Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästätkö rahastoihin, miksi?

Vierailija
25.06.2025 |

Minulla on sekä rahastoja, että osakkeita. Rahastojen arvo yhteensä noussut vuoden alusta 1,8%, osakkeiden 38%. Olen ajatellut luopua rahastoista.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luopunut rahasta.

Köyhä työtön 

Vierailija
2/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla rahastot keskimäärin 28% plussalla, parhaiten menestyneet yli 90%. Osakkeisiin en jaksa perehtyä, ei kiinnosta niin paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Minulla on kolme tiliä jossa rahat vaan makaavat. Yksi on käyttötili. Aikoikaan pankissa ne tyrkytti kaikenlaisia sijoitusjuttuja ja sanoin ettei kiinnosta, en aio sijoittaa euroakaan.

Vierailija
4/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahastot n 25-35% plussalla. Olen kyllä sijoittanut kauemmin kuin vuoden.

Vierailija
5/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rahastot n 25-35% plussalla. Olen kyllä sijoittanut kauemmin kuin vuoden.

Unohdin sanoa miksi sijoitan niihin. Ne tarjoavat hyvää hajautusta, osingot menevät suoraan takaisin rahastoon ja kartuttavat sitä. Vaikka ainakin tällä hetkellä myydessä verotus on hieman kovempi, kuin suorissa osakkeissa, niin ajan kuluessa siinä kuitenkin voittaa. On minulla toki osakkeitakin ja muitakin sijoituksia.

Vierailija
6/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parhaat rahastot olleet pian 20 vuotta ja tulos lähellä 200%.

Osakkeita en ole oikein osannut valita, vaikka ottainsin osingot huomioon, niin korona, putte, trumpetti on pudottanut niitä aika jyrkästi. Toisn osakkeeni ovat kotoimaisia ja suurin osa rahastoista sijoittaa muualle kuin suomeen.

Vierailija
7/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin mahdollisimman hyvän alakohtaisen ja maantieteellisen hajautuksen. Niinpä ostin aikoinaan Nordean MSCI-indeksirahastoa, joss on maailman 1700 suurinta yritystä kokonsa suhteessa. Hallinnointipalkkio 0,3% syö toki vähän tuottoa, mutta olisi ollut melkoinen urakka hoitaa sama asia yksitellen ostamalla. Tai jos joskus haluaa myydä niitä.

Näyttää olevan noin 40% plussalla tällä hetkellä.

Vierailija
8/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoihin, koska niitä ei tarvitse miettiä ja perehtyä samalla tavoin kuin osakkeita. Useamman vuoden säästöllä yli 30% plussaa

Vierailija
9/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljoko on rahastojenne tuotto vuoden alusta?

Ap

Vierailija
10/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi riskotön sijoitus nimittäin vuokraan asuntoa ja olen tienannut sillä jo 75000 euroa. Asunto maksoi 69000 euroa. Aion jatkaa vuokraamista vielä 10 vuotta ainakin.

Vierailija
11/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi askel säästämiseen.

Vierailija
12/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin. Rahasto tuottaa vain jokusen prosentin, mutta on parempi kuin makuuttaa tilillä. Rahastorahat on lähinnä varattu remonttiin tai autonostoon tarvittessa.

Vierailija
13/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot tuottavat sinänsä surkeasti, kyllä. Vaikka niitä tuetaan mittavin vero- ja skaalaeduin. Mutta etkö ajattele yhtään sitä että sillä ylläpidetään paljon todella hyväpalkkaisia ja bonuksiakin tuottavia työpaikkoja ihan kauppakorkeasta valmistuneille talousosaajille? 

Vierailija
14/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljoko on rahastojenne tuotto vuoden alusta?

Ap

5,18%, mutta jos sijoittaa noin lyhyellä perspektiivillä, ehtii monta kertaa säikähtää ja myydä tappiolla, kunnes sitten taas menettää rahojaan ostamalla kalliimmalla, kun myöhästyi kurssien pohjista. Minä olen myynyt rahaston kerran, kun koronauutiset alkoivat. Ajoitus oli hyvä, mutta myöhästyin takaisinostossa. Jäin 20% voitolle, kun ennustajana olisin voinut voittaa 40%.

T. Tuo MSCI-rahastoon sijoittanut

Vierailija
15/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen sijoittanut itseeni joka vuosi 50 000 euroa. En säästä tai sijoita kun esim. asuntorahastoista ei saa rahojaan jos haluaa. Jos loppuu työt niin sitten elän muitten rahoilla. 

Vierailija
16/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoihin, koska niitä ei tarvitse miettiä ja perehtyä samalla tavoin kuin osakkeita. Useamman vuoden säästöllä yli 30% plussaa

Tuo onkin juuri se ongelma useamman vuoden säästöllä. Rahan arvoa on pudotettu hirvittävällä tavalla laittamalla keskuspankit suoltamaan sitä täysin vastikkeetta ja lainaamaan mille tahansa korruptoituneille jaskavaltioille lähes nollakoroilla inflaation ollessa moninkertainen korkoon verrattuna. Kannattavaa noille korruptoituneille paskoille poliitikkoineen joo mutta ei tavalliselle ihmiselle jonka säästöjen arvo on romahtanut. Vinkki: se 30% mikä siellä komeasti vihreällä lukee ei todellakaan ole todellinen reaaliarvon muutos, varsinkaan myyntivoittoverojen jälkeen.

Vierailija
17/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä noita rahastoja. Maksat veroja kun saat rahaa, sijoitat omat rahasi rahastoon ja maksat niistäkin veroja kun haluat rahasi nostaa rahastosta? Vai maksetaanko verot vain siitä plussalle jäävästä osuudesta?

Joo, en ole yhtään perehtynyt, enkä ymmärrä mitään noista. Ehkä lainaan jonkun sijoittaminen for dummies kirjan.

Vierailija
18/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kumpiakin, mutta onnistun aina poimimaan huonoja osakkeita. Toki, onhan joukkoon tullut hyviäkin vuosien aikana, mutta rahastot tuntuu mutkattomammalta ja keskituottokin pärjää hyvin osakesijoitukselleni. Erityisesti ulkomaisia osakkeita otan rahastojen kautta. En jaksa perehtyä USA:n pörssiin jne. Toki tunnen sieltä kasan firmoja ja niiden tilanteen, kurssit jne. Mutta se maa on täynnä isoja firmoja, joiden nimi ei sano mitään. Suomesta voin ostaa suoria osakkeita ja ehkä Ruotsista. Sitä kauemmaksi menevät pääosin indeksirahastoihin yms. Yhä enemmän ostan muualta. Suomen pörssi on lagannut niin kauan ja paremmasta ei tietoa, koska suomalaisosakkeiden maariskiä pidetään Suomen rajojen ulkopuolella niin isona, ettei ne kiinnosta. Jopa norjalaismeklari sanoi, että suomalaiset osakkeet olisi hyvällä hinnalla, mutta maariskin takia pysyvät niistä kaukana...

Vierailija
19/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin osakkeet vähän ennen Trumpin sekoilun alkua ja sen jälkeen pitänyt voittoni säästötilillä.

Vierailija
20/29 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä noita rahastoja. Maksat veroja kun saat rahaa, sijoitat omat rahasi rahastoon ja maksat niistäkin veroja kun haluat rahasi nostaa rahastosta? Vai maksetaanko verot vain siitä plussalle jäävästä osuudesta?

Joo, en ole yhtään perehtynyt, enkä ymmärrä mitään noista. Ehkä lainaan jonkun sijoittaminen for dummies kirjan.

Juttuhan on siinä, että osingot maksetaan rahastoon verovapaasti ja verot maksetaan vasta kun rahoja nostetaan rahastosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme