Miksi kotiäidit aina....
Heti alkuun jo totean että teksti on hieman provosoiva mutta todella olen sitä mieltä. . . Olen itsekin ollut kotona jo useamman vuoden ja hoitanut lapsiani mutta yhä edelleen ihmettelen missä ovat itsestään huolehtivat ja itseään kehittävät kotiäidit? Päivittäin kuuntelen hiekkalaatikon reunalla samaa valitusvirttä siitä miten kaikki on niin kallista, missä on halvimmat vaipat jne. Monet kotiäideistä ovat huonosti koulutettuja jotka eivät edes halua palata töihin. Yllätys että rahat on tiukilla kun vuodesta toiseen kitkuttaa kotona eikä ole välttämättä edes ammattia! Hyvin harva korkeasti koulutettu on useamman vuoden kotona. Itsellenikin se on ihan suoraan sanottu mutta halusin olla kotona sen ajan kun lapset ovat ihan pieniä.
Peruskuvio on se, että äidit eivät viitsi laittaa itseään (kun nyt olisi edes vähän huoliteltu), vaatteet ovat virttyneitä ja sama toistuu usein lapsilla koska " likaantuuhan ne kumminkin" . Usein vielä yhden lapsen kanssa jaksetaan panostaa mutta ei kun lapsia on useampi.
Itse koulutan kotona ollessakin itseäni, koti on siisti ja sekä lapset että minä itse asianmukaisesti puettuja. En ymmärrä miksi ei panostaisi myös itseeni (lapsiin meillä panostetaan joiden mielestä varmaan jo liikaakin) sillä koti on minulle toistaiseksi työpaikka.
Vaikka arvostankin kotiäitiyttä niin väistämättä tätä äitien valitusvirttä kuunnellessa tulee tunne että eivät ole ruudinkeksijöitä ja jutut homssuisista kotiäideistä tukka pystyssä eivät ole liioiteltuja.
Kommentit (23)
Joten kohtuus kaikessa. Pieni kaunistautuminen ei haittaa ketään, mutta ei kyllä laittamattomuudenkaan pitäisi ärsyttää liiemmälti muita.
Nämä ovat yksityisasioita. Jokainen tehkööt kuten parhaaksi kokee.
Mulla on työpaikka ja huolehdin itsestäni. Ostan uusia vaatteita, kenkiä, käyn kampaajalla, meikkaan.
Lapset puetaan asiallisesti sään vaatimalla tavalla uusiin vaatteisiin, en käy kirppiksillä.
En laita ripsiväriä edes töihin kuin joskus todella harvoin, koska en ole vielä löytänyt sellaista ripsiväriä joka " iholleni" sopisi.
Voi elämä, voin kuvitella minkälainen tyyppi Ap on ja jopa ehkä millainen hänen äitinsä on. Vähän niin kuin eräs kämppikseni ammoisina aikoina joka heräsi joka aamu kuudelta suihkuun, hiusten kähertämiseen ja meikkaamiseen päätyäkseen sitten kahdeksalta 2h koripallotunnille... ... ... voi niitäkin lapsiparkoja.
Näillä " superäideillä" on AINA sellainen vaara olemassa, että kun joskus on jotain " standardia" (esim. " ulkonäkötasoa) alkanut täyttämään niin siitä ei voi sitten ikinä luopua ja huomaamatta muut asiat kärsii siinä sivussa.
Ymmärtääkseni lastensuojelun eräänä huolen kohteena on se jos koti on tahrattoman puhdas ja tavarat aina ojennuksessa -> tämä siis saattaa viitata äidin vakaviin ongelmiin.