on vanhat CD-levyt vuorossa. 🙄
Se arjen uudelleen rakentaminenkin on tympeää hommaa. Kodinkoneiden asennusten tilaaminen jos ei itse osaa tai ole jopa alan ihmisiä. Valaisinten asennukset. Vanhan kämpän muuttosiivouksen jälkeen uuden kämpän siivoaminen kun edellinen asukas siivoaa aina vaan näennäisesti ja kaikkea törkyä jättää jälkeensä. Uudessa kämpässä tarvittavien juttujen hankkiminen, kaikenlaisten järjestelmien virittelyt. Joudut miettimään missä mitäkin säilytetään ja siirtämään tavaroita monta kertaa kun keksit paremman ratkaisun. Muuttolaatikoiden ja pakkausmateraalien poistaminen. Edellinen asukas on jättänyt jotain korjaamatta ja joudut tilaamaan huoltomiehen. Vielä vuoden jälkeen asioita on hukassa, yhtäkkiä tarviit jotain etkä muista missä purkamattomassa laatikossa se on tai jos purettu niin mihin sen laitoit. HuH!
Ajattelen tuota jo kauhulla, kun jos vanhemmista aika jättää ja on kokonainen iso talo käytävä läpi. Hyvä kun muutossa jaksaa oman kaksion.