Suositelkaa pihaleikkeihin keinua ja liukumäkeä
Siinäpä se tulikin. Taaperolle omakotitalon pihaan tarvitsisi hankkia, tällä hetkellä ei ole mitään. Mitään kokemuksia moisista ei juuri ole paitsi julkisissa puistoissa. Olen kyllä nähnyt omakotitalojen pihoilla joitain keinusysteemejä jotka minusta vaikuttavat aika huterilta. Ovatko ne? Ja millaiset kaupat niitä myyvät -rautakaupat? Millaisia ovat Etolan myymät liukumäet?
Toisaalta taas netistä etsimällä löysin hyviä liukumäkiä ja keinuja, mutta hinnat liikkuivat tuhansissa euroissa ja ne olivat tarkoitettu julkisiin leikkipuistoihin. Voisihan sitä itsekin tehdä jos vain olisi taitoa ja aikaa...
Kommentit (5)
löysin googlettamalla, kun kiinnostuin : )
sellaisia koottavia paketteja joihin sai ostaa muoviosat ja sitten erikseen puutavara ja sitten kasata niistä kiipeilytelineitä tai liukumäki. Tosin en koskaan nähnyt niitä livenä; ainoastaan mainoksessa. Kaveri on ainakin moittinut niitä rautahäkkyräkiikkusysteemejä kovin kiikkeräksi. Ja ei niillä oikeasti isommat pysty keinumaan...Citymarket myi viime kaudella keinua jonka tangot olivat puutolppia ja vaikutti ainkin paljon tukevammalta systeemiltä.
Sama ongelma täälläkin eli olisi hommattava keinuteline, leikkimökki ja hiekkalaatikko. Kaksi viimeistä taitaa tosin tulla ihan itse tekemällä...
Ajaa hyvin asiansa. Ei ole kiikkerä mikäli on juntattu maahan hyvin. Kiinnitys on siis tärkeä, tarvitsee maan alle esim. kunnon anturat. Vastaavasti niin tarvitsevat ne isommatkin keinut.
Itsekin mietin aikoinaan kunnon keinua (tosin mietin että mies olisi hitsannut ja olisi ollut rengaskeinut ketjuilla), mutta se jäi. Katselin myös joskus liukumäkiäkin, mutta kunnolliset olivat kalliita.
Totesin että meillä 3lapsen kanssa ei kannata ehkä panostaa niin kun leikkipuistokin löytyy läheltä (varsinkin kun nuorin ei edes keinu 10-15sekuntia pidempään ja vanhimmalla tulee huono olo kunnon vauhdeissa keinussa). Hiekkalaatikko on sitten todella iso ja se on omalla pihalla se paras leikkipaikka (siellä on lelujakin riittävästi, puistoon kun niitä ei viitsi kamalan isoa kasaa roudata). Eli kotipihalla leikitään enimmäkseen leluilla, joita ei puistoon raahata ja puistoon pääsee kunnon vehkeisiin.
Lisäksi kun isoin lapsi jo pääsee itse kulkemaan puistoon ja pian tuo keskimmäinenkin kasvaa siihen ikään. Nopeasti tuo tietty ikä menee ohi. Ei ihan viitsi panostaa vain yhden pienen lapsen kanssa, jonka kanssa voin sitten itse liikkua sinne puistoon.
Eri asia tuon kannattavuuden suhteen olisi varmaan jos asuisi maalla missä ei ole leikkipuistoja lähellä tai jos olisi lapsia vielä useampi lisää ja/tai tarvitsisi olla kotona koko ajan kiinni jostain syystä ettei pääsisi edes puistoon. Silloin olisikin varmaan valmiimpi panostamaan noihin kalliimpiin liukumäkiin yms.
Kiitokset Onnistiina tuosta vinkistä
www.vimpa.fi
aika kivalta näytti. Pitäisi vielä mittasuhteet tarkistaa siis onko liian lälly ja onko tukeva. hintaa on aika mukavasti, mutta ei kai noita ihan halvalla saakaan. Se oli kyllä sen näköinen jota vähän kaavailinkin...
Muovista en oikein haluaisi, sillä todennäköisesti aurinko ja pakkanen saavat jo vuoden kuluttua näyttämään ihan kaamealta - siis haalistunut ja ahavoitunut.
Onko jollakin vielä heittää vinkkiä tuosta liukumäki-asiasta. Ilmeisesti vankeinhoitolaitoksen myymälät eivät noita tee. Entä muita edullisia paikkoja?
Nuo Lappset- tyyppiset ovat julkisiin paikkoihin soveltuvia ja siis hintaakin aina tuhannen euron paremmalla puolella.
Miten nuo rauta-kaupat? Onko joku nähnyt K-rauta, Rautia tms.? Netin kautta googlettamalla ei oikein löytynyt.
Siis vinkkejä vielä kaivataan... :D
Olen ollut itsekin aikeissa kysellä nimenomaan liukumäistä, mutta sinäpä ehdit ensin - hienoa! Kerro mistä sinä olet löytänyt varteenotettavia liukumäkiä?
Itse katselin
www.mytoys.fi
Tuo turvallisuus olisi ensiarvoisen tärkeä siis ei saa hökötys kaatua vaikka tenavat ylhäällä huojuttelisivat liukumäkeä. Entäpä onko metallinen vai muovinen parempi?
Käyttäjiä ovat alle kouluikäiset lapset, joten ei saisi olla ihan " lälly mäki" mutta ei liian rajukaan, jotta kuopuskin pääsisi mukaan mäkeen...
...onko kuitenkin parempi raahautua leikkipuistoon kuin hommata hökötys omaan pihaan?
Keinuna meillä rautakaupan perusversio, jota näkee joka pihassa.