Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tuhoaa mielenterveyteni mutta mies vain puolustelee äitiään. Ero edessä?

Vierailija
25.06.2025 |

Olen niin lopussa, että pakko kirjoittaa tänne anonyymisti. Olenko minä tulossa hulluksi vai onko tämä oikeasti niin sietämätöntä kuin miltä se tuntuu? Saimme esikoisemme puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen anoppini on tehnyt elämästämme helvettiä.

Hän tulee kylään ilmoittamatta, omilla avaimillaan, ja ensimmäinen kommentti on aina joko sotkusta, väsymyksestäni tai vauvan "oudosta" vaatetuksesta. Hän jatkuvasti kyseenalaistaa kaiken, mitä teen: imetän "väärin", vauvan maito ei kuulemma riitä, ja kun vauva itkee, se on aina minun syytäni. Viime viikolla hän syötti vauvalle salaa sokerista mehua, vaikka olemme satakertaa sanoneet, että emme halua sitä.

Pahinta on, että mieheni ei näe tässä mitään ongelmaa. Kun yritän puhua asiasta, hän sanoo, että "äiti tarkoittaa vain hyvää" ja että olen "herkkä ja ylireagoin hormonien takia". Hänen mielestään minun pitäisi olla kiitollinen, että anoppi on niin "kiinnostunut" lapsenlapsestaan. Tuntuu, että olen yksin tässä taistelussa ja mieheni on valinnut puolensa.

Eilen anoppi julkaisi Facebookiin kuvan vauvasta, vaikka olemme selvästi kieltäneet sen. Kun raivostuin, mieheni sanoi, että minun pitäisi pyytää anopilta anteeksi, koska pahoitin hänen mielensä. Olen pisteessä, jossa vihaan anoppiani niin paljon, että se alkaa heijastua jo parisuhteeseemme. Onko ainoa vaihtoehto laittaa miehelle uhkavaatimus: joko minä ja meidän perheemme säännöt, tai äitisi? Pelkään, että menetän kaiken.

Kommentit (484)

Vierailija
401/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa.

Totta, minua piinattiin 50 v ja nyt ei enää tunnista minua, niin ei veetuile. Miehen läsnäollessa oli niin mieleinkielin, joten mies kuvitteli, että olin keksinyt kaiken ennenkuin vähän aikaa sitten anoppi ei muistanut, että piti olla kiltisti  poikansa  aikana.👿

Vierailija
402/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin moni miniä päivittäin täällä vauvalla kertoo ettei suostu anoppiaan näkemään vaikkei ois ainutta lasta.  Osoittavat siten rakkauttaan miehelleen.

Minä näkisin anoppia ihan mieluusti, jos hän kohtelisi minua kuin normaalia ihmistä, puhuisi minulle, eikä kuin jotain kyökkipiikaa joka on tulossa työhön kun tulen kylään... :D Ei kauheasti huvita jos on joku ihme oletus että minun tulisi luututa lattioita kun muut juttelevat hauskoja. Tämän takia minä olen tietysti ihan laiska ja kamala, vaikka teen kyllä kaikki kotityöt meidän.kodissamme kyllä-

Joo, joo, maalaistalon miniä?   Tai anoppi on vanhus?   En ikinä, en ikinä ole kuullut että terveet kuuskymppiset anopit pistäisivät vieraansa töihin.  Niin moni käy siivoamassa pojan perheen

Hah hah. Oma anoppini (työikäinen ihminen) lykkäsi haravan kouraani, kun juttelin iloisesti vieraiden kanssa. Ei siis ollut mikään arki vaan pihajuhlapäivä. - Olisi pitänyt näyttää ahkeralta, ehkä keittiön ahtaudessa hänen kanssaan (josta en ollut kieltäytynyt).

Toki haravoin hetken, vaikka oli mielestäni outoa vieraiden aikana. Olin myös 7-8 kuulla raskaana, mikä muutoin pienessä ja hoikassa varressani näkyi hyvin. Oli kyllä koomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä kopio tyypillisestä Redditin AITA-postauksesta. (AITA = am I the asshole).

Vierailija
404/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuu suoraan sille anopille äläkä miehellesi. Jätä hänet pois yhtälöstä. Jos mussuttaa että äiteeltä pitää pyytää anteeksi niin sano että pyydä itse. Eron myötä on sitten niin että lapsi on isävkonloppujen ajan kokonaan anopin hoidettavana. Sitäkö haluat?

Vierailija
405/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa puhutaan niistä hankalista anoppikokemuksista.

Mukavia, normaaleja ihmisiä, vaikka olisivat anoppeja, keskustelun valitukset eivät koske. :)

Vierailija
406/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ilkeät anopit sairastelevat ja häiritsevät toisten onnea.  Ei lopu anoppien viat.

Huomasin lähteenkin mistä nämä jutut tulevat. Faceen tulee englanninkielisiä (huonosti käännettyjä) kertomuksia anoppien teoista.

Sitten surullisia tarinoita yksinäisistä vanhuksista jotka lapset ovat hylänneet.   Mutta sehän on niille ihan oikein.

Vierailija
407/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi kiva kuulla kuinka menee. Onko tilanne muuttunut.

Vierailija
408/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuiset ihmiset jäävät jamaan että vanhemmillaan avaimet?  Useimmin tämä tarina on niin että meilläpäin on tapana pitää ulko-ovi lukitsematta eikä sitä tapaa voi muuttaa.

Mitä lasten perheissä käyn annan avaimen lähtiessäni pois jos se on annettu lasten ulkoiluttamista varten.

Vierailija
409/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tallella äitini saama 3-6 kk ikäisen vauvan ruokintaohje 50-luvun lopulta. Siinä neuvotaan yhdellä aterialla antamaan vauvalle "maidon lisäksi tuoremehua tai raastetta (esim. porkkanaa, lanttua, naurista tai heldelmiä). Raakaraasteisiin voi sekoittaa sokerivettä tai makeaa marjamehua. Tuoremehun ja raasteen antaminen on tärkeää C-vitamiinitarpeen tyydyttämiseksi." Näin minun lapsuudessani. Omat lapseni syntyivät 80- ja 90-luvulla eikä silloin todellakaan annettu mitään sokerista.

Vierailija
410/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuiset ihmiset jäävät jamaan että vanhemmillaan avaimet?  Useimmin tämä tarina on niin että meilläpäin on tapana pitää ulko-ovi lukitsematta eikä sitä tapaa voi muuttaa.

Mitä lasten perheissä käyn annan avaimen lähtiessäni pois jos se on annettu lasten ulkoiluttamista varten.

Niimpä. Varsinkin noilta ei toivotuilta vanhemmilta. Itse olen antanut avaimet, koska työn takia tarvitse apua koiran ulkoilutukseen ja koululaiselle joskus pitää vielä ruoka laittaa illalla ja vähän vahtia / kuskata harrastukseen. Mutta jos alkavat ilmestyä kustumatta ja siirrellä tavaroita ja puuttua asioihin likaa, ottaisin kyllä avaimet pois.

Vierailija
411/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on poikani asunnon vara-avain ja hänellä samoin minun avaimeni. Mutta koskaan ei sopimatta mennä toisen asuntoon.

Vierailija
412/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesserkku on ollut yhdessä vaimonsa kanssa n. 10 vuotta. Vaimo on koko tänä aikana tavannut anoppinsa/appensa vain kolme kertaa: hänen ja miehensä yhteisen lapsensa ristiäisissä, yhden kerran anoppi käynyt kylässä heillä ja yhden kerran vaimo piipahtanut anoppinsa luona. He siis asuvat 2h ajomatkan päässä toisistaan ja miesserkkuni kyllä käy usein vanhempien luona kylässä, mutta vaimo ei jostain syystä koskaan halua tulla mukaan.

