Anoppi tuhoaa mielenterveyteni mutta mies vain puolustelee äitiään. Ero edessä?
Olen niin lopussa, että pakko kirjoittaa tänne anonyymisti. Olenko minä tulossa hulluksi vai onko tämä oikeasti niin sietämätöntä kuin miltä se tuntuu? Saimme esikoisemme puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen anoppini on tehnyt elämästämme helvettiä.
Hän tulee kylään ilmoittamatta, omilla avaimillaan, ja ensimmäinen kommentti on aina joko sotkusta, väsymyksestäni tai vauvan "oudosta" vaatetuksesta. Hän jatkuvasti kyseenalaistaa kaiken, mitä teen: imetän "väärin", vauvan maito ei kuulemma riitä, ja kun vauva itkee, se on aina minun syytäni. Viime viikolla hän syötti vauvalle salaa sokerista mehua, vaikka olemme satakertaa sanoneet, että emme halua sitä.
Pahinta on, että mieheni ei näe tässä mitään ongelmaa. Kun yritän puhua asiasta, hän sanoo, että "äiti tarkoittaa vain hyvää" ja että olen "herkkä ja ylireagoin hormonien takia". Hänen mielestään minun pitäisi olla kiitollinen, että anoppi on niin "kiinnostunut" lapsenlapsestaan. Tuntuu, että olen yksin tässä taistelussa ja mieheni on valinnut puolensa.
Eilen anoppi julkaisi Facebookiin kuvan vauvasta, vaikka olemme selvästi kieltäneet sen. Kun raivostuin, mieheni sanoi, että minun pitäisi pyytää anopilta anteeksi, koska pahoitin hänen mielensä. Olen pisteessä, jossa vihaan anoppiani niin paljon, että se alkaa heijastua jo parisuhteeseemme. Onko ainoa vaihtoehto laittaa miehelle uhkavaatimus: joko minä ja meidän perheemme säännöt, tai äitisi? Pelkään, että menetän kaiken.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vähän väliä. Löytyy haulla vaikka kuinka monta samaa vanhaa aloitusta.
Joku mukaelma 50-luvulta kun nuoret parit asettui anopin tai äidin rintamamiestalon yläkertaan asumaan.
Vanhimmat anopit nyt noin 80-vuotiaita, ei enää 60-luvulla eikä etenkään 70-luvulla annettu sokerivettä vauvoille.
Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin äitiysloma oli 3kk. Mummoni hoiti minua vauvana, tarjoili sokerivettä ja syötti omassa suussaan pureskelemaansa ruokaa teelusikalla. Äiti oli kieltänyt. mutta eihän mummo uskonut. Lähes kaikki maitohampaani piti poistaa hammasmädän takia ja pysyvät hampaanikin ovat huonossa kunnossa. Kiitos mummolle!
Niin, lastesi mummo, äitisi, tiesi jo 60-luvulla mutta ei 1900-luvun alkupuolella syntynyt sinun mummosi.
Nyt kai puhutaan nykyajan vauvojen mummoista, 50-luvun lopulla syntyneistä alle 70-vuotiaista.
Ihmiset ei osaa keksiä tekemistä. Myös kerrostaloissa on näitä jotka kyttäävät muita naapureita. Harrastuksia on vaikka mitä joita voi tehdä myös yksin kotona, ei tarvitse roikkua naapureissa ja miniöissä.
Lehdessä oli, että osa mielenterveysongelmista johtuu isovanhemmista jotka ovat vaatimassa, että pitäisi nähdä joka viikonloppu ja ovat koko ajan puuttumassa aikuisten lasten ja näiden perheiden asioihin. Ennen oli kymmenen lasta eikä mummo jaksanut puuttua miniöiden asioihin. Nyky mummut tekivät yksi-kaksi lasta ja koko ajan roikutaan aikuisissa lapsissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa keksiä tekemistä. Myös kerrostaloissa on näitä jotka kyttäävät muita naapureita. Harrastuksia on vaikka mitä joita voi tehdä myös yksin kotona, ei tarvitse roikkua naapureissa ja miniöissä.
Voi harrastaa liikuntaa, tehdä erilaisia käsitöitä, leipoa, lukea kirjoja, katsoa telkkaria, hoitaa lenmikeitä, ilmoittautua kursseille. Se on itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harrastaa liikuntaa, tehdä erilaisia käsitöitä, leipoa, lukea kirjoja, katsoa telkkaria, hoitaa lenmikeitä, ilmoittautua kursseille. Se on itsestä kiinni.
Lisäksi voi ilmoittauta vapaaehtoistöihin ja vaikka spr ystävä palveluun.
No, sen voin sanoa, että et ole sekoamassa tai vain kuvittelemassa ongelmaa, tuon kuvauksen perusteella. Ei kukaan täyspäinen ihminen sietäisi tuollaista omaan perhe-elämään tunkeutumista. Se, että juottaa salaa sokerimehuja, olisi kyllä minulle jo sellainen viimeinen pisara, että anopille tulisi porttikielto, tai vähintään erittäin tiukat tapaamisajat ja -ehdot.
Olisin tiukkana sen kanssa ja sanoisin vastaan kaikkeen mussutukseen, mitä sieltä tulee.
Itse kudon sukkia. En tiedä naapureista mitään. Keksi itse kaikenlaista tekemistä.
Anoppi käyttäytyy kuin vaimo miestään kohtaan lapsiperheessä.
Suomessa on vaikka mitä tekemistä. Voi lukea kaikki kirjaston kirjat läpi, käydä kävelyllä, pyöräillä, mennä uimaan, tehdä kaikenlaisia käsitöitä, maalata tauluja, harrastaa valokuvausta, ottaa lemmikin, hoitaa viherkasveja. Voi katsoa telkkarista sarjoja, elokuvia, urheilukilpailuita jne. Mennä karaokeen, tanssimaan, elokuviin tai teatteriin. On kursseja, yhdistystoimintaa, vapaaehtoistöitä.
Loppujen lopuksi on niin kiireinen, että hyvä kun ehtii ketään näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vaikka mitä tekemistä. Voi lukea kaikki kirjaston kirjat läpi, käydä kävelyllä, pyöräillä, mennä uimaan, tehdä kaikenlaisia käsitöitä, maalata tauluja, harrastaa valokuvausta, ottaa lemmikin, hoitaa viherkasveja. Voi katsoa telkkarista sarjoja, elokuvia, urheilukilpailuita jne. Mennä karaokeen, tanssimaan, elokuviin tai teatteriin. On kursseja, yhdistystoimintaa, vapaaehtoistöitä.
Loppujen lopuksi on niin kiireinen, että hyvä kun ehtii ketään näkemään.
Talvella voi hiihtää, jos on lunta. Asunnossa riitää siivottavaa.
Missä anopin mies on? Jos ei ole miestä niin tinder on kaiken ikäisille.
Itse just mietin mitä kaikkea alan harrastamaan, koska en missään nimessä halua kauhu anopiksi. Mietin myös lemmikin ottamista. Haluan, että lapset saavat elää rauhassa omaa elämää, kun ovat nyt täysi-ikäisiä.
Kilpikonna voisi olla kiva lemmikki. Voi elää 70 vuotta, ei muuta pois kotona niinkuin lapset. Tai sitten papukaija.
Ehkä otan jonkun suloisen koiran. Koirille myydään vaatteitakin. En halua roikkuu aikuisissa lapsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö voi kehittyä perheessä, missä monta lasta eikä lapsi saa tarpeeksi huomiota.
Silloin on tarve aikuisena kehua itseä ja mitätöidä muita.
Mitätöidä mummoja?
Se lapsi ei ole anopin. Anopilla ei ole lain mukaan lapsenlapseen mitään oikeuksia.
Anopin mukaan minulla ei ollut lapseeni mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alunperin kahden aikuisen kodin avain on kummankaan vanhemmilla?
Niinpäin voi olla että vanhuksen avain on lapsilla , pääsevät sisään jos jotain sattuu.
Meillä oli siksi, että anoppi saa vietyä postit sisälle ja kasteltua kukat kun ollaan reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö voi kehittyä perheessä, missä monta lasta eikä lapsi saa tarpeeksi huomiota.
Mitätöidä mummoja?
Se lapsi ei ole anopin. Anopilla ei ole lain mukaan lapsenlapseen mitään oikeuksia.
Kyllä sinulla oli, anopilla ei ollut. Ei tollanen anopin käytös ole tervettä. Itse en ala koskaan hirviöanopiksi. Itken vaikka yksin kotona, mutta en ala. Keksin omaa sisältöä elämään, se on terveen aikuisen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitätöidä mummoja?
Mummon oikeudet ylittää äidin oikeudet. Näin mulle kerrottiin.
Mummon oikeudet on nykyään evätty.
Äidillä on oikeuksia lapsiin, ei mummolla. Itsellä lapset aikuisia. Jos minusta tulee mummo ei minulla ole mitään oikeuksia. Hoidan lapsia, jos pyydetään. En arvostele miniöitä. Keksin omaa tekemistä elämääni ja otan vaikka suloisen koiran, jolle voi ostaa vaatteita ja hoidan sitä.
Miksi alunperin kahden aikuisen kodin avain on kummankaan vanhemmilla?
Niinpäin voi olla että vanhuksen avain on lapsilla , pääsevät sisään jos jotain sattuu.