Säästätkö rahastoihin, miksi?
Minulla on sekä rahastoja, että osakkeita. Rahastojen arvo yhteensä noussut vuoden alusta 1,8%, osakkeiden 38%. Olen ajatellut luopua rahastoista.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
En säästä. Minulla on kolme tiliä jossa rahat vaan makaavat. Yksi on käyttötili. Aikoikaan pankissa ne tyrkytti kaikenlaisia sijoitusjuttuja ja sanoin ettei kiinnosta, en aio sijoittaa euroakaan.
Sitten menet nettiin ja valitat kun ostovoimasi haihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Paljoko on rahastojenne tuotto vuoden alusta?
Ap
Mulla inflaation verran tai vähän enemmän. Vaikea sanoa, kun yksi on perintösijoitus ja muut omia tekemiä. Ei mulla ole enää tässä iässä mitään suuria tuotto-odotuksia, kunhan vaan pääoma säilyisi. Rahastoissa on kulut aika isot eikä se tuottokaan ole niin paljon. Jos ei paljon tuota niin ei sitten paljon menetäkään.
Tosin tuo "rumppi" alkoi .... sekoilemaan niin, muutamassa viikossa hävisi 2-3 tonnia mun omaisuudesta (juu, vilutti....). Nyt ne/arvo on osapuilleen tulleet takaisin.
Olen pitkäaikaissairauksien, pikemminkin perinnöllisten vikojen takia työtön (lähtisin heti duuniin, jos vaan pääsisin leikkaukseen ....). Eli en saa tienata liikaa sijoituksilla, koska kela voi katkaista tmt:n. Jos saisin sen saman kuin tmt, niin haistattasin pyypyyt kelalla ja työkkärillä :)
ETF:t kiinnostaisi, varsinkin sota/aseteollisuus, toistaiseksi en ole lähtenyt siihen/niihin.
En koska sijoitus on rikkaiden harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi riskotön sijoitus nimittäin vuokraan asuntoa ja olen tienannut sillä jo 75000 euroa. Asunto maksoi 69000 euroa. Aion jatkaa vuokraamista vielä 10 vuotta ainakin.
Asuntosijoittaminen on kohtuullisen turvallista, muttei kovin tuottavaa. Siinä, kuten muussakin sijoittamisessa tuotto tulee osin vuokratulosta ja osin mahdollisesta arvonnoususta. Kasvukeskuksissa iso osa tuotosta tulee arvonnoususta, syrjemmässä vuokratuotosta, kuten asiaan perehtyneet toki tietävätkin.
Moni asiasta innostunut on kuitenkin polttanut näppinsä, kun vuokralainen on jättänyt vuokransa maksamatta ja häätö käräjäoikeudesta kestää kuukausia. Puhumattakaan, että on tärvellyt koko asunnon, jolloin remontointi tulee kalliiksi. Lisäksi voi tulla tyhjiä kuukausia, kun vuokralaista ei löydykään. Tai jos löytyy, niin puoli-ilmaiseksi ja sitten voi tuotto olla huonoa vuosikymmenet. Tuo viimeinen ongelma on vaivannut kaveriani, jonka asunnot ovat maakunnissa.
T. Neljää asuntoa Töölössä neljännesvuosisadan vuokrannut.
Mitä noilla arvoilla on väliä, kun todellisuus on se paljonko saat myydessä.
En vaan suoriin osakkeisiin. Olen kyllä harkinnut ETF:ää.
Vierailija kirjoitti:
Viime kädessä noin, mutta harva tietää, milloin rahantarve iskee. Entä jos ei olekaan 20 vuotta aikaa odottaa, että kurssit nousevat edes ostotasolle? Isäni osti aikoinaan KOP:n osakkeita ja meni neljännesvuosisata, ennen kuin Noredan osake olis noussut samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kädessä noin, mutta harva tietää, milloin rahantarve iskee. Entä jos ei olekaan 20 vuotta aikaa odottaa, että kurssit nousevat edes ostotasolle? Isäni osti aikoinaan KOP:n osakkeita ja meni neljännesvuosisata, ennen kuin Noredan osake olis noussut samalle tasolle.
Nimenomaan, voi tulla pahemmin takkiin kuin jollain korkoa tuottavalla pankkitilillä lojuuttamalla.
Niinhän se menee, mutta parempi se on kuin makuuttaa rahaa pankkitilillä.