Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lomakohde työttömälle?

Vierailija
25.06.2025 |

Eli sain juuri potkut eikä ole kiire takaisin töihin. Haen toki töitä mutta senhän voi tehdä missä päin maailmaa tahansa. Nyt olisi sopivasti aika noin 3kk ajaksi muuttaa johonkin lämpimään ja edullisempaan maahan asustelemaan. Jonkin verran säästöjä on, mutta haluaisin ainakin asumisen (hostellit?) olevan aika edullisia. Aika paljon olen matkustellut, mutta jostain syystä pää lyö nyt tyhjää. Meksiko, Japani? Auttakaa. En poissulje Thaimaata ja Baliakaan, vaikka niissä olen käynytkin ja lentomatka on noihin kaikkiin maihin aika ärsyttävän pitkä. Toivon helppoutta lomallani. Vai onko se nyt sitten vaan se Espanja?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena on ilmeisesti vältellä työn saamista? Jos tosissaan töitä hakee, niin ei petaa minkään Teams-haastattelun varaan. Tai ainakin minun alallani (ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntija/päällikkötehtävät) yksikään työ ei irtoaisi pelkällä Teams-haastattelulla. Kilpailu on sen verran kovaa.

Mieheni tosin on onnekkaassa asemassa. Neuvotteli keväällä kultaisen kädenpuristuksen, jossa palkka juoksee 8 kk ajan. Kilpailukielto 6 kk ja koska tukia ei tällaisessa tilanteessa makseta, ei työkkäri vaadi työnhakua ensimmäiseen kolmeen kuukauteen. Kilpailukiellon takia ei voi ottaa työtä vastaan tulevina kuukausina. Mökkeilee ja golfaa Suomessa ja ulkomailla. Nyt on loppusyksylle työ jo sovittuna, mutta sitä ennen se on kuukausien sapatti lähes kymppitonnin kuukausipalkalla. 

Vierailija
42/84 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Thaimaahan, ei turistikohteisiin. Vietä välillä jokunen viikko Laosissa, 30 päivän viisumin saa rajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 3kk reissu kaatuu 2x11h lentoihin? OK. Ja Japani on lämmin? OK. 

Saati halpa, Japani on käsittääkseni aika kallis paikka viettää aikaa...Eli Epsaanjaan vaan..tai Italiiaan mussuttamaan pitzaa!

Vierailija
44/84 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta Turkuun, meri o lähellä, voi mennä kalaan. Suvella pärjää vaikka teltassa mussuttaen eineksiä ja hörppien olutta...hitto, mä taidan lähtee itte sinne...viimeinen perillä Ruissalossa on äitin kakka pöksy...!

Vierailija
45/84 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telttailualue

Eväät mukaan.

Vierailija
46/84 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenranta 

Liikaa hanuria soittavia Gay-Miehiä.

Vierailija
47/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein Eurooppa-Aasia-Australia-uusi-Seelanti-fidji-Singapore-reissun viimeksi kun olin työtön ja oli kyllä hieno! Ei mennyt rahaa sen enempää kuin ois kotona kaljaa kitannut ja maksanut jostain kuntosalikortista. 9kk meni reissuun ja kannattaa nimenomaan pysyä pidempiä aikoja paikallaan per kohde, jolloin joku 140€ lentosiirtymä kerran kuukaudessa ei tunnu ollenkaan pahalta.

Ruokaa toki kaupasta ja ihan perus leivällä, tonnikalalla ja pastalla pärjää jo aika pitkälle. Toki kasviksia ja hedelmiä myös.

Työkkärirahan hakemiseen meni silloin aikaa puhelimella noin 1 minuutti ja sen pysty tehdä missä vaan tai milloin vain. Sillon ei tarttenut mitään työpaikkoja hakea.

Mutta kivaa reissua! Tulet saamaan elinikäisiä muistoja ja ystäviä samalla. Suosittelen majoittumaan hostelleissa jos olet alle 50v. Jos olet vanhempi niin sitten ehkä haluat oman huoneen varata, mutta kannattaa silti majoittua hostelleissa koska siellä paras meininki.

Vierailija
48/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on ilmeisesti vältellä työn saamista? Jos tosissaan töitä hakee, niin ei petaa minkään Teams-haastattelun varaan. Tai ainakin minun alallani (ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntija/päällikkötehtävät) yksikään työ ei irtoaisi pelkällä Teams-haastattelulla. Kilpailu on sen verran kovaa.

Mieheni tosin on onnekkaassa asemassa. Neuvotteli keväällä kultaisen kädenpuristuksen, jossa palkka juoksee 8 kk ajan. Kilpailukielto 6 kk ja koska tukia ei tällaisessa tilanteessa makseta, ei työkkäri vaadi työnhakua ensimmäiseen kolmeen kuukauteen. Kilpailukiellon takia ei voi ottaa työtä vastaan tulevina kuukausina. Mökkeilee ja golfaa Suomessa ja ulkomailla. Nyt on loppusyksylle työ jo sovittuna, mutta sitä ennen se on kuukausien sapatti lähes kymppitonnin kuukausipalkalla. 

Ei sitä aina tartte vaan töitä tehdä. Miksi kukaan eläisi elämää, jossa pitäisi vain aina töitä tehdä? Ihan oikein välillä matkustella tai lepäillä vaikka mökillä vuoden pari tai pidempään tekemättä mitään erityistä. Itse en ainakaan elä vain siksi, että tekisin jotain töitä jatkuvasti, mutta jos haluaa tehdä koko elämänsä pelkkää töitä niin senkus. Ei se ole minulta mitään pois jos joku haluaa vain töitä tehdä.

Vierailija
49/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse menisin vaikka Espanjaan tai Australiaan syömään vaikka pelkkiä nuudeleita, kun kyhnättäisin sohvalla ja tilailisin pitsaa masentuneena työttömänä. Ei se matkustus ole kallista jos majoittuu edullisissa paikoissa ja syö tavallista ruokaa.

Balilla olin muutama vuosi sitten kuukauden. Hostellissani jaoin mökin toisen tytön kanssa. Pihalla oli 3 uima-allasta ja ranta 400m päässä. Joka päivä join alkoholia, ostin tupakka-askin ja muuta naposteltavaa kaupasta ja söin illallisen ravintolassa. Rahaa meni kaikkinensa 20€ päivässä, pidin ihan kirjaa kaikesta. Kuukaudessa se on siis 600€. Suomessa ei saisi edes vuokrakämppää Helsingistä tuolla summalla.

Vierailija
50/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos työllistyt, ja kieltäydyt työstä ja saat karenssin?

Moi Riikka!

Aika teoreettinen kysymys toi...

Vierailija
51/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen irtisanoutunut töistä ja matkustellut maailmalla 1,5 vuotta. Ihan hyvin ansiosidonnaisilla pärjäsi eikä tarvinnut edes käyttää omia säästöjä. Mutta suosittelen kaikille. Töissä käyvänä ei ole ikinä aikaa nauttia kunnolla matkustelusta, tai ei minulle ainakaan mikään 5 viikon kesäloma ole riittävä millään muotoa. Älytöntä vain ansaita rahaa jos ei ole aikaa sitä käyttää. Maailmanympärysmatkan pitäisi jokaisen päästä kokemaan ihan vähintään kerran elämässä. Joku 3 viikon pakettimatka Thaimaahan kerran vuodessa on aivan liian vähän.

Vierailija
52/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen irtisanoutunut töistä ja matkustellut maailmalla 1,5 vuotta. Ihan hyvin ansiosidonnaisilla pärjäsi eikä tarvinnut edes käyttää omia säästöjä. Mutta suosittelen kaikille. Töissä käyvänä ei ole ikinä aikaa nauttia kunnolla matkustelusta, tai ei minulle ainakaan mikään 5 viikon kesäloma ole riittävä millään muotoa. Älytöntä vain ansaita rahaa jos ei ole aikaa sitä käyttää. Maailmanympärysmatkan pitäisi jokaisen päästä kokemaan ihan vähintään kerran elämässä. Joku 3 viikon pakettimatka Thaimaahan kerran vuodessa on aivan liian vähän.

Et voi saada työttämyysrahaa Jos olet matkoilla. Oletko kelahuijari?

Vierailija
53/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää että on kirjoilla Suomessa. Jos irtisanoo samalla myös vuokrakämppänaä niin voi siirtää osoitteen vaikka äitinsä luokse Härmään. Miksi Kelaa kiinnostaisi keinunko jossain sukulaisen mökillä riippumatossa vai makaanko vaikka Indonesiassa rannalla. Jotkut työttömät juovat kaljaa kotisohvalla ja pelaavat videopelejä räntäsateella. Tuskinpa Kela jakaa päivärahoja siihen sohvalla istumiseenkaan. Paljon kehittävämpää on matkustaa ja oppia uusia asioita ja parantaa kielitaitoa.

Vierailija
54/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rauhassa matkustella kunhan on netissä ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja tekee mitä sen oman työkkärityypin kanssa on sovittu. Usein pitää hakea 1-4 työtä kuukaudessa mutta sen saman avoimen sähköpostikirjeen voi vaan lähettää kaikkialle.

Itse myös harkitsen tarkkaan, mitä työtä otan vastaan, ja saattaa olla helposti 3-5 vuoden taukoja työelämästä koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin työntekoa. Säästöjä mulla on eli raha ei ole mulla motivaattori tekemään mitään.

Vierailija
55/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömyys on ihmisen parasta aikaa ja silloin kuuluu nauttia, eikä murehtia yksin kotona.

Toki jos on hölmöyksissään tuhlannut kaikki rahansa ja joutuu elämään toimeentulotuella, niin silloin ei voi matkustaa koska kela ei maksa muidenkaan suoranaisia matkakuluja. Mutta jos saat vaikka ansiosidonnaista tai työttömyyspäivärahaa ja asumistukea niin siitä vaan lentoja varailemaan ja reissuun.

Vierailija
56/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä semmoseen maahan missä viihtyy ja on töitä, ja jäädä sinne. Tämä maa ei tästä suosta enää nouse.

Vierailija
57/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi saada, eikä ole huijari. Enää nykyään ei noin pitkä aika onnistu, mutta edelleenkin saa matkustaa, kunhan asuu Suomessa eikä muuta asumaan ulkomaille. Kela pitää nykyään rajana yleensä 6 kk. Ennen se oli vuosi. Ansiosidonnaista voi saada nykyään 300 tai 400 päivää, sitäkin sai ennen kai 500 päivää. 

Vierailija
58/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet vaa Alkon nurkille norkoilee

Vierailija
59/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisella saa kyllä matkustaa. Mutta joidenkin Kelan tukien kanssa voi olla vaikeampaa, ja ne on pienempiäkin, joten ei niillä ehkä edes pystyisi tuolla tavalla matkustamaan.

Vierailija
60/84 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo edes saanut Kelasta mitään. Ansiosidonnaisilla on matkustanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi