Miten te selviätte niin halvalla ruokakustannuksista?
Usein oon täältä lukenut, miten jotkut kehuu selviävänsä 70-100 eurolla per viikko. Lasketteko te tuohon summaan lasten vaipat, pesuaineet, talous- ja wc -paperit ym?
Musta tuntuu, että meillä menee ihan hirveästi rahaa ruokakauppaan, vaikka tehdään ihan normaalia halpaa perusruokaa, eikä ostella mitään ylimääräistä! Sanokaa mistä tässä vielä keksisi säästää??
Kaikki ostetaan yleensä halvinta mahdollista merkkiä, paitsi vaipat (kaksi vaippaikäistä), koska saavat pahaa ihottumaa kaikista muista vaipoista paitsi liberoista. Vaippapaketteja kuluu noin kaksi pakettia per viikko, eli yhteensä vajaa 30 e menee viikossa.
Tutteliin menee rahaa päivässä n. 2 euroa, eli n. 14 e / viikko.
Ruokakustannuksia tietty nostaa se, että perheessä on useita allergikkoja, ja esim. gluteenittomat tuotteet ovat käytössä useammalla perheenjäsenellä.
Leivon pullat, piirakat ym. itse (kerran viikossa jotain hyvää, josta loput pakkaseen) ja gluteenittoman leivän leivon itse.
Kasvikset ostetaan lähinnä pakastealtaasta, ja hedelmistä syödään vain halpoja banaaneja, tarjouksesta muita hedelmiä silloin kun tarjouksia on.
Liha on lähes aina jauhelihaa (ja luoja kiitos siitä saa monenlaista ruokaa, ettei kyllästy! :D). Syödään paljon perunaa ja riisiä, koska gluteeniton makarooni maksaa paljon.
Silti meillä nelihenkisellä perheellä menee ainakin 150 e / viikko rahaa ruokaan, pesuaineisiin, shampooseen, hoitoaineeseen, saippuaan, vaippoihin, papereihin (wc & talous) ym. JOSKUS jopa 200 e / viikko, JOS ostetaan viikonloppuna saunasiiderit, sipsipussi ja tehdään jotain herkkuruokaa jälkiruokineen.
Ja tähän ei todellakaan olisi varaa :( Pitäisi saada laskettua ruokakulut 100 e / viikko, mutta onkohan se edes realistista, kun vaippoihinkin menee jo 30 e viikossa??
Mistään muusta emme voi tinkiä, asumme halvasti (vuokralla), ei ole autoa, ei muita laskuja kuin pienet puhelinlaskut. Ei näköjään perheellinen pysty opiskelemaan...
Kommentit (25)
Voin myydä halvalla ok kestokuoria. ja antaa ilmaiseksi huonompia.
Minä siis Helsingissä.
tosta saippuasta...
ostakaa semmonen iiiso tönikkä (cittarissa on ainakin) 2,50e ja siitä sit annostelelle pienempiin purkkeihin. sikapaljon halvempaa kuin pikkupurkkisaippuat
Vierailija:
Mielellään minäkin olisin kuopusta imettänyt, mutta meillä rankan alun vuoksi imetys ei onnistunut, vaikka siihen apua haettiin. Nyt onneksi saamme aloitella pian tavallisen maidon - toivon mukaan se vähän vähentää kauppalaskua.Mehuja meillä ei juoda, joten niihin ei mene rahaa. Aamuisin keitellään puuro, ja päälle otetaan omasta pakkasesta mansikkaa, vadelmaa ja mustikkaa, joista tosin on maksettu jo kesällä (vadelmaa ja mustikkaa on poimittu myös ilmaiseksi kohtuullisen paljon).
Jogurttia meillä ei juurikaan syödä, joskus viikonloppuisin saatetaan ostaa joku isompi " rahkatörppö" , johon sekoitetaan mustikkaa, vadelmaa, viinimarjoja ym. ja herkutellaan sillä.
Pullaa / piirakkaa tosiaan leivotaan kerran viikossa, mutta vehnäjauhoihin tehty peruspullataikina ei paljoa maksa. Gluteenittomiin jauhoihin en yleensä leivo mitään, vaan jos leivon gluteenitonta, käytän perunajauhoja. Harvoin leivon mitään erikoisempaa, mihin menee enemmälti rahaa.
Riisipaperia en tosiaan olekaan keksinyt kuopuksen vaipassa käyttää, hyvä ajatus lienee sekin! Olen myös miettinyt ostavani pari vaippakuorta, mutta kestoilussa hirvittää se pyykkirumba. Pyykkiä tuntuu tulevan meillä muutenkin ihan kohtuullisen paljon, monesti ollaan ihan kriisissä likapyykkien kanssa :D
Vauvalle ostan joskus jotain purkkiruokaa, mm. ruusunmarjaa ym, jota en itse osaa laittaa. Joskus vauva syö myös kaupan pilttiruokaa, mutta yleensä pyrin tekemään itse, sovellan aina meidän muiden ruuasta vauvallekin sopivan version ja joskus teen pakkaseenkin.
Joku tuossa laittoi heidän " köyhäilyviikon" ruokalistan, ja valitettavasti tuontyyppinen ruokalista on meillä ihan normaalia arkipäivää. Viikonloppuisin saatamme ostaa lohta tai halvat pihvit, mutta aika ankealta tuntuu kun niistäkin pitää luopua. Sipsejä ja saunasiidereitä ostamme harvoin muutenkin.
Todennäköisesti mun pitäisi nyt vaan repiä rahat jostain kestovaippoihin, veikkaan että siinä säästäisin eniten. Ja pian saa aloitella tavalliseen maitoon totuttelun, toivon mukaan, eli siinä säästöä tulisi melkein 14 euroa viikossa. Ja kohtahan on onneksi kesä, ja tomaatit ja kurkut on taas halpoja :)
Kiitos kaikille vinkeistä, luen niitä ajan kanssa vielä huomenna lisää! :)
ap
villapöksyt. Sisälle harsoa tms. Olet kyllä ihailtavan ahkera, kun leivot ym.!