Mikä lomakohde työttömälle?
Eli sain juuri potkut eikä ole kiire takaisin töihin. Haen toki töitä mutta senhän voi tehdä missä päin maailmaa tahansa. Nyt olisi sopivasti aika noin 3kk ajaksi muuttaa johonkin lämpimään ja edullisempaan maahan asustelemaan. Jonkin verran säästöjä on, mutta haluaisin ainakin asumisen (hostellit?) olevan aika edullisia. Aika paljon olen matkustellut, mutta jostain syystä pää lyö nyt tyhjää. Meksiko, Japani? Auttakaa. En poissulje Thaimaata ja Baliakaan, vaikka niissä olen käynytkin ja lentomatka on noihin kaikkiin maihin aika ärsyttävän pitkä. Toivon helppoutta lomallani. Vai onko se nyt sitten vaan se Espanja?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Espanja on hyvä ja helppo! Ei liian kuuma, eikä iske koti-ikävä kun voi höpöttää myös muiden paikalla asuvien suomalaisten kanssa. Saa varmasti uusia ystäviä myös muista paikallisista. Olut ja viini myös halpaa ja hyvää.
Ja tosiaan jos työpaikan onnistuisi heti saamaan ja pitäisi tulla takaisin Suomeen niin lento on 6h eli eipä tuossa kauaa menisi. Vaikeampaa olisi tulla kotiin Helsinkiin jostain omalta Lapissa sijaitsevasta mökiltä. Sieltä ajelisi kotiin autolla jo 10h. Hommaa vaan sellaisen lentolipun, että voit siirrellä takaisin matkustuspäivää miten tykkäät! Ja tosiaan jos et ole saanut 3kk aikana töitä niin voithan sä jäädä sinne pidemmäksikin aikaa. Eläminen siellä on halvempaa kuin Suomessa niin turha Suomessa nyt kököttää sohvalla työttömänä kun voit siellä vaikka patikoida auringossa tai maata rannalla.
Minulle 40+ on liian kuuma.
Itse etsisin vaan paikan, jossa kaikki lähellä. Eli ranta, baarit ja kaupat. Sekä hostellissa/majapaikassa uima-allas ja muita reissaajia eli saa ystäviä helposti eikä tule tylsää jos itsekseen matkustaa.
Sitten ei olekaan väliä löytyykö se mesta Espanjasta, Italiasta, Philippiineiltä vai Meksikosta. Mutta Aasiassa tämä tosin halvempaa kuin monessa muussa kohteessa. Espanjasta varmaan helpoin aloittaa koska lentomatka, ja jos ei nappaakaan niin lentää kauemmaksi. Varaa sen majapaikan vaikka aina vain 2 päiväksi pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako te-toimistot matkakulut työhaastatteluihin vieraalla paikkakunnalla?
Kävin 300-500 km päässä monessa. Otin matkailunkin kannalta.
Miksi te-toimisto maksaisi matkakuluja työhaastatteluun? Kaikki tehdään nykyään netissä. Tai ainakin minun alallani. Toki teen etätöitä muutenkin suomalaiselle firmalle, vaikka en edes asu Suomessa tällä hetkellä. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Takapiha
Ap: mutta takapihalla voin olla ihan työssäkäyvänäkin :D Nyt olisi sopivasti aikaa pidemmälle reissuun :) En jaksa olla takapihalla montaa kuukautta putkeen. Olen kuullut että nykyään uudelleen työllistyminen voi kestää jopa vuosia. Ja takapihalla en saa uusia maailmankuvaa laajentavia kokemuksia, joista voisi olla hyötyä työelämässä. Samoten kun uusien kontaktien kautta. Samoin kielitaidon paraneminen houkuttelee. Ja niitä kirjoja voin lukea takapihan lisäksi myös vaikka siellä Japanissa tai Espanjassa.
Ensinnäkään ei kannata varsinaisesti muuttaa mihinkään, koska se vaikuttaa tukien maksuun. Pysy kirjoilla Suomessa ja käy lomalla ulkomailla, niin voit pitää työttömyystuet, kunhan ilmoitat lomamatkasta työvoimaviranomaiselle, haet töitä loman aikana työllistymissunnitelman mukaisesti ja pysyt työmarkkinoiden käytettävissä.
Tähän aikaan vuodesta Kaakkois-Aasiassa on sadekausi, Filippiineillä on myös taifuunikausi. Meksikossakin on parhaillaan hurrikaani Eric. Aloittaisin siis Euroopasta. Esimerkiksi Espanja on helppo ja klassinen, mutta aika kuuma kesällä, Portugali on vähän edullisempi ja viileämpi, etenkin Porton seutu. Espanjassakin se Atlantin nurkka on viileämpi. Edullisia paikkoja ovat myös Kroatia, Albania ja Slovenia.
Palaillisin syys-lokakuussa katsomaan miltä Suomessa näyttää. Jos tuntuisi, että ei edelleenkään ole töitä ja muutenkin on yhtä masentavaa, niin lähtisin sitten viimeistään marraskuussa kohti Kaakkois-Aasiaa. Tosin sinne suuntaan on lennoissa rajoitteita, Venäjän yli pakotteiden ja Lähi-idän kautta turvallisuuden vuoksi. Mutta marraskuussa voi olla jo eri tilanne. Tai sitten suuntaisin kohti länttä, esimerkiksi Meksikoon tai Kuubaan.
Vierailija kirjoitti:
New York
New York on kallis! Eikä kovin turvallinen. Ja mitäpä siellä tekisi jos ei edes kunnon rantoja, joissa ei tarvitse käyttää rahaa. Siellä myös välimatkat kauhean pitkiä, ja joutuu ostamaan päivittäin metrolippuja. Ei ei. Se on sopiva parin päivän välipysähdys, kuka matkalla muualle. Vaikka Karibialle. Ei sovi 3kk:n löhöilylomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos työllistyt, ja kieltäydyt työstä ja saat karenssin?
Ap: olisi hienoa jos työllistyisin. Tekisin Teams-videohaastattelut jos työhaastatteluun pyydetään. Eiköhän työnantajakin arvosta sitä, että uskallan matkustaa, olen terve ja treenaan englantia. Jos saan paikan niin sovitaan työn aloittamispäivä niin että sopii molemmille. Ja toki lentoaikatauluja voi siirtää, lähteekö sitten aiemmin Suomeen vai jääkö ulkomaille pidemmäksi aikaa.
Oikeasti ihminen, joka on niin haluttu työntekijä, että työpaikka odottaa, että hakija vaivautuu tulemaan takaisin Suomeen, on myös riittävän älykäs keksimään minne menee viettämään sapattiaan, missä on lämmintä ja halpaa.
Se henkilö ei ole ap.
Olet lomasi ansainnut. Minne päin sitten menetkin.
Suomeenkin tulee sankoin joukoin etelän veteliä Kela korvauksille. Istuvat kahviloissa suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Ja kyttäävät tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään ei kannata varsinaisesti muuttaa mihinkään, koska se vaikuttaa tukien maksuun. Pysy kirjoilla Suomessa ja käy lomalla ulkomailla, niin voit pitää työttömyystuet, kunhan ilmoitat lomamatkasta työvoimaviranomaiselle, haet töitä loman aikana työllistymissunnitelman mukaisesti ja pysyt työmarkkinoiden käytettävissä.
Tähän aikaan vuodesta Kaakkois-Aasiassa on sadekausi, Filippiineillä on myös taifuunikausi. Meksikossakin on parhaillaan hurrikaani Eric. Aloittaisin siis Euroopasta. Esimerkiksi Espanja on helppo ja klassinen, mutta aika kuuma kesällä, Portugali on vähän edullisempi ja viileämpi, etenkin Porton seutu. Espanjassakin se Atlantin nurkka on viileämpi. Edullisia paikkoja ovat myös Kroatia, Albania ja Slovenia.
Palaillisin syys-lokakuussa katsomaan miltä Suomessa näyttää. Jos tuntuisi, että ei edelleenkään ole töitä ja muutenkin on yhtä masentavaa, niin lähtisin sitten viimeistään marraskuussa kohti K
Ap: kiitos hienosta vastauksesta! Kirjoilla olen toki koko ajan Suomessa. Eipä tuo jo maksettu asunto täältä minnekään karkaa. Asumiskulut minimaaliset. Olen miettinyt myös, josko jäisin vielä kesäksi Suomeen sittenkin, vaikka kesäisin työllistymismahdollisuudet ovat olemattomat, koska kesätyöntekijät on jonpalkattu ja suuri osa saa jatkaa vakituisena tai sijaisena kesäkauden jälkeen.
Vaihtoehto siis myös nauttia Suomessa kesästä ja lähteä reissuun vasta syyskuussa. En jaksa uskoa, että työllistymisen sitä ennen tai edes tämän vuoden puolella. Omalla alalla tosi vähän työpaikkoja muutenkin ja hakijoita paljon.
Olisiko sinulla ideoita matkakohteeksi ajalle syyskuu-lokakuu-marraskuu? Olisiko se Japani ja/tai vaikka Thaimaa ja/tai Philippiinit ja/tai Meksiko? Vai ihan se Espanja? Espanjaa vähän ymmärrän lukea, mutta vaikka portugalia en.
Kävin tos talvella thaimaassa ja olin 2 viikkoa. Työtön olen ollut 6 vuotta. Työkkäriin ei kannata kertoa lomasta sitten enkä ole kertonut. Olin viime vuonna 50 päivän lomalla kun poljin fillarilla norjasta suomeen. Oli hieno reissu.
Työttömällähän on käytännössä lomaa koko ajan. Mutta jos ei ole säästöjä niin eipä sillä työttömyystuella paljoa juhlita. Tai toki onnistuu ulkomailla edullisinta kaljaa juoda ja halvimmissa majapaikassa nukkua ja ilmaisissa museoissa ja tapahtumissa ja turistikohteissa käydä mutta ei riitä rahat taksiin eli ihan paikallisbussia pitää käyttää. Samoin joka päivä ei voi käydä maksullisissa vesipuistossa vaan pitää ihan tyytyä siihen ilmaiseen rantaan.
Lisäksi ei voi syödä ravintolassa joka päivä, paitsi Aasiassa, vaan pitää ostaa ihan kaupasta myös ruokaa ja juomaa. Nimimerkki: kokemusta on reissata työttömänä ulkomailla ilman säästöjä
Itsekin olen työttömänä reissannut ja lataillut akkuja ja kerännyt uusia kokemuksia! Ei se ole keneltäkään pois, ja työnantajat arvostavat sitä varmasti paljon enemmän kuin kotona sohvalla kaljan kittaamista. Tottakai työhaastattelussa kysytään, mitä olet nyt työttömänä tehnyt. Paljon fiksumpi vastaus on, että olen opiskellut kieliä ja kulttuuria matkustelemalla ja samalla ladannut akkuja ja tutustunut uusiin ihmisiin ja paikkoihin. Että nyt on energiaa ja olen valmis aloittamaan työt vaikka heti, jos paikan saan. Kuin että No en ole tehnyt mitään.
Auschwitz-Birkenau?
Treblinka?
Chelmno?
Bernburg?
Ravensbrück?
Lähtisin suoraan vaan Thaimaahan tai Philippiineille. Lämmintä, halpaa ja kivat ihmiset. Balilla ainakin vaan kusettajia ja likaista vettä. Eurooppa ei muuten mitenkään eroa Suomesta, ei tule sellaista loman tuntua. Ja Australia ja Amerikka ehkä liian kalliit paikat pikkubudjetille pidemmäksi aikaa. Mihinkään turvattomaan ja rikollisjengien valtaamaan maahan en menisi. Pitää olla muitakin turisteja alueella.
Thaimaa on hyvä. Suosittelen koska olen 6 kertaa käynyt. Sinne vaan baariin niin saat heti naisia seuraksi.
Maksaako te-toimistot matkakulut työhaastatteluihin vieraalla paikkakunnalla?
Kävin 300-500 km päässä monessa. Otin matkailunkin kannalta.