Paljonko te muut eronneet kotiäidit maksoitte erossa tasinkoa miehelle hyvityksenä kotona olemisesta?
Mies vaati minulta kuudesta vuodesta liki 100 000 euroa mutta saatiin onneksi soviteltua summa hieman yli 50 000 euroon koska minulla ei ole varallisuutta yhteisen omaisuuden lisäksi. Päädyttiin siihen että kesämökki jäi kokonaan miehen nimiin, summa oli sillä kuitattu ja olen tähän tyytyväinen, sain kuitenkin olla pitkään kotona lasten kanssa tekemättä mitään.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti kyllähän naisten pitäisi maksaa miehelle siittä että pystyy jättäytymään työelämästä pois miehen elätettäväksi. Mikään ei ole ilmaista, ei edes naisen elämä joka maksatetaan miehellä
Suomessa on korkeintaan sata täysin tulotonta kotirouvaa, joka elää vain miehensä tuloilla. Hyvin, hyvin, hyvin pieni joukko siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta kotiäitiydestä sekä työelämästä. Kotona pääsin todella helpolla, montaa tuntia ei päivää kohden kotitöitä kertynyt. Lasten perään tietysti pitää katsoa, mutta sekin menee enimmäkseen siinä sivussa vaivaamatta. Ainoa raskas asia oli tylsistyminen ja eräänlainen tippuminen maailman menosta. Töissä on monin verroin raskaampaa, mutta viihdyn paremmin näin.
Muiden osalta uskallan väittää, että paljon on niitäkin kotiäitejä, jotka tekevät vähemmän ja nauttivat tilanteesta. Harvalla on oikeasti millään tasolla raskasta, mutta koska muusta ei ole kokemusta ja mittakaava puuttuu, saattavat kyllä valittaa.
Minulla meni kyllä päivät lasten kanssa. Ulkoiluunkin meni kaikkinensa 3-4 tuntia joka päivä enkä niiden aikana tietenkään pystynyt tekemään kotitöitä. Oman elämän helpoin jakso on ollut se, kun kävin vain töissä ja muuten e
Jep, sama juttu. Kotiäitiys oli elämäni rankin jakso. Kun lapsia on enemmän kuin yksi ja toinen herättää yöllä, mutta et voi kuitenkaan nukkua silloin kun herättäjä nukkuu, kun on toinenkin lapsi jota pitää vahtia. Jos mies kehtaisi väittää että olen päässyt helpolla tai loisinut, ei pääsisi siitä kyllä helpolla. Minä mahdollistin sen, että hän sai keskittyä töiden tekemiseen, eikä taistella väsymystä vastaan, koska minä hoidin 100 % yöheräilyt.
Maksoin ajokortin, ostin auton, ostin asunnon, jonka mies vuokrasi edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin ajokortin, ostin auton, ostin asunnon, jonka mies vuokrasi edullisesti.
Tämän lisäksi tietysti hoidin lapsen, asunnon ja kela-huijaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta kotiäitiydestä sekä työelämästä. Kotona pääsin todella helpolla, montaa tuntia ei päivää kohden kotitöitä kertynyt. Lasten perään tietysti pitää katsoa, mutta sekin menee enimmäkseen siinä sivussa vaivaamatta. Ainoa raskas asia oli tylsistyminen ja eräänlainen tippuminen maailman menosta. Töissä on monin verroin raskaampaa, mutta viihdyn paremmin näin.
Muiden osalta uskallan väittää, että paljon on niitäkin kotiäitejä, jotka tekevät vähemmän ja nauttivat tilanteesta. Harvalla on oikeasti millään tasolla raskasta, mutta koska muusta ei ole kokemusta ja mittakaava puuttuu, saattavat kyllä valittaa.
Minulla meni kyllä päivät lasten kanssa. Ulkoiluunkin meni kaikkinensa 3-4 tuntia joka päivä enkä niiden aikana tietenkään pystynyt tekemään kotitöitä. Oman elämän helpoin jakso on ollut se, kun kävin vain töissä ja muuten e
Jännä kuinka naisella ei ole koskaan aikaa tehdä kotitöitä mutta aina on aikaa istua tunteja seuraten lasten leikkejä ja aina on aikaa istua sohvalla sarjaa katsoen ja somea näpyttäen. Meillä nainen halusi hänen turvallisuuden tunteen takia valvontakamerja järjestelmän amutta ei tajunnut sitä että se kuvaa myös häntä ja kun valitti että ei kerkiä tekemään mitään kotitöitä ja kun valvontakamera videot katseli niin sinäkin päivänä kun ei kerinnyt tekemään kotitöitä oli kuitenkin aikaa istua sohvalla 4,5 tuntia katsoen sarjoja ja sometti. Jostain kumman syystä tuon kerran jälkeen en voi enää luottaa hänen puheisiin ilman varausta.
Se on kauhen mukava tehdä kymmenen tunnin työpäivä että rahat riittää kaikkiin perheen kuluihin ja maksuihin ja kun tulet kotiin saat kuulla että mitään en ehtinyt tehdä kotitöitä niin minun piti tehdä kaikki kotityöt sen kymmene tunnin työviprpn jälkeen ja jälkeenpäin kun videoo katseli totesin vain että turha valehdella enää koskaan kiireellisyydestä ettet kerkiä kotitöitä tekemään
Minä en pystynyt istumaan 4,5 tuntia perseelläni liikahtamatta lainkaan. Meni melko pitkään, että sain edes nukuttua tuon vertaa putkeen. Hyvin harvoin lapsetkaan nukkui samaan aikaan päiväunia, muistan vain kaksi kertaa noin tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kuinka naisella ei ole koskaan aikaa tehdä kotitöitä mutta aina on aikaa istua tunteja seuraten lasten leikkejä ja aina on aikaa istua sohvalla sarjaa katsoen ja somea näpyttäen. Meillä nainen halusi hänen turvallisuuden tunteen takia valvontakamerja järjestelmän amutta ei tajunnut sitä että se kuvaa myös häntä ja kun valitti että ei kerkiä tekemään mitään kotitöitä ja kun valvontakamera videot katseli niin sinäkin päivänä kun ei kerinnyt tekemään kotitöitä oli kuitenkin aikaa istua sohvalla 4,5 tuntia katsoen sarjoja ja sometti. Jostain kumman syystä tuon kerran jälkeen en voi enää luottaa hänen puheisiin ilman varausta.
Se on kauhen mukava tehdä kymmenen tunnin työpäivä että rahat riittää kaikkiin perheen kuluihin ja maksuihin ja kun tulet kotiin saat kuulla että mitään en ehtinyt tehdä kotitöitä niin minun piti tehdä kaikki kotityöt sen kymmene tunnin työviprpn jälkeen ja jälkeenpäin kun videoo katseli totesin vain että turha valehdella enää koskaan kiireellisyydestä ettet kerkiä kotitöitä tekemään
Vastaava kokemus itsellä. Ex-vaimo oli vuosikausia kotiäitinä, ja koskaan ei ole ollut niin paskaista kotona kuin silloin. Aina töistä kotiin tullessa akka oli sohvalla tuijottamassa jotain aivotonta realityä, ja lapset juoksivat minua vastaan pelkissä täysissä vaipoissa. Silti kehtasi väittää että on uupunut ja on rankkaa ja tarvitsee omaa aikaa. Minun piti töistä tultua alkaa hoitamaan lapsia, siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Minua käytännössä kusetettiin siinä diilissä totaalisesti ja isolla rahalla. Ex-vaimo kyllä muisti nalkuttaa ja syyllistää minua esim. työmatkoista ja väitti että vietän siellä lomaa.
Vieläkin nousee verenpaine vaikka erottiin jo kymmenen vuotta sitten. Tiedän monia muita miehiä joita on kusetettu kotiäitiydellä samalla tavalla. Se on sumuverho, jolla oikeutetaan työn ja vaivan välttely, ja jonka takana voi uhriutua ikäänkuin lapsista ja tavallisesta modernista kodista olisi muka suunnaton valtava vaiva ja kuorma vaikka arki on lähinnä piirrettyjen pyörimään laittamista ja ruoan lämmittelyä mikrossa samalla kun kone pesee pyykit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kauhen mukava tehdä kymmenen tunnin työpäivä että rahat riittää kaikkiin perheen kuluihin ja maksuihin ja kun tulet kotiin saat kuulla että mitään en ehtinyt tehdä kotitöitä niin minun piti tehdä kaikki kotityöt sen kymmene tunni
Meille meinasi tulla ero tuollaisessa elämänvaiheessa. Itse olin aivan poikki unettomista öistö, ja mies suuttui siitä, että meillä oli sotkuista. Vaimosi tuntee olonsa varmasti onnelliseksi, että pääsi sinusta. Omani sentään tajusi jossain vaiheessa, että olin oikeasti tosi huonossa kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Synnytyksestä palautuminen lantion ja selän osalta kesti useamman vuoden huolimatta erikoissairaanhoidon palveluiden. Suututtaa tuollainen, että mies kuvittelee tietävänsä kaiken kun ei oikeasti ole sen synnyttäneen ja öitä valvovan naisen elämää elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa joka on aiheuttanut toiselle taloudellisen menetyksen, eli mies maksaa menetetyt palkkatulot ja sen, että on saanut hyötyä toisen ilmaistyöstä.
Et nyt ymmärrä alkuunkaan mistä puhut. Mieshän se on kokenut taloudellisen menetyksen kun on joutunut maksumieheksi ja elättäjäksi.
Miksei mies vienyt lapsiaan päiväkotiin? Tyh mä äijä.
Tämä ketju on ihan parasta birth controllia, miksi ei kannata hankkia lapsia. xD
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan vielä luonnossa ex-miehelleni kun ei ole yh-äidillä tarpeeksi rahaa.
Entinen kotirouva, nykyinen yh
Maksaako hän taas asuntolainaa pankille "luonnossa" vai jäikö tästä pätkä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla paljonkin omaisuutta kun jouduit tasinkoa maksamaan? Yleensä se, jolla on enemmän maksaa.
Ja se maksaa joka on saanut oleskella kotona vapaalla käymättä töissä samalla kun toinen on raatanut töissä ja mahdollistanut kotona rötväilyn. Ei tämä ole monimutkaista.
Myös mies voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Samalla pitää tehdä myös kaikki kotityöt. Auttaa lapsia läksyjen teossa ja kokeisiin valmistautumisessa. Lasten harrastuksiin kuskaamiset. Palaverit koulujen tms. tahojen kanssa. Varata lääkärit ja hammaslääkärit. Käydä vanhempainkokouksissa koululla. Hankkia vaatteet ja varusteet lapsille. Järjestää syntymäpäivät, joulut ja muut juhlapyhät.
Näistä suurin osa on turhia, itse keksittyjä asioita. Kotitöiden kanssa ei ole mikään pakko pingottaa. Teet vaan ne kaikkein pakollisimmat. Kukaan ei kuole vaikkei ikkunoita pestä 2 kertaa vuodessa. Miksi teet hallaa lapsellesi "auttamalla" kouluhommissa? Harrastusten kirjoitti on niin laaja, ettei ole pakko mennä siihen kauimmaiseen jalkapalloryhmään. Jos läheltä ei löydy jalkapalloa, sitten keksitään muuta. Kuusivuotias pystyy kävelemään parikin kilometria. Vaatteitakaan ei tarvita kymmeniä joka kaudelle, jos se hukkaa käsineensä, älä osta uusia. Todennäköisesti ne vanhat ilmestyy pian jostain. Varusteiden määrä riippuu harrastuksista, miksi hankkia tahallaan ongelmia itselleen? Eikö noita jouluja ja synttäreitä voi viettää normaalisti, ilman isoja järjestelyjä?
Mieheni joutui maksamaan mulle erossa 100 000 ansionmenetyksestä, koska olin kotona enkä voinut tienata.
Me tehtiin kirjallinen sopimus juristin kanssa jo ennen yhteen muuttoa. Teen max 20h töitä viikossa, toiset 20 h käytän itseni ja asunnon edustuskelpoisena pitämiseen. Mies halusi että jäisin kokonaan kotiin, mutta mulle on tärkeää että on omia tuloja. Emme ole naimisissa. Kumpi tahansa voi irtisanoa sopimuksen 6kk irtisanomisajalla. Sovittiin myös, ettei tähän sotketa lapsia. Mies siis maksaa kaiken ja saan kompensaationa häneltä saman summan kuin tienaan itse. Tämä on toiminut ihan hyvin nyt 4 vuotta, mutta mun yritys vaatisi nykyisin vähän enemmän kuin sen 20 tuntia. Mulla on kaksi työntekijää, jotka on kumpikin helmiä, mutta varsinkin lomakaudella hommat kasaantuu. Mies ei ollut innokas antamaan mulle edes satunnaisesti enemmän työaikaa. Mietin mitä tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin laskelmat kun erottiin:
- minä olin kotona 36 kk, kompensaatio miehelle 600/kk (sama kuin peruspväraha) eli 21 600 eur
- kotityöt, ruoka- ja lapsenhoitopalvelu 10h/pvä palkka 10 eur/h (minimi-TES) ei lasketa viikonloppuja tietenkään: keskim. 250 työpäivää vuodessa, hinta yht. 75 300 eur
Laskelma: 75 300-21 600=53 700 eur, mies lyhentää velkaa 250/kk. Velka on kuitattu 18 vuodessa.
Näiltä äideiltä vaan aina unohtuu näissä laskelmissa se, että vaikka kuinka omissa mielikuvituksissaan olisikin vain oman lapsensa hoitaja ja vaikka kuinka kivaa se olisikin niin oman lapsen hoidosta ei makseta oikeasti kenellekkään yhtään mitään. Vai saako mies sitten laskuttaa sen 16h lasten hoitoa siltä äidiltä sitten, kun ei ole töissä?
Olen eri ihminen mutta meillä ainakin vaimo vaati että hänen pitää saada jäädä pois töistä ja tästä johtuen minun pitää alkaa tekemään entistä enemmän töitä kun vaimo ei suostunut elintason laskuun. Se kieltä minua pitämästä isyysvapaatkin kun ei halunnut luopua oalveluosta ja helppoudesta mitkä minä tuloillani hänelle mahdollistin. Kehtasi vielä eron hetkellä alkaa vaatimaan korvauksia kun ei kertynyt eläkettä sen oman päätöksen takia. Onneksi säilytän aina kaikki viestit niin pystyin oikeudessa todistamaan että minulle ei ollut mitään osaa sen suhteen että vaimo jättäytyi omasta tahdostaan pois työelämästä ja kieltä minulta kirjaimellisesti isyysvapaan pitämisen. Luojan kiitos nykyajan viestikeskeisyydestä ja kuvankaappauksista