Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö muita kouluttamattomia? Miten teille kävi?🤔

Vierailija
24.06.2025 |

Itse päätin olla kouluttautumatta, koska on oppimisvaikeuksia ja minua kiusattiin pitkään koulussa. En myöskään halunnut ottaa opintolainaa yhtään ja oli pitkään epävarmuutta, mikä olisi sopiva ala. Itse lopulta kiinnostuin henkilökohtaisen avustajan työstä, eikä siihen työhön tarvitse koulutusta, niin juuri sopiva ala minulle ja pidän myös työtehtävistäni.

Entä te muut. Miksi jätitte kouluttautumatta ja miten teillä on muuten menny?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta IT-alan koodarin hommasta: en tiedä onko niin enää, mut julkiselle sektorille pitää olla maisterinpaperit. Tuon kertoi entinen pomo: Hänelle oli soittanut joku AMK-inssi ja kysellyt töitä, kuulemma pätevä kaveri, mutta eivät voi ottaa (joku virkamies .. henkilö -juttu, en tiedä. 

Kokonaan toinen juttu, onko julkisella enää varaa palkata ketään, "ylimääräistä"; töitähän aina on, jos ns. vie palkkarahat mukanaan.

Vierailija
22/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan it-alalta koodarina noin 6500 e/kk :D En siis käynyt mitään kouluja, mutta olin ihan pikkukakarasta asti koodannut ja harrastanut tietokoneita. Mun kouluja käymättömyyden syy onkin, että mut houkuteltiin alalle töihin heti lukion jälkeen, demosceneltä yms tuttujen ihmisten kautta. Pitkään mulla oli haave, että hankkisin jonkun tutkinnonkin, mutta niinhän ne työelämän pyörteet vei, ja kun tällä alalla niillä tutkinnoilla ei ole juurikaan väliä sen jälkeen kun on CV:ssä työkokemusta, niin näin sitä sitten ollaan vailla mitään tutkintoa 42-vuotiaanakin. Mutta ilman työtöntä päivää aina it-hommia tehneenä.

Tosi hyvin kyllä käynyt. Ei tosiaan tuossa tilanteesaa ole järkeä enää kouluttautua

Ap

On tuo koodarin esimerkki yleisempää kuin luullaan, pelkällä peruskoulupohjalla painetaan eläkeikään asti. Miettikääpä paljonko valtiolle tullee verokertymää vs koodari oisi istunut koulussa 3-5 vuotta. Kouluttautuminen on yliarvostettua ja resurssien haaskuuta monilta osin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kävi, ikään kuin ajauduin alalle josta mulla ei ollut mitään tietoa tai osaamista, tarkoitus oli alunperin olla kesätuuraaja, mutta hoidin homman hyvin ja asiakkaat tykkäsi minusta, joten sain vakituisen työpaikan, hetken kuluttua kilpaileva yritys tarjosi samasta työstä paljon isomman palkan sillä halusivat nimenomaan minut heille, palkka oli puolen vuoden kuluttua yli kaksinkertainen siihen nähden mitä se oli alussa ja siitä vajaan vuoden kuluttua kolminkertainen, sama trendi jatkui niin, että vastuuta tuli lisää ja palkka kasvoi lopulta parin vuoden kuluttua olin jatkuvasti kaupunkini eniten ansaitsevien listalla, en toki lähelläkään kärkeä, mutta silti. Nyt samassa työssä edelleen yli 20 vuotta myöhemmin, 40 alaista, hyvä palkka, helpot hommat ja kaikki hyvin. Peruskoulu käytynä ja ikää 45

Vierailija
24/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ihmiselle riittää, että saa vuokran, muut laskut ja ruuan maksettua. Ei ihminen oikein muuta tarvitse. Vaatteitakin välillä voi saada ihan ilmaiseksi ja hygienia välineitä tarvitsee ostaa aika harvoin. Eikä sillekään oikein, mitään voi jos ei vain kiinnosta mikään, jos on yrittänyt jo kaikkesa.

Vanha kaveri on suorittanut 2 ylempää korkeakoulututkintoa - ihan vaan siksi, koska tykkää opiskelusta. Ei ole ajatellut työllistymistä, eikä oikein haluakaan työllistyä. Hän on tyytyväinen, kun saa asua halvassa asunnossa, saa elintarvikkeita sen verran, minkä tarvitsee; vähät vaatteet, huonekalut ja muut taloustavarat on hankkinut käytännössä ilmaiseksi pikku hiljaa. Ei tarvitse autoa, ei kulje bussilla juuri koskaan. Korjaa suurimmaksi osaksi oman polkupyöränsä itse, vaihtaa kumit ym. Ei käytä alk

Aina siihen asti jos ja kunnes tulee joku vakava sairaus eikä ole ollut varaa maksaa kunnon vakuutuksista vrt. Olga Temonen joka olisi jo kuollut julkisen puolen jonossa ilman vakuutuksia ja varallisuutta.

Vierailija
25/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta IT-alan koodarin hommasta: en tiedä onko niin enää, mut julkiselle sektorille pitää olla maisterinpaperit. Tuon kertoi entinen pomo: Hänelle oli soittanut joku AMK-inssi ja kysellyt töitä, kuulemma pätevä kaveri, mutta eivät voi ottaa (joku virkamies .. henkilö -juttu, en tiedä. 

Kokonaan toinen juttu, onko julkisella enää varaa palkata ketään, "ylimääräistä"; töitähän aina on, jos ns. vie palkkarahat mukanaan.

Julkiselle sektorille ei pääse kuin alemmalla korkeakoulututkinolla. Tosin tiettyjen ryhmien kohdalla tässäkin poikkeuksia.

Vierailija
26/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse julkisellekaan mitään papereita. Kokemusta on.

Vierailija
27/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi ammattitaidottoman henkilökohtaisen avustajan?

Kyllä jotkut haluaa ja on ollutkin monet avustajat ilman koulutusta. Aina välttämättä ei edes löydy sellaisia, joilla olisi koulutusta niin on se parempi silloin ottaa avustaja, mikä on tarjolla. Eikä siivoamiseen, ruuanlaittoo ja roskien vientiin mitään koulutusta tarvitse. Olisi ihan hullua tuollaiseen työhön opiskella ja ottaa opinto lainaa

Vierailija
28/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelkkä yo, johtotehtävissä it-alalla. 

Vierailija
29/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettei edes työnantaja halua kouluttaa.

Vierailija
30/30 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettei edes työnantaja halua kouluttaa.

Työnantantajat kouluttavat tietysti henkilöstöään ottamalla ja pitämällä ihmsiä töissä.

Näin syntyy se kaikkein arvokkain ammattiosaaminen, kun työntekijä oppii tekemään jotain oikeissa työtehtävissä. 

Lisäksi työnantaja voi käyttää ulkopuolisia kouluttajia/konsultteja opettamaan henkilöstölleen jotain.

Oppilaitoksissa, aina yliopistoon saakka opiskellaan todistuksen takia, vaikka tietoakin tarttuu matkaan mukaan.

Joissain ammateissa tämä todistus on myös lain määräämä vaatimus ja edellytys sille ko ammattia saa harjoitaa.

Julkisella sektorilla katsotaan todistuksia, mutta vielä enemmän puoluekirjoja ja muita "sopivuustekijöitä", jolla ei aina ole mitään kytköstä henkilön ammattiosaamiseen.

Uskoisin, että tästä "maan tavasta" kumpuaa iso osa julkisten organisaatioiden huonoa johtamista, josta puolestaan seuraa alaisille ihan oikeita terveysongelmia lähinnä psyykkisen rasituksen muodossa.