Vierailija
413/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita että mummot käy avaimillaan käy kerrostaloissa viemässä pyöriä tai tyhjentämässä häkkikomeroita (ne tietysti murrettu) mutta ympäriinsä jaetut avaimet on ongelma.  Lukitus uusittiin joku vuosi sitten, yleisten tilojen oviin luettavat mötikät jotka kertoo kenen avaimilla on menty.

Vierailija
414/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä akoilla ongelmat. Ite kohtelen appeja ja anoppeja kuten muitakin ihmisiä eli jos "käskevät" jotain tekemään niin sanon suoraan että tee ite, jos alkavat neuvoa jossain tai arvostella tekemisiäni niin käsken painua vidduun. Ei ongelmia kenenkään kanssa.

M45

Vierailija
415/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä akoilla ongelmat. Ite kohtelen appeja ja anoppeja kuten muitakin ihmisiä eli jos "käskevät" jotain tekemään niin sanon suoraan että tee ite, jos alkavat neuvoa jossain tai arvostella tekemisiäni niin käsken painua vidduun. Ei ongelmia kenenkään kanssa.

M45

Sama täällä. En tajua miksi jotku nöyristelee ja tottelee random tyyppejä vain sen takia että ovat puolison vanhemmat.

Vierailija
416/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tallella äitini saama 3-6 kk ikäisen vauvan ruokintaohje 50-luvun lopulta. Siinä neuvotaan yhdellä aterialla antamaan vauvalle "maidon lisäksi tuoremehua tai raastetta (esim. porkkanaa, lanttua, naurista tai heldelmiä). Raakaraasteisiin voi sekoittaa sokerivettä tai makeaa marjamehua. Tuoremehun ja raasteen antaminen on tärkeää C-vitamiinitarpeen tyydyttämiseksi." Näin minun lapsuudessani. Omat lapseni syntyivät 80- ja 90-luvulla eikä silloin todellakaan annettu mitään sokerista.

Äitini kertoo että 1970-luvulla neuvolan ohje oli, että esim appelsiinimehua lusikalla vauvalle. Lisäksi kehuttiin uusia äidonmaidonvastikkeita, olivat kuulemma kätevämpiä kuin imettäminen. Siis ei siinä, eihän kaikilla imetys onnistu, että ihan hyvä että vastikkeita kehitettiin, mutta neuvolan silloinen ohjeistus oli suosia niitä imetyksen kustannuksella. Niin se aika ja ohjeistus muuttuu. 

Vierailija
417/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaas alotukseen sanan "anoppi" tilalle "naapuri" ja miettikää miten toimisitte.

Vierailija
418/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoo että 1970-luvulla neuvolan ohje oli, että esim appelsiinimehua lusikalla vauvalle. Lisäksi kehuttiin uusia äidonmaidonvastikkeita, olivat kuulemma kätevämpiä kuin imettäminen. Siis ei siinä, eihän kaikilla imetys onnistu, että ihan hyvä että vastikkeita kehitettiin, mutta neuvolan silloinen ohjeistus oli suosia niitä imetyksen kustannuksella. Niin se aika ja ohjeistus muuttuu.

Katos, naiset lähti töihin, kun ei ollut vuoden äitiyslomia.

Vierailija
419/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sun asiasi sanoa anopille, että meidän lapset ei juo sokeriliemiä tai what ever. Hanki housut ja puolusta perhettäsi ja lapsiasi.  Jos ei usko, sano kovemmalla äänellä uudestaan.

Vierailija
420/484 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tässä parisuhteessa ovat äiti (anoppisi) ja poika.

2. Edellämainittu napanuora ei katkea ikinä.

3. Etsi itsellesi mies ja terve parisuhde. Sitten lähde. Huoltajuus on sinun, pojalle riittää mammansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän