Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salilla treenasjat, saatteko yläkropan jumit auki helposti?

Vierailija
25.06.2025 |

Ja millä konstilla?

Olen treenannut nyt vajaan vuoden useamman kerran viikossa ja etenkin selkäpäivän jäljiltä olen jotenkin juntturassa. Venyttelen toki, mutta ihan perus venytykset eivät nyt auta. Ylätaljassa 35 kiloa, 3x12 toistoa. aivan jäätävä jumi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa, käyn hierojalla säännöllisesti.

Vierailija
2/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keppijumpan aina salitreenin alussa. Erityisesti selän takia. Oli mikä treeni tahansa. Säännöllisesti hieronnassa toki myös. 

Mutta ehkä sun kannattaa tarkistuttaa tekniikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senku treenaa lisää, välillä keveemmin,välillä kovemmin.

Ei kannata jokaiseen tuntemukseen jämähtää kiinni ja analysoimaan kaikkea.

Vierailija
4/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenin jälkeen tulevat lihaskivut ovat ihan normaali osa treenaamista. Syö tarpeeksi ja nukkuu niin palautuu ajallaan.

Vierailija
5/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni niin pahaksi että täytyi mennä fysioterapeutille ja hierojalle. Alkoi mennä niskat ja lapojen välinen alue niin jumiin, että välillä salilla silmissä pimeni kun veri ei päässyt kivikovien jumisten lihasten ohi päähän. Kyllä se siitä vähitellen on fysioterapeutin neuvomilla liikkeillä ja hieronnalla lähtenyt paranemaan, mutta pelkkä salitreeni ei auttanut, vaikka otin salin personal traineriltakin uuden saliohjelman ko. ongelmaa ajatellen.

Vierailija
6/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisempaa on estää ne jumit. Kunnollinen lihashuolto, venyttely, oikea tekniikka ja järkevä harjoitusohjelma niin ei pitäisi tulla jumeja. Pelkän puntin lisäksi myös muuta liikuntaa, mielellään sellaista missä yläkroppa tekee töitä laajalla liikkeellä mutta kevyellä vastuksella. Esim uinti niin että 2/5 osaa treenistä rintauintia, 1/5 selkää ja 2/5 osaa kroolia. 

Itselläni golf on hyvää vastapainoa salitreenille koska golfissa näkyy heti jos on lihakset jumissa, ja lisäksi golfissa tulee automaattisesti liikkuvuutta parantavaa harjoitetta, kiertoliikettä jne.

Helpoin tapa päästä jumeista eroon on mennä fysioterapeutin tai pätevän kuntosaliohjaajan juttusille, selostaa ongelma ja miten nyt treenaat ja pyytää häntä korjaamaan harjoitteluohjelmasi. 

Vierailija
7/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kuntosali päin vastoin auttaa jumeihin, olen jumissa ja jäykkä jos en käy salilla.

Eli tarkoitatko nyt, että sinulla menee treenaamisesta esim. niskat niin jumiin, ettei pää käänny tai alkaa koskea päähän? Se ei ole normaalia, vaan tekniikassa on ehkä jotain pielessä. Jos taas tarkoitat, että lihakset kipeytyvät treenin jälkeen, niin se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan. 

Vierailija
8/8 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut, kun olen keskittynyt saamaan itse kuntosaliliikkeissä kunnon venytyksen. Pysäytän sekunniksi tai pariksi esimerkiksi leuanvedossa ala-asentoon jokaisen toiston aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi