Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikoiden maun kanssa on käynyt samoin kuin tomaattien kanssa

Vierailija
25.06.2025 |

Kaunis ulkonäkö, ei muuta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat kotimaisia mansikoita, niin kylmyys ja sade hidastavat sadon kypsymistä sekä vaikuttavat makuun. Aurinko on se, joka antaa mansikoille ja vihanneksille maun. Odotellaan! Mansikka-aika ei ole vielä.

Vierailija
2/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen lapsuuden tomaatteja, kun niitä omasta kasvihuoneesta suoraan syötiin.  Mutta nyt olen kyllä huomannut , että esim espanjalaiset tomaatit ovat parempia kuin kotimaoset.  Olen kotimaisten tuotteiden käytön kannalla vahvasti, mutta tomaatit ovat puisevia ja mauttomia. Olen ostanut pieniä, kalleimpiakin, mutta sama juttu.  Harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaupan vihannekset ovat aina olleet aika mauttomia, jopa pahoja. Aloin syömään kasviksia kunnolla vasta oman kasvattamisen ja satokausiajattelun myötä. Juurekset ja sitrushedelmät ostan kaupasta edelleen. 

Vierailija
4/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen lapsuuden tomaatteja, kun niitä omasta kasvihuoneesta suoraan syötiin.  Mutta nyt olen kyllä huomannut , että esim espanjalaiset tomaatit ovat parempia kuin kotimaoset.  Olen kotimaisten tuotteiden käytön kannalla vahvasti, mutta tomaatit ovat puisevia ja mauttomia. Olen ostanut pieniä, kalleimpiakin, mutta sama juttu.  Harmittaa.

Minusta kesällä saa ihan hyviä kotimaisiakin, ainakin torilta, ja jotkut kalliimmat Närpiön lajikkeet kuten Favorino ja San Marzanot on hyviä. Mutta talvella ostan kyllä tuontitomaatteja ihan maun takia, tai sitten käytän purkista tomaattimurskaa lämpimiin ruokiin.

Vierailija
5/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat kotimaisia mansikoita, niin kylmyys ja sade hidastavat sadon kypsymistä sekä vaikuttavat makuun. Aurinko on se, joka antaa mansikoille ja vihanneksille maun. Odotellaan! Mansikka-aika ei ole vielä.

Eipä ole tomaatteihin makua vuosiin tullut. Oli olosuhteet Närpiössä millaiset tahansa.

Vajaa 10 vuotta sitten oli kerran hyvänmakusia kotimaisia tomaatteja kaupassa, ei sen jälkeen. Hiljan taas ostin ihan kokeeksi ja maistuvat lähinnä vedeltä.

Vierailija
6/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa supermarket-vihannekset on usein aika surullisen mauttomia. En edes tiedostanut sitä ennen, kuin asuin vuoden Välimeren maassa työprojektin takia. Siellä vihannekset oli tapana ostaa pienistä erikoiskaupoista tai torilta, ja kyllä oli ihan tavaallinen tomaatti tai kesäkurpitsakin meinaan herkullinen. Aina olin esim. kesäkurpitsaa pitänyt vähän puisevana, ei oikein minkään makuisena kasviksena, mutta kun ne syötiin oikeasti tuoreena, ja riittävän pienenä, niin oli aivan ihania. 

Enpä tiedä onko tuohon kyllä mitään ratkaisua ainakaan ei-satokausiaikaan, koska tuonti kaukaa ottaa aikansa, usein täytyy pakata tai muovittaa jossa laatu edelleen kärsii jne. 

Vierailija
7/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tomaatteihin makua vuosiin tullut. Oli olosuhteet Närpiössä millaiset tahansa.

Vajaa 10 vuotta sitten oli kerran hyvänmakusia kotimaisia tomaatteja kaupassa, ei sen jälkeen. Hiljan taas ostin ihan kokeeksi ja maistuvat lähinnä vedeltä.

Ei se ole ihme, koska niitä ei edes kasvateta missään mullassa ja auringon alla, vaan kasvihuoneissa hydroponisesti, eli vesiliuos jossa on lisättyjä ravinteita vaan kulkee perliitti-kasvatusalustassa. Osaavat ne lisätä niitä ravinteita ja valoa niin, että kasvit saa tehokkaasti kasvamaan isoksi, mutta samalta ne ei maistu kuin mullassa ja auringonpaisteessa kasvaneet.

Vierailija
8/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit pitäis myydä lajikkeittain kuten perunat. Nyt kuluttaja ei tiedä, mitä ostaa kun ostaa vain kotimaista tomaattia.

Myös kasvatusoloilla on suuri vaikutus, joten myös kasvattaja sais näkyä kaupan tomaateissa. Osa taitaa yhä kasvattaa tomaatit lasivillassa ravintoliuoksessa. Ja se maistuu vetiselle ja huonolle.

Itse kasvatan kesän tomaatit omassa kasvihuoneessa ja ulkonakin on muutama siperialainen tomaattilajike.

Samoin kurkku. Kurkulla myös sekä lajikkeella että kasvattajalla on iso vaikutus makuun. Kuluttajalla pitäis olla valtaa valita ne parhaat ja kauppiaalla vastuu ilmoittaa kurkun lajike ja kasvattaja.

Jos on pienikin läntti maata suosittelen kasvattamaan vaikka talon reunalla muutaman tomaatin ja kurkun. Maku on huikaiseva.

Vierailija
9/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme paikallisen viljelijän tunnelimansikoita ja olivat tosi hyviä. Odotin että näin sateella olisivat maistuneet vetiselle, yllätys oli hyvä.

Vierailija
10/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt myytävät mansikat on kasvihuoneissa ravintoliuoksessa kasvatettuja. Ei niissä mitään makua ole.

Vierailija
11/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaupan vihannekset ovat aina olleet aika mauttomia, jopa pahoja. Aloin syömään kasviksia kunnolla vasta oman kasvattamisen ja satokausiajattelun myötä. Juurekset ja sitrushedelmät ostan kaupasta edelleen. 

Nyt ei saa laittaa enää kinkkua leivän päälle, olen ajatellut alkaa viljelemään avokadoja. Kaupan ihminen keräsi avokadoja kärryyn ja roskiin, kertoi että asikkaat puristelevat pilalle kaukaa tuotuja herkkuja.

Vierailija
12/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistoin juuri Närpiön Dunne (pieni luumutomaatti) 1.luokan tomaatin. Maistui mitättömältä.

Menin terassille ja maistoin omaa Tumbling Tom kirsikkatomaattia. Erittäin vahva maku verrattuna tuohon Närpiön tomaattiin.

Vierailija
13/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo uudet isot, pallomaiset lajikkeet ovat karmeita.

Noitahan oli espanjalaisina jo vuosikausia, ja mauttomia olivat. Luulin, että johtuu pitkästä kuljetusmatkasta, mutta yhtä mauttomia ne Suomessa kasvaneinakin ovat.

En enää osta tuoreita mansikoita.

Vierailija
14/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko viime vuonna. Ostin Lidlistä koemielessä Hollantilaisia isoja terttutomaatteja keskellä kesää. Ajattelin että makua pitäisi löytyä, vaan ei löytynyt. Samaa vetistä tavaraa, kuin kotimainenkin.

Vierailija
15/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatit pitäis myydä lajikkeittain kuten perunat. Nyt kuluttaja ei tiedä, mitä ostaa kun ostaa vain kotimaista tomaattia.

täällä on "meidän kaupassa" Jannen tomaatteja, tosin nyt eilen en löytänyt.

Oli vain närpiöläisiä ja niitä en osta, pahanmakuisia.

Ostin niit' pikkutomaatteja mutta...ei sen parempia.'

Voi kun oisikin kasvihuone, saisi omia!

Vierailija
16/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostus kestämään tehotuotanto on vienyt maut.

Vierailija
17/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin suomalaista mansikkaa sikakallilla, ja oli pahemmalle kuin halpa espanjalainen.

Kannattaa odotella vielä.

Vierailija
18/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täällä on "meidän kaupassa" Jannen tomaatteja, tosin nyt eilen en löytänyt.

Oli vain närpiöläisiä ja niitä en osta, pahanmakuisia.

Ostin niit' pikkutomaatteja mutta...ei sen parempia.'

Voi kun oisikin kasvihuone, saisi omia!

Nyt suositellaan jo itse viljelemään kaikki tarvittava. Onkohan tutkittu, onko noissa mauttomissa tuotteissa mitään vitamiineja ja ravinteita, sama kun pureskelee männyn kaarnaa. 

Vierailija
19/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla sain moneen vuoteen tuoksuvia hyvänmakuisia mansikoita vieläoä Lidlistä. Sauvolaisia saaristossa kasvaneita luki kannessa. Komeitakin olivat.

Sen olen huomannut, että niin syöntimansikat kuin tomaatitkin kannattaa pitää huoneenlämmössä. 

Vierailija
20/21 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tomaatteja ne myy espanjassa talvisin kuin suomessa. yhtä mauttomia. Mutta kyllä kotimaisissa tomaateissa satokautena kesällä on makua, ne pitää vaan kypsyttää mutta ei ylikypsyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän