Anoppi tuhoaa mielenterveyteni mutta mies vain puolustelee äitiään. Ero edessä?
Olen niin lopussa, että pakko kirjoittaa tänne anonyymisti. Olenko minä tulossa hulluksi vai onko tämä oikeasti niin sietämätöntä kuin miltä se tuntuu? Saimme esikoisemme puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen anoppini on tehnyt elämästämme helvettiä.
Hän tulee kylään ilmoittamatta, omilla avaimillaan, ja ensimmäinen kommentti on aina joko sotkusta, väsymyksestäni tai vauvan "oudosta" vaatetuksesta. Hän jatkuvasti kyseenalaistaa kaiken, mitä teen: imetän "väärin", vauvan maito ei kuulemma riitä, ja kun vauva itkee, se on aina minun syytäni. Viime viikolla hän syötti vauvalle salaa sokerista mehua, vaikka olemme satakertaa sanoneet, että emme halua sitä.
Pahinta on, että mieheni ei näe tässä mitään ongelmaa. Kun yritän puhua asiasta, hän sanoo, että "äiti tarkoittaa vain hyvää" ja että olen "herkkä ja ylireagoin hormonien takia". Hänen mielestään minun pitäisi olla kiitollinen, että anoppi on niin "kiinnostunut" lapsenlapsestaan. Tuntuu, että olen yksin tässä taistelussa ja mieheni on valinnut puolensa.
Eilen anoppi julkaisi Facebookiin kuvan vauvasta, vaikka olemme selvästi kieltäneet sen. Kun raivostuin, mieheni sanoi, että minun pitäisi pyytää anopilta anteeksi, koska pahoitin hänen mielensä. Olen pisteessä, jossa vihaan anoppiani niin paljon, että se alkaa heijastua jo parisuhteeseemme. Onko ainoa vaihtoehto laittaa miehelle uhkavaatimus: joko minä ja meidän perheemme säännöt, tai äitisi? Pelkään, että menetän kaiken.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö voi kehittyä perheessä, missä monta lasta eikä lapsi saa tarpeeksi huomiota.
Tarkoitat vähän samanlaista kuin ainoat lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö voi kehittyä perheessä, missä monta lasta eikä lapsi saa tarpeeksi huomiota.
Silloin on tarve aikuisena kehua itseä ja mitätöidä muita.
Mitätöidä mummoja?
Älä ole anoppisi kynnysmatto, vaan sano, että sinä olet määrääjä talossasi, kun mies on tassukka. Ota avaimet pois ja sano, että ilmoittaa, jos haluaa joskus kyläillä. Tai sitten menet aina imurin ja mopin kanssa vastaan ja ilmoitat siivoojalle, mitä nyt pitää tehdä, koska vauvaa ei saa hoitaa.
Oma anoppi oli oikeasti tällainen ja erosimme. Ainoa oikea päätös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on tarve aikuisena kehua itseä ja mitätöidä muita.
Mitätöidä mummoja?
Se lapsi ei ole anopin. Anopilla ei ole lain mukaan lapsenlapseen mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voi ottaa itselleen koira ja kissan ja huolehtikoot niistä ja jättäkööt miniät rauhaan. Aikuisen pitää keksiä itse itselleen tekemistä, ei roikkua aikuisessa lapsessa ja tämän perheessä.
Anoppi voi ottaa kissan, koiran, linnun ja kanin niin hoidettavaa riittää. Anoppi voi käydä tansseissa ja karaokebaarissa ja maalata vaikka tauluja, harrastaa liikuntaa.
Ihmisen kuuluu itse keksiä itselleen tekemistä. Jos pyydetään hoitamaan lasta niin silloin voi hoitaa äidin ohjeiden mukaan, mutta ei tuppauduta kenenkään luo ja tyrkytetä neuvoja, kun ei ole kysytty
Ei ole sopivaa pitää kesähelteillä toppia, jos on 60- vuotta, koska iho on vanha ja ryppyinen. Joten mitä jos huolehtisit itsellesi kunnon kesävaatteet etkä kulkisi puolialastomana kaduilla, olet kuitenkin vanha mummo jo.
Se lapsi on miniän ja miniällä on oikeus päättää lapsen vaatteista ja ruoasta, ei anopilla. Anoppi voi ostaa nuken.
Miniä voi ottaa eron ja muuttaa lapsen kanssa 500 km päähän niin pääsee anopista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voi ottaa itselleen koira ja kissan ja huolehtikoot niistä ja jättäkööt miniät rauhaan. Aikuisen pitää keksiä itse itselleen tekemistä, ei roikkua aikuisessa lapsessa ja tämän perheessä.
Anoppi voi ottaa kissan, koiran, linnun ja kanin niin hoidettavaa riittää. Anoppi voi käydä tansseissa ja karaokebaarissa ja maalata vaikka tauluja, harrastaa liikuntaa.
Ihmisen kuuluu itse keksiä itselleen tekemistä. Jos pyydetään hoitamaan lasta niin silloin voi hoitaa äidin ohjeiden mukaan, mutta ei tuppauduta kenenkään luo ja tyrkytetä neuvoja, kun ei ole kysytty.
Mun anoppi oli tyytymätön, kun ostin lapsille vaatteita, joissa oli esim ryhmä hau -hahmoja. Kuulemma riittäisi ne rumimmat kirpparirytkyt, eikä missään nimessä mitään kivoja hahmoja. Oppivat kuulemma liian hyvälle. Ja toi tosiaan näitä valmiiksi tahraisia ja reikäisiä kirppislöytöjä meille. Kauhean kiitollinen olisi niistä pitänyt olla, eikä lasten päälle muuta olisi saanut pukea.
Vierailija kirjoitti:
Miniä voi ottaa eron ja muuttaa lapsen kanssa 500 km päähän niin pääsee anopista eroon.
Miksi lähtökohtaisesti oletat kaikkien asuvan siinä anopin naapurissa? Ja myös miehillä on anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähtökohtaisesti oletat kaikkien asuvan siinä anopin naapurissa? Ja myös miehillä on anoppi.
Miksi itse arvostelet miniäsi lasten hoitoa? Koska olet henkisesti sairas ja sinulla on paha olla ja terapian sijaan purat pahaa oloa muihin ihmisiin.
Minulla ei ole mitääm tarvetta kommentoida muiden ihmisten lasten pukeutumista tai syömistä tai asuntoa, koska minulla on omakin elämä. Elän omaa elämää, en muiden.
Käsi ylös yllättyneet että nainen ei tule toimeen toisen naisen kanssa!!!
Mikähän siinä onkin että naiset niin äärimmäisen harvoin tulee toimeen miehen äidin kanssa ja nainen haluaa että miehen äidin kanssa ollaan tekemisissä mahdollisimman vähän vaikka kuitenkin samaan aikaan itse vaatii että naisen vanhempia on huomioitava ja heidän kanssa on oltava tekemisissä lähes päivittäin?
Johtuuko se siittä että miehen äiti on ainoa nainen maailmassa joka haluaa hyvää miehelle eikä halua vain käyttää hyväksi niin henkisesti kuin taloudellisesti mihin jokainen nainen jollain tasolla syyllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt miksi et voi ottaa avaimia anopilta pois? Mikä estää? Onko se miehesi siinä välissä estämässä?
Pojan pitäisi ottaa avain pois äidiltään, ei miniän! Ihan jo siksi, että miniää anoppi höykyttää jo nyt. Pojan pitäisi myös seisoa vaimonsa rinnalla ap:n mainitsimissa asioissa, eikä yrittää kumartaa sekä vaimonsa että äitinsä suuntaan. Todellisuudessa tällöin myös pyllistää molempiin suuntiin.
Ap:lle: Jos miehesi ei nyt ala vetämään äidilleen rajoja, niin tuo meno muuttuu aina vain pahemmaksi. Ensimmäisenä avain pois anopilta, niin jo se rauhoittaa aluksi tuota menoa! Jos miehesi ei kertakaikkiaan kykene vetämään äidilleen rajoja, niin ota yhteyttä perheasiankeskukseen tms., ja menette sinne miehesi kanssa keskustelemaan.
T. 62-vuotias äiti ja kolmen lapsenlapsen mummu
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös yllättyneet että nainen ei tule toimeen toisen naisen kanssa!!!
Mikähän siinä onkin että naiset niin äärimmäisen harvoin tulee toimeen miehen äidin kanssa ja nainen haluaa että miehen äidin kanssa ollaan tekemisissä mahdollisimman vähän vaikka kuitenkin samaan aikaan itse vaatii että naisen vanhempia on huomioitava ja heidän kanssa on oltava tekemisissä lähes päivittäin?
Johtuuko se siittä että miehen äiti on ainoa nainen maailmassa joka haluaa hyvää miehelle eikä halua vain käyttää hyväksi niin henkisesti kuin taloudellisesti mihin jokainen nainen jollain tasolla syyllistyy.
Kyllä varmasti halutaan olla myös miehen äidin kanssa tekemisissä, jos on mukava anoppi eli ei anna lastenkasvatusohjeita eikä arvostele miniän ja tämän lasten pukeutumista ja syömistä.
Mukavilla ihmisillä käy aina vieraita kylässä.
On mukavia anoppeja, mutta valitettavasti myös näitä ei mukavia jotka puuttuvat aikuisen lapsensa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse arvostelet miniäsi lasten hoitoa? Koska olet henkisesti sairas ja sinulla on paha olla ja terapian sijaan purat pahaa oloa muihin ihmisiin.
Minulla ei ole mitääm tarvetta kommentoida muiden ihmisten lasten pukeutumista tai syömistä tai asuntoa, koska minulla on omakin elämä. Elän omaa elämää, en muiden.
Mikä vaivaa, pe-ilta? Kirjoitin miniöitteni olevan aikuisia fiksuja ihmisiä, aina onollut vähintään 100 km väliä, joskus enemmänkin kun asuivat ulkomailla. Lapset eivät puutu minun elämääni ( leski) enkä minä heidän elämäänsä. Hoitavat lapsensa miten tahtovat. Vanhin pojanlapsi valmistuu kohta lääkäriksi
Voitasko puhua yleisellä tasolla koska emme tunne toisiamme? Sinusta sain vähän teinix-kuvan, sekin voi olla väärä kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa, pe-ilta? Kirjoitin miniöitteni olevan aikuisia fiksuja ihmisiä, aina onollut v
No, tod. Minun lapset on jo aikuisia eikä minusta tule koskaan hirviöanoppia niinkuin omani oli.
Kun lapsi on 18 hän saa tehdä mitä haluaa ja päättää itse asioista. Ikinä en tule kommentoimaan lapsenlapsieni pukeutumista tai syömistä, jos sellaisia tulee eikä ole väliä, jos ei tule. Minä en ala lapsieni ja heidän puolisoidensa mielenterveyttä viemään. Osaa keksiä itsekin tekemistä. Ja hoidan lemmikkiä. Hoidan tulevaisuudessa lapsenlapsia vain, jos pyydetään ja lapsen äidin ohjeilla. Jos ei pyydetä hoidan lemmikkiä ja käyn tansseissa ja baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa, pe-ilta? Kirjoitin miniöitt
En tiedä lainauksia miten onnistui ja kuka sinä olet. Kommenttini oli tarkoitettu tuolle kiihtyneeelle töksäyttelijälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vähän väliä. Löytyy haulla vaikka kuinka monta samaa vanhaa aloitusta.
Joku mukaelma 50-luvulta kun nuoret parit asettui anopin tai äidin rintamamiestalon yläkertaan asumaan.
Vanhimmat anopit nyt noin 80-vuotiaita, ei enää 60-luvulla eikä etenkään 70-luvulla annettu sokerivettä vauvoille.
Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin äitiysloma oli 3kk. Mummoni hoiti minua vauvana, tarjoili sokerivettä ja syötti omassa suussaan pureskelemaansa ruokaa teelusikalla. Äiti oli kieltänyt. mutta eihän mummo uskonut. Lähes kaikki maitohampaani piti poistaa hammasmädän takia ja pysyvät hampaanikin ovat huonossa kunnossa. Kiitos mummolle!
En oikeen osaa rätkätystasolla keskustella, miniänikin ovat asiallisia korkeasti koulutettuja ihmisiä.
Noin sivusta ajatellen, jos joku mummo ihmettelee nykyaikaisia vauvanvatteita jotka ovat toisenlaisia kuin vaikka 30 vuotta sitten onko se aina pahantahtoista arvostelua vai small talkkia. En tiedä. Nuorella naisella voi olla luonne että hänelle on puhuttava varoen . Vähän vainoharhainen ja epävarma itsestään.