Haluaisin oppia juoksemaan
Miten se tehdään kun aloitetaan ihan nollasta? Mulla on kyllä ihan ok kunto mutta mua vaivaa ärhäkkä rasitusastma, joten lähtötilanne ei ole ihan sama kuin tavallisella kuntoilijalla. Motiivina olisi juuri kehittää hapenottokykyä sen verran että astma ei vaivaisi ihan niin paljon kuin mitä se nyt kiusaa.
Olen etsiskellyt netistä ohjeita mutta kaikissa tuntuu lähtötaso olevan jo sellainen mihin en tällä hetkellä kykene.
Kommentit (4)
kun aloittaa juoksemisen nollasta, pitää lähteä varovaisesti liikkeelle. Eli aloita ensin pitkillä, reippailla kävelylenkeillä. Sitten alat kävelylenkeillä aina välillä juoksemaankin, eli kävelet vaikkapa kilometrin, ja juokset vaikkapa 400m, sitten taas kävelet, juokset... Pikkuhiljaa sitten nostat sitä juoksemista ja vähennät kävelyä, ja yksi kaunis päivä juoksetkin sitten koko lenkin. Ja ota heti alusta lähtien sykemittari käyttöön, sen avulla näet että et mene liian kovaa. Liian kovalla vauhdilla tapat vaan juoksuinnostuksen alkuunsa.
Puhutaanko viikoista vai kuukausista?
niin kyllä vuoden lopussa jo todennäköisesti sen saman matkan jaksat hölkätä. Riippuu ihan millainen kunto sulla on, jos hyvä pohjakunto niin voit kehittyä nopeastikin, jos taas ihan pohjalta lähdet niin tietty sitten on hitaampaa. Tee noita kävelylenkkejä vähintään 5krt/vko, ja vähintään tunnin lenkki.
siitä se lähtee.