Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lomakohde työttömälle?

Vierailija
25.06.2025 |

Eli sain juuri potkut eikä ole kiire takaisin töihin. Haen toki töitä mutta senhän voi tehdä missä päin maailmaa tahansa. Nyt olisi sopivasti aika noin 3kk ajaksi muuttaa johonkin lämpimään ja edullisempaan maahan asustelemaan. Jonkin verran säästöjä on, mutta haluaisin ainakin asumisen (hostellit?) olevan aika edullisia. Aika paljon olen matkustellut, mutta jostain syystä pää lyö nyt tyhjää. Meksiko, Japani? Auttakaa. En poissulje Thaimaata ja Baliakaan, vaikka niissä olen käynytkin ja lentomatka on noihin kaikkiin maihin aika ärsyttävän pitkä. Toivon helppoutta lomallani. Vai onko se nyt sitten vaan se Espanja?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei kannata varsinaisesti muuttaa mihinkään, koska se vaikuttaa tukien maksuun. Pysy kirjoilla Suomessa ja käy lomalla ulkomailla, niin voit pitää työttömyystuet, kunhan ilmoitat lomamatkasta työvoimaviranomaiselle, haet töitä loman aikana työllistymissunnitelman mukaisesti ja pysyt työmarkkinoiden käytettävissä. 

Ap: kiitos hienosta vastauksesta! Kirjoilla olen toki koko ajan Suomessa. Eipä tuo jo maksettu asunto täältä minnekään karkaa. Asumiskulut minimaaliset. Olen miettinyt myös, josko jäisin vielä kesäksi Suomeen sittenkin, vaikka kesäisin työllistymismahdollisuudet ovat olemattomat, koska kesätyöntekijät on jonpalkattu ja suuri osa saa jatkaa vakituisena tai sijaisena kesäkauden jälkeen.

Vaihtoehto siis myös nauttia Suomessa kesästä ja lähteä reissuun vasta syyskuussa. En jaksa uskoa, että työllistymisen sitä ennen tai edes tämän vuoden puolella. Omalla alalla tosi vähän työpaikkoja muutenkin ja hakijoita paljon.

Olisiko sinulla ideoita matkakohteeksi ajalle syyskuu-lokakuu-marraskuu? Olisiko se Japani ja/tai vaikka Thaimaa ja/tai Philippiinit ja/tai Meksiko? Vai ihan se Espanja? Espanjaa vähän ymmärrän lukea, mutta vaikka portugalia en.

Hyvä jos oli jotain hyötyä. Itsekin parhaillani olen työttömänä ja reissussa. Suunnitelmani oli viettää tämä kesä Suomessa, mutta näinhän tässä taas kävi, että olen nyt Brasiliassa. Kysymykseesi syys-loka-marraskuusta: Unohda Kaakkois-Aasia, siellä sataa silloin, samoin Meksikossa. Espanjassa on lämmintä kyllä mutta onhan se vähän tuttu ja tylsä, pääset sinne helposti muulloinkin. Suosittelen sinulle nyt Etelä-Amerikkaa, esimerkiksi Chilessä ja Argentiinassa pärjäät espanjalla ja syys-loka-marraskuu on parasta aikaa, ei enää ruuhkia mutta ei vielä liian kylmää. Syyskuuhun on vielä aikaa, joten ehdit opiskella sitä vähän lisääkin. Chilestä voi tehdä matkoja Antarktikselle, mikä voi olla viime hetken tilaisuus, koska jäätikkö on sulamassa. Matkat pitää varata hyvissä ajoin. Chilestä pääsee myös Pääsiäissaarelle, joka on myös sellainen paikka, jossa kannattaa käydä, jos pystyy. Argentiinassa on useita hienoja patikkareittejä esim. El Chaltenin ja Patagonian alueella. 

Vierailija
62/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäntsälä, Vilna, Savukoski

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 jatkaa. Jos lähtisi vasta syyskuun puolivälissä, niin loppumatkasta Kaakkois-Aasiassa olisi jo sadekausi hyvin ohi ja voisi tehdä kiertomatkan. esim. tyyliin Helsinki-Madrid-Buenos-Aires (tai Santiago tms., mihin halvemmalla saa lentoja)-Antarktis-Santiago-Pääsiäissaari-Auckland-Jokin sopiva Kaakkois-Aasian kohde-Helsinki. 

Vierailija
64/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse etsisin vaan paikan, jossa kaikki lähellä. Eli ranta, baarit ja kaupat. Sekä hostellissa/majapaikassa uima-allas ja muita reissaajia eli saa ystäviä helposti eikä tule tylsää jos itsekseen matkustaa.

Sitten ei olekaan väliä löytyykö se mesta Espanjasta, Italiasta, Philippiineiltä vai Meksikosta. Mutta Aasiassa tämä tosin halvempaa kuin monessa muussa kohteessa. Espanjasta varmaan helpoin aloittaa koska lentomatka, ja jos ei nappaakaan niin lentää kauemmaksi. Varaa sen majapaikan vaikka aina vain 2 päiväksi pidemmälle.

Jos ensisijaisesti vilvoittelee rannalla ja vain joskus uima-altaalla, niin kannattaa harkita myös esim. Airbnb:tä tai hostellia ilman allasta, koska ne on yleensä edullisempia, ja moniin tosi hienoihinkin hotelleihin saa ostaa päiväpassin allasalueelle. Isoissa hotelleissa kuitenkin allasalueet on aivan eri luokkaa kuin hostelleissa. 

Vierailija
65/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

61 jatkaa. Jos lähtisi vasta syyskuun puolivälissä, niin loppumatkasta Kaakkois-Aasiassa olisi jo sadekausi hyvin ohi ja voisi tehdä kiertomatkan. esim. tyyliin Helsinki-Madrid-Buenos-Aires (tai Santiago tms., mihin halvemmalla saa lentoja)-Antarktis-Santiago-Pääsiäissaari-Auckland-Jokin sopiva Kaakkois-Aasian kohde-Helsinki. 

Huh, kallis reissu!

Vierailija
66/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivot helppoutta ja edullisuutta ja osaat espanjaa. Mene Espanjaan, on edullinen ja helppo. Norwegian lentää halvalla. 

Vierailija
67/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ap:lle ehdottaa tarkkaa paikkaa, mutta jos itse joutuisin työttömäksi eikä työllistyminen olisi heti näköpiirissä, pitäisin kuitenkin asunnon Suomessa ja tekisin vuodessa 1-2 pitempää reissua, sen mukaan missä sattuu olemaan sillä hetkellä hyvä sää, mihin on lentoja tarjouksessa ja mikä paikka on vielä kokematta.

Vapaa-ajan lisääntyminen on työttömyydessä melkein ainoita hyviä puolia, niin siitä kannattaa nauttia. Monessa paikassa pystyy myös elämään tosi edullisesti. Töitä voi hakea, vaikka ei olisi koko aikaa Suomessa. 

Vierailija
68/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene Thaimaahan, ei turistikohteisiin. Vietä välillä jokunen viikko Laosissa, 30 päivän viisumin saa rajalta.

Mitä paikkoja suosittelet Laosissa? Olen kuullut kehuja Luangprabangista. Mutta sinne on kai vähän vaikea mennä?

Vierailija
69/84 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takapiha

Ap: mutta takapihalla voin olla ihan työssäkäyvänäkin :D Nyt olisi sopivasti aikaa pidemmälle reissuun :) En jaksa olla takapihalla montaa kuukautta putkeen. Olen kuullut että nykyään uudelleen työllistyminen voi kestää jopa vuosia. Ja takapihalla en saa uusia maailmankuvaa laajentavia kokemuksia, joista voisi olla hyötyä työelämässä. Samoten kun uusien kontaktien kautta. Samoin kielitaidon paraneminen houkuttelee. Ja niitä kirjoja voin lukea takapihan lisäksi myös vaikka siellä Japanissa tai Espanjassa.

"Samoin kielitaidon paraneminen houkuttelee." Voisi ehkä osallistua ihan kielikurssillekin, nyt kun on aikaa. Kansalaisopiston kursseja ei kai ole kuitenkaan vielä työttömiltä kielletty. 

Vierailija
70/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nauttia jos on valinnut lapsettoman elämän. Silloin voi tehdä mitä huvittaa. Oma elämä pilalla ja kaikki rahat menee lapsen huutoon ja typeriin kuluihin. Turha haaveillakaan maailmanympärimatkoista.

Vierailija
71/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapihalle olutta nauttimaan.

Vierailija
72/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, kallis reissu!

Eipä noi aina kalliita ole. Itse tein vähän samantyyppisen ja lennot oli tyyliin 200+270+180+190+130+310+300. Eli maailmanympärimatkan lennot ei ole välttämättä paljoa kalliimpi kuin se 3 viikon pakettimatka Aasiassa. Pitää osaa vaan käyttää skyscanneria ja tosiaan olla paljon aikaa, että voi valita halvimmat matkustuspäivät ja viettää tarvittaessa vaikka kuukauden per kohde.

Vierailija
73/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pattayalla saa pilsuu ja on lämmintä

Ja kaupan tekijäisiksi saa hyvät taudit! 

Vierailija
74/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja lastenpyörällä Suomi päästä päähän. Se ärsyttää kokkelipersua. Sitten vielä nimität sitä ilmastomielenositukseksi, niin kyllä persfassari fasentuu.

Vierailija
75/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, kallis reissu!

Eipä noi aina kalliita ole. Itse tein vähän samantyyppisen ja lennot oli tyyliin 200+270+180+190+130+310+300. Eli maailmanympärimatkan lennot ei ole välttämättä paljoa kalliimpi kuin se 3 viikon pakettimatka Aasiassa. Pitää osaa vaan käyttää skyscanneria ja tosiaan olla paljon aikaa, että voi valita halvimmat matkustuspäivät ja viettää tarvittaessa vaikka kuukauden per kohde.

Kiitti vinkistä. Täytyypä tutkia skyscanneria vähän tarkemmin. Aika ei minullakaan nyt ole rajoite. 

Vierailija
76/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nauttia jos on valinnut lapsettoman elämän. Silloin voi tehdä mitä huvittaa. Oma elämä pilalla ja kaikki rahat menee lapsen huutoon ja typeriin kuluihin. Turha haaveillakaan maailmanympärimatkoista.

Hassu, ei lapsi ole pieni kuin muutaman vuoden. Sen aikaa keskitytään muihin asioihin, jotka nekin antavat paljon iloa. Parikymmentä vuotta, ja lapsi muuttaa jo omilleen. Sitten voi taas reissata. Ei maailmanympärimatkoja muutenkaan kukaan koko aikaa tee. 

Vierailija
77/84 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin maailmalla matkustaessahan ei lapsia ole juuri missään, kun voi pysytellä lapsivapaissa lomakohteissa. Vielä kun olisi lapsivapaita lentoja, etteivät kirkuvat kakarat lentokoneessa potkisi selkänojaa. Saisi nauttia oikein kunnolla.

Vierailija
78/84 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin maailmalla matkustaessahan ei lapsia ole juuri missään, kun voi pysytellä lapsivapaissa lomakohteissa. Vielä kun olisi lapsivapaita lentoja, etteivät kirkuvat kakarat lentokoneessa potkisi selkänojaa. Saisi nauttia oikein kunnolla.

Eikö sulla ole varaa yksityiskoneeseen tai bisnesluokkaan? Hostelleissa ja monissa hotelleissa myös k18-sääntö. Omia kämppiä voi myös varata itselleen ihan netistä. Myös monet matkakohteet on vain aikuisille ja parhaillaan olen Australiassa eikä täällä viinitilalta ole näkynyt yhtäkään lasta. Ei edes viininmaistelukierroksella. Kaikki ei käy niissä Suomi-baareissa Fuengirolassa.

Vierailija
79/84 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pattayalla saa pilsuu ja on lämmintä

Ja kaupan tekijäisiksi saa hyvät taudit! 

Ja lopuksi joltain ryssyäiseltä turpiin.

Vierailija
80/84 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla omakotitalon kulut 200€/kk ja ansiosidonnaista saan 1600€ nettona. Toki vaikka tippuis 1000€/kk niin kyllä sillä ruoat ja viinat ja majoituksen saa ulkomailla. Varainkin kun olen hyvin pienikokoinen nainen. Säästötilillä 120 000€ jos tarttee lentolippuja tai vaatteita reissussa lisää ostella. Vuoden reissaan nyt ainakin alkuun ja kattoo sitten. Ei ole mitään eläimiä tai lapsia rasitteena. Töissä saan jatkaa sitten kun haluan. Havaijilla olin nuorena 2kk niin taidan suunnata ekana sinne ja siitä sitten eteenpäin riippuen keihin tutustun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä