Kysymys miehille: Riittääkö sinulle, että naisystävä on "ihan kiva" vai pitääkö olla romanttisia tunteita?
Kysymykseni on osoitettu miehille:
Jos olet tutustunut johonkin kivaan naiseen, jonka seurassa viihdyt, mutta et tunne romanttisia tunteita, niin riittääkö se sinulle vai jatkatko paremman naisen etsimistä? Riittääkö sinulle , että naisystävä tuntuu enemmän kaverilta kuin romanttiselta kumppanilta?
Kommentit (29)
"Meillä on molemmilla niin mies kuin naispuoleisia ystäviä, eikä se ole meidän parisuhdetta haitannut lähes 20 vuoteen. Meillä on luottoa toisiamme kohtaan ja näemme oman arvomme, jolloin emme ole kärsineet mustasukkaisuudesta. Kyllä siihen pitäisi liittyä jo joitain romanttisia tunteita, että kumpikaan meistä tulisi mustasukkaiseksi."
Minä koen niin että... Mustasukkaisuus on menettämisen pelkoa ja sitä ettei voi luottaa mitä toinen tekee suhteessa siihen mitä sanoo. Suuri osa mustasukkaisuudesta on siis luottamuksen puutetta ja huolta tulevasta. Kun teillä on luottoa toisianne kohtaan en ihmettele miksi teillä ei ole mustasukkaisuutta, vaikka uskon että välillänne on romanttisia tunteita. Jos te koette ettei sillä ole niin väliä jatkuuko tämä suhde vielä toisen 20 vuotta, niin myönnän että teillä ei ehkä ole romanttisia tunteita. Jos toivotte toki että jatkuu, niin teillä on romanttisia tunteita.
Vastakkaisen sukupuolen ystävät voivat aiheuttaa mustasukkaisuutta, mutta hyvissä toimivissa suhteissa näitä ei pitäisi muodostua. Mustasukkaisuus on mielestäni ongelma jonka pitäisi voimakkaasti vähentyä pidemmässä suhteessa. Tarve ja halu kontrolloida toista on asia mistä pitäisi jutella ammattiauttajan kanssa. M51
Vierailija kirjoitti:
"Te seurustelette, olette seksuaalisessa suhteessa, asutte yhdessä, vietätte mielellänne aikaa yhdessä ja kuitenkin määrittelet tämän jonkinlaiseksi FWB suhteeksi?"
En tiedä onko enemmän kyseessä se että me kaikki koemme ja määrittelemme "romanttiset tunteet" eri tavoin tai että sekoitamme romanttisten tunteiden kokemisen ja näyttämisen keskenään. Introvertti voi varmasti kokea romanttisia tunteita ja kuitenkin hänelle voi olla vaikeampi näyttää näitä tunteita."
En mä määrittele meidän suhdetta fwb:ksi, me ollaan naimisissa ja on kaksi lastakin. Mutta mainitsin fwb:t vaan esimerkkinä siitä, että on ihan mahdollista että seksi on tyydyttävää ja sitä haluaa, vaikkei ole romanttisia tunteita eikä haluakaan semmoisia.
Mutta en mä kyllä kauheasti sellaisia romanttisia tunteita tunnista edes sisäisesti. Kiintymystä ja syvää rakkautta kyllä. En ole itse asiassa koskaan ollut keneenkään romanttise
Ihmisillä on tarve määritellä todellisuutta sen mukaan miten itse koemme. Sen että et ole kokenut jotain tunnetta, mutta oletat että tälläinen tunne on olemassa, voi tarkoittaa että et tunnista kokevasi jotain tunnetta kuten muut sen sanovat kokevansa tai että tunne minkä oletat oleva olemassa ei ole todellinen.
"Minä en rakasta lapsiani kuin naapurin Matti"... Ehkä on totta, ehkä ei. Ehkä Matti sanoo rakastavansa lapsiaan mutta miten tämä ero ilmenee? Molemmat olette huolissanne lastenne hyvinvoinnista, toivotte näillä parasta ja huolehditte näistä epäitsekkäästi. Matti kutsuu tätä rakkaudeksi, sinä toimit vain kuten insinöörin kuuluu toimia. Ymmärrätkö että asia jota ei voi mitata tai verrata mihinkään muuhun ei ole olemassa, se on vain nimitys asialle jonka jokainen kokee omalla tavallaan (ja on oikeassa). M51
Ihan kiva riittää, onhan sillä muheva pillu
t. Kake
Jos olennolla mies tai nais on pillunreikä tai perseenreikä käytettävissä.
T.tyhjennysjaakko
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on molemmilla niin mies kuin naispuoleisia ystäviä, eikä se ole meidän parisuhdetta haitannut lähes 20 vuoteen. Meillä on luottoa toisiamme kohtaan ja näemme oman arvomme, jolloin emme ole kärsineet mustasukkaisuudesta. Kyllä siihen pitäisi liittyä jo joitain romanttisia tunteita, että kumpikaan meistä tulisi mustasukkaiseksi."
Minä koen niin että... Mustasukkaisuus on menettämisen pelkoa ja sitä ettei voi luottaa mitä toinen tekee suhteessa siihen mitä sanoo. Suuri osa mustasukkaisuudesta on siis luottamuksen puutetta ja huolta tulevasta. Kun teillä on luottoa toisianne kohtaan en ihmettele miksi teillä ei ole mustasukkaisuutta, vaikka uskon että välillänne on romanttisia tunteita. Jos te koette ettei sillä ole niin väliä jatkuuko tämä suhde vielä toisen 20 vuotta, niin myönnän että teillä ei ehkä ole romanttisia tunteita. Jos toivotte toki että jatkuu, niin teillä on romanttisia tunteita.
Vastakkaisen sukupuolen ystävät voivat aiheuttaa mustasukkaisuutta, mutta hyvissä toimivissa suhteissa näitä ei pitäisi muodostua. Mustasukkaisuus on mielestäni ongelma jonka pitäisi voimakkaasti vähentyä pidemmässä suhteessa. Tarve ja halu kontrolloida toista on asia mistä pitäisi jutella ammattiauttajan kanssa. M51
Meillä on tosiaan vahva luottamus toisiamme kohtaan, joka muodostui ajan kanssa. Jaamme myös lähtökohtaisesti samanlaiset arvot ja molemmat arvostaa erityisesti mm. rehellisyyttä ja lojaaliutta.
Kyllä tässä tarkoitus olisi katsoa elämä yhdessä hautaan asti.
"Te seurustelette, olette seksuaalisessa suhteessa, asutte yhdessä, vietätte mielellänne aikaa yhdessä ja kuitenkin määrittelet tämän jonkinlaiseksi FWB suhteeksi?"
En tiedä onko enemmän kyseessä se että me kaikki koemme ja määrittelemme "romanttiset tunteet" eri tavoin tai että sekoitamme romanttisten tunteiden kokemisen ja näyttämisen keskenään. Introvertti voi varmasti kokea romanttisia tunteita ja kuitenkin hänelle voi olla vaikeampi näyttää näitä tunteita."
En mä määrittele meidän suhdetta fwb:ksi, me ollaan naimisissa ja on kaksi lastakin. Mutta mainitsin fwb:t vaan esimerkkinä siitä, että on ihan mahdollista että seksi on tyydyttävää ja sitä haluaa, vaikkei ole romanttisia tunteita eikä haluakaan semmoisia.
Mutta en mä kyllä kauheasti sellaisia romanttisia tunteita tunnista edes sisäisesti. Kiintymystä ja syvää rakkautta kyllä. En ole itse asiassa koskaan ollut keneenkään romanttisesti rakastunut, ennen tätä suhdetta mun lyhyehköt parisuhteet oli sitä, että yhden illan jutusta joka alkoi täysin seksi edellä välillä sitten jatkuikin tapailu ja muuttui seurusteluksikin jos oli mukavaa yhdessä molempien mielestä. Vaimo on myös sanonut ettei ole mitään romanttisia tunteita kokenut ikinä, eikä semmoisia kaipaa. Hänen mielestään ne on jotain nykyajan hömpötystä koko romantiikat. Minusta siis sekä seksuaalista vetovoimaa. ja hyvää seksielämää, ja myös syvää rakkautta, voi olla ilman romantiikkaa.