Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppojen kosketusnäytöt ovat tutkimusten mukaan järkyttävä bakteeripesiä

Vierailija
26.06.2025 |

Miksi kosket kosketusnäyttöön paljain likaisin käsin? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen vessoissa olen huomannut että sieltä paskahuussista juostaan suoraan ulos, käsiä pesemättä. Menevätköhän siitä sitten hedelmäosastoille valikoimaan parhaimmat ostoskoriinsa...

Miten paljon oleskelet niissä jos tämän tiedät? Itse olen käynyt ehkä kolmesti eläissäni ja olen 50v. 

Mitä hittoa? Asut jossain perämetsässä? Minä käyn niissä lähes päivittäin, kun kävelylenkin päätteeksi menen kauppaan ja sitä ennen käyn kauppakeskuksen wc:ssä niistämässä nenää, järjestämässä hiuksia, pyyhkimässä kasvoja, pesemässä käsiä tms.

Asun ihan suomalaisittain suuressa kaupungissa. En käy koskaan kauppakeskuksen vessassa niistämässä nenää eikä laittamassa hiuksia (?!).  En käy kaupassa päivittäin muutenkaan. Ajatella.

Vierailija
62/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääkät vielä köhii heviosastolla. Oikein pitkään seisovat siinä, sitten sormien nuolaisu ja pussi auki. Yök.

Tilaa ostokset kotiin jos sulla on noin vaikeeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tapana nuolla sormiani ennen ja jälkeen kaupan kosketusnäytön. Toisekseen en koskaan koske niihin kuin koukistamalla sormen niin, että voin koskettaa sormen nivelellä ja vasemmalla kädellä. Jos nyt haluaa varmistaa, ettei ajatuksissaan työnnä sormea suuhun. 

Vierailija
64/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen kauppaan menoa kaivelen hieman perärööriä.

Vierailija
65/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti koski kauppakeskuksen likaisiin info-tauluihin eri kerroksissa ja mietin että onko mitään jolla voi käsiä puhdistaa. En sanonut mitään silti.

Vierailija
66/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääkät vielä köhii heviosastolla. Oikein pitkään seisovat siinä, sitten sormien nuolaisu ja pussi auki. Yök.

No mutta onhan tuollainen vastenmielistä käytöstä. Ei se ostosten kotiin tilaaminen muuta sitä asiaa.

Vierailija
67/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös huoltoaseman tankkauspistooli. Käsien pesu olisi tarpeen myös siellä

Rahtariaikoina tuli opittua tapa käyttää talvimallin työhanskoja tankatessa ja se tapa jäi päälle. Tosin hanskoja käytettiin enemmänkin vuotavien pistoolien takia ja ettei sormet jäädy kovilla pakkasilla. Toisaalta kait se dieseli bakteeritkin tappaisi. Nykyään on tankkauspistoolit paljon paremmassa kunnossa mutta hanskoja käytän kuitenkin ja nehän on autoilijan perusvaruste. Niin, bakteereja on turha yrittää välttää, se ei onnistu. Tietysti järki mukana ja käsien pesu ulkoa sisään tullessa. Juuri katselen alueuutisia ja kyllä edelleen tomaatit ja mansikat poimitaan paljan käsin vaan ketäs se haittaa.

Vierailija
68/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, valintamyymälöitä on ollut ties kuinka kauan. Nytkö tästäkin on tullut ongelma vaikka yleinen hygienian taso on parantunut huimasti hirsimökkiajoista :)

Vierailija
69/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen vessoissa olen huomannut että sieltä paskahuussista juostaan suoraan ulos, käsiä pesemättä. Menevätköhän siitä sitten hedelmäosastoille valikoimaan parhaimmat ostoskoriinsa...

Miten paljon oleskelet niissä jos tämän tiedät? Itse olen käynyt ehkä kolmesti eläissäni ja olen 50v. 

Mitä hittoa? Asut jossain perämetsässä? Minä käyn niissä lähes päivittäin, kun kävelylenkin päätteeksi menen kauppaan ja sitä ennen käyn kauppakeskuksen wc:ssä niistämässä nenää, järjestämässä hiuksia, pyyhkimässä kasvoja, pesemässä käsiä tms.

Asun ihan suomalaisittain suuressa kaupungissa. En käy koskaan kauppakeskuksen vessassa niistämässä nenää eikä laittamassa hiuksia (?!).  En käy kaupassa päivittäi

Menet sinne kauppaan autolla? Mulla ei ole autoa, joten käyn kaupassa lähes päivittäin enkä todellakaan mene sinne suorinta reittiä tai mateluvauhtia. 

Vierailija
70/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö tämä oikein tutkia?;Pidän itsestään selvänä. Korona-ajasta jäi noita desejä saataville moneen paikkaan. Se on hyvä. 

Vierailija
71/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei desinfioi käsiään mennessään kauppaan. Mä teen niin, samoin kun poistun kaupasta. Mihin unohtui se hygieenisyys. Kerrankin näin kun nainen pärski kunnolla käsiin ja sitten jatkoi matkaa ostoskärryillään kuin ei mitään. Hyi helvata sentään.

Moni kauppa on nykyisin jättänyt desinsä pois kärryporttien vierestä ja jos niitä onkin, ei niitä vaihdeta kesken päivän vaikka desi loppuisikin. Meillä on autossa vakiovarusteena käsidesipullo kädenojentaman päässä, kaikista yksinkertaisin konsti.

Vierailija
72/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useissa kaupoissa on kyllä niitä käsidesipulloja edelleen käytettävissä. Kädet pitäisi puhdistaa sekä kauppaan mennessä (ettei levitä likaa vaikka tomaateille niitä puristellessaan) ja lähtiessä.

Sitten ne tomaatit maistuvat käsidesille, kun rouvat ovat kaikkia puristelleet, yöks sentään. Itse olen ostanut vuosikausia vain rasiaan pakattuja tomaatteja tyyliin miniluumutomaatti, tuo puristelu kun on ollut erityisesti pitkäkyntisten rouvien tyyli jo vuosikymmeniä ennen koronaa.

Vierailija
73/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lähikaupassa ole kosketusnäyttöjä. Ulko-ovenkahva on sellainen, mihin koskee jokainen asiakas, se on varmasti tautipesä. Kylmäkaappien ovenkahvvoihin ei kokse jokainen, mutta huomattavan moni. Kortinlukijan numeronäppäimiä painelee aika moni, kaikki yli 50 eurolla ostavat, mutta onneksi monilla on eri tunnusluku, niin kaikki evät näppäile samoja numeroita. 

Näistä haasteista olen selvinnyt hengissä ja jokseenkin terveenä. Pahimman koronahysterian aikaan käytin hanskoja em. kohteiden osalla taktisesti sekä pidin puhtaan ja likaisen käden taktiikalla tartunnat rajattuna, mutta muuten en ole välittänyt. Kädet pesen aina kun menen kotiin.

Vierailija
74/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kädet tulee pestä ennen ja jälkeen kosketusnäytön käytön. Eikö tämä mene jakeluun? 

MISSÄ?

Ei siinä näytön vieressä ole pesupaikkaa!

Niitä kädidesiannostelijoita on kaupassa ovensuussa ja kaupassa sisälläkin, katso ympärillesi.

Vierailija
75/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei desinfioi käsiään mennessään kauppaan. Mä teen niin, samoin kun poistun kaupasta. Mihin unohtui se hygieenisyys. Kerrankin näin kun nainen pärski kunnolla käsiin ja sitten jatkoi matkaa ostoskärryillään kuin ei mitään. Hyi helvata sentään.

Pitäisi olla edelleen viisi ministeriä tv-ruudussa ohjeistamassa selkosuomella. Omatoiminen järjenkäyttö puuttuu monelta ihan kokonaan, samoin hygienian taju. Hyi millaisia sikoja ja emakkoja monet suomalaiset ovat.

Vierailija
76/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ennen kauppaan menoa kaivelen hieman perärööriä.

Minä voitelen sormet sissijuustolla, hiplailen tavaroita hyllyissä, yskäisen irtokarkkeihin.

Vierailija
77/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kädet tulee pestä ennen ja jälkeen kosketusnäytön käytön. Eikö tämä mene jakeluun? 

MISSÄ?

Ei siinä näytön vieressä ole pesupaikkaa!

Niitä kädidesiannostelijoita on kaupassa ovensuussa ja kaupassa sisälläkin, katso ympärillesi.

Ei ole enää monessakaan paikassa ovensuussa. Itselläsi on unohtunut katsella ympärillesi.

Vierailija
78/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä tuntuu olevan haasteita ymmärtää, että kaikki pinnat ovat enemmän tai vähemmän bakteeripesiä, eivät ne kauaa pysyä bakteereista vapaana edes siivoamalla. Oleellista on mitä bakteerit ovat.

Vierailija
79/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 kiloinen nainen kantaa noin kilon verran mikrobeja kehossaan.

Vierailija
80/81 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:😀 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi