250 000 miestä sen todistaa, liikkuminen ja terveellinen syöminen toimii
Tosiasia jota ei saa sanoa ääneen Suomessa, jossa ihmiset lihoavat hirvittävää vauhtia. Tämä tietenkin maksaa miljardeja ja meillä on iso joukko kaikenmaailman asiantuntijoita kertomassa kuinka asialle ei voi tehdä mitään. Kun suomalainen lukee oikein asiantuntijan suusta täydellistä hölynpölyä voi hän jatkaa epäterveellistä elämäänsä eikä asioille tarvitse tehdä mitään.
Nyt äkkiä ilmiantamaan ikävät tosiasiat, ei muuta kuin jääkaapille hakemaa vähän sidukkaa ja jätskiä.
Tutkimus on UKK-instituutin, Tampereen yliopiston, Pääesikunnan, Maanpuolustuskorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston yhteistutkimus. Armeijan käyminen voi pienentää vyötäröä jopa kahdeksan senttiä.
Kommentit (39)
Minä lihoin 10 kg armeijassa. Mennessä painoin 75 kg, lähtiessä 85 kg. Pituuteni 183.
Eka puoli vuotta oli kohtuullisen liikunnallista mutta ruokaa syötiin valtavasti ja päälle munkit ja suklaat sotkusta.
Jälkimmäisen puoli vuotta ruokailutottumukset pysyi samana mutta liikunta vaihtui punkalla rötköttämiseen ja pleikkariin.
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin 10 kg armeijassa. Mennessä painoin 75 kg, lähtiessä 85 kg. Pituuteni 183.
Eka puoli vuotta oli kohtuullisen liikunnallista mutta ruokaa syötiin valtavasti ja päälle munkit ja suklaat sotkusta.
Jälkimmäisen puoli vuotta ruokailutottumukset pysyi samana mutta liikunta vaihtui punkalla rötköttämiseen ja pleikkariin.
Yksittäistapaukset ei kumoa tutkimusta. Tyypillinen kommentti ihmiseltä joka ei ymmärrä kuinka tutkimukset toimii eli jos 90-95% on ollut myönteistä, paino on pudonnut, kunto kohonnut. Se 5-10% ei kumoa yleistotuutta ja trendiä. Voin kertoa oman inttikokemukseni, minulla tuli lihasmassaa 5 kiloa lisää, kunto kohosi. Eli löysästä vatsasta tuli timmi, josta löytyi sikspäkki. Näin kävi myös muille jotka kävivät saman koulutuksen läpi.
Mä lihoin armeijassa mut olin mennessä laiha, tykkäsin syyä hyvin 😅 faktaahan tuo on. Ja jos haluaa kuntoon niin ihan ensimmäisenä kannattaa unohtaa kaikenmaailman iltaroskien vinkit, ne on aina ihan outoja "hei syö leipää niin laihut!" 😅 sokeri pois, ultraprosessoidut pois, kaikki maailman valmismarinadi tuotteet pois ja tilalle puhtaat raaka-aineet. Mausteita voi lisätä itsekin.
Toimiihan se, kun on kyse nuorisosta, josta on ensin karsittu pois huonoin kolmannes. En lähtisi tuosta koko väestöön yleistämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä lihoin armeijassa mut olin mennessä laiha, tykkäsin syyä hyvin 😅 faktaahan tuo on. Ja jos haluaa kuntoon niin ihan ensimmäisenä kannattaa unohtaa kaikenmaailman iltaroskien vinkit, ne on aina ihan outoja "hei syö leipää niin laihut!" 😅 sokeri pois, ultraprosessoidut pois, kaikki maailman valmismarinadi tuotteet pois ja tilalle puhtaat raaka-aineet. Mausteita voi lisätä itsekin.
Tuossa on tutkittu lähes 250 000 intin käynyttä miestä ja keskimääräisesti tulokset on kunnon puolesta todella myönteisiä. Eli se vain todistaa jo tiedetyn tosiasian, terveellinen syöminen joka tarkoittaa myös terveellisempiä annoskokoja ja liikkuminen toimii. Väitän, että jos kaikki kävisivät saman koulutuksen, jossa on pakko liikkua paljon, myös kaikennäköiset yksittäistapaukset poistuisivat, koska ei olisi koulutusta jossa pystyy välttämään liikkumisen ja voi maata punkassa päivät pitkät, syömällä sotkun herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Toimiihan se, kun on kyse nuorisosta, josta on ensin karsittu pois huonoin kolmannes. En lähtisi tuosta koko väestöön yleistämään.
250 000 on niin kattava otos, että argumenttisi on täyttä hölynpölyä jonka myös tutkijat kumoaa tutkimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on tutkittu lähes 250 000 intin käynyttä miestä ja keskimääräisesti tulokset on kunnon puolesta todella myönteisiä. Eli se vain todistaa jo tiedetyn tosiasian, terveellinen syöminen joka tarkoittaa myös terveellisempiä annoskokoja ja liikkuminen toimii. Väitän, että jos kaikki kävisivät saman koulutuksen, jossa on pakko liikkua paljon, myös kaikennäköiset yksittäistapaukset poistuisivat, koska ei olisi koulutusta jossa pystyy välttämään liikkumisen ja voi maata punkassa päivät pit
Joo kuntohan nousee väkisinkin kun on pakko juosta heti aamusta lenkkejä
Mä ainakin huomasin omalla kohalla ihan älyttömän muutoksen kunnossa, mä oksentelin sinne mennessä hiihtolenkeillä ja aamuhölkillä mut ne poistu nopeesti ku vaa jatko tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse kävin intin niin todella kovakuntoisilla se kunto huononi sja lihoivat siellä,eräskin juoksi alokaskaudella cooperissa 3600m niin lopussa juoksi enää vähän yli 3200m,tosin ei varmaan yrittänyt 100% mutta silti.
Jos vertaat inttiläistä treenaamista vaikka ammattitason kuntosaliketjun treeniohjelmaan niin huomaat kyllä eron ja arvaa kumpi treeniohjelma on parempi, no, se ammattitason kuntosaliketjun tietysti. Inttiläinen treenaaminen on jotakuinkin jotain höntsätason harrastusta yhdistetettynå 90-luvun peruskoulu-opin liikuntatunteihin.
Älä nyt järkyty mutta ne "ammattilais" personal trainerit on aika usein täysin kouluttamattomia harrastelijoita joiden ammattilaisuus on sitä että ne tekee reeniohjelmia muille rahasta ja pitää joukkotunteja. Eikä intin treeniohjelman ole tarkoituskaan vetää viimeistä maksimia irti vaan luoda riittävä pohjakunto intin peruskoulutukseen yms. ilman että porukka saa rasitusvammoja tai rasitusmurtumia.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies on kertonut, että hän lihoi myös 10 kiloa armeija-aikanaan. Käy se noinkin.
Yksittäistapaus-pellet tuli taas hölisemään, yksikään yksittäistapaus ei kumoa tutkimustuloksia. Eli jos sinun koulutus on maata punkassa, olet jossain vässykkäkoulutuksessa jossa ei tehdä mitään fyysistä, niin toki voit lihota. Sinä et ole kuitenkaan se otos jossa tässä puhutaan, ne intin käyneet jotka liikkuivat säännöllisesti, sekä heillä oli myös terveellinen ruokavalio, heidän tulokset olivat positiivisia ja myönteisiä, se näkyi kaikin tavoin terveydessä.
Eli yksittäistapaus-pellet eivät kumoa tutkimusta, sinun liikkumattomuutesi ja sotkuherkkujen mättäminen kaksin käsin ei ole se mitä muut ovat intissä pääsääntöisesti tehneet, kun heillä on tullut positiivisia terveysvaikutuksia.
On huolestuttavaa, jos armeijaiässä on paino-ongelmia. Syyttävä sormi kohdistuu lepsuihin vanhempiin.
Mun siihen asti alipainoinen poika lihoi armeijassa, muistaakseni normaalipainon puolelle. Laiha on edelleenkin 22v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies on kertonut, että hän lihoi myös 10 kiloa armeija-aikanaan. Käy se noinkin.
Pelkkä painonnousu ei kerro mitään. Kasvoiko lihas, vyötärö vai molemmat? Huippu-urheiljoillehan armeija on haastavaa aikaa aivan toisesta syystä eli toimetonta vapaa-aikaa on liikaa.
Olin normaalipainoinen kun menin armeijaan, minulla tuli kiloja lisää noin 5kg. Nyt joku siellä ajattelee, ai sinä lihosit armeijassa. En suinkaan, kaikki oli lihasmassaa, se tuli luonnostaan koska koulutus oli fyysisesti sellaista, että keho sopeutui.
On täysin mahdotonta käydä tiettyjä koulutuksia läpi armeijassa tulematta hyvään kuntoon, koska ne on fyysisesti niin raskaita, monin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä painonnousu ei kerro mitään. Kasvoiko lihas, vyötärö vai molemmat? Huippu-urheiljoillehan armeija on haastavaa aikaa aivan toisesta syystä eli toimetonta vapaa-aikaa on liikaa.
Meillä oli mahdollisuus käydä salilla, jotkut siellä kävi säännöllisesti. Minulla tuli lihasmassaa monta kiloa ilman salikäyntejäkin, luulen että aika monille "laihoille" ja normaalipainoisille käy samoin. Tutkimuksessa onkin keskitytty kilojen sijasta terveyshyötyihin, vyötärönympärykseen ja kestävyyskuntoon, armeijan käymisellä oli erittäin paljon terveyshyötyjä tutkimuksesta selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250 000 on niin kattava otos, että argumenttisi on täyttä hölynpölyä jonka myös tutkijat kumoaa tutkimuksessa.
Ei nimenomaan ole, koska kyse on valikoidusta joukosta. Tuhannen ihmisen satunnainen otos olisi huomattavan paljon parempi näyttö, ja jokainen tutkija ymmärtää tämän.
Armeijassa lihoaa, koska tulee syötyä sotkussa niin paljon munkkeja. Itse ainakin lihoin alokaskaudella.
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa, jos armeijaiässä on paino-ongelmia. Syyttävä sormi kohdistuu lepsuihin vanhempiin.
Samansuuntaista olin tulossa kommentoimaan. Huolestuttavaa, jos parikymppisellä on vyötäröllä senttejä niin paljon, että niitä niitä on varaa kadottaa useitakin. Toki, toivottavasti mahdollisimman moni intin jälkeen pitää kiinni piirun paremmista elintavoista. Helpompaa elämää edessä kuin niillä, jotka vasta keski-iässä heräävät liikaan painoon, sekä mahdollisiin kolotuksiin ja sairauksiin.
Perus ongelma, juurisyy on siinä, että ihmisiä ei saada pysyvästi terveellisempien elämäntapojen ääreen. Ja se tarkoittaa, syö terveellisemmin ja sopivasti, sekä liikkuu.
Ja meidän pitäisi kehittää toimivia keinoja, on tietty prosentti jotka pystyy ihan itsenäisesti päättämällä tekemään pysyvän päätöksen. Elämme yhteiskunnassa jossa ihmisillä on vapaus juoda ja syödä itsensä hengiltä, mutta meillä on myös keinoja ohjata, kannustaa ihmisiä tekemään toisin.
Mitä ikinä me teemme nyt, ei toimi käyrä on vuosi vuodelta menossa huonompaan suuntaan. Kaikki päätökset jotka ajavat ihmisiä liikkumaan vähemmän on vain kertakaikkiaan huonoja, sekä syömään epäterveellisesti.