Onko mitään typerämpää sanaa kuin esihenkilö
Kommentit (62)
Palomies on virallisesti pelastaja, ei "palohenkilö". Tämä muutettiin jo 90-luvulla.
Typerimmät sanat mun mielestä on paituli ja pikkarit, hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Monellako teistä kommentoijista on oikeasti joskus ollut naisesimies?
Minulla on ollut lähes koko urani. Olen opettaja.
Se on jännä että miehet puolustaa näitä mies-nimikkeitä mutta sitten kun miehen pitäisi olla -emäntä niin eipä enää käykään 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun joku ensimmäisen kerran käytti palaverissa sanaa esihenkilö, niin tirskahdin. Luulin, että vitsaili. Tasa-arvo on ihan jossain muussa kuin sanojen saivartelussa... tasapuolisuuden nimissä sitten pitäisi käyttää palohenkilö, eduskunnanpuhehenkilö, nimishenkilö, lakihenkilö jne...
Eihän lakimies enää olekaan käytössä, se on jo pitkään ollut virallisesti juristi. Nimismies on ammattinimikkeenä ajat sitten lakkautettu. Pelastaja jo mainittiinkin. Herää tähän päivää!
Minä olen vanhan liiton mies!
Sukupuolineutraalit vastineet vakiintuvat sitä mukaa kun puheyhteisö hyväksyy niitä käyttöönsä. Esihenkilö hyväksyttiin Kielitoimiston sanakirjaan siksi, että se oli riittävän yleistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilö on kyllä niin kömpelö väännös esimies-sanasta, että typerämpää sanaa kuvaamaan esimiesasemaa on vaikea keksiä.
Esi-ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muunsukupuolinen,sukupuoleton, jokaisen oikeudet (entinen jokamiehen oikeudet), palohenkilö (palomies),sukupuolineutraalit liikennemerkit....onhan näitä. Toi esihenkilö on vain jäävuorenhuippu.
Pelastaja, ei palohenkilö.
Jeesus on pelastaja. Ei palomies (tai -henkilö).
Vierailija kirjoitti:
Siihen tottuu. Alkuun tuntui oudolta, mutta nykyään esimies kuulostaa todella typerältä.
Esihenkilö vielä typerämmältä.
Ihana sana kun siittä saatiin karsittua mies sana pois. Kaikki miehiin ja miehisyyteen liittyvä pitää kieltää kun muuten ei tasa-arvo toteudu. Ennen ei ole tasa-arvoa kunnes kaikki kaikkialla menee naisten ehdoilla naisia varten
Mä kyllä pomottelen mun esihenkilöitä eli kutsun heitä lyhyesti vain pomoksi olivat sitten miehiä, naisia tai mitä vain oletettuja.
Toihan on ihan luonteva termi, mutta jokaisenoikeudet jotenkin tökkii. On myös outoa, että perämiesten ( laiva, lentokone ) nimike halutaan vaihtaa, mutta eduskunnan puhemies on niin pyhä instituutio, ettei edes harkita. Puheenjohtaja olisi ihan hyvä.
Meidän työpaikalla käytettyjä ilmauksia ovat esihumanoidi, alimman tason fyyreri, esipelle, se yksi (...mitähän se yksi taas tänään sekoilee...) tai sitten yhdistelmä esihenkilöiden nimistä silloin, kun ne keskenään ovat jotain päätöntä keksineet, tyyliin timopauliina.
Joo ei ole työyhteisön henki paras mahdollinen.
Entä isänmaa ja äidinkieli?
Siittäjänmaa ja synnyttäjänkieli? Tulee kyllä aivan outoja mielleyhtymiä.
Synnyinmaa ja synnyinkieli?
Henkilönkieli?
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan luonteva termi, mutta jokaisenoikeudet jotenkin tökkii. On myös outoa, että perämiesten ( laiva, lentokone ) nimike halutaan vaihtaa, mutta eduskunnan puhemies on niin pyhä instituutio, ettei edes harkita. Puheenjohtaja olisi ihan hyvä.
Jokamies se vasta omituinen sana oli.
Käytetäänkö jossain työpaikassa oikeasti sanaa esihenkilö?
Meillä useimmat ovat ryhtyneet sanomaan noita esinahoiksi. Ihan hyvä termi, ja kuvaavampikin.
Siihen tottuu. Alkuun tuntui oudolta, mutta nykyään esimies kuulostaa todella typerältä.